Gå til innhold

Bør barneskoler bli flinkere til og diskutere pedofili?

Anbefalte innlegg

En kompis av meg mener at hvis barn hadde blitt lært opp enda mer om feks pedofile fedre som utsetter sitt barn for overgrep så hadde det blitt mindre incest fordi at da er barnet klar over hva som skjer og vil fortelle det til moren så fort som mulig.

Han leste om en sak i USA hvor en 9 år gammel jente ble fortalt av faren at det og være nakne sammen og ta på penisen til sin far er en far datter lek og hun trodde på det det varte til hun var 11 men hadde hun lært mer om det på skolen så ville det ikke ha vart i 2 år mener min kompis

Noen mener at det er galt og lære barn om slikt fordi at da er det en sjanse for at barnet kan misforstå og beskylde sin far for noe som ikke er galt mens andre mener at det er viktig og få barn til og forstå om grenser kroppslig sett

Jeg mener at selv om et barn vet hva far gjør er galt så betyr ikke det at det blir slutt på det feks en jente på 12 som er hos far hver helg om hun er klar over hva han gjør er galt så kan faren bli voldelig eller true henne slik at hun ikke tør og si noe...

Men for dem som tør og si noe så ville jo dette hjulpet for da er det fler barn som faktisk tør og ta tak i det men du har også dem som stoler blindt på faren og ikke forstår at det er galt og som desverre blir utsatt for mange overgrep...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksemplet til TS er jo nettopp grunnen til at man lærer om kropp og seksualitet alledere i barnehagen. I dag leverte jeg 4-åringen og det satt en annen gutt der på 4 og tegnet penis, pung med spermier og en skjede og snakket om hvordan barn blir til. Man normaliserer å snakke om kropp, og alle delene av kroppen er greit å snakke om.

Barna trenger ikke lære om pedofili spesifikt, men de trenger å lære om kroppen og hva som er greit og ikke greit, sette grenser også videre. Både egne grenser, og andres grenser. De må ha et språk som er nøyaktig og relevant når det gjelder kropp, og de må ha normalisert å prate om dette. Det er helt trygt å prate med voksne om penis og vagina, og da er også sjangsen uendlig mye høyere for at barna forteller om penis og vagina om det er noe som ikke er som det skal.

Uansett så er det bare bra at barna lærer om kropp og sex fra personalet i barnehagen. Alternativet er at de starter i førsteklasse, og da er det Ola på 10 som lærer Per på 6 om det han har funnet på internett.

All forskning peker på at det å vente med denne typen informasjon gjør barna mye mer sårbar for overgrep.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (10 minutter siden):

Eksemplet til TS er jo nettopp grunnen til at man lærer om kropp og seksualitet alledere i barnehagen. I dag leverte jeg 4-åringen og det satt en annen gutt der på 4 og tegnet penis, pung med spermier og en skjede og snakket om hvordan barn blir til. Man normaliserer å snakke om kropp, og alle delene av kroppen er greit å snakke om.

Barna trenger ikke lære om pedofili spesifikt, men de trenger å lære om kroppen og hva som er greit og ikke greit, sette grenser også videre. Både egne grenser, og andres grenser. De må ha et språk som er nøyaktig og relevant når det gjelder kropp, og de må ha normalisert å prate om dette. Det er helt trygt å prate med voksne om penis og vagina, og da er også sjangsen uendlig mye høyere for at barna forteller om penis og vagina om det er noe som ikke er som det skal.

Uansett så er det bare bra at barna lærer om kropp og sex fra personalet i barnehagen. Alternativet er at de starter i førsteklasse, og da er det Ola på 10 som lærer Per på 6 om det han har funnet på internett.

All forskning peker på at det å vente med denne typen informasjon gjør barna mye mer sårbar for overgrep.

godt skrevet er enig med deg min kusine har ei vennine som ble misbrukt ifra 12 til 13 av pappaen hun visste ikke at det var galt fordi hun trodde på faren liksom at pappa aldri ville juget og hun har klandret seg selv flere ganger for at hun var i en alder hvor man burde skjønt rett og galt...

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...