Gå til innhold

Alternativ til denne lyspæren?

Anbefalte innlegg

Har en utelampe hvor pæra har gått ut. Den hadde egentlig skumringssensor. Rett før pæra gikk ut fikk jeg tak i denne, dog uten skumringssensor. 

Men nå som den har gått finner jeg ikke noe alternativ noe sted. Noen som vet om det finnes noe lignende? 

Den skal stå inne i en innfellingslampe i uteveggen så den er nødt til å ha ca samme dimensjoner og lysstyrke. Den lyser opp inngangsdøra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fleur skrev (Akkurat nå):

Har en utelampe hvor pæra har gått ut. Den hadde egentlig skumringssensor. Rett før pæra gikk ut fikk jeg tak i denne, dog uten skumringssensor. 

Men nå som den har gått finner jeg ikke noe alternativ noe sted. Noen som vet om det finnes noe lignende? 

Den skal stå inne i en innfellingslampe i uteveggen så den er nødt til å ha ca samme dimensjoner og lysstyrke. Den lyser opp inngangsdøra. 

Nærbilde av pæra?

Lenke til kommentar
obygda skrev (15 minutter siden):

Dette er jo en helt ordinær pære med e27 sokkel. Du finner lignende overalt. Sjekk jula,biltema eller den lokale butikken

Jeg finner ikke i den lengden og bredden og samme styrke nei. 

Lenke til kommentar
fleur skrev (10 minutter siden):

Jeg finner ikke i den lengden og bredden og samme styrke nei. 

Hvorfor må selve lyskilden være like lang og bred? Det er vel bare å finne en pære som passer i sokkelen og dersom du vil ha likt på alle så bytter du bare alle.

E27 sokkel og pærer som er like smale er enkle å finne. Mulig din er litt lang,men det du viser til er vel en gammel variant av sparepærer

Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må selve lyskilden være like lang og bred? Det er vel bare å finne en pære som passer i sokkelen og dersom du vil ha likt på alle så bytter du bare alle.

E27 sokkel og pærer som er like smale er enkle å finne. Mulig din er litt lang,men det du viser til er vel en gammel variant av sparepærer

Neida den trenger ikke det men har ikke mer å gå på bredden. Den trenger ikke å være like høy. Men de bør gi like bra lys som den vi har idag. Og aller helst med skumringssensor 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (3 minutter siden):

Watt er bare hvor mye strøm den trekker. Hvor mye den lyser oppgis i lumen. Den jeg linket til avgir 950lm. Den gamle 900. I praksis det samme.

Ok takk, skal sjekke ut den pæra 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden):

Du får billigere LED-pærer med skumring-sensor på for eksempel Jula. Sikker på den må ha denne fasongen? Hvordan ser lampa ut?

Watt er strømforbruk. LED er mye mer energieffektive enn lysrør, så den kan lyse sterkere ved lavere strømforbruk. 

Den ser slik ut. Glasset foran har knust, så dersom jeg finner en pære som passer må vi bedtille nytt glass av en glassmester

20241123_182513.jpg

Endret av fleur
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fleur skrev (49 minutter siden):

Den ser slik ut. Glasset foran har knust, så dersom jeg finner en pære som passer må vi bedtille nytt glass av en glassmester

20241123_182513.jpg

Det du vil ha er en pære med E27 sokkel med HØY lumen

Det finnes ekstremt mange varianter her - vil du ha hvitt lys velger du 3000k - vil du ha gult lys velger du 2700k

Du finner mange varianter på billig butikker som Biltema,jula osv..de fungerer ok. Du får også noen med sensorer der.

Ellers kan du bare lete på nettet på ulike butikker :

https://ledlyskilder.no/19149-e27-kraftig-led-paerer?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAl4a6BhBqEiwAqvrquoPpbyH62KVIcCgss2I-ZGtBrZzee3hhL5t8bBtNUDcUoKsw5evheBoCj6sQAvD_BwE

Her er en variant som er billig :

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/lyskilder/led-parer/normalparer/normalpare-med-skumringssensor-led-019511/

Endret av obygda
Lenke til kommentar
obygda skrev (43 minutter siden):

Det du vil ha er en pære med E27 sokkel med HØY lumen

Det finnes ekstremt mange varianter her - vil du ha hvitt lys velger du 3000k - vil du ha gult lys velger du 2700k

Du finner mange varianter på billig butikker som Biltema,jula osv..de fungerer ok. Du får også noen med sensorer der.

Ellers kan du bare lete på nettet på ulike butikker :

https://ledlyskilder.no/19149-e27-kraftig-led-paerer?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAl4a6BhBqEiwAqvrquoPpbyH62KVIcCgss2I-ZGtBrZzee3hhL5t8bBtNUDcUoKsw5evheBoCj6sQAvD_BwE

Her er en variant som er billig :

https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/lyskilder/led-parer/normalparer/normalpare-med-skumringssensor-led-019511/

Ja men problemet er at de ikke passer inn. Den kan max være 4 cm bred. Se på bildet over. 

Lenke til kommentar
fleur skrev (1 time siden):

Det høres ut som du bruker alt for mye penger på å reparere gamle greier som egentlig ikke var så fantastisk i utgangspunktet. CCFL-type sparepærer bruker ca dobbelt så mye energi for samme lysmengde, sammenlignet med LED. Så rent økonomisk kan du ha LED stående på året rundt og få samme energikostnader som CCFL med sensor. Jeg bruker selv LED og har lagt til meg vanen å slå den på i september og av i april.

Prøv å finn en LED-armatur som dekker både hullets høyde og bredde. Utvid gjerne hullet om nødvendig. Ring elektriker i stedet for glassmester (ca samme timepris) og få en totalpakke som fungerer bedre og gir et bedre lysbilde. Både retning og fargegjengivelse er bedre på LED. Levetiden er det mangedobbelte og strømforbruket halvparten. Hvis du vil ha sensor av estetiske hensyn, kona som maser om "energisløsing" som hun ikke skjønner seg på, eller noe sånt så kan elektrikeren fikse det i samme slengen.

Hvor høyt og bredt er hullet i veggen sånn ca?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...