d'espresso Skrevet 23. november Del Skrevet 23. november Jeg har så lite peiling at hjelp.. Men jeg ser at Power har Roborock Q5 pro + til 3290, og Komplett har Q8 Max + til 3990.. Hva kjøper man? Har et hus med noen terskler osv., så regner med at den må løftes over. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 23. november Del Skrevet 23. november Roborock Q8 Max vs Roborock Q5 Pro. Dem er 97% like så jeg ville ha valgt den rimeligste. Den største forskjellen er at Q8 har en vanntank som er 50% større. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 26. november Del Skrevet 26. november (endret) Jeg lurer på det samme som trådstarter da jeg også ser etter vår første robotstøvsuger (har blitt anbefalt Roborock av andre). Har også vurdert "pluss" modellene (Q5 Pro+ og Q8 Max+), men er disse egentlig de helt samme modellene, bare at det følger med en dockingstasjon? Om jeg har forstått riktig så "parkerer" robotstøvsugeren på denne etter endt arbeid for å lade strøm og tømme støvtanken sin der en støvsugerpose er installert i dockingstasjonen. Jeg går ut fra at uten docken så plugger man manuelt i laderledningen på samme måte som man lader mobiltelefonen osv. En annen tanke jeg har: støvsugerposer er jo en forbruksvare, og ofte et pengesluk. Hvis man ikke har docken så tømmer man vel bare støvtanken oppi vanlig søppel, og så har man ikke løpende utgifter til støvsugeren (utenom strømkostnadene ved å lade da)? Jeg fant forresten denne sammenligningssiden hos Roborock som var ganske nyttig og som ga meg en del svar. Roborock Q8 Max og Q8 Max+ har støvtank på 470ml og vanntank på 350ml Roborock Q5 Pro og Q5 Pro+ har støvtank på 770ml og vanntank på 180ml Roborock Q8 Max og Q8 Max+ har "Obstacle avoidance" (unngåelse av ting som står i veien) som Q5 Pro/Q5 Pro+ ikke har Jeg kjenner ikke til hva "obstacle avoidance" betyr i praksis i forhold til hvordan de andre navigerer -kanskje noen andre her vet? OPPDATERING: denne videoen oppklarte det slik: LiDAR er et navigasjonssystem som blir brukt i de fleste robotstøvsugere, men den "ser" kun høyere ting. Ting som ligger nedenfor topphøyden av robotstøvsugeren (f.eks. ledninger, sokker, sko osv.) vil den ikke "se", og da kommer "obstacle avoidance" inn som et tilleggsnavigasjonssystem. Da virker nok Q8 Max/Q8 Max+ som en bedre og mer langvarig investering enn de to Q5 modellene. Og prisforskjellen mellom Q5 Pro+ og Q8 Max (ikke + modellen) er bare på kr. 200,- Men videoen lenket ovenfor tester systemet og det fungerer ikke like bra med alle modeller, så her må vel litt mer research til for de spesifikke modellene for man kan konkludere med noe. Ellers virker de ganske like (støvsugerkraft, batterikapasitet osv.). Såvidt jeg har forstått finnes Q8 Max/Q8 Max+ i både svart og hvitt mens Q5 Pro/Q5 Pro+ bare finnes i svart. Vurderer også Roborock Qrevo S som jeg ble anbefalt i butikken, og som skal ha mer avanserte moppefunksjoner. Den har også mer støvsugerkraft enn de 4 ovennevnte, men har mindre støvtank (350 ml) og vanntank (80 ml). Den har også kortere kjøretid (180 min) i forhold til de 4 ovenstående modellene (240 min) og koster mer. Her er prisene jeg har funnet på Prisjakt.no (Black Week tilbud såvidt jeg forstår, som betyr ut denne uka) -jeg har bare bare skrevet de fysiske butikkene og ikke nettbutikker som også listes opp der: Roborock Q5 Pro (2290,- hos Elkjøp og Clas Ohlson --kampanjetilbud) Roborock Q5 Pro+ (3290,- hos Elkjøp, Clas Ohlson og Kjell & co --kampanjetilbud) Roborock Q8 Max (3490,- hos Elkjøp og Kjell & co --kampanjetilbud) Roborock Q8 Max+ (3990,- hos Elkjøp --kampanjetilbud) Roborock Q8 Qrevo S (5990,- hos Elkjøp og Kjell & Co --kampanjetilbud) Hvordan fungerer forresten disse uten at man kobler dem opp til nettet via Wifi og appstyring? Jeg går ut fra at man da ikke kan sette opp vasking til bestemte tider, men utenom dette -vil den støvsuge like bra, eller vil man da miste såpass av funksjonaliteten at det er bortkastet å kjøpe en av de dyrere modellene, og heller gå fra de rimeligste? Jeg fant forresten et par interessante tester som jeg lærte mye fra: Roborock Q5 Pro+/Q8 Max+ robot vaccum showdown (Youtube video) og Roborock Q8 Max series review: a meticulous robot vaccum with basic mopping. Endret 26. november av minimax 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå