Fish Skrevet i går, 18:16 Del Skrevet i går, 18:16 Hei! Jeg har fått en elektronisk faktura på e-post med fakturagebyr på 12,5 kr (inkl. mva). Stusset litt over det, da jeg ikke har mottatt fakturagebyr på en digital faktura på mange år. Så, jeg spurte avsenderen om hvorfor, og de sier at systemet de bruker for regnskap (PowerOffice) tar 9 kr (eksl. mva) per faktura sendt på e-post. Hadde dette vært en engangsfaktura hadde jeg ikke brydd meg om det, men dette er noe som skal faktureres meg månedlig i overskuelig fremtid. Derfor lurer jeg på om de 9 kr er noe leverandøren kan pushe over på forbruker? Jeg har lest at det har kommet nye regler for fakturagebyr i ny finansavtalelov, men jeg blir ikke helt klok på om dette er "innafor". Noen som har en tanke? Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 18:27 Del Skrevet i går, 18:27 E-post faktura er ikke e-faktura? Hvorfor skrur du ikke på "Automatisk e-faktura". Da slipper du dette. Lenke til kommentar
Fish Skrevet i går, 18:40 Forfatter Del Skrevet i går, 18:40 (endret) kremt skrev (13 minutter siden): E-post faktura er ikke e-faktura? Hvorfor skrur du ikke på "Automatisk e-faktura". Da slipper du dette. Leverandøren tilbyr kun faktura på e-post. Endret i går, 18:41 av Fish Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Fra finansavtaleloven § 2-4: Sitat Dersom en betalingsmottaker krever gebyr for bruk av et bestemt betalingsinstrument eller betalingsmiddel fra en forbruker, kan gebyret ikke overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad ved bruk av betalingsinstrumentet eller betalingsmiddelet. Dersom gebyret også omfatter utstedelse og eventuelt sending av regning til forbrukeren, kan denne delen av gebyret ikke overstige betalingsmottakerens faktiske kostnad ved å utstede og sende regningen. Dette er faktiske kostnader for leverandøren. 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden At de betaler 9kr er korrekt. Jeg synes dog det er lite gjennomtenkt og lite profesjonelt de fakturerer sluttkunden for dette. Epost er gratis i mitt regnskapsprogram. For SMS tilbud eller faktura betaler jeg 3kr, for eFaktura betaler jeg 5kr. Jeg fakturerer aldri dette. Det er jo en del av kostnadsbildet og sånn sett 'bakt inn'... Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) Av egen erfaring både som avsender og mottaker er det større risiko for at epost faktura ikke kommer frem, blir stoppet av spam filter, full postboks, eller en eFaktura. Som mottaker er betaling av eFaktura enklere, alle opplysninger er ferdig utfylt. Faktura via epost må manuelt legges til betaling. Faktiske kostnader, å sende eFaktura har normalt et gebyr. Epost har ingen "porto", men ikke uvanlig faktura leverandøren tar en kostnad for bruk av funksjonen. Noen leverandører tar bort gebyr om det faktureres fire, to eller en gang per år. Det betales gebyr ved månedlig betaling. Endret 12 timer siden av toralfb Lenke til kommentar
Fish Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) krikkert skrev (9 timer siden): Fra finansavtaleloven § 2-4: Dette er faktiske kostnader for leverandøren. Takk. Fakturaen jeg får fra de har et fakturagebyr på 10 kr eks. mva. De betaler regnskapssystemet 9 kr eksl. mva per faktura. Er riktig fakturagebyr 9 eller 10 kr da? Så lurer jeg på om regnskapssystemet (PowerOffice) er regnet som en underleverandør? Jeg ser at Forbrukertilsynet sier følgende i "Veiledning om begrensning i lovlig størrelse på fakturagebyr og andre gebyrer": Sitat "4. Bruker virksomheten underleverandør i forbindelse med utstedelse av og sending av regninger? Da må dere kjenne til underleverandørens faktiske kostnader for å vite hva dere maksimalt kan ta i gebyr fra forbruker – dere kan ikke automatisk legge til grunn beløpet dere betaler til underleverandør. Hvis dere benytter en tredjepart (underleverandør) til å bistå virksomheten med fakturering, kan dere ikke nødvendigvis videreføre hele kostnaden dere har til denne underleverandøren til forbruker som et gebyr. Også ved bruk av underleverandør er det kun kostnaden for selve utstedelsen og sendingen av regningen dere kan ta som gebyr. Eventuell fortjeneste/margin/merinntekt for underleverandøren som er bygget inn i priselementene dere betaler til underleverandøren, kan ikke inngå i gebyret til forbruker. Dette betyr at dere må vite hva underleverandørens faktiske kostnad til hver enkelt utsendelse er, uten fortjeneste/margin." Endret 11 timer siden av Fish Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Riktig fakturagebyr er da 9 kr eks mva. Jeg vil ikke tro at PowerOffice regnes som en underleverandør i denne sammenhengen. Her tenker man på outsourcing til typ Klarna/PayEx/EasyPark/OnePark o.l. hvor underleverandøren tar seg av hele fakturaoppfølgingen. Hvis man selv utsteder og følger opp fakturaene så er porto for å sende faktura per post en faktisk kostnad selv om Posten har et fortjenesteelement på portoen og selv om Posten er en "underleverandør" i ordets rette forstand. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå