Gå til innhold

Supert skjermkort

Anbefalte innlegg

Hva er et supert skjermkort for meg som skal holde på med videoredigering, ta inn TV-signaler og gjøre opptak direkte til DVD samt kjøre film på DVD-ROM'en for noen andre (ekstra skjerm) samtidig som jeg pusler med et eller annet på maskina?

Jeg ønsker høy oppløsning ved overføring av bilder (spesielt digitale: min. 0,8 Gpixler, helst over 1 Giga-piksel) hvis mulig

og det bør vel heller ikke gå så treigt :roll:

Bildefrekvensen bør være minst 30 Hz, helst over 50 Hz

Jeg bruker ikke maskina til spill.

Hvor mye har minnet på skjermkortet å si for den ytelsen jeg trenger?

Klarer det seg med 128 Mb?

Hva har minnefrekvensen og klokkefrekvensen å si for det jeg skal bruke maskina til?

Driverne til kortet bør ha støtte for DivX

Ønsker svar raskest mulig.

Kom med forslag til gode kort til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er et supert skjermkort for meg som skal holde på med videoredigering, ta inn TV-signaler og gjøre opptak direkte til DVD samt kjøre film på DVD-ROM'en for noen andre (ekstra skjerm) samtidig som jeg pusler med et eller annet på maskina?

Jeg ønsker høy oppløsning ved overføring av bilder (spesielt digitale: min. 0,8 Gpixler, helst over 1 Giga-piksel) hvis mulig

og det bør vel heller ikke gå så treigt :roll:

Bildefrekvensen bør være minst 30 Hz, helst over 50 Hz

Jeg bruker ikke maskina til spill.

Hvor mye har minnet på skjermkortet å si for den ytelsen jeg trenger?

Klarer det seg med 128 Mb?

Hva har minnefrekvensen og klokkefrekvensen å si for det jeg skal bruke maskina til?

Driverne til kortet bør ha støtte for DivX

Ønsker svar raskest mulig.

Kom med forslag til gode kort til mitt bruk.

Vanlig videooppløsning er 720x576, altså ca. 0,4 megapixler. Det er altså ingen grunn til å ville ha bedre oppløsning, da det ikke vil gi utslag på noe som helst (og gigapixler??? Det er vel LITT overkill?).

Når det gjelder bildefrekvens er du også langt ute på jordet. Video (i Europa) har 25 bilder i sekundet, men 50 delbilder. Men alle skjermkort har mulighet for mer enn 50 hertz i dag, og du bør ligge på minst 75, ellers vil du se at bildet flimrer. Det er imidlertid ikke nødvendig med mer enn 50 hertz for å se video, men du bør ikke ha mindre heller. Dette er ikke noe emne i dag, da alle skjermkort har minst 80 hertz.

Du kan ikke, med noe program, ta direkte opptak på DVD med en datamaskin. Da må du ha en stasjonær DVD brenner.

Du trenger i bunn og grunn bare ett eller annet skjermkort for å drive med videoredigering. Drit i dyre skjermkort da det ikke vil bedre ytelsen ved videoredigering i det hele tatt. 64MB ram på skjermkortet er mer enn nok. 512MB ram i selve maskinen anbefales derimot. Og at driverne til kortet har støtte for DivX? Du trenger jo bare en DivX codec, så klarer enhver relativt moderne datamaskin den oppgaven.

Jeg vil derimot anbefale at du kjøper ett videoredigeringskort i tillegg til ett billig skjermkort (i stedet for ett dyrt skjermkort, som ikke har noe å si uansett). Du får bra videoredigeringskort med både analoge og digitale inn og utganger. Da kan du hente fra både digitale og analoge kilder.

Anbefalinger:

Skjermkort : Matrox G550 Dualhead (gammelt skjermkort som er elendig til spilling og 3D, overlegent på 2D ytelse).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

Videoredigeringskort : Pinnacle Studio Deluxe 8

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=17&s=pl

Ram : 512 MB internminne i maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...