Gå til innhold

Innstilt som kandidat nr 2

Gjest d5a21...90f

Anbefalte innlegg

Gjest d5a21...90f

Hei fikk i dag beskjed av en arbeidsgiver i det offentlige at jeg ble innstilt som kandidat 2 og at det er sendt inn til ansettelsesrådet. Jeg er selvfølgelig ganske skuffet og deppa for avgjørelsen, men bet meg merke i at arbeidsgiveren nevnte an innstillingen vil ligge hos de i 6 mnd. De nevnte at de skulle ønske de kunne ansette begge (kandidat 1 og 2).

La oss si det dukker opp en tilsvarende ny stilling innen de neste 6 mnd som jeg vet er veldig sannsynlig. Vil jeg da automatisk bli vurdert til den stillingen?

Anonymous poster hash: d5a21...90f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Guest d5a21...90f said:

Hei fikk i dag beskjed av en arbeidsgiver i det offentlige at jeg ble innstilt som kandidat 2 og at det er sendt inn til ansettelsesrådet. Jeg er selvfølgelig ganske skuffet og deppa for avgjørelsen, men bet meg merke i at arbeidsgiveren nevnte an innstillingen vil ligge hos de i 6 mnd. De nevnte at de skulle ønske de kunne ansette begge (kandidat 1 og 2).

La oss si det dukker opp en tilsvarende ny stilling innen de neste 6 mnd som jeg vet er veldig sannsynlig. Vil jeg da automatisk bli vurdert til den stillingen?

Gratulerer med første sisteplass. Verdien er nok ikke annet enn at de nok vil huske deg neste gang du evt. søker på en utlysning i samme avdeling og kanskje kan komme direkte gjennom evt førstesortering av cver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d5a21...90f skrev (6 timer siden):

Om det er ei ny stilling så må du søke på nytt. Ein kan sjølvsagt ikkje berre anta at du fortsatt vil ha ein slik jobb om fire månadar. 

Det dette betyr er at dersom kandidaten som er innstilt som nr 1 takker nei, eller dersom kandidaten enten seier opp eller blir sagt opp i løpet av dei neste seks månadane, så vil du få eit tilbod utan å måtte søke på nytt. Du "eig" med andre ord fyrsteretten til å steppe inn i denne stillinga om den fyrste kandidaten ikkje fungerer. 

Merk også at sjølv om den som har intervjua deg har prioritert deg som nummer 2, så er det ein liten sjans for at tilsettingsrådet gjer ei anna vurdering. Tilsettingsrådet skal påsjå at det er den som samla sett er mest kvalifisert som får jobben. 

Eg les ellers mellom linjene at dei har lyst til å tilby deg ein jobb på direkten om dei får budsjett til å tilsette begge. Ei slik nyoppretta stilling i det offentlege skal strengt tatt lysast ut, men det er ikkje utenkeleg at formalitetane blir benda litt om dei er gira på å få deg kjapt inn i stillinga. 

Lenke til kommentar
Gjest d5a21...90f
The Avatar skrev (3 timer siden):

Merk også at sjølv om den som har intervjua deg har prioritert deg som nummer 2, så er det ein liten sjans for at tilsettingsrådet gjer ei anna vurdering. Tilsettingsrådet skal påsjå at det er den som samla sett er mest kvalifisert som får jobben. 

Eg les ellers mellom linjene at dei har lyst til å tilby deg ein jobb på direkten om dei får budsjett til å tilsette begge. Ei slik nyoppretta stilling i det offentlege skal strengt tatt lysast ut, men det er ikkje utenkeleg at formalitetane blir benda litt om dei er gira på å få deg kjapt inn i stillinga. 

Etter samtale med de fikk jeg beskjed om at det eneste som gjorde at jeg ikke ble nr 1 var at jeg har bachelor og den andre kandidaten har en master. Utenom dette mente de jeg leverte full pott på alle andre kriterier både faglig og sosialt, og det var dumt de ikke kunne ansette begge. Det var ikke noe krav om master, så jeg ble veldig skuffet da dette ble utslagsgivende. Det ble nevnt at de har behov for flere, og at de håper de får fordelt midler til dette i Desember. Jeg spurte om innstillingen min ville telle om de fikk en ny stilling og svaret var «det hadde vært det enkleste for oss ja», men om de faktisk kan gjøre det er det jeg er usikker på. Jeg var så skuffa, så jeg lot samtalen bli kort uten å gå mer inn på det. Følte nesten de bare sa det så jeg skulle føle jeg hadde gjort en god innsats. De avsluttet med et ønske om å holde kontakt videre.

Vi kommer til å ha en ny samtale neste uke når avgjørelsen er tatt, så får prøve å grave litt videre i dette da, når skuffelsen har  sunket litt.

Mitt siste håp er at den andre kandidaten takker nei pga lønnen da jeg vet med min bachelor at jeg måtte ned i lønn for denne jobben😅

Anonymous poster hash: d5a21...90f

Lenke til kommentar

En annen person fikk stillingen, men den andre personen hadde altså ekstra spesialisering... It can't be helped.

Når skuffelsen har fått lagt seg litt, kan du glede deg over at din kompetanse, søknad og intervjuet ditt var så bra at du kvalifiserte for stillingen og de likte deg. De ville gjerne ansette deg.

Lenke til kommentar

Det et dette som er kvalifikasjonsprinsippet i praksis. Den som har mastergrad har meir formalkompetanse enn deg med bachelorgrad, og ein kan ikkje diskriminere for å være "overkvalifisert" til jobben. Til ei viss grad er det lov til å legge meir vekt på andre kvalifikasjonar enn berre utdanningsnivå, som til dømes karakterane dine, arbeidserfaring, osv. Det er nok likevel mindre sannsynleg at tilsettingsnemda overstyrer innstillinga til den som har intervjua og tilsetter kandidat nr 2 som har lågare utdanningsnivå. 

Om dei får midlar til å tilsette ein person til i identisk stillimg alt no i desember så vil det nok være innafor å bruke oppigjen søknadane i staden for å bruke tid og pengar på å annonsere nøyaktig same utlysinga ein gong til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...