Vokteren Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Mange roser smarthusteknologien opp i skyene. Det offentlige henger seg på med støtteordninger og kreative sjeler sikler etter de samme pengene. https://no.wikipedia.org/wiki/Smarthus Lading av elbil om natten er vel og bra og dette er hensyntatt i strømtariffene. Men solceller, styring av varmtvannsbereder, lys og ventilasjon har sine baksider. En mengde solcellebrukere erfarer at lønnsomheten forvitrer pga lave priser og leveringsproblemer. Å bare produsere varmtvann om natten er å be om problemer. Hvem har en elbil som står hjemme når solcellene produserer som best ? Brannfaren ved å bruke tørketrommel om natten er udiskutabel. Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Smarthus er nok mer bare det at det er for komplisert. Det er for de som ønsker å legge inn en innsats. De som ikke vet hva smarthus kan gjøre, har jo ikke noe hensikt til å ha det fordi de vet ikke stort om hva fordelen/ulempen er. Det de får høre er "bilen lader om natta da strømmen er billig, eller vvb varmer vannet bedre" Også går det 2 mnd og eneste forskjellen du ser er 50kr mindre strømregning og betalinger på 20.000kr for å få dette "smarthuset". Jeg skulle ønske "RoI - Return of Investment" ble mer utbredt...De var flinke med det i starten på solcellepaneler og markedsføringen der. Eller med brønnvarme. " om 15 år har du tjent inn" Klart nå glemte de å si at det heller ble 20 år, og at delene du har kjøpt bare varer i 15-20 år du går egentlig aldri i 0 med mindre du er veldig heldig og ikke flytter ++..Men ja..Få ROI forklaringer på plass, så ser folk hva de får igjen for det. Om det så bare er eksempler så skal du se at smarthus tiden vokser seg større. Små duppedingser som skal lage et smarthus er også noe som må forenkles, jeg har en del systemer selv, anser meg som god på alt teknisk og pc bla bla.. men jeg opplever jo bare at det er tungvindt i fleste tilfeller.. Ørten leverandører, som samles i en boks høres fint ut, men så blir du kastet ut og utlogget her og der, oppkoblingen mellom komponent X til Hub Y bruker 10 sekunder kontra å bare bruke komponent sin egen app og få det på 1 sekund osv osv. Lista er lang over hvor dritt smarthus løsninger er, men det kan løses bare vi lager det mer brukervennlig og at det har en verdi.. Ikke bare en upfront kostnad også tar det mange mange år etter forventet levetid av gitt duppedings før man faktisk får noe ut av det. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det er nok bare å innse at smarthus er kommet for å bli. Når smarte strømnett også kommer og mulighet for øydrift, vil fordelene spre seg til forsyningssikkerhet og redusert behov for investeringer i nettkapasitet. Med en egen akkumulator koblet til din måler (som f.eks. en elbil) vil du også kunne mikrotrade strøm og på den måten virkelig redusere energiutgiftene. Det er bare å glede seg! Lenke til kommentar
Iki Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Må jo selvfølgelig ha batterier i huset som kan lagre den energien du produserer. Ellers er vel Norge et av de landene hvor strømprisen ikke er den viktigste årsaken til å velge smarthus? Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 1 hour ago, Vokteren said: Mange roser smarthusteknologien opp i skyene. Det offentlige henger seg på med støtteordninger og kreative sjeler sikler etter de samme pengene. https://no.wikipedia.org/wiki/Smarthus Lading av elbil om natten er vel og bra og dette er hensyntatt i strømtariffene. Men solceller, styring av varmtvannsbereder, lys og ventilasjon har sine baksider. En mengde solcellebrukere erfarer at lønnsomheten forvitrer pga lave priser og leveringsproblemer. Å bare produsere varmtvann om natten er å be om problemer. Hvem har en elbil som står hjemme når solcellene produserer som best ? Brannfaren ved å bruke tørketrommel om natten er udiskutabel. Det er greit å oppdatere seg litt og ikke komme med 80-talls-argumenter. Driver mye med smarthus (Home Assistent) på hobbybasis hjemme. Jeg lader ikke elbil, produserer ikke varmtvann, kjører ikke tørketrommel m.m. ut fra klokkeslett men ut fra total strømpris (dvs spot + nettleie). Det kan være midt på dagen særlig om solen brenner ned et sted i det store nettet eller vinden blåser heftig, eller magasinene/elvene renner over. VV-berederen slåss kun av når termostaten allerede har koblet ut - garanterer legionella-sikker drift og sparer releet. Slås kun på når strømprisen er på bunn (*), før dusjingen og i tilfeller hvor det har vært mer enn 12 timer siden sist tørketrommel er med varmepumpe, har ikke høye temperaturer vannbåren gulvvarme i betong slås av i én time om strømprisen i den begynnende timen er høyere enn i timen deretter. Betonggulv lagrer varme utmerket i en time. temperatur i rommene med denne gulvvarmen settes opp med 1 °C i de enkeltimene når strømprisen er lavest - gjelder å lade opp varmelagergulvet - ingen merker det nattsenking som kjent i årtier men brukes også til pkt 3 når jeg kjører bort i noen timer brukes også 'natt'-senking. Når jeg navigerer hjem igjen ("Let's go home"-talekommando i bilen) avbrytes nattsenkingen - bilen formidler det. Elbilen lades i de timene den står tilkoblet i garasjen uansett tiden på døgnet og prisen er ... se ovenfor. Er pensjonist nå men har også før tatt bussen til jobben. Solceller har jo i utgangspunkt ingenting med smarthus å gjøre? Smarthus (med fokus på energi) er styring av forbruk uansett hvordan strømmen lages. Min gjennomsnittlig strømpris ligger opptil 20% under gjennomsnittlig spot-pris. (*) uansett hvor dyr strømmen er finnes det alltid én kommende time av de kjente timene som er billigst - det er bunnen. Er denne timen over er det en annen time som er bunnen Endret 2 timer siden av trikola Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Orion666 skrev (41 minutter siden): Det er nok bare å innse at smarthus er kommet for å bli. Når smarte strømnett også kommer og mulighet for øydrift, vil fordelene spre seg til forsyningssikkerhet og redusert behov for investeringer i nettkapasitet. Med en egen akkumulator koblet til din måler (som f.eks. en elbil) vil du også kunne mikrotrade strøm og på den måten virkelig redusere energiutgiftene. Det er bare å glede seg! Smarte strømnett handler mest om å overvåke belastning i maskede nett, dvs på regionalnett/sentralnettnivå. Hvis du ønsker dette på kundenivå, må du investere mye. De færreste har en egen elbil som bare står hjemme og som er tilgjengelig for trading. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Iki skrev (7 minutter siden): Ellers er vel Norge et av de landene hvor strømprisen ikke er den viktigste årsaken til å velge smarthus? Jeg vet ikke helt. I dag er det drøyt en krone forskjell på høyeste og laveste pris og høyeste pris nærmer seg 2 kr/kWt inkl mva. + nettleie. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg er enig i at smarthus er en "flopp" i forhold til ENØK. Det kan ha noe for seg komfortmessig, men nær null i besparelse hvis huset er effektivt fra før. Nye hus har jevn innendørstemp, vannbåren varme er tregt å regulere, og med væske/vann er besparelsen mikroskopisk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Smarthus er veldig mykje forskjellig, så å påstå at det er ein flopp blir litt skråsikkert. Den aller enklaste formen for smarthus er at du har kopla panelovnen din på eit tidsur slik at panelovnen slår seg av kl 22 og slår seg på igjen kl 07. Husk også at sjølv om mange vil ha smarthusløysingar for å spare pengar, så er ikkje dette den einaste motivasjonen for å ha smarthus. Sjølv om du ofte kan sette likheitsteikn mellom det å spare straum og det å spare pengar, så er dette to heilt forskjellige ting. Til dømes det å lade elbilen om natta er i all hovudsak eit pengesparingstiltak, energibehovet ditt og dermed også miljøavtrykket forblir uendra uavhengig av når på døgnet du lader. Nattsenking av innetemperaturen er rein energisparing som også har den bonusen at du sparer pengar. I tillegg så har du også alle dei smarthusdingsane som ikkje er straumsparande i det heile tatt, men som snarare tvert i mot gir deg eit høgare energibehov i bytte mot komfort. Dette kan være alt frå å montere belysning og kameraovervåking i hagen til at du kjøper deg brødbakemaskin som du programerer slik at du har ferskt brød ferdig i det du stiger ut av dusjen kl. 07.12. Den store ulempen med smarthus akkurat no er at det er mest interessant frå dei som frå før har råd til å investere i smarthusfunksjonar, og som har interesse av å bruke tid på å få smarthuset til å fungere slik som du vil ha det. For dei som har dårleg råd så vil det ofte kunne ta lang tid å tene inn investeringa, særleg om ein har så dårleg råd at ein må finansiere innvesteringa med eit forbrukslån. Og for eldre og liknande som kanskje har mest nytte av ein del av bekvemelegheitene som ein får gjennom smarthus så er det ofte for komplisert å både installere og bruke smarthusfunksjonane. I dag får du kjøpt smarhusfunksjonar av det aller meste, det som ofte er utfordringa er å få alle smarthusfunksjonane til å snakke saman slik at du kan styre alt frå ein app/skjerm. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Vokteren skrev (23 minutter siden): Smarte strømnett handler mest om å overvåke belastning i maskede nett, dvs på regionalnett/sentralnettnivå. Hvis du ønsker dette på kundenivå, må du investere mye. De færreste har en egen elbil som bare står hjemme og som er tilgjengelig for trading. Ja, man må investere i teknologi, men det vil samtidig ta ned investeringene i kapasitet og forsyningssikkerhet og redusere energikostnadene til forbrukeren. Mange har elbilen stående hjemme hele dagen nesten hver dag, og elbil er dessuten bare ett eksempel på en akkumulator. Lenke til kommentar
Woff Skrevet 30 minutter siden Del Skrevet 30 minutter siden Flopp eller ikke, smart-hus er noe herk hvis noe skjer! Et godt tips der til dere som er plaget med smarte løsninger: DOKUMENTER alt sammen, ta bilder osv. Grunnen: Det kan skje noe du ikke er forberedt på og da MÅ du kunne dokumentere dette ovenfor forsikringsselskapet ditt! Jeg har selv investert ganske mye i diverse ting her i huset som er deler du også finner i smart-hus. Og som nevnt i annen tråd her på forumet så hadde jeg besøk av guden 'Tor med hammeren' for 4-5 år siden, lynnedslag i rimelig nærhet av boligen min. Lynet satte ut av spill endel elektronikk, blant annet alarm, dør styring, overvåkingsanlegg, nettverk og endel annet utstyr. Jeg dokumenterte mye av det og anslo skadene til minst 100.000 kroner, noe forsikringsselskapet måtte dokumentere selv ved å sende en takstmann. Og tiden gikk.. Jeg fant veldig fort ut at de ikke hadde folk med tilstrekkelig kunnskap på skader i elektronikk som var skadet av lyn. Selskapet spurte faktisk meg om hvem som kunne vurdere skadene og siden jeg vet hvor fagfolk på denne typen utstyr er så sa jeg som sant var at enten måtte de sende folk fra Oslo eller de kunne velge meg! Heldigvis valgte de meg mot at de fikk dokumentert nytt innkjøpt utstyr og tilsendt det defekte utstyret. (Noe som aldri ble gjort riktignok.) Totalt ble skadene reparert og skiftet ut for rundt 170.000 kroner.. Altså: Dokumenter ALT! Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 20 minutter siden Del Skrevet 20 minutter siden OJ Doe skrev (2 timer siden): Jeg er enig i at smarthus er en "flopp" i forhold til ENØK. Det kan ha noe for seg komfortmessig, men nær null i besparelse hvis huset er effektivt fra før. Nye hus har jevn innendørstemp, vannbåren varme er tregt å regulere, og med væske/vann er besparelsen mikroskopisk. Jeg har bergvarme, og besparelsen i forbruk er enom. I tillegg har anlegget en stor energiakkumularor i form av et stort vannreservoar. Dersom jeg kompletterer med intelligent innkjøp av strøm til å varme vannreservoaret vil i tillegg pris per kWH kunne reduseres mye. Smarthus ER framtiden. Paradokset er at desto færre som har det, desto større er besparelsen være for de som har det. Lev gjerne videre i fornektelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå