Thermopylae300 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Hei, Jeg er fra England og hadde nylig min første EU kontroll her i Norge, hos Mekonomen. Jeg hadde satt meg inn i alle retningslinjer hos Statens Vegvesen i forkant, men likevel skjedde det noe underlig. Bilen fikk bedømming 2 for rust på venstre kanal (2008 Golf mk5 stasjonsvogn). Jeg hadde i dagene før kontrollen ligget mange timer under bilen for å sjekke for rust, samt lagt på 'fluid film'. Jeg visste at kanalene mest sannsynlig hadde noe rust etter 16 år, men de var helt solide utvendig og ingen synlig rust. Statens vegvesens retningslinjer for mekanikere som vurderer rust er først og fremst å sjekke dette visuelt, og først dersom de ser rust kan de bruke rusthammer. Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem. Helt fint metall som ikke bare ville falt av ved et hammerslag. Jeg forstår ikke helt hvorfor han gjorde dette, ikke fulgte Vegvesenets retningslinjer, noe som gir meg en 10.000kr reparasjonsjobb. Ingen vil heller gjøre kanalreparasjoner, som er et annet problem. Fornærmet jeg mekanikeren på noen måte, eller ble han mistenkelig da han så at jeg har malt undersiden med ‘fluid film’, og dermed insiterte på å finne rust som han mistenkte jeg skulle ha 'gjemt'? Uansett – han fortalte meg at jeg ikke kan sveise kanalen selv, det må gjøres «ordentlig». En merkelig kommentar syns jeg, da jeg trodde man hadde rett til å reparere sin egen bil i Norge? Og hva vet han uansett om mine egenskaper (jeg har selv reparert alle mine biler det siste tiåret)? Jeg forstår heller ikke hvordan min bil med helt perfekte utvendige kanaler kan få bedømming 2 takket være mekanikerens slag, når jeg samtidig daglig observerer biler på veiene som har kanaler stappfulle av rust – rust som umulig kan ha forekommet bare innen de siste to år siden forrige EU kontroll! Til og med er hullet han lagde i kanalen ikke mer enn de 20% av kanalens omkrets som skal til for å få bedømming 2. Det er heller ikke noe 30cm lange synlige rustflekker noe sted som skal gi grunnlag for bedømming 2. Beklager at dette ble langt innlegg, men har noen av dere hatt lignende opplevelser med mekanikere på EU kontroll? Bruker de sine egne regler i stedet for å følge Vegvesenets? Etter deres mening, er det noe galt i om jeg sveiser på en ny kanal på bilen, eller en del av kanalen? Jeg antar at ny EU-kontroll oppfølging ikke vil be om å få se kvittering på utført arbeid hos verksted, eller gjør de det? Eller er det slik de opererer her i Norge? Avslutningsvis, er det noen av dere som tilfeldigvis vet om noen som kan reparere kanaler i Bærum/Oslo/Asker området? Setter veldig stor pris på svar – på forhånd tusen takk. golfkanal.mp4 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) Det er garantert ikke helt fint metall han fjernet. Så lenge resultatet er ok bryr ingen seg om hvem som har gjort en reparasjon, ingen skal se kvittering. Endret 8 timer siden av Mag ne Lenke til kommentar
Thermopylae300 Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden 3 minutes ago, Mag ne said: It's certainly not perfectly fine metal he removed. As long as the result is ok, nobody cares who did a repair, nobody should see a receipt. takk for dine tanker om reparasjonen. Jeg vet at interiøret viser rust, men her er et tverrsnitt fra det han fjernet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden No car workshop should cut holes in customer cars without them knowing. Sure the test procedure allows them to use a screwdriver and smell pen hammer to detect areas under the car with very weak metal or faulty replaced metal. But theres a big difference from that to straight up cutting holes in the car. I would consider talking to Statens Vegvesen about this workshop practice, if they agree with you this workshop may have to fix the damage they did to your car for free. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Dette må du ta videre, skjære et stort hull i kanalen hører ikke hjemme noen steder. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Fra det man ser i videoen så ser det ut som man kan se rust ved siden av dette hullet, gjennom det du har smurt på. Det ville da sannsynligvis gjøre mekanikeren mistenksom. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Det er ingen problem å bytte kanaler selv i Norge. Han lyver når han sier at MÅ gjøres av et verksted. Har dessverre hørt mange sånne historier før. Du kan gjøre hva som helst av reparasjoner på din egen bil, men ikke på andres biler. Så dette kan du fint fikse selv. Bruk et annet verksted på etterkontrollen, da disse åpenbart ikke er seriøse. Gi også Statens Vegvesen et tips om hvordan dette verkstedet holder på. Når det kommer til hullet i kanalen, så ser dette for meg ut som et gjennomrustet området som kontrolløren har slått igjennom med rusthammeren/skrujernet, og så har han fjernet løst rust og sånt for å se hvor stort hullet blir. Dette har de lov til, og er en del av EU-kontrollen. Kom gjerne med flere bilder, da det er vanskelig å bedømme utifra bildet og videoen din. Dersom kontrolløren faktisk har skjært ut et "inspeksjonshull" for å se inni kanalen har han trakket langt over streken, og du kan fint anmelde ham for hærverk. Men noe sånt har jeg faktisk aldri hørt om. Det er forøvrig ikke lov for mekanikeren å fjerne deksler og propper for å se inni ting på EU-kontrollen. Så hvordan kanalen ser ut inni har han ingen ting med. Når det kommer til EU-kontroller generelt stoler jeg kun på NAF. Har alltid brukt dem siden min første bil, og de har aldri gitt med noen anmerkninger som ikke er reelle. De tar kontrollen på timen, og viser deg evt. feil hvis du ønsker. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Thermopylae300 skrev (4 timer siden): Til tross for at det ikke var noe synlig rust på kanalene, har mekanikeren (med egne ord) «plukket vekk» en del av venstre kanal for å avsløre rust på innsiden. Han har rett og slett laget et hull i kanalen og fjernet et 5x3 cm stykke metall. Jeg innså dette da jeg fikk bilen min opp på ramper igjen da jeg kom hjem. Jeg synes du skal ringe Vegvesenet og fortelle om dette. Det virker ikke som det er så langt for deg til Billingstad trafikkstasjon hvis de ønsker å se det. Er det synlig farlig rust gjennom hullet? Endret 4 timer siden av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå