Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Levert bil på verksted. Må betale for og få tilbake min gamle caliper?


blabilobi

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg leverte bilen på verksted for og skifte caliperen (H.B). Tenkte jeg da kunne spørre om jeg kunne få med den gamle så jeg kunne skru litt på den og kanskje lære hvordan reparere den selv. Sikkert bare et stempel som er litt kranglete. Fikk beskjed at jeg da måtte betale 500,- for og få tilbake min egen caliper pga pant?

Er ikke den gamle caliperen min eiendom? Og om verkstedet kan få pant for det burde ikke dette trekkes av prisen fra verkstedet? Må jeg betale for deler og jobb mens verkstedet kan ta min eiendom og pante det inn for ekstra profitt?

Syntes hele greia hørtes litt rart ut. Men om det er slik det skal være så er jo det greit. Bare godt og høre fra dere andre om hva som er riktig eller hvorfor det er slik. Takk for at du tok deg tid til og lese/svare. :')

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (52 minutter siden):

Dette var mer vanlig for 15-20 år siden etter min erfaring. Mulig det fortsatt er praksis enkelte steder eller forhandlere. De typiske netthandel bildeler sjappene har jeg ikke opplevd gjør dette. Uansett ganske tungvint ordning. 

NK og Bosch er det gjerne pant på Bildeler.no og Autodoc ☹️

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Vanlig ordning: https://budweg.com/

Ja, jeg kjøpte calipere fra TRW for ca 1 år siden som sannsynligvis var "remanufactured": 

https://www.trwaftermarket.com/us/import-program-pc/disc-brake-systems/brake-calipers/

Thanks to our remanufactured Brake Calipers, which are stripped, cleaned and rebuilt with OE quality parts to give you a caliper that performs just as well as the one that was originally fitted to the car, we’re saving more than 1,500 tonnes of CO2 a year.

Remanufacturing benefits you and the environment because:

  • A sustainable supply chain for aging parts helps you to avoid issues with parts becoming obsolete
  • They’re value for money: parts with low volumes can become very expensive to manufacture as new, but remanufacturing can support a reasonable price for these parts in the market
  • Remanufacturing uses just a fraction of the energy and CO2 required to make a brand new caliper

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...