Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig EU Kontroll og kanal reparasjon


Anbefalte innlegg

Thermopylae300 skrev (På 21.11.2024 den 8:12 PM):

Hei,

Jeg er fra England og hadde nylig min første EU kontroll her i Norge, hos Mekonomen. Jeg hadde satt meg inn i alle retningslinjer hos Statens Vegvesen i forkant, men likevel skjedde det noe underlig. Bilen fikk bedømming 2 for rust på venstre kanal (2008 Golf mk5 stasjonsvogn). Jeg hadde i dagene før kontrollen ligget mange timer under bilen for å sjekke for rust, samt lagt på 'fluid film'. Jeg visste at kanalene mest sannsynlig hadde noe rust etter 16 år, men de var helt solide utvendig og ingen synlig rust. Statens vegvesens retningslinjer for mekanikere som vurderer rust er først og fremst å sjekke dette visuelt, og først dersom de ser rust kan de bruke rusthammer.

Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem. Helt fint metall som ikke bare ville falt av ved et hammerslag. Jeg forstår ikke helt hvorfor han gjorde dette, ikke fulgte Vegvesenets retningslinjer, noe som gir meg en 10.000kr reparasjonsjobb. Ingen vil heller gjøre kanalreparasjoner, som er et annet problem. Fornærmet jeg mekanikeren på noen måte, eller ble han mistenkelig da han så at jeg har malt undersiden med ‘fluid film’, og dermed insiterte på å finne rust som han mistenkte jeg skulle ha 'gjemt'?

Uansett – han fortalte meg at jeg ikke kan sveise kanalen selv, det må gjøres «ordentlig». En merkelig kommentar syns jeg, da jeg trodde man hadde rett til å reparere sin egen bil i Norge? Og hva vet han uansett om mine egenskaper (jeg har selv reparert alle mine biler det siste tiåret)? Jeg forstår heller ikke hvordan min bil med helt perfekte utvendige kanaler kan få bedømming 2 takket være mekanikerens slag, når jeg samtidig daglig observerer biler på veiene som har kanaler stappfulle av rust – rust som umulig kan ha forekommet bare innen de siste to år siden forrige EU kontroll! Til og med er hullet han lagde i kanalen ikke mer enn de 20% av kanalens omkrets som skal til for å få bedømming 2. Det er heller ikke noe 30cm lange synlige rustflekker noe sted som skal gi grunnlag for bedømming 2.

Beklager at dette ble langt innlegg, men har noen av dere hatt lignende opplevelser med mekanikere på EU kontroll? Bruker de sine egne regler i stedet for å følge Vegvesenets?

Etter deres mening, er det noe galt i om jeg sveiser på en ny kanal på bilen, eller en del av kanalen? Jeg antar at ny EU-kontroll oppfølging ikke vil be om å få se kvittering på utført arbeid hos verksted, eller gjør de det? Eller er det slik de opererer her i Norge? Avslutningsvis, er det noen av dere som tilfeldigvis vet om noen som kan reparere kanaler i Bærum/Oslo/Asker området?

Setter veldig stor pris på svar – på forhånd tusen takk.

 

Ts, med hva slags verktøy ble hullet laget? Det er ikke mulig å plukke eller slå vekk en bit av en perfekt kanal med hammer.

På filmen, som passerer et hull veldig fort, ser det ut som rust.

Biler passerer dessverre ikke ikke kontrollen basert på at eieren har sett værre biler på veien.

Belkager hvis dette virker kritisk, men jeg tar høyde for at også mekanikeren kan ha noe kompetanse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mag ne said:

Ts, with what kind of tool was the hole made? It is not possible to pick or knock away a piece of a perfect channel with a hammer.

On the film, passing a hole  very fast, it looks like rust.

Unfortunately, cars do not pass the inspection based on the owner having seen worse cars on the road.

Belkager if this seems critical, but I take into account that the mechanic may also have some expertise. 

I don't know what he used, I didn't see what he did during the test. The picture shows the hole from a ground perspective. You can't take shiny metal like this off easily, or hammer it off.

Screenshot_20241121_203610.jpg

Lenke til kommentar

Thank you very much to everyone who has replied, and for a lot of useful information that I would not otherwise have known about. 

As a result of this, I am going to call the National Roads Administration, as they have not responded to the email I sent last week. Hopefully they will look at the car quickly as it is very difficult to get tape to stick around the hole, even after degreasing. My hope is that they will then remove Assessment 2 from EU control. Then I will have to speak to the mechanic who did the inspection and if they don't agree to repair the hole (he has already said that Mekonomen does not do this type of repair), I will have to take it to the Consumer Council.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...