Gå til innhold

Google wifi - koble ut ruter fra leverandøren?

Anbefalte innlegg

Hei. Har fiber fra en lokal leverandør, som har montert et fibermodem på stuen hos meg. Derfra er det koblet til en ruter fra leverandøren, med en tp-kabel. Wifi er deaktivert på denne ruteren, ettersom jeg har tre google wifi i huset. Den første står nesten rett ved ruteren fra leverandøren. 

Har forstått at ruteren fra leverandøren egentlig ikke har noen funksjon (?). Kan jeg trygt bare fjerne ruteren og koble kabelen direkte fra modemet og inn i den første google wifi'en? Ser egentlig for meg å legge inn en litt lengre kabel fra modem til første google, for å kunne plassere den mer hensiktsmessig med tanke på de andre punktene jeg har. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (53 minutter siden):

Dersom den har støtte for WAN og DHCP så skal det ikke være noe i veien for det.

Men så lenge fibermodem står i bridge så kan den egentlig bare få stå

Kona vil gjerne få bort unødvendige dingser fra stua, så om den ikke har noen faktisk nytte, så vil jeg gjerne fjerne den :)

Mener du google wifi, som skal ha støtte for WAN og DHCP eller modemet? 

Lenke til kommentar

Hadde du sagt hvilken leverandør det var, har det vært enklere.

Med det sagt, ja - du vil trolig kunne ta bort ruteren og bruke Google WiFi Direkte. I hvert fall så lenge det ikke er noe spesielt med løsningen der de f.eks. bruker VLAN e.l. Vær også obs på at hvis det skulle være utfordringer, vil ikke leverandøren kunne hjelpe deg i samme grad.

Siden Google WiFi-løsningene ikke støtter "brdige mode", er det potensielt litt bivirkninger ved at du i oppsettet du har i dag får to rutere.

Lenke til kommentar
6 hours ago, xClaymanx said:

Dersom den har støtte for WAN og DHCP så skal det ikke være noe i veien for det.

Men så lenge fibermodem står i bridge så kan den egentlig bare få stå

Et fibermodem i seg selv er jo gjerne bare en bridge. Det er mer snakk om en gateway, som da da kombinerer ruter og modem, for at bridge mode skal være aktuelt å sette. 

Det er ikke alle leverandører som bruker DHCP. Relativt liten bruk av f.eks. PPPoE i Norge heldigvis, men i en del andre land veldig vanlig for en del både små og store operatører.

Lenke til kommentar
5 hours ago, finfyr said:

Mener du google wifi, som skal ha støtte for WAN og DHCP eller modemet? 

Det han i praksis vel prøver å si e at så lenge du har "en ruter", noe Google WiFi er, så burde det fungere.

Men det er litt forutsatt at det ikke er noe spesielt oppsett hos leverandøren. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 timer siden):

Et fibermodem i seg selv er jo gjerne bare en bridge. Det er mer snakk om en gateway, som da da kombinerer ruter og modem, for at bridge mode skal være aktuelt å sette. 

Det er ikke alle leverandører som bruker DHCP. Relativt liten bruk av f.eks. PPPoE i Norge heldigvis, men i en del andre land veldig vanlig for en del både små og store operatører.

Dette er jeg selvsagt klar over.

Ikke ofte jeg har sett fiberleverandører levere kun fiberkonverter til privatpersoner :)

Så jeg antok at TS hadde et fibermodem som tar seg av alt.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, xClaymanx said:

Dette er jeg selvsagt klar over.

Ikke ofte jeg har sett fiberleverandører levere kun fiberkonverter til privatpersoner :)

Så jeg antok at TS hadde et fibermodem som tar seg av alt.

Eksempelvis Telenor har rene ONT-er som standard og hatt det i alle år. Hos enkelte andre er det litt variasjon, men i praksis ganske vanlig. Telia leverer vel også rene ONT-er nå så vidt jeg forstår, etter tidligere å ha levert gateways. Så dette er ganske vanlig.

Fiberkonverter kan vel strengt tatt sies å være når det er "ethernet over fiber" (typisk P2P). For PON-basert fiber, er det mer logikk i ONT-en enn ren mediekonvertering (blant annet dekryptering).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...