Jajakanskjedet Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hei! Nå som kulda biter tak igjen og fingrene fryser fast i rattet, skulle jeg til å grave fram den gamle kupévarmeren fra biltema og bruke den i gamle yarisen. Vel vitende om at det er knotete med stikkontakt ut døra, og det faktum at jeg ikke får varmet opp bilen til hjemreisen fra jobb, begynte jeg å tenke. "Hm ... det er 2024, det MÅ jo finnes en billig løsning i form av en batteridrevet kupévarmer med timer eller appstyring. Etter en solid runde på Google må jeg si jeg er skuffet. Eneste jeg finner er en leverandør som skal ha 7 laks og installering ved verksted. Finnes det virkelig ikke et annet alternativ? Skulle tro dagens verktøybatteriet etc. har kapasitet til å kjøre en varmevifte i en times tid ... Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Å bruke batteri til oppvarming er bare realistisk i elbil. Disse kan gjerne programmeres eller app-styres også. 1 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) . Endret 2 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 12V varmovn 130W (Biltema) Kobles til 12V batteri edit: Selv et bilbatteri på 70Ah gir bare (70x12) 0.84 kWh med energi. Det blir det lite varme av. Endret 2 timer siden av Svein M 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Skal du drive den med bilbatteriet om vinteren, bør du ha motoren i gang for å lage nok strøm. Ja, jeg vet at det går imot poenget. Med motoren i gang kan du bruke bilens varmeapparat. Endret 2 timer siden av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 25 minutes ago, Jajakanskjedet said: Finnes det virkelig ikke et annet alternativ? Skulle tro dagens verktøybatteriet etc. har kapasitet til å kjøre en varmevifte i en times tid ... Egentlig ikke. Et typisk større verktøybatteri på størrelse med det man bruker i en plenklipper eller motorsag er kanskje 36V og 5Ah. Det er 180Wt, eller 1kW i ca 5 minutter. Et sånt batteri vil nok overopphete ved effektutak som er relevant for en kupevarmer. 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden På min forrige bil hadde jeg kupevarmer på 1400W. Det fungerte bra. 130W høres altfor lite ut. Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Svein M skrev (5 minutter siden): 12V varmovn 130W (Biltema) Kobles til 12V batteri Defa sin "vanlige" varmer er på 1400W, og den bør stå på 2-3 timer om det er -15 ute, sånn til sammenligning. Tror den 130W ovnen blir stusselig greier. 1 1 Lenke til kommentar
HF- Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Få montert ei utekontakt så er halve problemet løyst. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg tror at det du trenger er en moderne elbil med denne funksjonen innebygget, vente noen minutter med motoren i gang før du kjører, eller begynne å bruke hansker. Å erstatte bilen kan være en bedre løsning enn å modifisere den du har, dersom dette er et stort problem. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Du kan kjøpe kraftverk (Ecoflow etc.) til 10k, så har du strøm nok for 1-2 timer. Alternativet er webasto, eller kinakopiene til en brøkdel av prisen. Får dieselvarmer under 2k. Endret 2 timer siden av Dubious 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Jajakanskjedet skrev (1 time siden): Hei! Nå som kulda biter tak igjen og fingrene fryser fast i rattet, skulle jeg til å grave fram den gamle kupévarmeren fra biltema og bruke den i gamle yarisen. Vel vitende om at det er knotete med stikkontakt ut døra, og det faktum at jeg ikke får varmet opp bilen til hjemreisen fra jobb, begynte jeg å tenke. "Hm ... det er 2024, det MÅ jo finnes en billig løsning i form av en batteridrevet kupévarmer med timer eller appstyring. Å varme opp en kald bil krever en del energi. Utvikling av batterier har gjort store fremskritt. Men, batteri har fortsatt langt igjen til flytende drivstoff på volum og vekt. Eksempelvis er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter. Å benytte en kupe- eller motorvarmer krever i praksis tilgang på stikkontakt. Det vil kreves mange, eller store batteri for å lagre nok energi til at det skal bidra til en praktisk temperaturøkning. Motorvarmer liggger på ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt. Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina. Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen. (Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme. Men, det er noen ulemper med parkerings varmere: - Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte. - Avgir eksos, må ikke benyttes om en parkerer innendørs. - Trenger strøm til styringen av enheten, og vifte i brenner og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen. Dette strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. Kjører en lite er det en risiko for at 12V batteri går tomt. Da bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert. Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husket å lade starthjelpen..😇 ) Andre alternativ, som alt nevnt tidligere i tråden: - Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. (Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) - Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. (Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) Endret 1 time siden av toralfb Rettet skrivefeil 2 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 15 minutter siden Forfatter Del Skrevet 15 minutter siden toralfb skrev (1 time siden): Å varme opp en kald bil krever en del energi. Utvikling av batterier har gjort store fremskritt. Men, batteri har fortsatt langt igjen til flytende drivstoff på volum og vekt. Eksempelvis er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, diesel 10,1 kWh/liter. Å benytte en kupe- eller motorvarmer krever i praksis tilgang på stikkontakt. Det vil kreves mange, eller store batteri for å lagre nok energi til at det skal bidra til en praktisk temperaturøkning. Motorvarmer liggger på ca 500 W, kupevarmer 1000 - 1500 Watt. Alternativene uten strøm er parkerings varmer av typen Webasto og Eberspächer, eller kopier fra kina. Dette er en liten "ovn" som brenner bensin eller diesel og varmer opp motoren og/eller kupeen. (Benyttes gjerne også i bobiler, lastebiler, båter osv.) Da kreves bare 0,1 liter for flytende drivstoff for 1 kWh varme. Men, det er noen ulemper med parkerings varmere: - Er kostbare å kjøpe og montere - 25 - 30 000 kr er ikke uvanlig. Kina variantene er rimeligere, men skal fortsatt monteres på en forsvarlig måte. - Avgir eksos, må ikke benyttes om en parkerer innendørs. - Trenger strøm til styringen av enheten, og vifte i brenner og til kupe viften for den varme luften skal komme inn i kupéen. Dette strømforbruket er svært beskjedent i forhold til energi som blir avgitt i varme. Kjører en lite er det en risiko for at 12V batteri går tomt. Da bør 12V batteri lades av og til, som igjen betyr tilgang på stikkkontakt der bilen står parkert. Kombinasjonen nesten utladet 12V batteri og lav temperatur betyr en ikke kan starte bilen, som er svært upraktisk. En liten starthjelp kan løse dette, (husket å lade starthjelpen..😇 ) Andre alternativ, som alt nevnt tidligere i tråden: - Bytte til elbil, de fleste nyere elbiler kan varme kupeen, og blir raskt varm når en starter bilen. (Krever gjerne mulighet for å lade elbilen, upraktisk å være avhengig av hurtiglader.) - Kjøpe en annen bensin eller dieselbil med parkerings varmer montert originalt. (Husk å kjøre nok, slik at 12V batteri ikke går tomt.) Takk for et grundig og dekkende innlegg om dette temaet. Hadde et håp om at det fantes en billig tredjepartsløsning som fungerte uavhengig av permanent installasjon i bilen eller energitilførsel utenfra, men forstår jeg må leve med drømmen til denne bilen byttes ut 😮💨 Bilen står i garasjen når jeg er hjemme (heldig sånn sett), så blir nok å plugge i den vanlige kupévarmeren til en timer/app-stikkontakt, så hjelper det på morgenen i hvert fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå