Tesla1856 Skrevet tirsdag kl 17:50 Del Skrevet tirsdag kl 17:50 Min gamle trofaste Hyndai i20 ble ødelagt da jeg greide å kjøre på en bakfra.Vurderte å reparere bilen,men altfor mange deler må byttes ut. Driver og vurderer nå disse to: https://www.finn.no/mobility/item/380465385 https://www.finn.no/mobility/item/379198865 Hyndai i20 har hef hatt tidligere og det er en driftsikker bil. Honda Civic har jeg aldri kjørt engang,men hører mye bra. Noen som har erfaringer de kan dele? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet onsdag kl 07:05 Del Skrevet onsdag kl 07:05 175000 km på Civic'en er mye... Da kan du forvente at ting begynner å svikte. Selv om det er en god bil. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet onsdag kl 07:31 Del Skrevet onsdag kl 07:31 I prisklassen 20-30 000 er det nok et lite sjansespill å finne en bil man helt sikkert kan si er et økonomisk godt kjøp. Jeg tror det kan være lurt å velge noe som er ansett som å være driftsikkert i utgangspunktet og gjerne EU godkjent siste 6mnd. Japanske biler kommer godt ut: https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-bruktbilene-du-kan-stole-pa/120426 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet onsdag kl 07:58 Del Skrevet onsdag kl 07:58 (endret) 33 minutes ago, DrAlban3000 said: I prisklassen 20-30 000 er det nok et lite sjansespill å finne en bil man helt sikkert kan si er et økonomisk godt kjøp. Biler i den prisklassen trenger man ikke å ha i mange måneder før det er et bra kjøp. Nedsiden er veldig liten når bilen koster bare litt mer enn en service på en nyere bil. Sparer noen hundrelapper i mnd på å slippe kaskoforsikring, som faktisk blir signifikant når pengebeløpene er så små som de er med sånne biler. Endret onsdag kl 08:05 av MailMan13 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet onsdag kl 11:01 Del Skrevet onsdag kl 11:01 (endret) DrAlban3000 skrev (3 timer siden): I prisklassen 20-30 000 er det nok et lite sjansespill å finne en bil man helt sikkert kan si er et økonomisk godt kjøp. En nøkkel er vel å finne en bil som på tross av lav verdi har blitt godt vedlikeholdt. Man ønsker ikke å overta en bil der eier før deg har latt den gå for «lut og kaldt vann» over lang tid for å spare penger og nå dumper den på finn fordi en rekke påkrevde reparasjoner er rett rundt hjørnet. Endret onsdag kl 11:02 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet onsdag kl 12:06 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 12:06 Hollabaloo skrev (1 time siden): En nøkkel er vel å finne en bil som på tross av lav verdi har blitt godt vedlikeholdt. Man ønsker ikke å overta en bil der eier før deg har latt den gå for «lut og kaldt vann» over lang tid for å spare penger og nå dumper den på finn fordi en rekke påkrevde reparasjoner er rett rundt hjørnet. Jada derfor jeg valgte ut disse to. Hvilken hadde du gått for da ? Honda Civic går på auksjon er nå 22 000kr. Jeg kan få den røde Hyndai i20 for 20 000kr av selgeren. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet onsdag kl 12:24 Del Skrevet onsdag kl 12:24 Det er to japanske dusinvarer som aldri kommer til å vekke noen følelse. Kjøp bil av en slank tidligere eier som har hatt bilen stående i garasje har vært flink til å vaske bilen (også inni og under) og fulgt opp oljeskift. Det meste av annet fikser du selv. Bare å sette bilen på bukken i garasjen og begynne å skru. Lykke til. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet onsdag kl 12:32 Del Skrevet onsdag kl 12:32 Huyndai'en bruker olje. Det er fort et rødt flagg. Finn ut hvor mye, er det mer enn 0.5l per 1000km så styrer man ihvertfall unna. Honda selges på auksjon som kanskje gjør det vanskelig å besiktige? Påregnlige feil og mangler i denne prisklassen strekker seg ganske langt, så ville ikke kjøpt uten besiktigelse og prøvekjøring. Lenke til kommentar
vidor Skrevet onsdag kl 12:47 Del Skrevet onsdag kl 12:47 Hvis du er ute etter en bra bruktbil kan du vurdere Ford Focus. Det er vel en grunn til at de som jobber på Ford-verksteder som regel kjører disse selv. De er rett og slett svært problemfrie. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet onsdag kl 12:51 Del Skrevet onsdag kl 12:51 Hollabaloo skrev (1 time siden): En nøkkel er vel å finne en bil som på tross av lav verdi har blitt godt vedlikeholdt. Man ønsker ikke å overta en bil der eier før deg har latt den gå for «lut og kaldt vann» over lang tid for å spare penger og nå dumper den på finn fordi en rekke påkrevde reparasjoner er rett rundt hjørnet. Eg er ikkje ueinig, men ein godt vedlikeholdt bil vil stort sett også ha ein høgare pris. Når ein kjøper bil til under 12 000 kr så er det ikkje sikkert at dei store påkrevde reparasjon og vedlikeholdskostnadane er noko som ein skal bekymre seg for. Om ein slik bil varer i fire månadar så er det fortsatt billegare enn å f.eks. lease ein bil. Litt avhengig av bilbehovet til trådstarter så kan det fort være veldig aktuelt å kjøpe ein slik bil og berre ignorere reprasjonsbehovet og fortsette å køyre til den er heilt oppbrukt. Å bytte f.eks. registerreim før den ryker er eigentleg berre viktig om ein tenker at bilen har så stor verdi at du vil bruke den lenge, om du berre aksepterer at du har bil til motoren skjærer segså kan du ofte strekke strikken veldig langt før til dømes registerreima faktisk ryk under køyring. Det som er viktig er å ha klart for seg kva ein eigentleg vil ha: Bruktbil med lite reparasjonsbehov -> Legg litt pengar i å kjøpe driftsikker bruktbil Bruktbil som du kan reparere sjølv -> Eit av dei meir poulære bilmerka som ikkje er VAG produsert Bruktbil som du køyrer til bilen er kaputt -> Kjøp noko av dei billegaste bilane du finn, dei billegaste er ofte billege fordi det er ein del ting som burde vært gjort på dei. Osv. Lenke til kommentar
Bgr Skrevet onsdag kl 13:05 Del Skrevet onsdag kl 13:05 Hollabaloo skrev (1 time siden): En nøkkel er vel å finne en bil som på tross av lav verdi har blitt godt vedlikeholdt. Man ønsker ikke å overta en bil der eier før deg har latt den gå for «lut og kaldt vann» over lang tid for å spare penger og nå dumper den på finn fordi en rekke påkrevde reparasjoner er rett rundt hjørnet. Tror dette er et godt råd. I hvert fall hvis man ikke skrur noe særlig selv og ønsker en grei og mest mulig ukomplisert bruksbil. Ironisk nok kan jeg akkurat nå se dette fra andre siden. Jeg har selv en gammel bil som jeg nok har latt gå for lut og kaldt vann de siste par årene. Sånt har en tendens til å bli selvforsterkende også. Jo mer man føler at bilens tilstand er dårlig, og jo mindre forventninger man har til neste EU-kontroll, jo mindre penger vil man bruke på potensielt bortkastet vedlikehold. Jeg har for eks visst om visse feil ganske lenge, men velger å ikke bruke penger på å utbedre de før jeg vet utfallet av neste EU-kontroll. Selvfølgelig blir de velholdte bilene med relativt ny EU-godkjenning, betydelig dyrere, så man får det man betaler for. Men målgruppen for de mindre velholdte bilene som "dumpes" på Finn er jo ofte en litt annen, i form av handymen og (semi-)profesjonelle oppkjøpere, som kjøper inn for oppussing eller eksport. For å bruke min egen bil som eksempel: Antatt salgsverdi pr i dag med diverse feil og uavklart EU - ca. 10-15 tusen. Antatt salgsverdi ferdig reparert og EU-godkjent for 2 nye år - ca. 30-40 tusen. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet onsdag kl 14:24 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 14:24 Bgr skrev (1 time siden): Tror dette er et godt råd. I hvert fall hvis man ikke skrur noe særlig selv og ønsker en grei og mest mulig ukomplisert bruksbil. Ironisk nok kan jeg akkurat nå se dette fra andre siden. Jeg har selv en gammel bil som jeg nok har latt gå for lut og kaldt vann de siste par årene. Sånt har en tendens til å bli selvforsterkende også. Jo mer man føler at bilens tilstand er dårlig, og jo mindre forventninger man har til neste EU-kontroll, jo mindre penger vil man bruke på potensielt bortkastet vedlikehold. Jeg har for eks visst om visse feil ganske lenge, men velger å ikke bruke penger på å utbedre de før jeg vet utfallet av neste EU-kontroll. Selvfølgelig blir de velholdte bilene med relativt ny EU-godkjenning, betydelig dyrere, så man får det man betaler for. Men målgruppen for de mindre velholdte bilene som "dumpes" på Finn er jo ofte en litt annen, i form av handymen og (semi-)profesjonelle oppkjøpere, som kjøper inn for oppussing eller eksport. For å bruke min egen bil som eksempel: Antatt salgsverdi pr i dag med diverse feil og uavklart EU - ca. 10-15 tusen. Antatt salgsverdi ferdig reparert og EU-godkjent for 2 nye år - ca. 30-40 tusen. Føler han sa det alle vet. Det jeg lurte mest på er om noen har erfaringer spesielt mes Honda Civic?Har hørt så mye forskjellig. Den bilen jeg titter på nå er jo EU godkjent til 2026 og selgeren sier det ikke er noen kjente feil med den.Det står også at selv om man kjøper via auksjon så kan man angre seg dersom man oppdager vesentlige feil med bilen. Hyndai i20 har jeg hatt tidligere,men ønsker meg egentlig en litt større bil med tilhengerfeste, så har mere lyst på Honda Civic da Honda Civic ligger nå på 23000, den har gått opp sist sjekket. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet onsdag kl 15:48 Del Skrevet onsdag kl 15:48 (endret) Civic er greit det. Har hatt gammel Honda før, og det har vært veldig greit. Lite som gikk galt og lett å skru på. Terskelen for hva som vil utgjøre en vesentlig mangel er høy når prisen på bilen er veldig lav. Derfor ville jeg vært mer forsiktig med å kjøpe usett i denne prisklasssen. Endret onsdag kl 15:53 av MailMan13 Lenke til kommentar
kremt Skrevet onsdag kl 15:51 Del Skrevet onsdag kl 15:51 Rust er det største problemet på eldre biler. Hvis det er bra for rust, nylig EU godkjent og ingen ulyder ved kjøring er det gode tegn. Sjekk også at bilen kjører og bremser rett, riktig styring, clutch etc. 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet onsdag kl 17:53 Del Skrevet onsdag kl 17:53 (endret) Tesla1856 skrev (3 timer siden): Føler han sa det alle vet. Kanskje de fleste vet det, men ikke alle følger opp med å gjøre nødvendige undersøkelser. Har du f.eks. forhørt deg om hvorfor den Civicen har hatt 3 person-eierskifter siden september i år? Det kombinert med at den selges på auksjon er et rødt flagg for meg ihvertfall. Har du sjekket ut hvor mye olje Hyundaien bruker, det spesifiserte ikke selger. Det der kan jo være alt fra en bagatell til en motor som er nær døden. Ikke lenge siden det var en annen forumbruker innom her som klaget over en Hyundai i20 med altfor høyt oljeforbruk: Har du vurdert Toyota IQ? F.eks. denne: https://www.finn.no/mobility/item/379399552 Ser tilsynelatende ryddig ut, samme eier siden 2016. Men blir jo kræsj med ditt ønske om større bil og tilhengerfeste. Endret onsdag kl 18:04 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet onsdag kl 20:28 Forfatter Del Skrevet onsdag kl 20:28 Hollabaloo skrev (2 timer siden): Kanskje de fleste vet det, men ikke alle følger opp med å gjøre nødvendige undersøkelser. Har du f.eks. forhørt deg om hvorfor den Civicen har hatt 3 person-eierskifter siden september i år? Det kombinert med at den selges på auksjon er et rødt flagg for meg ihvertfall. Har du sjekket ut hvor mye olje Hyundaien bruker, det spesifiserte ikke selger. Det der kan jo være alt fra en bagatell til en motor som er nær døden. Ikke lenge siden det var en annen forumbruker innom her som klaget over en Hyundai i20 med altfor høyt oljeforbruk: Har du vurdert Toyota IQ? F.eks. denne: https://www.finn.no/mobility/item/379399552 Ser tilsynelatende ryddig ut, samme eier siden 2016. Men blir jo kræsj med ditt ønske om større bil og tilhengerfeste. Det er altfor liten bil Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet torsdag kl 11:08 Del Skrevet torsdag kl 11:08 (endret) Tesla1856 skrev (23 timer siden): Honda Civic går på auksjon er nå 22 000kr. Prisen under en auksjon er egentlig ikke så interessant. Siste bud ble 27000 og reservasjonspris ble ikke oppnådd. Ga du bud? Nå har du kanskje muligheten til å dra for å se på bilen. Endret torsdag kl 11:08 av mobile999 Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet torsdag kl 12:04 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 12:04 (endret) mobile999 skrev (59 minutter siden): Prisen under en auksjon er egentlig ikke så interessant. Siste bud ble 27000 og reservasjonspris ble ikke oppnådd. Ga du bud? Nå har du kanskje muligheten til å dra for å se på bilen. Jeg ga siste bud 27000kr og da sa han fra diger.no at reservasjonsprisen ikke ble oppnådd. Han ringte deretter kunden som sa han kunne selge den for 28000kr. Så jeg fikk Civic'n for 28k. Håper bare det ikke er noen store feil og mangler med den 🙏 Endret torsdag kl 12:08 av Tesla1856 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet torsdag kl 20:08 Del Skrevet torsdag kl 20:08 Den ser nå relativt godt holdt ut. Trolig et godt kjøp, men sjekk nøye under for rust. Det er trolig ikke farlig rust på bilen siden den var EU godkjent for 1 måned siden. Vurder å spray på litt fluid film under bilen for rust beskyttelse, dette er enkelt og noe du kan gjøre selv. Lenke til kommentar
Tesla1856 Skrevet i går, 07:41 Forfatter Del Skrevet i går, 07:41 (endret) kremt skrev (13 timer siden): Den ser nå relativt godt holdt ut. Trolig et godt kjøp, men sjekk nøye under for rust. Det er trolig ikke farlig rust på bilen siden den var EU godkjent for 1 måned siden. Vurder å spray på litt fluid film under bilen for rust beskyttelse, dette er enkelt og noe du kan gjøre selv. Bilen har hatt 3 eiere de 3 siste månedene , noe som er ganske så¨rart. Kontaktet tidligere eier som hadde bilen så tidlig som i september i år og han sa følgende: "Heisann. Var noe rust under bilen som var mangel på eu. Bakre del av understell. Ellers er bilen grei nok. Kjøpte den av ei dame som har hatt den en del år og vært veldig flink med bil hold." Endret i går, 09:45 av Tesla1856 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå