Femtekolonne Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Jeg har sparing via jobben i fond hos Storebrand og så har jeg begynt å spare litt selv hos Kron. Jeg har noe ubrukte penger på vanlig bankkonto som jeg nå nesten førte over til Kron. Men er det kanskje bedre å sette dem inn ett annet sted? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Kron global index er det aller billigste index fondet man finner på markedet. Skal selv åpne konto på kron og spare der, ikke funnet noen billigere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Hvorfor er det bedre å sette pengene et annet sted tenker du? Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Det er ikke noen klare, bedre alternativer. Kron gir deg flere valg om du ønsker det angående risikoprofil, langsiktighet, spesifikke fond osv. Ut i fra hvordan du stiller spørsmålet er min anbefaling at du fortsetter med Kron og benytter guides og anbefaling derfra for å sette opp spareplan. Det finnes, selvsagt, nær sagt tusen alternativ. Du kan følge med på risiko, kostnader og ytelse på de fleste aksjer og fond selv via f ex Morningstar, opprette egen aksjesparekonto, kjøpe aksjer på nordnet og via banken, osv osv. Kron er derimot et godt alternativ med gode guider som så vidt jeg vet leder deg mot løsninger med lave avgifter, om du ikke ønsker / har tid til å lære deg alt selv. Lenke til kommentar
Myriad Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Kron er et godt alternativ i dag. Om et år? Kanskje ikke Lenke til kommentar
rioi Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Min anbefaling er å kjøpe bitcoin på den norske plattformen "Bare Bitcoin". Sett på fast trekk hver måned/uke. Deretter sett av tid til å studere bitcoin og hvorfor det har verdi. Hvis du ikke setter av tid på å forstå bitcoin før 2025 vil du angre på det. Hold deg unna alt av andre kryptovalutaer. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 23. november Del Skrevet 23. november Femtekolonne skrev (På 20.11.2024 den 1:05 PM): Jeg har sparing via jobben i fond hos Storebrand og så har jeg begynt å spare litt selv hos Kron. Jeg har noe ubrukte penger på vanlig bankkonto som jeg nå nesten førte over til Kron. Men er det kanskje bedre å sette dem inn ett annet sted? Sparing (uansett hva du sparer til) kan betraktes som en 5-trinnsrakett der du gradvis øker fra lav til høy risiko. Prioriteringen kan settes opp som følger..: 1. Bufferkonto i banken på 1-3 månedslønninger. (Vurder størrelsen på innskuddet utifra risikoen for uforutsette utgifter. En huseier med 2 dyre biler og 3 barn har f.eks. veldig mye høyere risiko enn en student som leier hybel og ikke har bil.) 2. Kortsiktig sparing i bank. Kun for konkrete ting du sparer til, og som skal anskaffes innen 1-2 år. Hvis du ikke har noe spesielt du sparer til, se bort fra dette punktet. 3. Globale indeksfond. (Typisk langsiktige investeringer til pensjon eller andre ting. IPS kan også benyttes, dersom man er 100% sikker på at sparingen er til pensjon.) 4a. Aksjefond. Høyere risiko enn (3), men også høyere potensiell avkastning. 4b. Nedbetaling av lån. Hvis du ikke er komfortabel med å ta litt risiko kan du nedbetale lån istedet. Billån først, deretter huslån. Studielån bør nedbetales aller sist. Hvis du har usikret gjeld, f.eks. kredittkort eller forbrukslån, bør dette ha aller høyeste prioritet, også før punkt 1. Spesielle forhold, f.eks å komme seg under 60% av verditakst på huslånet kan påvirke prioriteringsrekkefølgen. 5. Høyrisikoinvesteringer, f.eks. spenstige bransjefond, enkeltaksjer eller bitcoin. Pengene du investerer her skal du har råd til å tape. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå