trikola Skrevet i går, 12:50 Del Skrevet i går, 12:50 1 hour ago, Orion666 said: Tenk hvilke forskjeller slike løsninger kunne gjort i Ukraina nå i vinteren vi har foran oss! Det finnes allerede batteriløsninger på boligblokk-nivå i Ukraina. Blir vist på et TV-innslag for en god del måneder siden. Hjelper sikkert også for oppvarmingen ved å drive sirkulasjonspumpene og annet småtteri i fyringsanlegget. (Det er helt utrolig at det fortsatt finnes folk som tror at oppvarmingen i andre land enn Norge skjer med elektriske panelovner.) 59 minutes ago, arne22 said: For den sluttbrukeren som skal betale strømregningen, så er det jo ikke nødvendigvis noen forutsetning å skulle lagre energi. Ved å bruke en "grid-tie inverter", så kan man jo både fordele forbruket mellom "selvprodusert" og "levert i fra strømleverandør" og også levere strøm tilbake mot betaling, hvis man har avtale om det. Jepp, men det blir stadig mindre lønnsomt: Fordi det finnes noe som heter nettleie. Og i verste fall må du betale nettleie både når du leverer strøm og når du kjøper strøm. Og prisen du får for selve strømmen ikke nødvendigvis er bra i dag. Derfor blir de fleste solcelleanlegg i dag (i mange år allerede i Tyskland) levert med batteri. 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 12:52 Del Skrevet i går, 12:52 Vokteren skrev (58 minutter siden): Husk at vinteren i Ukraina varer i mange måneder. Batteriet på elbilen min ville kanskje klart å holde liv i min egen bolig i ett døgn. Det er nettopp mitt poeng. Man har tid til å få strømnettet opp og igang igjen. Dette gir en sterkt forbedre beredskap. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 12:56 Del Skrevet i går, 12:56 trikola skrev (2 minutter siden): Det finnes allerede batteriløsninger på boligblokk-nivå i Ukraina. Blir vist på et TV-innslag for en god del måneder siden. Hjelper sikkert også for oppvarmingen ved å drive sirkulasjonspumpene og annet småtteri i fyringsanlegget. Jeg så også et innslag hvor backupstrøm kunne drifte heisen når strømmen var borte, slik at bestemor i 9. etasje kommer seg ut. Hvis Ukraina klarer det i krig kan verdens rikeste land klare det i fred. 🇺🇦Slava Ukraina!🇺🇦 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet i går, 13:24 Del Skrevet i går, 13:24 arne22 skrev (1 time siden): Har bygd et hjemmelaget invertranlegg fra før. Fungerer meget bra Kan du beskrive anlegget? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet i går, 15:10 Del Skrevet i går, 15:10 Orion666 skrev (3 timer siden): Nei. Jeg misforstår ikke. Som skrevet over så gjør bergvarmen at huset er (mer energieffektiv (uavhengig av å være smart). Et smarthus vil gjøre at jeg kan kjøpe strøm når det er billig. Med et smart nett ville jeg også kunne selge strøm inn i nettet fra en elbil eller en batteriakkumulator. Et smart nett vil også kunne tilrette legge for øydeift dersom den sentrale strømforsyningen uteblir. Ja, du kan kjøpe strøm når den er billig, men huset ditt bruker omtrent ikke strøm, så det totale sparepotensiale er nær null. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 15:17 Del Skrevet i går, 15:17 OJ Doe skrev (4 minutter siden): Ja, du kan kjøpe strøm når den er billig, men huset ditt bruker omtrent ikke strøm, så det totale sparepotensiale er nær null. Heldigvis hadde jeg bergvarme under siste strømkrisa, men store, gamle hus vil alltid bruke strøm. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 20 hours ago, Orion666 said: Vi vet jo at markeder alltid konvergerer mot fellesstandarder. Denne nettsiden er skrevet i html. Det kunne vært en vågal påstand i 1996. Morsomt nok er det motsatt. I 1996 ville denne siden vært skrevet i html. I dag er det sannsynligvis ikke skrevet noe html for dette nettstedet, det er bare et resultat av annen kode. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden tommyb skrev (10 minutter siden): Morsomt nok er det motsatt. I 1996 ville denne siden vært skrevet i html. I dag er det sannsynligvis ikke skrevet noe html for dette nettstedet, det er bare et resultat av annen kode. Det er i tilfelle en videreutvikling, som igjen er en videre konvergens side du sier «sannsynligvis. Lenke til kommentar
valen Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Dagens tips. Dersom du tilfeldigvis skal bytte ut en pc og noen termostater til gulv varme. Kjøp feks en Mac mini og skriv den av god enova. De stiller med 35% av dine utgifter til strømstyring. På PCen installerer du home assistant. Super løsning. Lenke til kommentar
snqmann95 Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Jeg var såpass "heldig" at jeg gikk for smarthus. Det hjalp jo dog at jeg bygde nytt hus som selvbygger, så jeg kunne velge så og si alt jeg ville. Prøvde dog å holde meg til kjente merker, og kravet var at alt skulle være kablet. Hvis man starter fra scratch som jeg gjorde, så koster det nesten ikke noe ekstra. Micromatic zb250 dimmere, tror jeg betalte under 500kr pr dimmer. Disse støtter zigbee 3.0 og er kablet. Live oppdatering på dimming i appen som benyttes. Høiax connected vvb. 10k-5k enova støtte=5k. Heatit ztrm3 termostater. Disse var ganske rimelig som tibber abonnement, og disse har vært veldig stabile og har ett moderne fint design. Systemair ventilasjon. Styrer litt på varmeveksleren hvorvidt jeg vil ha mer eller mindre varmluft i huset. Daikin varmepumpe. Denne gjør ikke stort enn å bytte mellom AC og varme, men har fin intregrasjon i homey. Jeg var såpass sliten og lei etter byggeprosessen, så jeg klemte bare til med en homey pro 2023. Home assistant er jo billigere, men dæven homey er enkelt og stabilt. Eneste problemet jeg ser er om protocollene blir utdatert. Dog så er alt kablet, så da får jeg bare likt som 99% av alle andre. Ett dumt hus. Jeg lar "huset" følge strømprisene, og det fungerer veldig bra. Har aldri hatt kaldt vann, og gulvvarmen i oppholdsrom går på når jeg reiser fra jobb. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden Woff skrev (På 20.11.2024 den 3:54 PM): Flopp eller ikke, smart-hus er noe herk hvis noe skjer! Et godt tips der til dere som er plaget med smarte løsninger: DOKUMENTER alt sammen, ta bilder osv. Grunnen: Det kan skje noe du ikke er forberedt på og da MÅ du kunne dokumentere dette ovenfor forsikringsselskapet ditt! Smarthus er hovedsaklig for den med god råd eller den teknofile som lar loddebolter, skrutrekkere, isolasjonstape o.l. flyte på stuebordet og som ikke er redd for hverken branntilløp eller sikringsbrudd. 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 7 timer siden Forfatter Del Skrevet 7 timer siden arne22 skrev (19 timer siden): Akkurat det stemmer vel ikke akkurat. Her er et eksempel på et ferdig sammenbygd "minianlegg": https://www.sparelys.no/ecoflow-delta-2 Elbilbatterier har jo mye større kapasitet enn dette anlegget. Har bygd et hjemmelaget invertranlegg fra før. Fungerer meget bra, men bestilte akkurat en Delta 2 i tillegg til det eksisterende. Ingen tvil om at man kan få en godt fungerende vekselstrømkilde ut i fra den kapasiteten som kan leveres ut i fra et elbilbatteri. Ganske mange av de som har litt større fritidsbåter har slike anlegg ombord. Bygget eget inverteranlegg ? Hva tror du forsikringsselskapet sier hvis du får brann i anlegget ditt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå