torbjornhb Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Tenker å oppgradere lyden på den nye TV-en min (Samsung 75QN85D). Jeg liker egentlig å ha det relativt minimalistisk, og har ikke all verdens budsjett. Jeg lurer på hvor langt jeg vil komme ned en Sonos Ray eller Beam Gen 2. Et alternativ jeg vurderer er også JBL Bar 800 som er på tilbud nå. Mulig jeg får denne enda litt rimeligere. Skal kunne brukes til både lyd fra TV og musikk. I dag bruker jeg to Sonos Roam som jeg stort sett aktiverer ved hjelp av Google Assistant. Tar gjerne i mot tips 🙂 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Siden alle kjøper typ Sonos i dag, skal du gå på Finn.no og kjøpe et brukt stereoanlegg med et sett gode, store høyttalere. Du kan få et anlegg. Som spiller fletta av deg for under tusenlappen. En god TV-opplevelse krever god lyd, og lydplanke er ikke bra nok. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Orion666 skrev (1 minutt siden): Siden alle kjøper typ Sonos i dag, skal du gå på Finn.no og kjøpe et brukt stereoanlegg med et sett gode, store høyttalere. Du kan få et anlegg. Som spiller fletta av deg for under tusenlappen. En god TV-opplevelse krever god lyd, og lydplanke er ikke bra nok. Takk, men brukt er ikke aktuelt. Ønsker også å ha det mest mulig minimalistisk, så er giga-anlegg er ikke aktuelt. Noe ala JBL settet er ok. Lenke til kommentar
Iki Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden JBL er også en lydplanke. Så det virker som du har bestemt deg for dette, ikke et anlegg slik du spør om. Da er nok Sonos det enkleste valget, spesielt siden du har dette fra tidligere. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden torbjornhb skrev (5 minutter siden): Takk, men brukt er ikke aktuelt. Ønsker også å ha det mest mulig minimalistisk, så er giga-anlegg er ikke aktuelt. Noe ala JBL settet er ok. Ok. Forespørselen var god lyd på budsjett. Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Iki skrev (1 minutt siden): JBL er også en lydplanke. Så det virker som du har bestemt deg for dette, ikke et anlegg slik du spør om. Da er nok Sonos det enkleste valget, spesielt siden du har dette fra tidligere. Da har jeg nok misforstått og tenkt litt feil angående lydplanke/anlegg. Slik jeg har tenkt på det, så er Sonos. Ray kun en lydplanke, mens JBL gir surround-lyd ettersom det flere høyttalere som kan plasseres ulike steder i rommet. Det er vel ikke mulig å oppnå samme effekt med kun en lydplanke? Lenke til kommentar
Iki Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden torbjornhb skrev (3 minutter siden): Da har jeg nok misforstått og tenkt litt feil angående lydplanke/anlegg. Slik jeg har tenkt på det, så er Sonos. Ray kun en lydplanke, mens JBL gir surround-lyd ettersom det flere høyttalere som kan plasseres ulike steder i rommet. Det er vel ikke mulig å oppnå samme effekt med kun en lydplanke? Lydplankene vil simulere surround lyd ved å reflektere lyden fra vegger og tak. Dette vil selvfølgelig ikke være på nivå med et ordentlig surround anlegg, men Sonos lar deg bruke andre Sonos høyttalere som surround høyttalere. (Ikke roam, men for eksempel era 100) Når folk skriver anlegg så tenker nok andre på et stereoanlegg først og fremst, spesielt når du spør om dette opp mot en lydplanke. For det meste minimalistiske måtte man da ha to aktive høyttalere, slik som for eksempel kef lsx. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden Iki skrev (5 minutter siden): Lydplankene vil simulere surround lyd ved å reflektere lyden fra vegger og tak. Dette vil selvfølgelig ikke være på nivå med et ordentlig surround anlegg, men Sonos lar deg bruke andre Sonos høyttalere som surround høyttalere. (Ikke roam, men for eksempel era 100) Når folk skriver anlegg så tenker nok andre på et stereoanlegg først og fremst, spesielt når du spør om dette opp mot en lydplanke. For det meste minimalistiske måtte man da ha to aktive høyttalere, slik som for eksempel kef lsx. Ikke første gang du har gitt mer gode og opplysende svar. Hjertelig takk! Nå ble jeg i tvil hva jeg bør gå for. Sonos Ray, Beam 2, eller noe ala det nevnte JBL Bar 800 eller 1300. For øvrig er det 5.1.2 settet det er snakk om. https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/hoyttalere-og-hi-fi/lydplanke/jbl-bar-800-512ch-lydplanke/485024 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 9 hours ago, torbjornhb said: Nå ble jeg i tvil hva jeg bør gå for. Sonos Ray i kombinasjon med Sonos mini-Sub gir i hvert fall god TV-lyd ... Du får ikke surround-effekten som et 5.1 (osv.) -anlegg vil gi deg, men for min egen del går det lenger og lenger tid mellom hver gang jeg skrur på surround-receiveren. 1 Lenke til kommentar
torbjornhb Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden nebrewfoz skrev (3 minutter siden): Sonos Ray i kombinasjon med Sonos mini-Sub gir i hvert fall god TV-lyd ... Du får ikke surround-effekten som et 5.1 (osv.) -anlegg vil gi deg, men for min egen del går det lenger og lenger tid mellom hver gang jeg skrur på surround-receiveren. Takker 🙂 Føler meg helt nepe som spør og spør, men for å oppsummere. Vil Ray + Sub Mini, eller Beam Gen 2 + Sub Mini, være en bedre løsning JBL Bar 800 5.1.2 ch? Lenke til kommentar
The_Viper Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hei, Vil på det varmeste anbefale Klipsch The Fives. Er på tilbud nå. Spiller mye bedre enn en lydplanke. https://soundgarden.no/klipsch/112903/klipsch-the-fives-valnøtt-aktive-høyttalere-m-hdmi 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå