lifetotheemptiest Skrevet i går, 16:32 Del Skrevet i går, 16:32 I vår kjøpte jeg hyttetomt med klausul om at en bestemt aktør har rett på å oppføre hytte dersom jeg vil bygge. I utgangspunktet fikk jeg høre at de mest sannsynlig ikke kunne bli ferdig før 2025, men da jeg fikk tilbudet, stod det i kontrakten at ferdigdato skulle være 20.12.2024. I kontrakten står det også at jeg kan kreve dagbøter av entreprenør dersom de ikke holder fristen, og det er referert til norsk lov som tar utgangspunkt i en promille av kjøpesum per dag. Det står også i kontrakten at dersom de blir forhindret av forsinkelser som skyldes ventetid på byggesøknad og underleverandører, kan det bli utvidelse i fristen så sant de informerer om det med det samme. Grunnarbeidene skulle begynne i juni og bygging skulle begynne i august. Kontrakten er på nøkkelferdig hytte som inkluderer grunnarbeid og grunnmur. Da jeg tok kontakt for å høre om hvordan det gikk i august, fikk jeg vite at de ikke hadde begynt på grunnarbeidet ennå, men at de fremdeles forholdt seg til fristen på 20. desember. Det var visst sykdom hos underleverandør av grunnarbeid som var årsaken, men de kunne ta inn mista tid. Tok kontakt igjen i september, men de var fortsatt ikke ferdig med grunnmur. Jeg tenkte at her blir det forsinkelser, men at det kan de selv få lov til å informere meg om. Og ganske riktig dumpa det inn en epost i midten av oktober om at de nå var ferdig med grunnmur og at prosjektet er 92 dager forsinket. Jeg spurte om vi får noen kompensasjon for dette, men fikk nå svar at grunnen var at kommunen hadde brukt så lang tid på å behandle byggesøknaden... Etter det har det vært litt kommunikasjon fram og tilbake mellom tidligere grunneier (som jeg har et godt forhold til) og entreprenør (som han har et godt forhold til), og jeg har fått signal om at de er villig til å gi meg litt kompensasjon i størrelsesorden 20k. Dette er mye mindre enn hva jeg ville hatt krav på om de kan lastes for forsinkelsen. Samtidig har jo de aktivt unnlatt å informere meg om forsinkelsen og sånn sett er jo det et kontraktbrudd. Derfor er jeg usikker på om jeg bare skal ta til takke med det de tilbyr, eller om jeg har en god sak for å få mer. Jeg har ingen økonomiske tap utover at det er ei vinterhytte der jeg mister sesongen 2025 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå