Gå til innhold

Holde tilbake offentlig informasjon i et demokrati

Anbefalte innlegg

13 minutes ago, obygda said:

Vel,jeg ber om at jeg som foreldre kan få gjøre et kvalifisert valg der valg finnes. Jeg er ikke interessert i å diskutere kvalitet på vaksinen.

Det samme gjeld alt. Informasjonstilfanget der ute er enormt, og du kan ikkje bli presentert for all informasjon. Det er umulig. Det offentlege tilbyr informasjon om løysinga dei har valgt, og ikkje om alternative løysinger. Går du til legen med bakterier i halsen får du informasjon om antibiotikaen du får resept på, ikkje alle andre potensielle typer.

Det gjeld og andre områder i samfunnet. Bensinstasjonen opplyser deg om eigenskapane ved drivstoffet dei sel, Dei fortel deg ikkje om fjorten andre kvalitetsstandarder bilen din kan bruke.

Forventninga di om at staten skal opplyse deg om alle alternativ er totalt urimelig. Vaksina har dei eigenskapane staten har sagt at ei slik vaksine skal ha. At det finst andre vaksiner med andre eigenskaper er irrelevant. Det er omtrent som å klage på at covid-vaksinen ikkje fungerte mot influensa.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at Norsk lysingsblade er en forferdelig dårlig tjeneste, dårlig søkemotor via mobil, du kan ikke abonnere på varsler fra ønskede områder så vidt jeg kan se, alså du må sitte og lese det daglig. Antagelig laget med vilje, akuratt som de fleste kommunale postlister er bevisst laget vanskelige og søke i.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (20 minutter siden):

Det samme gjeld alt. Informasjonstilfanget der ute er enormt, og du kan ikkje bli presentert for all informasjon. Det er umulig. Det offentlege tilbyr informasjon om løysinga dei har valgt, og ikkje om alternative løysinger. Går du til legen med bakterier i halsen får du informasjon om antibiotikaen du får resept på, ikkje alle andre potensielle typer.

Det gjeld og andre områder i samfunnet. Bensinstasjonen opplyser deg om eigenskapane ved drivstoffet dei sel, Dei fortel deg ikkje om fjorten andre kvalitetsstandarder bilen din kan bruke.

Forventninga di om at staten skal opplyse deg om alle alternativ er totalt urimelig. Vaksina har dei eigenskapane staten har sagt at ei slik vaksine skal ha. At det finst andre vaksiner med andre eigenskaper er irrelevant. Det er omtrent som å klage på at covid-vaksinen ikkje fungerte mot influensa.

Vel,det offentlige gjennom skolen informerte ikke oss som foreldre om navnet på HPV vaksinen en gang. Hvor lite skal de egentlig informere? 

Jeg forventer ikke så mye av informasjon men jeg forventer litt slik at jeg kan søke mer informasjon om jeg så ønsker. 

Navnet på vaksinen er det minste de burde skrevet. Og de burde kanskje skrevet at det finnes andre tilbud som da ikke dekkes av det offentlige. Man trengte ikke si noe som helst om de andre vaksinene,bare sagt at det finnes.

Mhp korona vaksinene fikk vi jo etterhvert informasjon om at det fantes ulike typer og hvem man ville få tilbudt. Det gjør man da tydeligvis ikke mhp HPV. 

Og dette RS viruset og mulig vaksine..tror dere jordmor eller leger forteller om dette til gravide? Det virker jo ikke som om folk får vite,men må grave selv etter informasjon.

Det samme med kommunale saker. Man må inn på postlister daglig fordi man fjerner eldre post.

Lokal aviser henviser vel sjelden til kilden for sin informasjon. Ber man om det så er min erfaring at de ikke gidder å svare..akkurat som de skal sitte å sile ut den informasjonen de ønsker å gi på en sak uten at leserene skal få vite hvor eller hvem kilden er.

Lenke til kommentar

Ja,kan også nevne at når min kone ble gravid så fikk vi heller ikke informasjon om mulighet for tidlig ultralyd. Dette var noe vi selv fant ut og fulgte opp.

Jordmor sa ingenting om dette. Nå er det noen år siden så jeg vet ikke hva som er vanlig nå mhp informasjon.

Men NOE informasjon burde man vel gi til f.eks gravide. Heldigvis er det å bli gravid ganske vanlig så det er lett å finne informasjon,men det gjelder definitivt ikke på alle områder i livet.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, agvg said:

Ser at Norsk lysingsblade er en forferdelig dårlig tjeneste, dårlig søkemotor via mobil, du kan ikke abonnere på varsler fra ønskede områder så vidt jeg kan se, alså du må sitte og lese det daglig. Antagelig laget med vilje, akuratt som de fleste kommunale postlister er bevisst laget vanskelige og søke i.

Det kan se ut som at det er noe i det, og at begrensningene kanskje har noe med en form for personvern å gjøre.

Jeg forsøkte akkurat nå med litt testing ved hjelp av Google søkemotor, for å se om innholdet i Norsk Lysningsblad er indeksert hos Google. Her kan det se ut som at Norsk Lysningsblad har blokkert for Google sin indeksering, slik at Google søkemotor ikke virker i forhold til søk inne på Norsk Lysningsblad sitt webområde.

Dette betyr jo at den muligheten for å bruke Google søkemotor inne på en webserver ikke fungerer hos Norsk Lysningsblad. Det er vel en sannsynlighet for at man da også har blokkert for andre søkemotorerer.   

Lenke til kommentar
arne22 skrev (35 minutter siden):

Det kan se ut som at det er noe i det, og at begrensningene kanskje har noe med en form for personvern å gjøre.

Jeg forsøkte akkurat nå med litt testing ved hjelp av Google søkemotor, for å se om innholdet i Norsk Lysningsblad er indeksert hos Google. Her kan det se ut som at Norsk Lysningsblad har blokkert for Google sin indeksering, slik at Google søkemotor ikke virker i forhold til søk inne på Norsk Lysningsblad sitt webområde.

Dette betyr jo at den muligheten for å bruke Google søkemotor inne på en webserver ikke fungerer hos Norsk Lysningsblad. Det er vel en sannsynlighet for at man da også har blokkert for andre søkemotorerer.   

Ja, det er merkelig at man gjør dette. Dette kan jo medføre at folk taper sine krav fordi informasjonen gjøres lite tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...