Gå til innhold

Lydanlegg eller kun lydplanke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du bruker iPhone og ønsker å ha det lettvint samt minimalistisk så hadde jeg gått for Sonos.

Spesielt når du allerede har Sonos høyttalere fra før av, slik at du vet hvordan du bruker dette.

Sonos vil sannsynligvis gi bedre lyd i musikk enn det du hadde fått fra lg sin lydplanke.

Gitt rommet ville jeg også gått for en lydplanke over to høyttalere slik som Klipsch.

Sonos ray vil kun la deg koble til tv gjennom en optisk kabel, da vil du ikke kunne koble til noe mere.

Sonos beam bruker en hdmi arc (lyd gjennom hdmi) eller en optisk kabel adapter. Da vil du altså bare ha en tilkobling her også.

Du kan selvfølgelig også spille av musikk gjennom telefonen.

Med Sonos produktene kan du bruke en funksjon som heter trueplay for å tilpasse lyden til rommet, noe som er greit å ha om rommet ikke er optimalt utformet.

Beam og ray kan du i ettertid oppgradere ved å legge til to bak høyttalere, slik som Sonos era 100. Om det skulle være interesse for dette. Du kan da også bruke de (era 100) for å spille musikk, hvilket vil gi enda litt bedre kvalitet.

(Eventuelt kan du slå på stortromma å skaffe to stk era 300 som bak høyttalere og få svært bra høyttalere for musikk også)

Du kan også oppgradere med å legge til en Sonos sub for å få mere bass.

Klipsch kan du ikke utvide senere, men har litt mer tilkoblingsmuligheter. De vil sannsynligvis være et sted mellom era 100 og era 300 i kvalitet.

De vil nok være vanskelig å plassere i rommet ditt.

Et annet pluss med Sonos sine høyttalere i forhold til rommet ditt er at du lett kan henge dem på veggene, slik at de kan plasseres rundt i rommet.

Sonos beam vil være det beste produktet innenfor budsjettet ditt.

(Hakket opp fra denne blir arc, men den er noe over budsjettet)

Eventuelt kunne et alternativ være å kjøpe en ray og to stk era 100 nå, for så å bytte ut ray med en beam senere. (Om musikk eller surround er viktigere enn tv lyd for øyeblikket)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (18 minutter siden):

Om du bruker iPhone og ønsker å ha det lettvint samt minimalistisk så hadde jeg gått for Sonos.

Spesielt når du allerede har Sonos høyttalere fra før av, slik at du vet hvordan du bruker dette.

Sonos vil sannsynligvis gi bedre lyd i musikk enn det du hadde fått fra lg sin lydplanke.

Gitt rommet ville jeg også gått for en lydplanke over to høyttalere slik som Klipsch.

Sonos ray vil kun la deg koble til tv gjennom en optisk kabel, da vil du ikke kunne koble til noe mere.

Sonos beam bruker en hdmi arc (lyd gjennom hdmi) eller en optisk kabel adapter. Da vil du altså bare ha en tilkobling her også.

Du kan selvfølgelig også spille av musikk gjennom telefonen.

Med Sonos produktene kan du bruke en funksjon som heter trueplay for å tilpasse lyden til rommet, noe som er greit å ha om rommet ikke er optimalt utformet.

Beam og ray kan du i ettertid oppgradere ved å legge til to bak høyttalere, slik som Sonos era 100. Om det skulle være interesse for dette. Du kan da også bruke de (era 100) for å spille musikk, hvilket vil gi enda litt bedre kvalitet.

(Eventuelt kan du slå på stortromma å skaffe to stk era 300 som bak høyttalere og få svært bra høyttalere for musikk også)

Du kan også oppgradere med å legge til en Sonos sub for å få mere bass.

Klipsch kan du ikke utvide senere, men har litt mer tilkoblingsmuligheter. De vil sannsynligvis være et sted mellom era 100 og era 300 i kvalitet.

De vil nok være vanskelig å plassere i rommet ditt.

Et annet pluss med Sonos sine høyttalere i forhold til rommet ditt er at du lett kan henge dem på veggene, slik at de kan plasseres rundt i rommet.

Sonos beam vil være det beste produktet innenfor budsjettet ditt.

(Hakket opp fra denne blir arc, men den er noe over budsjettet)

Eventuelt kunne et alternativ være å kjøpe en ray og to stk era 100 nå, for så å bytte ut ray med en beam senere. (Om musikk eller surround er viktigere enn tv lyd for øyeblikket)

Helt utrolig bra svar! Hjertelig takk!🙂

Så du mener ikke det blir en hindring at Ray og Beam kun har en mulighet for tilkobling? De spiller vel av lyd via AirPlay også heldigvis.

Men om jeg forstår deg riktig så vil to stk Sonos Era 100, plassert på hver sin side av TV-en, være en bedre løsning enn Ray eller Beam alene?

Men det krever kanskje en lydplanke for at lyden automatisk skal sendes fra TV-en til Sonos anlegget? Vil den da kunne spille av både på Ray/Beam og Era 100?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornhb said:

Takk for at du delte erfaringene dine. Jeg har aldri hatt lydplanke eller benyttet noen annen lyd enn den som kommer direkte fra TV-en.

takk for at du delte erfaringene dine. Jeg har aldri hatt lydplanke eller benyttet noen annen lyd enn den som kommer direkte fra TV-en.

Sonos frister på mange måter, men jeg blir veldig i tvil om hvilke modeller jeg bør gå for å sette opp i kombinasjon. Det er også lurer på, er om det stemmer at kun en Sonos enhet kan fungere med Google assistant. I dag har jeg to stykker Sonos Roam, det virker som at kun en kan settes opp til å brukes med Google assistant. 

Så begynte jeg også å tenke på å kombinere Sonos Ray, Sub mini, og to ekstra Roam 2. Dog er jeg i tvil om det er nok tilkoblingsmuligheter på Ray.

Da tror jeg du på mange måter vil bli fornøyd med JBL. Jeg liker at de kommer med to avtagbare høytalere som du kan plassere bak sofaen for å skape en bedre surround opplevelse. Selv om de ikke veldig har allverdens batteritid. Innebygd AirPlay er ganske nice, lett å spille av musikk fra en iPhone/Mac. Du har også muligheten til å endre på EQ da bassen skal være kraftig. JBL-en har PureVoice teknologi som sier at replikker skal bli enda tydeligere, men denne følte jeg ikke helt. Det er mulig det er noen innstillinger jeg må tweake på.

Har du vurdert å dra innom en Power eller Elkjøp Megastore for å teste ut de ulike lydplankene?  

Sonos ser jeg på som en investering over tid. Så hvis budsjettet ditt vil åpne opp over tid, så er jo Sonos Beam 2 eller Sonos Arc en god start. Hvis du venter på neste Power supertilbud kampanje, så kan du kanskje få tak i en Sonos Arc til 6400,-. Prisen er kanskje på 8000,- nå, men jeg tror 8000,- blir den nye fastprisen ettersom at de nylig lanserte Sonos Arc Ultra til 10000,-. Gir ikke mening å ha to ulike varianter av Sonos Arc til samme pris. Ellers er det bare å kjøre på med Sonos Beam 2, som har Dolby Atmos.

Med Sonos låser du deg kanskje til et system, men gjør du ikke det med mange av de andre lydplanke-produsentene? Selv med Samsung er du låst til Samsung, evt ingen muligheter til å koble til andre enheter. Mulig jeg tar feil her.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sonos era eller one, etc. Kan ikke kobles til tv.

Da må man ha en lydplanke fra Sonos først.

Du kan sende lyd gjennom Bluetooth, men det blir oftest bare tull på tv.

Poenget med era høyttalerne ville være å kunne bruke dem som bak / surround høyttalere til tv, med en lydplanke, samtidig som du kan bruke dem som høyttalerne for musikk, uten å bruke lydplanken.

Da stereo høyttalere oftest gir litt bedre lydkvalitet enn en lydplanke.

Uheldigvis kan ikke Roam brukes som bak høyttalere/ surround.

Fra telefonen og Mac skal du kunne bruke AirPlay. Men jeg er litt usikker på hvordan du skal få lyd fra prosjektoren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
maXini skrev (4 minutter siden):

Hvis du venter på neste Power supertilbud kampanje, så kan du kanskje få tak i en Sonos Arc til 6400,-.

Rimelig sikker på at Power ikke fører Sonos-produkter. De dukker ikke opp på nettsiden hvertfall.

Vil også nevne at man kan bruke IKEA sin Symfonisk-serie i et Sonos-system. Også som bakhøyttaler. Jeg bruker Symfonisk bokhylle-høyttalere. Men tror også bordlampe og gulvlampe skal fungere som bakhøyttalere med Sonos Beam gen.2.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikea sine symfonisk veggbilder er kanskje en god løsning som bak / surround høyttalere plassert på veggen over sofaen, sammen med en beam under tv.

Om man har en kone som ikke er så begeistret for høyttalere rundt omkring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips @maXini og @Iki.

Får å avklare Sonos først. Dersom jeg kjøper Ray og kobler til TV-en med optisk lydkabel, pluss to Era 100, så vil jeg kunne bruke disse til både lyd fra TV og musikkavspilling vis mobil/PC?

Er dette en bedre løsning enn Ray + Sub Mini?

Lyd fra prosjektoren kan dessverre kun strømmes via Bluetooth (tror jeg). Den har vel HDMI inngang også, hvis det kan fungere. Samsung Freestyle 2nd Gen.

Så settet fra JBL. Jeg har faktisk mulighet til å få JBL Bar 800 til 4550 kr. Det virker som mye for pengene. Ser at denne støtter Google Assistant også, noe som er et pluss.

Men, det er vell ikke mulig å få både JBL og Sonos til å synkronisere? Altså spille musikk samtidig?

Begynner jo å miste det helt her... Bor ganske så alene med skogen som nærmeste nabo, så jeg risikerer ikke å skremme bort noen med høyt volum heller 🙂

Lenke til kommentar

Sonos beam og Sonos ray støtter ikke bluetooth, bare AirPlay.

Så da vil det bli problematisk med projektoren.

Era høyttalerne støtter Bluetooth, samme med Roam, så du kunne kanskje bruke dem til projektoren?

Selv hadde jeg ikke valgt Ray med en sub, da dette ikke ville være optimalt for tv eller musikk.

Beam er det beste valget for Tv, mens ray med era 100 / symfonisk sannsynligvis er det beste for musikk.

Jbl bar 800 kommer med sub og to surround høyttalere inkludert, så da får man jo flere høyttalere for prisen.

Den støtter AirPlay, så du kan spille musikk fra telefonen.

Den støtter Bluetooth.

Den kobles også til tv med hdmi eller optisk.

Det er mulig det blir enklere å gå for jbl løsningen, og den vil sannsynligvis være lettere å koble opp med alt du ønsker, men jeg er litt usikker på lydkvaliteten.

Om mulig så ville jeg sterkt anbefale å besøke en butikk hvor du kan høre på denne og Sonos sine produkter.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (14 minutter siden):

Sonos beam og Sonos ray støtter ikke bluetooth, bare AirPlay.

Så da vil det bli problematisk med projektoren.

Era høyttalerne støtter Bluetooth, samme med Roam, så du kunne kanskje bruke dem til projektoren?

Selv hadde jeg ikke valgt Ray med en sub, da dette ikke ville være optimalt for tv eller musikk.

Beam er det beste valget for Tv, mens ray med era 100 / symfonisk sannsynligvis er det beste for musikk.

Jbl bar 800 kommer med sub og to surround høyttalere inkludert, så da får man jo flere høyttalere for prisen.

Den støtter AirPlay, så du kan spille musikk fra telefonen.

Den støtter Bluetooth.

Den kobles også til tv med hdmi eller optisk.

Det er mulig det blir enklere å gå for jbl løsningen, og den vil sannsynligvis være lettere å koble opp med alt du ønsker, men jeg er litt usikker på lydkvaliteten.

Om mulig så ville jeg sterkt anbefale å besøke en butikk hvor du kan høre på denne og Sonos sine produkter.

Godt forklart igjen. Jeg må jo være hatet på forumet her etter dette. Setter enorm pris på tålmodigheten.

Nylig JBL Bar 800 er nok et godt alternativ her. Likevel er jeg ikke fremmed for å bygge ut Sonos for bruk til musikk. Vil en enkelt høyttaler som Era 100 kunne tilføre noe særlig alene? Tenker da denne i tillegg til JBL, og er da klar over at disse ikke kan kobles sammen.

Era 100 vil jo sannsynligvis kunne brukes mye prosjektoren. I dag benytter jeg en JBL Charge 5 wifi tilkoblet via Bluetooth. Har for så vidt to JBL Flip 6 også, men det hjelper ikke her.

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt era høyttalerne, enkelt eller to, om jeg ikke hadde planer om å bruke dem sammen med en lydplanke fra Sonos.

Era høyttalerne har mange elementer som brukes til surround lyd, som da ikke brukes til musikk.

Altså betaler man for noe man da ikke bruker.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...