geir__hk Skrevet i går, 16:29 Del Skrevet i går, 16:29 Heisann. Langdryg forklaring, for spezielt interreserte Har akkurat pakket opp en baderomsvifte for montasje i tak. I følge brukerveiledning så har denne vifta tilbakeslagspjeld. Da tenker jeg på funksjonell ventil som slipper lufta igjennom bare én vei. Men den vifta som jeg kjøpte "Flexit type 121013" klarer jeg ikke se skal være utstyrt med en slik ventil. Spoiler Kundebehandler på nettbutikken (har sett bilder jeg har tatt av vifta med alle deler og emballasje) mener helt seriøst at det er en veldig tynn (målt 0,05mm) plastskive som skal plasseres rett på vifta - og kaller dette for tilbakeslagsventil. Dette er selvfølgelig ikke gjennomførbart av åpenbare grunner (så lett og luftig at en roterende vifte ville lage mos av den + ville medført at brukeren måtte ha demontert propellen først for å komme til + hvis montering bak vifta så ville den umiddelbart blåst langt opp i kanalen). Derfor lurer jeg på følgende - i baderomssammenheng : Hva er egentlig den norske definisjonen av tilbakeslagsspjeld ? Forventes det at en tilbakeslagsventil skal effektivt stoppe tilsig av luft i bakover-retning ? Og sist - jeg ser av andre artikler at nettbutikkene kaller det for "tilbakeslagsventil" og "kaldrasspjeld". Kortversjonen Kjøpt baderomsvifte med "tilbakeslagsspjeld", men sistnevnte er noe som best kan beskrives som en brødpose klippet til med form som en sirkel, noe som nettbuttikken kjører hardt på "ER ET SPJELD, fordi leverandøren sier det". Spørsmål Har jeg nå gått på en dum bummert der jeg har trodd at tilbakeslagspjeld = tilbakeslagsventil = kaldrasspjeld , og er blitt lurt fordi at det ikke står noe sted hva et tilbakeslagspjeld er for noe og hvilke krav det må oppfylle (dvs nettbutikken kan legge ved en oppskåret brødpose og kalle det for "tilbakeslagsspjeld") ? Har ikke besvart Nettbuttikkens svar ennå, tenker det er lurt å få input først. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 17:02 Del Skrevet i går, 17:02 Vanligvis er det en liten tynn flapp av plast eller metall hengslet i røret. 1 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden 3 hours ago, sedsberg said: Vanligvis er det en liten tynn flapp av plast eller metall hengslet i røret. Ok, vet ikke om dette bringer meg noe videre - men ville en brødpose tilskåret og litt utstrukket del av utskåret "tunge" vært akseptabelt for en nettbutikk å selge som tilbakeslagspjeld ? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Flexit Baderomsvifte Classic Eco 125 STD https://www.vvskupp.no/flexit/121013/flexit-classic-eco-125-std-baderomsvifte-ø125-mm-meget-lydsvak https://www.elektroimportoren.no/flexit-baderomsvifte-classic-eco-125-std-hvit/4930281/Product.html Begge steder står det: Sitat Integrert tilbakeslagsspjeld som hindrer kald luft å trenge inn når viften er av. Dermed er dette trolig en tekst fra produsenten, så en bør kunne stole på viften kan "hindre kald luft å trenge inn når viften er av." Ved at viften er kjøpt på nett vil det enkleste være å benytte angreretten, den er gyldig i 14 dager. Er fristen for angrerett passert må en i stedet for reklamere på at funksjonen "hindre kald luft å trenge inn når viften er av" ikke fungerer som forventet. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden Nå fikk jeg en ny mail - denne gang fra en tilsynelatende oppegående kundebehandler, som lovte å se på saken. Tenkte jeg skulle gjøre det enkelt, så jeg meddelte simphelten at jeg kjøpte vifta på bakgrunn av at den skulle være utstyrt med fungerende tilbakeslagsspjeld og derfor ikke kan bruke den, og ønsker å returnere. Så får vi se om de klarer å komme opp med tilsvarende vifte med tilbakeslagsspjeld da. Haha, må nesten le når jeg tenker på kommentaren fra første kundebehandler, hvis en utstrukket brødpose anses som akseptabel løsning til bruk som spjeld på vifta så må man jo lure på hvordan resten av huset ser ut (eller kanskje det var AI som var i det litt hissige slaget, vet ikke hvor mye av dette som brukes av norske nettbutikker men har en misstanke) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå