Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sexualitet og preferanse, hvordan enklest forklare dette til noen?

Gjest a0918...6d4

Anbefalte innlegg

Gjest a0918...6d4

Har litt vansker med å forklare min sexualitet og preferanse til andre å lurer på hva som jeg enklest kan si når noen spør.

Jeg er skeiv, pansexuel å tiltrekkes kun femininitet uansett kjønn å er en såkalt "femboy" men ikke i nærheten feminin ute blant andre.

Jeg er jo mann, aldri engang tenkt tanken på å ville være trans eller ønsket å være jente, ei heller føler jeg crossdressing er riktig, jeg bare liker søte og feminine klær å bruker dette kun hjemme.

Alt dette er jo fryktelig mye å fortelle noen, hvordan i all verden kan jeg forklare alt dette kortere til noen som spør? Sier jo bare at jeg er pan til de fleste men vil jo si mer til de jeg stoler på.

Anonymous poster hash: a0918...6d4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om noen virkelig spør om alt dette så er det vel riktig å forklare alt?

Om de spør hvilken seksualitet du har, så er det vel (utifra det jeg leser i innlegget ditt) såpass enkelt som å si at du er biseksuell/panseksuell, som du selv nevner? Om de så spør videre på dypere preferanser så kan du jo nevne at du tiltrekkes av femininitet. Om de spør hvordan du identifiserer deg, relatert til kjønn osv, så kan du jo velge å fortelle at du er mann, ikke trans, ikke crossdresser, men liker å bruke jenteklær og være feminin.

Jeg føler det her er minst 2-3 ulike spørsmål. Som regel vil de stilles individuelt, men ut av kontekst så er det nok en del (som i skeive miljøer) der de vil vite alt, og da gjør det vel ikke noe at det er en del mer å forklare?

Innlegget ditt her er jo ikke mange ord og forklarer din situasjon greit. Hvis noen genuint spør om alt dette så synes ikke jeg det høres ut som "mye" å fortelle. 

Kan spørsmålet ditt her komme av at du føler du vil forklare mer enn det de spør om? Hvis de spør om kun din seksualitet, og du føler at du vil si mer enn bare at du er panseksuell?

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Gjest 9a16f...c34

Ikke for å være frekk, men jeg har inntrykk av at jo mer noen skiller seg fra normen, jo større behov har de for at andre skal vite om det. Dette er ting mange anser som private og personlige og ikke noe som angår dem med mindre man er i et ganske personlig forhold med noen. Om noen skulle spørre så har du allerede svarene klar, og de var ikke spesielt omfattende som nevnt over her. Men vent gjerne til noen faktisk spør, og ikke gjør dette til et poeng med alle du omgås i det daglige. De færreste tenker over eller bryr seg om folk rundt seg sin seksualitet eller deres preferanser i så henseende, så lenge det er folk man bare har dagligdagse forhold til.

Anonymous poster hash: 9a16f...c34

Lenke til kommentar
Gjest 521a1...796

Er dette noe du trenger å gå i detaljer til mer enn wn evt kjæreste om? Si du er skeiv, Pan, men jeg hadde tenkt det ble litt kleint hvis dette var noe noen følte behov for å fortelle til alle

Anonymous poster hash: 521a1...796

Lenke til kommentar
Gjest 03d4d...da2

Har aldri verken spurt eller lurt på hva andre tenner på.
Jeg merker fort om kvinnene jeg har snakket med er interessert i noe mer enn en vennlig samtale.

Er som gjest over her sier, jo mer man ønsker å skille seg fra normen, jo større behov får man for at andre skal vite om det.
Det henger ikke på greip, jo mer du skiller deg ut, jo mindre vil folk bry seg. Og enda antall mindre mennesker vil spørre om det.

Gjør det som gjør deg glad i hverdagen, uavhengig av hva og hvordan og hva du anser deg selv som.

Gjør deg selv den største tjenesten som finnes og vær deg selv, hvis noen virker interessert i deg, så merker du det, om noen ikke er det, merker du også det.

Å fortelle hva slags seksualitet og preferanse du har/er/eier/ønsker +++ så er det din sak, og i noen tilfeller potensiell partner sin sak, ingen andre sin. Har aldri vært det heller.

Man skulle nesten tro at de som har alt utenom "normale" preferanser ønsker å stelle seg opp for show på en scene, med et skilt rundt halsen om hva og hvem de er, for så at verden skal gå forbi og se noe de liker, og deretter ta deg med hjem..Som om du er hundevalp i en innhegning som bare venter på at noen skal ta deg med og det har ikke noe å si hvem eller hva fordi de valgte jo deg..Ikke omvendt og da kan det bare bety at alt vil gå bra.

Food for thought.

Ellers god helg folkens :) 

Anonymous poster hash: 03d4d...da2

Lenke til kommentar
Gjest 73a91...635

Du kan begynne med å forklare hva pansexual er, fordi det har jeg prøvd å finne ut i flere år, men det er aldri noen som klarer å gi et konkret svar, selv ikke i LGBT-grupper.

Anonymous poster hash: 73a91...635

Lenke til kommentar
Gjest 9a16f...c34

Det er litt av greien er det ikke? Pan er når bi ikke er et stort nok statement, har jeg hørt. Er det kanskje noe som tar litt overhånd når det blir veldig stort det behovet for å definere og proklamere sin egen seksualitet? Jeg vet hvem jeg er tiltrukket av, men har overhodet ikke noe behov for å sette en merkelapp på det eller et behov for at andre skal være oppmerksom på det, utover i situasjoner der det faktisk er relevant. For meg føles det ganske malplassert i casual omgang med andre mennesker.

Anonymous poster hash: 9a16f...c34

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest a0918...6d4 said:

Har litt vansker med å forklare min sexualitet og preferanse til andre å lurer på hva som jeg enklest kan si når noen spør.

Her kjenner jeg Gen-X hjernen min aktiviseres. Hvorfor er din seksualitet andre folk sin business? Hadde noen spurt meg om min seksualitet hadde jeg sagt at det hadde ikke vedkommende noe med. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (24 minutter siden):

Hvorfor er din seksualitet andre folk sin business?

Fordi ungdom snakker om sex, og det gjorde helt sikkert du også. Det handler ikke om å fortelle andre at du er veganer, men å forklare hvorfor du spiser en salat på Big Horn Steakhouse.

De fleste skeive undertrykker seksualiteten sin for å slippe spørsmål, så det er positivt at TS heller forsøker å finne ut hvordan man skal forklare det på en god måte. Riktig nok så er ikke et forum fullt av gamle gubber det riktige stedet.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Fordi ungdom snakker om sex, og det gjorde helt sikkert du også. 

Det var ingen som pratet om legning eller preferanser. 

Riktig nok så er ikke et forum fullt av gamle gubber det riktige stedet.

Du har rett. Hvis det er noe dagens overeksponerte, angstfylte, ungdom trenger, så er det mer forståsegpåere. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Det var ingen som pratet om legning eller preferanser.

Vi hadde legninger og preferanser den gang også. Greia med dagens unge er at de er mer åpne og interesserte i hva som hva slags seksualitet de har fremfor å diskutere hva slags heterofile preferanser man har til kvinner.

Selv som en tidlig millennial oppvokst i en tid der homo var et skjellsord, så synes jeg at det er uendelig mye mer interessant å utfolde seksualiteten sin og snakke åpent om hva man definerer seg selv som enn å undertrykke alt som ikke er konvensjonelle heteronormative preferanser og snakke om hvilke damer som er digg som om alle bare er maskuline manly men som liker vanilla heterofilt samleie med lyset av.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan du bare ikke si dette her?:

"Er panseksuell og tiltrekkes av femininitet uavhengig av kjønn. Jeg er en mann, men jeg liker å bruke feminine klær hjemme, selv om jeg ikke føler meg som en kvinne eller har ønsket å være trans."

Gjest 73a91...635 skrev (4 timer siden):

Du kan begynne med å forklare hva pansexual er, fordi det har jeg prøvd å finne ut i flere år, men det er aldri noen som klarer å gi et konkret svar, selv ikke i LGBT-grupper.

Anonymous poster hash: 73a91...635

Panseksuell er en seksuell orientering der en person kan være tiltrukket av andre uavhengig av deres kjønn eller kjønnidentitet. Det betyr at en panseksuell person kan føle romantisk eller seksuell tiltrekning til personer av alle kjønn – menn, kvinner, ikke-binære personer, og andre kjønnsidentiteter.

Panseksualitet handler ikke om hvem en person er tiltrukket av utelukkende basert på kjønn, men mer om individets personlighet, karakter og tilknytning.

Det er også mange som ikke helt vet forskjellen mellom panseksuell og biseksuell. Men kort forklart:

Biseksuell: Tiltrukket av to eller flere kjønn (vanligvis menn og kvinner).

Panseksuell: Tiltrukket av folk uavhengig av kjønn.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (58 minutter siden):

Det er også mange som ikke helt vet forskjellen mellom panseksuell og biseksuell. Men kort forklart:

Biseksuell: Tiltrukket av to eller flere kjønn (vanligvis menn og kvinner).

Panseksuell: Tiltrukket av folk uavhengig av kjønn.

I praksis er det det samme, men siden biseksuell kan sies å ha en kobling mot at "det kun er to kjønn" (bi) så er det mange som synes panseksuell er å foretrekke for å vise at man inkluderer flere kjønnsidentiteter.

Lenke til kommentar
Gjest a0918...6d4 skrev (6 timer siden):

Jeg er skeiv, pansexuel å tiltrekkes kun femininitet uansett kjønn å er en såkalt "femboy" men ikke i nærheten feminin ute blant andre.

Jeg er jo mann, aldri engang tenkt tanken på å ville være trans eller ønsket å være jente, ei heller føler jeg crossdressing er riktig, jeg bare liker søte og feminine klær å bruker dette kun hjemme.

Alt dette er jo fryktelig mye å fortelle noen, hvordan i all verden kan jeg forklare alt dette kortere til noen som spør? Sier jo bare at jeg er pan til de fleste men vil jo si mer til de jeg stoler på.

Anonymous poster hash: a0918...6d4

Hvorfor er det så viktig å fortelle det til noen? Er din seksualitet det eneste som definerer deg? 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 minutter siden):

I praksis er det det samme, men siden biseksuell kan sies å ha en kobling mot at "det kun er to kjønn" (bi) så er det mange som synes panseksuell er å foretrekke for å vise at man inkluderer flere kjønnsidentiteter.

Biseksualitet refererer til tiltrekning til to eller flere kjønn, mens panseksualitet refererer til tiltrekning uavhengig av kjønn.

For panseksuelle mennesker er kjønn ikke en avgjørende faktor for hvem de kan bli tiltrukket av, mens for biseksuelle mennesker er det vanligvis en tiltrekning til to kjønn (eller flere), men med mulighet for variasjon i tiltrekning.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (37 minutter siden):

Biseksualitet refererer til tiltrekning til to eller flere kjønn, mens panseksualitet refererer til tiltrekning uavhengig av kjønn.

For panseksuelle mennesker er kjønn ikke en avgjørende faktor for hvem de kan bli tiltrukket av, mens for biseksuelle mennesker er det vanligvis en tiltrekning til to kjønn (eller flere), men med mulighet for variasjon i tiltrekning.

Kan vel si det slik at en biseksuell som tiltrekker personer av alle kjønn er det samme som panseksuell. Men det er jo en sjanse at en biseksuell liker flere kjønn men ikke alle, og da er det en forskjell ja.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

Kan vel si det slik at en biseksuell som tiltrekker personer av alle kjønn er det samme som panseksuell. Men det er jo en sjanse at en biseksuell liker flere kjønn men ikke alle, og da er det en forskjell ja.

Det er en viss overlapping mellom biseksualitet og panseksualitet, spesielt når en biseksuell person er tiltrukket av alle kjønn. Men forskjellen er at biseksualitet fortsatt kan innebære en bevissthet om kjønn som en faktor, mens panseksualitet er mer åpen for tiltrekning uten hensyn til kjønn.

Så, for panseksuelle handler tiltrekningen ikke om selve kjønnet i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...