Tycho Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg har 2 120 gb 8mb cache wd hardisker.. Problemet mitt er at begge disse kjører på ultra dma modus 2, noe jeg merker på overføring mellom diskene.. Hovedkortet mitt er asus a7n8x deluxe. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Ser ut som du bruker en ATA-33 kabel. Disse støtter maks DMA2. Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 jeg tror jeg bruker kabelen som fulgte med hovedkortet, denne burde vel støtte 5? Jeg kan prøve å skifte til den som brukes av cd-brenneren og dvd-brenneren, men disse kjører også på dma 2 Lenke til kommentar
Folo Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 I dag så burde det jo følge med ata100 kabler, men det kan jo alltids tenkes at den kabelen er tiltenkt cd-rom... Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Sjekk kabelen og at harddiskene står på samme kontroller - står den ene harddisken på samme kontroller som f.eks. en DVD-spiller eller en CD-brenner som kun tar UDMA2 så har du grunnen der. Hastigheten på bussen bestemmes av det tregeste leddet. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 En DMA2-kabel har 40 ledere, mens en nyere kabel har 80. Dette kan du se på selve kabel. Hvis kabelen ligner på floppykabelen er det en DMA2-kabel. Har den en finere overflate (lederne sitter tettere), er det en nyere kabel. Skulle noe være uklart, send meg en PM. Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Det kan også hende at jeg brukte kabelen jeg fikk med cd'romen til hardisken... jeg skal prøve og skifte nå. Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Sjekk kabelen og at harddiskene står på samme kontroller - står den ene harddisken på samme kontroller som f.eks. en DVD-spiller eller en CD-brenner som kun tar UDMA2 så har du grunnen der. Hastigheten på bussen bestemmes av det tregeste leddet. Eh, er dette seriøst? Hvis man legger en HD og en cdrom på samme kabel vil ytelsen til hd'en gå ned som f? Lenke til kommentar
Tycho Skrevet 16. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2004 Jeg bytta kabel med cd'rom kabelen, og nå kjører begge hardiskene på dma 5 Men hvilken ytelses forskjell er det egentlig mellom dma 2 og dma 5? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 (endret) sinetwo: Selvsagt. Overføringshastigheten kan aldri overstige den til den tregeste enheten tilkoblet den samme kontrolleren. For mer om overføringshastigheter, ytelsesforskjeller og en veldig god innføring i UDMA m.m, sjekk denne siden. tycho: UDMA-2 har en teoretisk makshastighet på 33.3 MB/sec mens UDMA-5 har en teoretisk makshastighet på 100 MB/sec. Dine harddisker har altså operert med en bushastighet på 1/3 av det de har hatt mulighet til. (Husk dog at det er forskjell på teoretisk maks bushastighet og faktisk overføringshastighet mellom harddiskene) Endret 16. januar 2004 av transistorbass Lenke til kommentar
SineTwo Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Ah ok, tipper da egentlig ikke at hd'en min klarer mer enn godeste ~40mb/s Men jeg får koble om systemet mitt litt fra: Primary: HD1 Sec: DVD-R, HD2 Til Pri: HD1, HD2 Sec: DVD-R Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Det tror jeg er en utmerket idé. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå