Gå til innhold

Fryseboks saken i Hamarøy .

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 11/22/2024 at 5:06 PM, Jobs said:

Hva har skjedd her når de nå ikke finnes fryseboksen ? Jeg tipper den har blitt tatt opp med en bunn tråler. Men det er en skandale at politiet har brukt så lang tid .

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/11/22/196045569/tidligere-polititopp-finn-abrahamsen-sterkt-kritisk-til-handteringen-av-fryseboks-saken-i-hamaroy

Når i en slik sak blir funnet en fryseboks med et tau rundt forventer jeg selv at Politiet iverksetter tiltak ganske tidlig. Om det har med saken eller ikke, en fryseboks med tau rundt, burde bli stilt spørsmål ved.

• Liker 3
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Gikk de ut i media og fortalte at de hadde funnet en "fryseboks av interesse" før de måneder senere prøvde å hente den opp?

Mener det var om det på åsted Norge på TV2. Spesielt å bruke 8 måneder på det her.

Fasinerende lesning her, skulle ikke tro det var en draps etterforskning

https://www.nrk.no/nordland/politiet-oppdaterer-om-den-mystiske-fryseboksen-i-hamaroy-1.17137950

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Det er mykje skrot i sjøen, så kor viktig det var å bruke ressursane på å heve denne frysaren for å sjekke den, kontra å bruke ressursane på å leite andre stadar, får vi kanskje aldri svaret på. 

Folk dumper avfall stadig vekk, så det i seg sjølv er ikkje så uvanleg. Grunnen til at denne frysaren vart funnet og identifisert i utgangspunktet var i samband med undervannssøk etter ein kropp. Denne frysaren var det einaste avfallet som ein fant i dette søket som mogelegens kunne inneholde ein kropp. 

Dersom nokon skulle kome tilbake for å hente frysaren så hadde det vært vanskeleg å gjere utan å bli observert. Sjølv om det ikkje er styggdjupt alle stadar så reknar eg med at fryseboks var dumpa på over 20 meters djup slik at den var vanskeleg tilgjengeleg for fritidsdykkarar? Å heve noko frå sjøen er ikkje så veldig enkelt, særleg når ein også skal leite etter objektet. Så dersom nokon har komt før politiet og fjerna fryseboksa så burde det vært lett å oppdage som mistenkeleg båtaktivitet. 

Spørsmålet er om politiet burde satt overvåking på området? For kjem det nokon og possisjonerer båten pp funnplassen med utstyr for å heve ting, så vil ein ha eit forklaringsproblem. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Alfred_A said:

Når i en slik sak blir funnet en fryseboks med et tau rundt forventer jeg selv at Politiet iverksetter tiltak ganske tidlig. Om det har med saken eller ikke, en fryseboks med tau rundt, burde bli stilt spørsmål ved.

Dersom noen skal dumpe en fryser full av søppel på sjøen (og sånn er det dessverre mange som holder på), så er det veldig naturlig å sette et tau rundt den.
Selv natursvin av verste sort vil unngå at boksen åpner seg og søppelet ditt flyer i stor omkrets rundt båten. 

Fyll boksen med dritt, sørg for at det er noe tungt i den så den synker, sørg for at den forblir lukket (tau) og hiv den på sjøen.

Dersom jeg skulle dumpet et lik, så hadde jeg ikke brukt en lukket fryser. Da vil jo liket bli bevart i boksen i lang tid, og en fryser kan jo til en hvis grad spores. Jeg ville jo latt liket vært noe eksponert, slik at dyrelivet og vannet kan sørge for at det går i oppløsning og i stor grad blir borte. Surr et teppe rundt liket, og kjetting ytterst. Da trenger du ikke bære hjelp heller. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...