Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Merkelig EU Kontroll og kanal reparasjon


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er fra England og hadde nylig min første EU kontroll her i Norge, hos Mekonomen. Jeg hadde satt meg inn i alle retningslinjer hos Statens Vegvesen i forkant, men likevel skjedde det noe underlig. Bilen fikk bedømming 2 for rust på venstre kanal (2008 Golf mk5 stasjonsvogn). Jeg hadde i dagene før kontrollen ligget mange timer under bilen for å sjekke for rust, samt lagt på 'fluid film'. Jeg visste at kanalene mest sannsynlig hadde noe rust etter 16 år, men de var helt solide utvendig og ingen synlig rust. Statens vegvesens retningslinjer for mekanikere som vurderer rust er først og fremst å sjekke dette visuelt, og først dersom de ser rust kan de bruke rusthammer.

Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem. Helt fint metall som ikke bare ville falt av ved et hammerslag. Jeg forstår ikke helt hvorfor han gjorde dette, ikke fulgte Vegvesenets retningslinjer, noe som gir meg en 10.000kr reparasjonsjobb. Ingen vil heller gjøre kanalreparasjoner, som er et annet problem. Fornærmet jeg mekanikeren på noen måte, eller ble han mistenkelig da han så at jeg har malt undersiden med ‘fluid film’, og dermed insiterte på å finne rust som han mistenkte jeg skulle ha 'gjemt'?

Uansett – han fortalte meg at jeg ikke kan sveise kanalen selv, det må gjøres «ordentlig». En merkelig kommentar syns jeg, da jeg trodde man hadde rett til å reparere sin egen bil i Norge? Og hva vet han uansett om mine egenskaper (jeg har selv reparert alle mine biler det siste tiåret)? Jeg forstår heller ikke hvordan min bil med helt perfekte utvendige kanaler kan få bedømming 2 takket være mekanikerens slag, når jeg samtidig daglig observerer biler på veiene som har kanaler stappfulle av rust – rust som umulig kan ha forekommet bare innen de siste to år siden forrige EU kontroll! Til og med er hullet han lagde i kanalen ikke mer enn de 20% av kanalens omkrets som skal til for å få bedømming 2. Det er heller ikke noe 30cm lange synlige rustflekker noe sted som skal gi grunnlag for bedømming 2.

Beklager at dette ble langt innlegg, men har noen av dere hatt lignende opplevelser med mekanikere på EU kontroll? Bruker de sine egne regler i stedet for å følge Vegvesenets?

Etter deres mening, er det noe galt i om jeg sveiser på en ny kanal på bilen, eller en del av kanalen? Jeg antar at ny EU-kontroll oppfølging ikke vil be om å få se kvittering på utført arbeid hos verksted, eller gjør de det? Eller er det slik de opererer her i Norge? Avslutningsvis, er det noen av dere som tilfeldigvis vet om noen som kan reparere kanaler i Bærum/Oslo/Asker området?

Setter veldig stor pris på svar – på forhånd tusen takk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Mag ne said:

It's certainly not perfectly fine metal he removed.

As long as the result is ok, nobody cares who did a repair, nobody should see a receipt.

takk for dine tanker om reparasjonen. Jeg vet at interiøret viser rust, men her er et tverrsnitt fra det han fjernet.

signal-2024-11-21-203622.jpeg

Lenke til kommentar

No car workshop should cut holes in customer cars without them knowing. Sure the test procedure allows them to use a screwdriver and smell pen hammer to detect areas under the car with very weak metal or faulty replaced metal. But theres a big difference from that to straight up cutting holes in the car. I would consider talking to Statens Vegvesen about this workshop practice, if they agree with you this workshop may have to fix the damage they did to your car for free. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen problem å bytte kanaler selv i Norge. Han lyver når han sier at MÅ gjøres av et verksted. Har dessverre hørt mange sånne historier før. Du kan gjøre hva som helst av reparasjoner på din egen bil, men ikke på andres biler. Så dette kan du fint fikse selv. Bruk et annet verksted på etterkontrollen, da disse åpenbart ikke er seriøse. Gi også Statens Vegvesen et tips om hvordan dette verkstedet holder på.

Når det kommer til hullet i kanalen, så ser dette for meg ut som et gjennomrustet området som kontrolløren har slått igjennom med rusthammeren/skrujernet, og så har han fjernet løst rust og sånt for å se hvor stort hullet blir. Dette har de lov til, og er en del av EU-kontrollen. Kom gjerne med flere bilder, da det er vanskelig å bedømme utifra bildet og videoen din. Dersom kontrolløren faktisk har skjært ut et "inspeksjonshull" for å se inni kanalen har han trakket langt over streken, og du kan fint anmelde ham for hærverk. Men noe sånt har jeg faktisk aldri hørt om. Det er forøvrig ikke lov for mekanikeren å fjerne deksler og propper for å se inni ting på EU-kontrollen. Så hvordan kanalen ser ut inni har han ingen ting med.

Når det kommer til EU-kontroller generelt stoler jeg kun på NAF. Har alltid brukt dem siden min første bil, og de har aldri gitt med noen anmerkninger som ikke er reelle. De tar kontrollen på timen, og viser deg evt. feil hvis du ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thermopylae300 skrev (4 timer siden):

Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem.

Jeg synes du skal ringe Vegvesenet og fortelle om dette. Det virker ikke som det er så langt for deg til Billingstad trafikkstasjon hvis de ønsker å se det.

Er det synlig farlig rust gjennom hullet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (9 timer siden):

Høres ut som om du har tatt EU-kontrollen på "feil" verksted...

Om vi tenker at kontrolløren har funnet/skapt hull i kanalen ved å bruke hammer/skrujern og således avdekket at kanalen er gjennomrustet så vil jeg mene kontrolløren gjorde helt rett. Det er jo dennes oppgave å nettopp få vekk denne type biler fra veien. Dersom man kliner på fluidfilm/annet rusthemmende rett før EU kontroll så er det åpenbart at det vil vekke interesse hos kontrollør. Vil aldri anbefale denne taktikken.

At trådstarter også på forhånd gjør omfattende undersøkelser nettopp med mål om å "pynte" på bilen før kontroll og leser seg opp på regelverket for å kunne forbedre seg viser vel også at selv trådstarter er usikker på om bilen holder mål. 

Jeg mener en kontrollør sin oppgave er å få bort potensielle farlige biler fra veiene og må være streng mhp godkjenning.

Videre er det jo slik at verkstedet kan miste retten til å drive EU kontroll dersom de slipper gjennom biler som i ettertid viser seg å være trafikkfarlige. Så alt peker mot at verkstedene vil være strenge.

Man trenger ikke reparere der man tar kontrollen og et seriøst verksted skal heller  ikke lage seg jobber noe dessverre sikkert skjer også. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, obygda said:

If we think that the inspector has found/created a hole in the duct by using a hammer/screwdriver and thus discovered that the duct is rusted through, then I would think the inspector was absolutely right. It is his job to get this type of car off the road. If you stick on fluid film/other rust inhibitor right before the EU inspection, it is obvious that it will arouse the inspector's interest. Would never recommend this tactic.

The fact that thread starters also do extensive research in advance precisely with the aim of "decorating" the car before inspection and read up on the regulations in order to be able to improve also shows that even thread starters are unsure whether the car is up to the mark. 

I believe that an inspector's task is to remove potentially dangerous cars from the roads and must be strict with regard to approval.

Furthermore, it is the case that the workshop may lose the right to carry out EU inspection if they let through cars which subsequently turn out to be dangerous to traffic. So everything points to the workshops being strict.

You don't need to repair where you take control and a serious workshop shouldn't make jobs for themselves, which unfortunately also happens. 

 

Det ligger i min natur å lese meg opp på ting, og også forstå hva som er gjeldende i dette landet siden jeg ikke er herfra. Det var derfor naturlig for meg å sette meg inn i hva som gjelder / er lovlig i Norge og ikke. Jeg legger på fluid film før vinteren hvert år. At EU kontrollen kom samtidig som dette denne gangen var tilfeldig. 

Bilen har sterke kanaler til tross for dette hullet. Korrosjonen på innsiden har ikke gjort dem myke. De bilene man ser daglig ute på veiene med flere hull bortover kanalene er de som bør tas vekk fra veiene - det gjelder ikke denne bilen. Per definisjon av reguleringene/ veiledningen. Uansett, den ytre kanalen på en Golf 5 er ikke bærende konstruksjon - det er den indre kanalen med jekkepunktet som er det

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Oppdatering: jeg har sendt klage til Statens Vegvesen og vedlagt bilder og video. Problemet er at jeg må i det minste midlertidig fylle igjen hullet innen søndag/mandag når snøen (og saltet) kommer, ellers kommer jo dette inn i kanalen og angriper den indre kanalen. Da er jeg usikker på hvordan de skal kunne inspisere kanalen eller gi meg noe tilfredsstillende utfall. 

Jeg vil dog helst slippe å gjøre denne reparasjonen selv, så dersom noen vet om noen som gjør denne type kanalreperasjon i Oslo/Bærum/Asker-området så er jeg veldig takknemlig for tips.

Endret av Thermopylae300
Lenke til kommentar

Mente å vite det som står her oppe i tråden, at man har rett til å reparere egen bil, men sleit litt med å finne rett lovparagraf.

I vegtrafikkloven § 19b så står det bare dette:

Quote

Reparasjon, vedlikehold, ombygging, oppbygging og påbyggingsarbeid på motorvogn og tilhenger til motorvogn kan bare foretas av godkjent virksomhet. 

Og det så jo ikke helt bra ut, men når man går problemstillingen litt etter i sømmene så oppdager man at dette bare gjelder for de verkstedene som driver kommersielt, for når man går videre i verkstedforskriften §6, så finner man:

Quote

§ 6.Unntak fra krav til godkjenning

f.reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eieren eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er registrert på eieren, eller har vært registrert i eierens navn på tidspunktet for eventuell avskilting. 

Så, ja faktisk, med loven i hånd, så kan man faktisk si at man har rett til å utføre alle typer reparasjoner på egen bil.

Det var interessant å finne ut av. Har skrudd masse selv, men har aldri visst om dette egentlig er helt lovlig, men det ser det da ut til å være.

Når det gjelder den skaden som bilen er påført i forbindelse med EU kontroll, så er det vel tvilsomt om veivesenet kan gjøre så mye fra eller til. Det man der i mot bør kunne gjøre det er å sende et krav om erstatning til verkstedet, som tilsvarer den verdiforringelsen som bilen ble utsatt for i forbindelse med EU kontrollen. 

Du må da framsende en krav om erstatning sammen med dokumentasjon og for eksempel bilder som underbygger kravet. Dersom verkstedet ikke betaler, så kan saken oversendes til forliksrådet som forliksklage, og eventuell avgjørelse. Hvis verkstedet ikke møter opp, så blir det vel en uteblivelsesdom i ditt favør.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Enig. Siden de har lagd et stort hull i kanalen, bør kravet ligge på prisen på ny kanal + montering av denne. Eu kontrollører har absolutt intet mandat til å bruke stikksag eller annet verktøy for å lage hull på kundenes bil.

Her er forøvrig informasjon om hvordan rustskader skal bedømmes. Som man ser, skal det mye til for en 2'er feil. Vi snakker om knyttnevestørrelse hull gjennom ytre kanal. Å "skimte rust" gjør man på absolutt alle biler, og er ingen grunn til å feile en EU kontroll.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, likferd said:

Her er forøvrig informasjon om hvordan rustskader skal bedømmes. Som man ser, skal det mye til for en 2'er feil. Vi snakker om knyttnevestørrelse hull gjennom ytre kanal. Å "skimte rust" gjør man på absolutt alle biler, og er ingen grunn til å feile en EU kontroll.

Se der ja. Der har vi både dokumentert at bilens eier, med loven i hånd, kan kreve å gjennomføre reparasjonen selv og at verkstedet har påført bilen skade ved å la være å følge veiledningen til Statens Vegvesen. Sitat fra veiledningen:

Quote

Kontrollmetoder: De bærende konstruksjoner skal i første omgang kontrolleres visuelt. Oppdages det rustskader bør det anvendes en rusthammer for å fastlegge rustskadens omfang. Rusthammeren bør brukes med forsiktighet og kun i den utstrekning som er nødvendig for å fastsette bedømmelsen.

Da åpner det seg jo opp flere klagemuligheter. Da kan man jo i utgangspunktet både kreve å få tilbake pengene for gjennomført EU kontroll og erstatning for påført skade. En måte å komme seg ut av denne situasjonen for bilverkstedet, det vil være å gjennomføre en gratis reparasjon, slik at kanalen oppfyller kravene til EU godkjenning.

En enklere måte å komme i gang med et krav mot verkstedet er å ta saken opp via Forbrukerrådet, og så få saken avgjort i regi av Forbrukerklageutvalget.

Først så må man da forsøke å komme til en minnelig løsning med verkstedet, for eksempel at de gjennomfører en gratis reparasjon av den kanalen som de har ødelagt.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (På 23.11.2024 den 9:51 PM):

Synes det er rart at mange av disse kanalene blir beregnet å være en bærende element. Man ser på mange biler at selve bærebjelkene går lengre under bilen. Men nå er heller ikke jeg en ekspert på dette området.

Det er lenge siden det var standard at kanalen var bærende konstruksjon. Vi snakker nok tilbake på 70-80-tallet. Men siden det fremdeles lages biler hvor kanalen er bærende, er sikkert reglene utformet som de er slik at kontrolløren skal slippe å lete igjennom masse dokumenter fra fabrikanten for hver bil han kontrollerer. 

I dette tilfellet snakker jeg om ytterkanalen. Det er fremdeles nokså vanlig at biler har en innerkanal, og den er ofte en del av bilens bærende struktur.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...