Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rimelig løsning for elektrisk kupévarmer uten stikkontakt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Nå som kulda biter tak igjen og fingrene fryser fast i rattet, skulle jeg til å grave fram den gamle kupévarmeren fra biltema og bruke den i gamle yarisen. Vel vitende om at det er knotete med stikkontakt ut døra, og det faktum at jeg ikke får varmet opp bilen til hjemreisen fra jobb, begynte jeg å tenke. "Hm ... det er 2024, det MÅ jo finnes en billig løsning i form av en batteridrevet kupévarmer med timer eller appstyring. 

Etter en solid runde på Google må jeg si jeg er skuffet. Eneste jeg finner er en leverandør som skal ha 7 laks og installering ved verksted. 

Finnes det virkelig ikke et annet alternativ? Skulle tro dagens verktøybatteriet etc. har kapasitet til å kjøre en varmevifte i en times tid ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Jajakanskjedet said:

Finnes det virkelig ikke et annet alternativ? Skulle tro dagens verktøybatteriet etc. har kapasitet til å kjøre en varmevifte i en times tid ...

Egentlig ikke.

Et typisk større verktøybatteri på størrelse med det man bruker i en plenklipper eller motorsag er kanskje 36V og 5Ah. Det er 180Wt, eller 1kW i ca 5 minutter. Et sånt batteri vil nok overopphete ved effektutak som er relevant for en kupevarmer.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jajakanskjedet skrev (1 time siden):

Hei!
Nå som kulda biter tak igjen og fingrene fryser fast i rattet, skulle jeg til å grave fram den gamle kupévarmeren fra biltema og bruke den i gamle yarisen. Vel vitende om at det er knotete med stikkontakt ut døra, og det faktum at jeg ikke får varmet opp bilen til hjemreisen fra jobb, begynte jeg å tenke. "Hm ... det er 2024, det MÅ jo finnes en billig løsning i form av en batteridrevet kupévarmer med timer eller appstyring. 

Å varme opp en kald bil krever en del energi.

Utvikling av batterier har gjort store fremskritt. Men, batteri har fortsatt langt igjen til flytende drivstoff på volum og vekt. Eksempelvis er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter.

Å benytte en kupe- eller motorvarmer krever i praksis tilgang på stikkontakt. Det vil kreves mange, eller store batteri for å lagre nok energi til at det skal bidra til en praktisk temperaturøkning. Motorvarmer liggger på ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt.

Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina.
Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen.
(Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) 

Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme.

Men, det er noen ulemper med parkerings varmere:

- Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte.

- Avgir eksos, må ikke benyttes om en parkerer innendørs.

- Trenger strøm til styringen av enheten, og vifte i brenner og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen.

Dette strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. Kjører en lite er det en risiko for at 12V batteri går tomt. Da bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert. Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husket å lade starthjelpen..😇

Andre alternativ, som alt nevnt tidligere i tråden:

- Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. 
(Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) 

- Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. 
(Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) 

Endret av toralfb
Rettet skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Å varme opp en kald bil krever en del energi.

Utvikling av batterier har gjort store fremskritt. Men, batteri har fortsatt langt igjen til flytende drivstoff på volum og vekt. Eksempelvis er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter.

Å benytte en kupe- eller motorvarmer krever i praksis tilgang på stikkontakt. Det vil kreves mange, eller store batteri for å lagre nok energi til at det skal bidra til en praktisk temperaturøkning. Motorvarmer liggger på ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt.

Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina.
Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen.
(Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) 

Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme.

Men, det er noen ulemper med parkerings varmere:

- Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte.

- Avgir eksos, må ikke benyttes om en parkerer innendørs.

- Trenger strøm til styringen av enheten, og vifte i brenner og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen.

Dette strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. Kjører en lite er det en risiko for at 12V batteri går tomt. Da bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert. Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husket å lade starthjelpen..😇

Andre alternativ, som alt nevnt tidligere i tråden:

- Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. 
(Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) 

- Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. 
(Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) 

Takk for et grundig og dekkende innlegg om dette temaet. Hadde et håp om at det fantes en billig tredjepartsløsning som fungerte uavhengig av permanent installasjon i bilen eller energitilførsel utenfra, men forstår jeg må leve med drømmen til denne bilen byttes ut 😮‍💨 Bilen står i garasjen når jeg er hjemme (heldig sånn sett), så blir nok å plugge i den vanlige kupévarmeren til en timer/app-stikkontakt, så hjelper det på morgenen i hvert fall.

Lenke til kommentar
Jajakanskjedet skrev (16 minutter siden):

Takk for et grundig og dekkende innlegg om dette temaet. Hadde et håp om at det fantes en billig tredjepartsløsning som fungerte uavhengig av permanent installasjon i bilen eller energitilførsel utenfra, men forstår jeg må leve med drømmen til denne bilen byttes ut 😮‍💨 Bilen står i garasjen når jeg er hjemme (heldig sånn sett), så blir nok å plugge i den vanlige kupévarmeren til en timer/app-stikkontakt, så hjelper det på morgenen i hvert fall.

Ved at bilen parkeres i garasje utgår parkerings varmer av forbrennings type.

Å isolere garasjen og varme den opp (med en varmepumpe eksempelvis) vil bilen bli temperert.
Men, det vil gå en del strøm til dette og rusten vil gjerne komme raskere og gjøre bilen må byttes innen kort tid.

kupe- eller motorvarmer vil være det beste, og ved at parkering skjer i garasje bør ikke tilgang på strøm være så komplisert å løse? 

Lenke til kommentar
toralfb skrev (3 minutter siden):

Ved at bilen parkeres i garasje utgår parkerings varmer av forbrennings type.

Å isolere garasjen og varme den opp (med en varmepumpe eksempelvis) vil bilen bli temperert.
Men, det vil gå en del strøm til dette og rusten vil gjerne komme raskere og gjøre bilen må byttes innen kort tid.

kupe- eller motorvarmer vil være det beste, og ved at parkering skjer i garasje bør ikke tilgang på strøm være så komplisert å løse? 

Nei ... kall det hjerne et luksusproblem. Men om ting hadde vert trådløst og fjern/tidsstyrt, så hadde ikke det vert noe tema å dra inn en stikkontakt i bilen hver dag. Grunnen til at jeg i det hele tatt undersøker om det finnes alternativ er hovedsakelig hjem fra jobb. Der er det ingen mulighet for strøm eller tak over bilen, så da blir det skraping og frost 🥶

Lenke til kommentar
Jajakanskjedet skrev (11 timer siden):

Nei ... kall det hjerne et luksusproblem. Men om ting hadde vert trådløst og fjern/tidsstyrt, så hadde ikke det vert noe tema å dra inn en stikkontakt i bilen hver dag. Grunnen til at jeg i det hele tatt undersøker om det finnes alternativ er hovedsakelig hjem fra jobb. Der er det ingen mulighet for strøm eller tak over bilen, så da blir det skraping og frost 🥶

Aha, da forstår jeg litt mer. Tja, da er det vel litt mer begrensa på hva du kan gjøre, utenom å starte opp bilen litt før du skal dra da :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...