Gå til innhold

kapasitetledd- hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

Det er ikke ofte jeg ser på strømregningen, men i dag gjorde jeg det. Årsaken til manglende interesse er sikkert at jeg har bodd i leilighet i 37år hvor det er begrenset med strømforbruk. Men de siste 10årene har jeg bodd i enebolig av eldre type med naturlig ventilasjon og lite isolasjon. Jeg ser at jeg får tillegg for kapasitetsledd 5-9,9kw for samtlige dager. Er det unormalt høyt eller vanlig for en familie på 5? Har tenåringsjenter som dusjer lenge og en elbil som drar 3,6kw. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må være veldig sparsom skal man holde seg under 5 kw. Jeg klarer det men lader da kun om natten på 2.8 kW, og bruker ikke mye strøm til varme når det er kaldt. Som regel settes kapasitet gebyret ut fra snittet av de 3 høyeste timene per måned. 

Lenke til kommentar

Fryse får jeg ikke disse til å bli med på. Varmepumpa går hele tiden og varmekablene på badet har jeg ikke fått gjennomslag for å slå av. De er 40år gamle og enten er gulvet iskaldt eller så ligger katta og vrir seg på det så det drar garantert mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Man har jo ulike muligheter for å varme opp avhengig av bosted, beliggenhet etc. Strøm er jo det desidert enkleste å varme opp med, og er vel i mange tilfeller også det billigste, særlig varmepumpe. Men jeg merker effekten går mye ned når det blir 10-15 minusgrader som det har vært et par dager  her nå. Så i perioder med streng kulde og høy strømpris er det greit å ha noe å supplere med. Jeg fryser heller ikke, langt ifra. 

Lenke til kommentar

Jeg fryser ikke så lenge vi har 20+ inne, men ned mot 18 synes jeg det begynner å bli uggent. Kvinnfolk derimot trives best over 25+. Men da fyrer hun opp i peisen og sitter under ett ullpledd med en kjempesvær tekopp. Sikkert ikke billig med ved heller, men det er litt hobby også. Men da slår jeg meg til ro med at jeg ikke har noe unormalt forbruk, bolig og antall beboere tatt i betraktning. Bruker vel ca 25000kwt pr år.

Lenke til kommentar

Det er de aller færreste familier som klarer å holde seg under 5 kw-trinnet, selv om man ikke sløser. Skillet er nok strategisk plassert der det er nettopp av den grunn. "Meningen" er at trinnene skal være et insentiv til å spare, men når ingen klarer å holde seg under så fungerer det overhodet ikke sånn.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...