obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Det siste året har jeg blitt mer og mer oppgitt og frustrert fordi jeg opplever at vi innbyggere i samfunnet ikke får informasjonen vi burde få via offentlige kanaler. Det begynte med HPV vaksinen til vårt barn. Vi fikk skriv fra skolen om vaksinen uten at vi foreldre ble orientert om at det fantes en bedre vaksine som vi som foreldre kunne kjøpe selv. Vi fikk vite dette av vårt barn helt tilfeldig da den beste venninnen til vårt barn skulle ta en annen vaksine. Foreldrene her var leger. Jeg ble veldig opprørt av at skolen ikke informerte om muligheten for annen vaksine og følte at vi foreldre ble ført bak lyset av det offentlige ved å holde tilbake informasjon. Kostnadene ved vaksinen er totalt irrelevant for oss..det vi bryr oss om er det beste for barnet. For samfunnet burde det jo også være av interesse at innbyggere som har mulighet velger det som gir best beskyttelse. Nå er det en lignende sak her : https://www.nrk.no/nordland/hver-vinter-fylles-barneavdelingene-opp_-_-kunne-vaert-unngatt-1.17119296 Hvorfor blir ikke gravide orientert og får et valg? At man må dekke det selv er trolig underordnet for flere,men bra for samfunnet om noen faktisk velger det selv. Videre holdt jeg i mange år papir aviser. Dette er nå for lengst byttet ut med nett aviser. Men det offentlige bruker ennå KUN papir avisene når de skal informere om ulike planer og ber befolkningen om innspill i høringer i lokalsamfunnet. Hvorfor finnes ikke slike høringer enkelt tilgjengelig via nettavisene? Jeg har spurt lokalavisen om de i det minste kunne legge inn lenker mhp offentlig informasjon når de tilfeldigvis omtaler en sak. Men nei,de løfter ikke en finger. Jeg har i alle år bevisst valgt å ikke ha noen konto på disse store sosiale kommersielle plattformene som Facebook,Instagram,Twitter osv. Men skolene bruker dem iblant selv om de har oppgitt annen plattform som f.eks visma eller itslearning som den offisielle plattformen for informasjon mellom skole og foreldre. Hvorfor kan ikke det offentlige Norge informere befolkningen på nøytrale plattformer eller i lokal aviser på nett? Jeg føler vi er i ferd med å bevege oss tilbake til middelalderen mhp offentlig informasjon fordi man ikke har noen klare retningslinjer og praksis på hvor og hvordan man skal orientere samfunnet. Noe offentlig informasjon havner på SOME plattformer,noe i papiraviser ingen leser lenger,og noe informasjon blir rett og slett bare ikke gitt selv om det ville bidra positivt til samfunnet..f.eks dette med vaksine mulighet. Er det rart folk blir forledet inn på sosiale medier og sluker den ene konspirasjonsteoriene etter den andre når det offentlige mangler totalt en nøytral tilnærming til hva,hvor og hvordan man skal informere? Endret 2 timer siden av obygda 2 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 46 minutes ago, obygda said: Videre holdt jeg i mange år papir aviser. Dette er nå for lengst byttet ut med nett aviser. Men det offentlige bruker ennå KUN papir avisene når de skal informere om ulike planer og ber befolkningen om innspill i høringer i lokalsamfunnet. Hvorfor finnes ikke slike høringer enkelt tilgjengelig via nettavisene? 46 minutes ago, obygda said: Men skolene bruker dem iblant selv om de har oppgitt annen plattform som f.eks visma eller itslearning som den offisielle plattformen for informasjon mellom skole og foreldre. Hvorfor kan ikke det offentlige Norge informere befolkningen på nøytrale plattformer eller i lokal aviser på nett? Her er det vel noe med situasjonsbeskrivelsen som ikke stemmer helt med virkeligheten. Den riktige formuleringen bør vel heller eventuelt være "Hvorfor har det offentlige gått over til å publisere det aller meste digitalt, i stedet for på papir". Norsk lysningsblad var for eksempel tidligere en utgivelse på papir med regelmessige utgivelser. Siden 2005 så har NL bare eksistert som digital utgave. Høringsutkast for ulike planer og omlegginger sendes alt vesentlig ut digitalt, svarene sendes også inn digitalt, og det er sånn sett svært lite igjen av de tidligere papirbaserte systemene. Man kan følge ganske godt med i hva som skjer både på Stortinget og i Regjeringen, i de ulike departementene, og i de lokale kommunestyrene. Det har aldri vært så mye lett tilgjengelig informasjon som nå, og det aller meste blir jo gitt ut digitalt. Norges Lover, det var tidligere bare en stor tung bok basert på papir, som det var ganske vanskelig å finne fram i. Skulle man ha tak i en forskrift, så måtte denne kjøpes inn separat. I dag så har det blitt lagt til mye mer informasjon, og informasjonen er forholdsvis lett tilgjengelig via en automatisk søkefunksjon bå nettstedet lovdata.no Påstanden om at "det offentlige" eller forvaltningen bare informerer pr papir, den kan vel ikke være helt i samsvar med virkeligheten? Endret 1 time siden av arne22 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Ang. HPV vaksinen så tar du feil slik du legger det frem. Målet for vaksineringen (beskyttelse mot HPV) oppnås like godt med begge vaksinene. Det er ingen informasjon som holdes tilbake på noen som helst måte. Den andre vaksinen du sikter til, som er en del dyrere, beskytter også mot kjønnsvorter. Beskyttelse mot kjønnsvorter kan være veldig fint, men er ikke en oppgave staten har tatt på seg og lagt inn som en del av vaksineprogrammet. Det finnes MANGE andre vaksiner som kan være bra som ikke er en del av vaksineprogrammet. Det er ikke slik at staten informerer foreldre om alt legemiddelindustrien selger, av typen "nice to have" som ikke er "inkludert". 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden arne22 skrev (5 minutter siden): Her er det vel noe med situasjonsbeskrivelsen som ikke stemmer helt med virkeligheten. Den riktige formuleringen bør vel heller eventuelt være "Hvorfor har det offentlige gått over til å publisere det aller meste digitalt, i stedet for på papir". Norsk lysningsblad var for eksempel tidligere en utgivelse på papir med regelmessige utgivelser. Siden 2005 så har NL bare eksistert som digital utgave. Høringsutkast for ulike planer og omlegginger sendes alt vesentlig ut digitalt, svarene sendes også inn digitalt, og det er sånn sett svært lite igjen av de tidligere papirbaserte systemene. Man kan følge ganske godt med i hva som skjer både på Stortinget og i Regjeringen, i de ulike departementene, og i de lokale kommunestyrene. Det har aldri vært så mye lett tilgjengelig informasjon som nå, og det aller meste blir jo gitt ut digitalt, Vel - da er det noe med å informere om HVOR man finner informasjonen da. Jeg var ikke klar over norsk lysningsblad heller - så takk for at du satte meg på sporet. Og HER er lenken for andre som måtte lure : https://norsk.lysingsblad.no/nb Jeg har alltid lest aviser - både riksaviser og en haug med lokale aviser - og jeg går iblant inn på kommunens hjemmesider - men jeg synes ikke jeg får tak i informasjonen like greit nå som før. Tidligere var det alltid en seksjon i lokal avisen der man kunne lese om planer og alle type offentlig informasjon. Denne informasjonen er nå helt borte fra den digitale utgaven - helt borte. Ikke gidder man å vise til den offentlige informasjonen heller dersom avisen først omtaler saken. Når det kommer til informasjon fra skole til foreldre mhp f.eks vaksine - så forundrer det meg mye at man ikke orienterer om at man som foreldre også kan velge annen vaksine for barnet, som da leger og helsepersonell anbefaler. Og generelt synes jeg det er en uting at man må ha en i familien på en eller annen komersiell sosial plattform for for å få informasjon fra skolen i en del sammenhenger. Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (1 minutt siden): Ang. HPV vaksinen så tar du feil slik du legger det frem. Målet for vaksineringen (beskyttelse mot HPV) oppnås like godt med begge vaksinene. Det er ingen informasjon som holdes tilbake på noen som helst måte. Den andre vaksinen du sikter til, som er en del dyrere, beskytter også mot kjønnsvorter. Beskyttelse mot kjønnsvorter kan være veldig fint, men er ikke en oppgave staten har tatt på seg og lagt inn som en del av vaksineprogrammet. Det finnes MANGE andre vaksiner som kan være bra som ikke er en del av vaksineprogrammet. Det er ikke slik at staten informerer foreldre om alt legemiddelindustrien selger, av typen "nice to have" som ikke er "inkludert". Vel - jeg synes man holder tilbake informasjon fra skole til foreldre når man ikke blir orientert om alternative vaksiner. Jeg får en følelse av kommunister som sitter å administrerer og siler informasjon. Og bedre blir det ikke når man ringer helsestasjonen og blir møtt med : "ja, vi anbefaler egentlig den andre vaksinen til alle da" - Men å skrive det i et notat til foreldre - det gjør man ikke. Hva sø...en er det man vil med å holde på slik da? Når selv de som setter vaksinen EGENTLIG anbefaler en annen vaksine - men sier INGENTING om det i det skrivet de selv har sendt ut fra skolen! Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 minute ago, obygda said: Når det kommer til informasjon fra skole til foreldre mhp f.eks vaksine - så forundrer det meg mye at man ikke orienterer om at man som foreldre også kan velge annen vaksine for barnet, som da leger og helsepersonell anbefaler. Vil du at skoler og lærere skal pushe vaksiner og medikamenter? Jeg tror nok MANGE rektorer gjerne ville tatt i mot penger fra legemiddelindustrien for å reklamere for produktene deres. Mange skoler som trenger penger om dagen. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (Akkurat nå): Vil du at skoler og lærere skal pushe vaksiner og medikamenter? Jeg tror nok MANGE rektorer gjerne ville tatt i mot penger fra legemiddelindustrien for å reklamere for produktene deres. Mange skoler som trenger penger om dagen. Det er total feil vinkling. Vi som foreldre må da få et VALG - et fritt valg dersom det finnes et valg 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 8 minutes ago, obygda said: Vel - da er det noe med å informere om HVOR man finner informasjonen da. Der er du nok helt sikkert inne på noe. Jeg har selv brukt veldig mye informasjon fra det offentlige opp gjennom årene i forbindelse med jobb, så for meg så går det jo mye på erfaring og rutine og bruk av Google søkemotor. Men jeg må si meg enig i at mye informasjon framstår som "noe tilfeldig spredt ut over Internett", slik at det i utgangspunktet ikke alltid er lett å vite hvor man skal leite. Endret 1 time siden av arne22 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 minute ago, obygda said: Vel - jeg synes man holder tilbake informasjon fra skole til foreldre når man ikke blir orientert om alternative vaksiner. Jeg får en følelse av kommunister som sitter å administrerer og siler informasjon. Og bedre blir det ikke når man ringer helsestasjonen og blir møtt med : "ja, vi anbefaler egentlig den andre vaksinen til alle da" - Men å skrive det i et notat til foreldre - det gjør man ikke. Hva sø...en er det man vil med å holde på slik da? Når selv de som setter vaksinen EGENTLIG anbefaler en annen vaksine - men sier INGENTING om det i det skrivet de selv har sendt ut fra skolen! To ting. Ikke kall alt du ikke liker for kommunisme. Kommunisme er en styringsform som vi ikke har i Norge. Du bommer fremdeles. Vaksinen er mot HPV og begge er like bra mot HPV. Den dyre har flere egenskaper ved seg, som ikke har med HPV å gjøre. Hva tenker du om feks. gulfebervaksine. Er det også noe som hemmeligholdes siden ikke foreldre opplyses om at det er noe man kan ta privat? 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, obygda said: Det er total feil vinkling. Vi som foreldre må da få et VALG - et fritt valg dersom det finnes et valg Det finnes utallige forskjellige produsenter av vaksiner. De forskjellige vaksinene har forskjellige egenskaper. Du ønsker at skolene skal promotere enkelte av de. Du tar jo nettopp opp dette i starten. Du ville ha informasjon (reklame) om et alternativt produkt som er dyrere. Det hadde hatt ekstremt stor verdi for selskaper som produsere den vaksinen ettersom de tjener gode penger på hvert barn som kjøper nettopp deres vaksine. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden arne22 skrev (1 minutt siden): Der er du nok helt sikkert inne på noe. Jeg har selv brukt veldig mye informasjon fra det offentlige opp gjennom årene i forbindelse med jobb, så for meg så går det jo mye på erfaring og rutine og bruk av Google søkemotor. Men jeg må si meg enig i at mye informasjon framstår som "noe tilfeldig spredt ut over Internett", slik at det ikke alltid er lett å vite hvor man skal leite. Jeg er ganske god på google og har jo arbeidet som software utvikler også - så jeg vet jo ett og annet om å finne frem på nettet. Men så er det stor forskjell å lete opp informasjon man antar finnes der ute - og det i ikke vite om noe overhodet. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 6 minutes ago, WiiBoy said: To ting. Ikke kall alt du ikke liker for kommunisme. Kommunisme er en styringsform som vi ikke har i Norge. I følge Wikipedia så er jo ikke Kommunisme en styringsform, men en politisk ideologi. Ett at grunnelementene i denne ideologien er jo å avskaffe privat eiendomsrett, og at det er det offentlige som skal stå for produksjon og syselsetting. Er det ingen av de politiske partiene på Stortinget, som har opptatt i seg litt av den kommunistiske ideologien om at det er det offentlige som skal stå for produksjon, arbeidsplasser og sysselsetting? Endret 1 time siden av arne22 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (5 minutter siden): To ting. Ikke kall alt du ikke liker for kommunisme. Kommunisme er en styringsform som vi ikke har i Norge. Du bommer fremdeles. Vaksinen er mot HPV og begge er like bra mot HPV. Den dyre har flere egenskaper ved seg, som ikke har med HPV å gjøre. Hva tenker du om feks. gulfebervaksine. Er det også noe som hemmeligholdes siden ikke foreldre opplyses om at det er noe man kan ta privat? Vel - som foreldre vil jeg vite hva de som har best innsikt i dette mener er den beste vaksinen - altså f.eks legene eller helsestasjonen. Jeg vil ikke bli servert en vaksine uten å bli orientert dersom det faktisk finnes andre alternativ som kanskje dekker flere områder... 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 21 minutes ago, obygda said: Vel - da er det noe med å informere om HVOR man finner informasjonen da. Det finnes faktisk en portal, som heter norge.no, men vet ikke hvor populær eller brukbar den egentlig er: https://www.norge.no/nb Endret 1 time siden av arne22 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden WiiBoy skrev (14 minutter siden): Vil du at skoler og lærere skal pushe vaksiner og medikamenter? Jeg tror nok MANGE rektorer gjerne ville tatt i mot penger fra legemiddelindustrien for å reklamere for produktene deres. Mange skoler som trenger penger om dagen. Her synes jeg du er unødvendig vrang. Om institusjonene der vaksiner gis også informerer om at det finnes en bedre vaksine er ikke det å ‘pushe vaksiner’, og slik informasjon burde selvfølgelig reguleres tilstrekkelig sentralt til at den enkelte rektor ikke selv har dialogen med ‘legemiddelindustrien’. Og til TS; jeg er faktisk helt enig når det gjelder den typen informasjon. Om det offentlige tilbyr, og anbefaler, en vaksine eller bahendling men samtidig anerkjenner at det også finnes en mye bedre vaksine til en (for de fleste) ubetydelig sum ville jeg ønsket å vite det. Alternativet blir jo at en selv må ‘finne hull’ i tilbudet underveis som jeg ikke tror er særlig sunt. 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden herzeleid skrev (7 minutter siden): Her synes jeg du er unødvendig vrang. Om institusjonene der vaksiner gis også informerer om at det finnes en bedre vaksine er ikke det å ‘pushe vaksiner’, og slik informasjon burde selvfølgelig reguleres tilstrekkelig sentralt til at den enkelte rektor ikke selv har dialogen med ‘legemiddelindustrien’. Må vel finnes en bedre vaksine da, først og fremst, ikke en som gjør noe ekstra som ikke er relevant for den ønskede effekten? Samt, burde man ikke da bare bruke denne beste versjonen, uten å trenge noen dårlige alternativer? Lenke til kommentar
obygda Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden herzeleid skrev (6 minutter siden): Her synes jeg du er unødvendig vrang. Om institusjonene der vaksiner gis også informerer om at det finnes en bedre vaksine er ikke det å ‘pushe vaksiner’, og slik informasjon burde selvfølgelig reguleres tilstrekkelig sentralt til at den enkelte rektor ikke selv har dialogen med ‘legemiddelindustrien’. Og til TS; jeg er faktisk helt enig når det gjelder den typen informasjon. Om det offentlige tilbyr, og anbefaler, en vaksine eller bahendling men samtidig anerkjenner at det også finnes en mye bedre vaksine til en (for de fleste) ubetydelig sum ville jeg ønsket å vite det. Alternativet blir jo at en selv må ‘finne hull’ i tilbudet underveis som jeg ikke tror er særlig sunt. Ja - da er vi to i det minste på linje her og ser utfordringene samfunnet står overfor. Jeg mener skolen bare kunne skrive til foreldre om at denne vaksinen tilbys - vil du har mer informasjon kan du finne det her her...Men de sier INGENTING - i alle fall fikk ikke vi som foreldre vite noe som helst. Jeg hadde hørt at det fantes en annen vaksine på nyhetene en gang for noen år siden - og når jeg hørte mitt barn si at venninnen skulle ta en annen vaksine - så husket jeg. Men der og da så kommer jo slikt brått på en. Jeg går ikke rundt å følger med NÅR barna skal vaksineres osv..det kommer der og da - og da vil jeg jo ha informasjon - masse informasjon. Jeg er typen som kan surfe en hel dag og lese tester om kaffemaskiner før jeg kjøper en kaffemaskin - selvfølgelig vil jeg bruke energi på å finne det jeg mener er beste vaksine for mitt barn. Jeg vil lese meg opp på ALT. Og da kan vi ikke ha et system som tilbakeholder informasjon - som siler informasjon. I alle fall ikke et offentlig organ som holder tilbake informasjon i ett demokrati. Det gjør meg fly forbanna faktisk. Jeg vil ikke være den personen som bruker lengre tid på å finne frem rett kaffemaskin enn å finne rett vaksine for mitt barn! Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden 9 minutes ago, obygda said: Jeg vil ikke være den personen som bruker lengre tid på å finne frem rett kaffemaskin enn å finne rett vaksine for mitt barn! Jeg kommer til å hoppe ut av tråden nå, men det du ber om er ikke å få rett vaksine. Du får rett vaksine mot HPV. Det finnes ikke bedre vaksine mot HPV. Det du ber om er å få vite om alle andre ting man også kan vaksineres mot, men som ikke er inkludert i vaksineprogrammet. Den listen er lang. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 53 minutter siden Forfatter Del Skrevet 53 minutter siden WiiBoy skrev (3 minutter siden): Jeg kommer til å hoppe ut av tråden nå, men det du ber om er ikke å få rett vaksine. Du får rett vaksine mot HPV. Det finnes ikke bedre vaksine mot HPV. Det du ber om er å få vite om alle andre ting man også kan vaksineres mot, men som ikke er inkludert i vaksineprogrammet. Den listen er lang. Vel,jeg ber om at jeg som foreldre kan få gjøre et kvalifisert valg der valg finnes. Jeg er ikke interessert i å diskutere kvalitet på vaksinen. Og det offentlige burde hjelpe foreldre til å ta slike valg. Ikke bare ture frem uten informasjon. Vi fikk ikke et eneste skriv om vaksinen foruten at det var HPV vaksine. Vi fikk ikke vite navnet på vaksinen en gang! 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 51 minutter siden Del Skrevet 51 minutter siden (endret) WiiBoy skrev (1 time siden): Ang. HPV vaksinen så tar du feil slik du legger det frem. Målet for vaksineringen (beskyttelse mot HPV) oppnås like godt med begge vaksinene. Det er ingen informasjon som holdes tilbake på noen som helst måte. Den andre vaksinen du sikter til, som er en del dyrere, beskytter også mot kjønnsvorter. Beskyttelse mot kjønnsvorter kan være veldig fint, men er ikke en oppgave staten har tatt på seg og lagt inn som en del av vaksineprogrammet. Det finnes MANGE andre vaksiner som kan være bra som ikke er en del av vaksineprogrammet. Det er ikke slik at staten informerer foreldre om alt legemiddelindustrien selger, av typen "nice to have" som ikke er "inkludert". Hei. Her er det nok du som tar feil. Det finnes to typer HPV vaksine på det norske markedet. Gardasil (inkludert Gardasil 9) og Cervarix. Gardsil benyttes i hele norden utenom Norge, og er også den dyreste varianten. Både Gardasil 9 og Cervarix beskytter mot HPV-typene 16 og 18, som er årsak til de fleste tilfeller av livmorhalskreft. I tillegg beskytter Gardasil 9 mot både kjønnsvorter (HPV 6 og 11) og ytterligere fem høyrisiko HPV-typer som også forårsaker kreft. At staten har valgt billigutgave Cervarix har de høstet veldig mye kritikk for, og er egentlig en skam. Det betyr at de e praksis tvinger foreldre til å betale for Gardasil selv, om de ønsker å gi barna full beskyttelse. Endret 40 minutter siden av Zepticon 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå