Mflj Skrevet 19. november Del Skrevet 19. november (endret) Matteus 5:43-48 Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen. Hvis vi bare er gode med de som er gode mot oss hvilken lønn har vi da? Det er lettere å være god med de som er gode mot oss. Det er ved at vi elsker vår fiende at vi kan kalles barn av Gud. Det står også at vi skal vite hvem som at barn av Gud ved at de har kjærlighet for hverandre. Åndelig styrketrening handler om å sette Gud først og gjøre hans vilje. Hvis dere elsker meg gjør dere min vilje står det. Det handler om å ta avstand fra verden og å elske til og med vår fiende. Be for de og velsigne de. Dette er åndelig styrketrening som kan bygger muskler som fører oss til Jesus og evigheten med han. Ikke stryrketening på Elixia. (Jeg mener ikke å si at det er noe galt med fysisk trening) Søk Gud mens han ennå er å finne, og jobb mens det ennå er lyst. Den som er tilgitt mye elsker mye. Den som tilgir mye, hans lønn er stor. Å sette Gud først, handler om å gi slipp på andre ting og prioriteringer i hjertet. Matteus 16:25 For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Det skurrer i mine ører når jeg får spm; "hvilken kirke tilhører du?" Jeg tenker: Hva mener en med det? Jeg tilhører Jesus, Jesuskirken om du vil. Tradisjon og religion har ingen ting med relasjon til Jesus å gjøre. Tadisjon og religion sier ingen ting om din relasjon til Gud, eller i hvilken grad du følger Jesus. Religion og relasjon til Gud er to helt forskjellige ting. Hvordan kom disse ritualene og menneskene tradisjonene inn i den kristne kirke, spesielt den katolske? (i den grad man kan kalle den katolske kirke en kristen kirke) Gudstjeneste, skal det være i form av ritualer og menneskeskapte tradisjoner? Hva har menneskeskapte ritualer og tradisjoner med å utøve kjærlighet å gjøre? Fortell meg på hvilken måte Guds ord bygger opp under dette? Jesus sier. Matteus 9:13 NB Gå bort og lær hva dette betyr: Barmhjertighet er det jeg vil ha, ikke offer! Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men for å kalle syndere. Altså sier Jesus at det er kjærlighet og nåde til hverandre han ønsker, overfladisk hellighet og tradisjoner. Djevelen selv går i kirken, og har ikke problemer med at vi gjør det også, så lenge vi ikke har en relasjon med Jesus og Gud. "Gudstjeneste" handler om dette: Matteus 22:37-39 NBHan sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Og dette: Isaiah 58:10-14 NLT. Feed the hungry, and help those in trouble. Then your light will shine out from the darkness, and the darkness around you will be as bright as noon. The LORD will guide you continually, giving you water when you are dry and restoring your strength. Det er farlig å være avhengig av en mediator mellom en selv og Gud. Gud ønsker å snakke til oss direkte. Gud er sannhet, og den reneste kilden til sannhet. Mennesker er ikke feilfrie. «Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg. Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd.» (Joh 10,27-28). Jeremia 33:3 N11BM Rop på meg, så vil jeg svare deg og fortelle deg store, ufattelige ting som du ikke kjenner til. Jeremia 29:13-14 N11BM Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. Så vil jeg vende skjebnen for dere og samle dere fra alle de folkeslag og steder som jeg har drevet dere bort til, sier HERREN. Jeg skal føre dere tilbake til det stedet jeg førte dere bort fra i eksil. I statskirken vil du f.eks bli fortalt av vi er innlemmet i Guds rike ved barnedåp. Løgn, mennesketradisjon, og langt ifra Guds ord! Har du noen gang fått høre om å "bli født på ny" i statskirken? Altså det Jesus snakker om. Nei , statskirken snakker om frelse ved barnedåp, som står i kontrast til det Jesus selv sa om å få evig liv, og å komme inn i Guds rike, nemlig å bli født på ny. Dette er en åndelig dåp som skjer når vi frivillig tar imot Jesus og ber om tilgivelse for våre syner og følger Jesus, og ikke verden. Johannes 3 1 Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» Apostlenes gjerninger 2:38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave. Johannes sier dette: Matteus 3:11 NB Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg - jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans! Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild. Ved å etablere en personlig relasjon med Gud, kan vi bli som de 5 vise jomfruene. De som har mye av oljen, den hellige ånd. I samvær med Gud og ved å være i hans vilje, blir vi fylt med olje: Matteus 25 Lignelsen om de fem kloke og fem dårlige jomfruene 1Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. 3De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. 4Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine. 5Da det dro ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov. 6Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! 7Da våknet alle jomfruene og gjorde lampene sine i stand. 8Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for lampene våre slokner! 9Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv. 10Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt. 11Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! 12Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke! 13Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen. 26 “I will send you the Helper from the Father. The Helper is the Spirit of truth who comes from the Father. When he comes, he will tell about me. 27 And you will tell people about me too, because you have been with me from the beginning. «For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn. Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn. Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham.» Romerne 8,14-17. Den Hellige Ånd – Talsmannen og sannhetens Ånd Jesus sa til sine disipler: «Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud. Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.» Johannes 14,15-18. Endret 19. november av Mflj Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 19. november Del Skrevet 19. november (endret) Mflj skrev (12 timer siden): Åndelig styrketrening handler om å sette Gud først og gjøre hans vilje. Hvis dere elsker meg gjør dere min vilje står det. Det handler om å ta avstand fra verden og å elske til og med vår fiende. Be for de og velsigne de. Dette er åndelig styrketrening som kan bygger muskler som fører oss til Jesus og evigheten med han. Det Åndelige er beskrevet i 1.Kor.15. (v45-49 ) i anledning det jordiske og det himmelske bilde. Det himmelske bilde er oppstandelse, evig liv ved den siste basun, dvs på Herrens dag eller også kalt den siste dag. (Joh.6.38-45) 40: For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.» 44-45: Ingen kan komme til meg uten at Far som har sendt meg, drar ham, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. Mflj skrev (12 timer siden): Hvis vi bare er gode med de som er gode mot oss hvilken lønn har vi da? Det er lettere å være god med de som er gode mot oss. Det er ved at vi elsker vår fiende at vi kan kalles barn av Gud. Det står også at vi skal vite hvem som at barn av Gud ved at de har kjærlighet for hverandre. Vi er jo ikke Abrahams barn, Gal.3.5-7: Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror? Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn. - Husk læreregelen i Matt.22.31-32: Men om de dødes oppstandelse, har dere ikke lest hva Gud har sagt til dere når han sier: 32 ‘Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud!’ Han er ikke en Gud for døde, men for levende.» Levende, se v31 de dødes oppstandelse, se også Joh.5.21 og = 1.Joh.3.9 Født av Gud: Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Vi er heller ikke i stand til å trene opp med Åndelig styrketrening, fordi vi fortsatt er lik Adam (1.Kor.15.45-48 Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske.) Rom.8.6-8: For når kjøttet styrer tankene, fører det til død, men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. Det åndelige er noe som blir delt ut ved oppstandelsen ved forvandlingen, 1. Kor. 15 (igjen fordi hele dette kapittelet handler om oppstandelsen) v51-53: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. - Se også Åp.1.9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. - En kunne gjerne si at kjøttet/legeme av kjøtt og blod er det samme som et forgjengelig menneske uten en Guds Ånd, se Fork.3.19- 22 (Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig.) Eller 1.Kor.2.14: Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis. Så jeg er enig med deg om at verken tradisjon eller religion har noe med Jesus å gjøre i den forstand, religion er bare nevnt 3 ganger i Bibelen og da gjennom et stridsspørsmål om en viss Jesus som var død, men som Paulus påstod var i livet. Men i realiteten er Bibelen ennå vanskeligere å tyde om vi også tar hensyn til en rekke kontroversielle utsagn som i Fork.1.9-11/3.15/ Job 5.19/1.Kor.15.12-17 Endret 19. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november Mflj skrev (På 19.11.2024 den 4:09 AM): Matteus 5:43-48 Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen. Hvis vi bare er gode med de som er gode mot oss hvilken lønn har vi da? Det er lettere å være god med de som er gode mot oss. Det er ved at vi elsker vår fiende at vi kan kalles barn av Gud. Det står også at vi skal vite hvem som at barn av Gud ved at de har kjærlighet for hverandre. Åndelig styrketrening handler om å sette Gud først og gjøre hans vilje. Hvis dere elsker meg gjør dere min vilje står det. Det handler om å ta avstand fra verden og å elske til og med vår fiende. Be for de og velsigne de. Dette er åndelig styrketrening som kan bygger muskler som fører oss til Jesus og evigheten med han. Ikke stryrketening på Elixia. (Jeg mener ikke å si at det er noe galt med fysisk trening) Søk Gud mens han ennå er å finne, og jobb mens det ennå er lyst. Den som er tilgitt mye elsker mye. Den som tilgir mye, hans lønn er stor. Å sette Gud først, handler om å gi slipp på andre ting og prioriteringer i hjertet. Matteus 16:25 For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Det skurrer i mine ører når jeg får spm; "hvilken kirke tilhører du?" Jeg tenker: Hva mener en med det? Jeg tilhører Jesus, Jesuskirken om du vil. Tradisjon og religion har ingen ting med relasjon til Jesus å gjøre. Tadisjon og religion sier ingen ting om din relasjon til Gud, eller i hvilken grad du følger Jesus. Religion og relasjon til Gud er to helt forskjellige ting. Hvordan kom disse ritualene og menneskene tradisjonene inn i den kristne kirke, spesielt den katolske? (i den grad man kan kalle den katolske kirke en kristen kirke) Gudstjeneste, skal det være i form av ritualer og menneskeskapte tradisjoner? Hva har menneskeskapte ritualer og tradisjoner med å utøve kjærlighet å gjøre? Fortell meg på hvilken måte Guds ord bygger opp under dette? Jesus sier. Matteus 9:13 NB Gå bort og lær hva dette betyr: Barmhjertighet er det jeg vil ha, ikke offer! Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men for å kalle syndere. Altså sier Jesus at det er kjærlighet og nåde til hverandre han ønsker, overfladisk hellighet og tradisjoner. Djevelen selv går i kirken, og har ikke problemer med at vi gjør det også, så lenge vi ikke har en relasjon med Jesus og Gud. "Gudstjeneste" handler om dette: Matteus 22:37-39 NBHan sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Og dette: Isaiah 58:10-14 NLT. Feed the hungry, and help those in trouble. Then your light will shine out from the darkness, and the darkness around you will be as bright as noon. The LORD will guide you continually, giving you water when you are dry and restoring your strength. Det er farlig å være avhengig av en mediator mellom en selv og Gud. Gud ønsker å snakke til oss direkte. Gud er sannhet, og den reneste kilden til sannhet. Mennesker er ikke feilfrie. «Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg. Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd.» (Joh 10,27-28). Jeremia 33:3 N11BM Rop på meg, så vil jeg svare deg og fortelle deg store, ufattelige ting som du ikke kjenner til. Jeremia 29:13-14 N11BM Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. Så vil jeg vende skjebnen for dere og samle dere fra alle de folkeslag og steder som jeg har drevet dere bort til, sier HERREN. Jeg skal føre dere tilbake til det stedet jeg førte dere bort fra i eksil. I statskirken vil du f.eks bli fortalt av vi er innlemmet i Guds rike ved barnedåp. Løgn, mennesketradisjon, og langt ifra Guds ord! Har du noen gang fått høre om å "bli født på ny" i statskirken? Altså det Jesus snakker om. Nei , statskirken snakker om frelse ved barnedåp, som står i kontrast til det Jesus selv sa om å få evig liv, og å komme inn i Guds rike, nemlig å bli født på ny. Dette er en åndelig dåp som skjer når vi frivillig tar imot Jesus og ber om tilgivelse for våre syner og følger Jesus, og ikke verden. Johannes 3 1 Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» Apostlenes gjerninger 2:38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave. Johannes sier dette: Matteus 3:11 NB Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg - jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans! Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild. Ved å etablere en personlig relasjon med Gud, kan vi bli som de 5 vise jomfruene. De som har mye av oljen, den hellige ånd. I samvær med Gud og ved å være i hans vilje, blir vi fylt med olje: Matteus 25 Lignelsen om de fem kloke og fem dårlige jomfruene 1Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. 3De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. 4Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine. 5Da det dro ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov. 6Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! 7Da våknet alle jomfruene og gjorde lampene sine i stand. 8Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for lampene våre slokner! 9Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv. 10Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt. 11Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! 12Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke! 13Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen. 26 “I will send you the Helper from the Father. The Helper is the Spirit of truth who comes from the Father. When he comes, he will tell about me. 27 And you will tell people about me too, because you have been with me from the beginning. «For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn. Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn. Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham.» Romerne 8,14-17. Den Hellige Ånd – Talsmannen og sannhetens Ånd Jesus sa til sine disipler: «Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud. Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.» Johannes 14,15-18. Det er mange guder som blir tilbedt i verden. Shintoismen, buddismen, hinduismen og de ulike stammereligionene har millioner av guder. På Jesu apostlers tid ble slike guder som Zevs og Hermes tilbedt. ( Apgj 14:11-12) Bibelen er følgelig enig i at det er mange guder, men sier også at for oss er det bare en Gud, Faderen. Av ham er alle ting. ( 1.kor 8:5-6) Hva vil du svare hvis noen spurte deg: Hvem er denne Gud. Han er Herren svarer mange. Eller de sier: Han er en Ånd i himmelen. Et leksikon kaller Gud det høyeste vesen. Som svar på spørsmålet: Hva er Guds navn? sier noen: Jesus. Andre tenker seg ikke Gud som en person, men som en mektig kraft som er i alle ting. Og noen tviler på at det overhodet finnes en Gud. Kan vi vite med sikkerhet at Gud er til. Når de ser en vakker bygning, lurer du kanskje på hvem byggmesteren er. Ville du tro det hvis noen sa at det ikke er noen som har oppført bygningen, men at den ganske enkelt er blitt til av seg selv? Naturligvis ikke. Som en bibelskribent sa: Et hus må jo alltid være bygd av noen. Det er noe alle vet. Kan vi ikke da også godta bibelskribentens logiske slutning: Gud er den som har bygd alt. ( Heb 3:4) Alle du kjenner, har et navn. Gud har også et navn som skiller ham ut fra alle andre. Er ikke Gud hans navn, Nei, for Gud er bare en tillel, akkurat som president, konge og dommer er titler. Guds navn blir gjort kjent for oss gjennom Bibelen, hvor det ifølge grunnteksten forekommer cirka 7000 ganger. Et eksempel Salme 83:19: Og lad dem erkjenne, at du ditt navn, Jehova, du alene er den høyeste over den hele jord. Esekiel 36:23 og 39:7) Og nasjonene skal kjenne at jeg er Jehova. Guds navn forekommer også i Åpenbaringen 19:1-6 som en del av uttrykket halleluja. Det betyr pris Jah. Jah er en forkortet form for Jehova. www.gudsnavnet.no. Sa Jesus noen gang at han var Gud? Nei, han gjorde aldri det. I Bibelen blir han kalt Guds Sønn og han sa: Faderen er større enn jeg. (Joh 10:34-36 og 14:28) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 20. november Del Skrevet 20. november harme skrev (6 timer siden): På Jesu apostlers tid ble slike guder som Zevs og Hermes tilbedt. ( Apgj 14:11-12) Vel det heter i 2024 oversettelsen i Apg.14.12: De kalte Barnabas for Zevs og Paulus for Hermes... i 1930: Og de kalte Barnabas Jupiter og Paulus Merkur, fordi han var den som førte ordet. Så det var egentlig Josef (som ble kalt med tilnavnet Barnabas, (Apg.4.36) og Paulus som ble kalt Hermes/ Merkur. Dette er typiske greske mytologiske guder. Jupiter har samme mytologiske betydning av å være konge for gudene og himmelen. Mens Paulus/ Hermes/ Merkur tilsvarer gud for handel, reising og inntjening. Lenke til kommentar
Mflj Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november harme skrev (På 20.11.2024 den 5:15 PM): Det er mange guder som blir tilbedt i verden. Shintoismen, buddismen, hinduismen og de ulike stammereligionene har millioner av guder. På Jesu apostlers tid ble slike guder som Zevs og Hermes tilbedt. ( Apgj 14:11-12) Bibelen er følgelig enig i at det er mange guder, men sier også at for oss er det bare en Gud, Faderen. Av ham er alle ting. ( 1.kor 8:5-6) Hva vil du svare hvis noen spurte deg: Hvem er denne Gud. Han er Herren svarer mange. Eller de sier: Han er en Ånd i himmelen. Et leksikon kaller Gud det høyeste vesen. Som svar på spørsmålet: Hva er Guds navn? sier noen: Jesus. Andre tenker seg ikke Gud som en person, men som en mektig kraft som er i alle ting. Og noen tviler på at det overhodet finnes en Gud. Kan vi vite med sikkerhet at Gud er til. Når de ser en vakker bygning, lurer du kanskje på hvem byggmesteren er. Ville du tro det hvis noen sa at det ikke er noen som har oppført bygningen, men at den ganske enkelt er blitt til av seg selv? Naturligvis ikke. Som en bibelskribent sa: Et hus må jo alltid være bygd av noen. Det er noe alle vet. Kan vi ikke da også godta bibelskribentens logiske slutning: Gud er den som har bygd alt. ( Heb 3:4) Alle du kjenner, har et navn. Gud har også et navn som skiller ham ut fra alle andre. Er ikke Gud hans navn, Nei, for Gud er bare en tillel, akkurat som president, konge og dommer er titler. Guds navn blir gjort kjent for oss gjennom Bibelen, hvor det ifølge grunnteksten forekommer cirka 7000 ganger. Et eksempel Salme 83:19: Og lad dem erkjenne, at du ditt navn, Jehova, du alene er den høyeste over den hele jord. Esekiel 36:23 og 39:7) Og nasjonene skal kjenne at jeg er Jehova. Guds navn forekommer også i Åpenbaringen 19:1-6 som en del av uttrykket halleluja. Det betyr pris Jah. Jah er en forkortet form for Jehova. www.gudsnavnet.no. Sa Jesus noen gang at han var Gud? Nei, han gjorde aldri det. I Bibelen blir han kalt Guds Sønn og han sa: Faderen er større enn jeg. (Joh 10:34-36 og 14:28) Viktigere enn å kjenne Guds navn er å kjenne hans hjerte og tro på at han er den han sier at han er. Jesus sier at den som har sett han har sett faderen. Jesus pekte på sin Far i himmelen og sier at ingen uten om han er God. Jesus selv kalte ham Gud far. Trenger din jordiske far å høre du si hans navn, for at du skal være hans sønn? Nei, dere vet begge hvem hverandre er. Til Gud kan du bare si "pappa" Eller du kan si skaperen, for det er jo han som har skapt oss i tillegg til jord og himmel. Din far elsker deg uansett om du kan ett eller flere av navnene hans. Jesus viste oss veien til han. Ved å tro på Jesus og kompromissløst følge Jesus, kan vi få en relasjon til vår skaper, vår far, som ser til hjertet vårt. Det er den Guden jeg ber til. Han er ikke rigid eller dogmatisk. Han er nådig og ser til hjertet og ser etter kjærligheten i oss. Gud har mange navn, men til syvende og sist er han den som har skapt oss, og som elsker oss mer enn vi kan forstå. Det er ikke intellektet som leder oss til Gud, selv det minste barn kan finne Gud, uten å kunne ett eller flere av hans navn. Han er den han er. Romerne 8:15 NB Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! Jesus er den som har åpnet døren for oss til faderen så vi kan bli kjøpt tilbake til han. Apostlenes gjerninger 4:12 NB Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved. Før Jesus viste seg virkelig for meg i 2011 visste jeg ikke sikkert Jesus sin rolle i det hele. Jeg ville nok sagt at jeg var kristen på dette tidspunktet hvis du spurte meg, men jeg var ikke født på ny. Da jeg ba til Gud, og han satt meg fri i 2011, søkte hjertet mitt den sanne Gud. Det var da Gud Far, Jesus Kristus og den hellige ånd som viste seg virkelig for meg. Min Gud er kjærlighet, og det er han som har skapt meg. Treenigheten kan for ett menneskesinnet være vanskelig å forstå fullt ut. Og jeg tror heller ikke det er forventet. Men jeg tenker at Jesus, Gud far og DHÅ er en i ånd og vilje, og tre i personlighet, karakter og roller. Jeremia 29:13-14 Jeremia 29:13-14 N11BM Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. hva er viktigst, å kjenne hans navn eller å kjenne hans hjerte i en dyp relasjon med ham. Lenke til kommentar
Mflj Skrevet 27. november Forfatter Del Skrevet 27. november Wall Dorf skrev (På 19.11.2024 den 4:07 PM): Det Åndelige er beskrevet i 1.Kor.15. (v45-49 ) i anledning det jordiske og det himmelske bilde. Det himmelske bilde er oppstandelse, evig liv ved den siste basun, dvs på Herrens dag eller også kalt den siste dag. (Joh.6.38-45) 40: For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.» 44-45: Ingen kan komme til meg uten at Far som har sendt meg, drar ham, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. Vi er jo ikke Abrahams barn, Gal.3.5-7: Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror? Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn. - Husk læreregelen i Matt.22.31-32: Men om de dødes oppstandelse, har dere ikke lest hva Gud har sagt til dere når han sier: 32 ‘Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud!’ Han er ikke en Gud for døde, men for levende.» Levende, se v31 de dødes oppstandelse, se også Joh.5.21 og = 1.Joh.3.9 Født av Gud: Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Vi er heller ikke i stand til å trene opp med Åndelig styrketrening, fordi vi fortsatt er lik Adam (1.Kor.15.45-48 Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske.) Rom.8.6-8: For når kjøttet styrer tankene, fører det til død, men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. Det åndelige er noe som blir delt ut ved oppstandelsen ved forvandlingen, 1. Kor. 15 (igjen fordi hele dette kapittelet handler om oppstandelsen) v51-53: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. - Se også Åp.1.9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. - En kunne gjerne si at kjøttet/legeme av kjøtt og blod er det samme som et forgjengelig menneske uten en Guds Ånd, se Fork.3.19- 22 (Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig.) Eller 1.Kor.2.14: Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis. Så jeg er enig med deg om at verken tradisjon eller religion har noe med Jesus å gjøre i den forstand, religion er bare nevnt 3 ganger i Bibelen og da gjennom et stridsspørsmål om en viss Jesus som var død, men som Paulus påstod var i livet. Men i realiteten er Bibelen ennå vanskeligere å tyde om vi også tar hensyn til en rekke kontroversielle utsagn som i Fork.1.9-11/3.15/ Job 5.19/1.Kor.15.12-17 https://www.instagram.com/christwillreturn144/?utm_source=ig_web_button_share_sheet Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november Mflj skrev (20 minutter siden): https://www.instagram.com/christwillreturn144/?utm_source=ig_web_button_share_sheet Vet ikke hva du prøver å fortelle meg med denne linken? Jeg er ikke på instagram, og går ikke inn på slike sider. Men du kan vel fortelle meg i korthet hva det dreier seg om? Lenke til kommentar
harme Skrevet 27. november Del Skrevet 27. november (endret) Mflj skrev (På 27.11.2024 den 11:44 AM): Viktigere enn å kjenne Guds navn er å kjenne hans hjerte og tro på at han er den han sier at han er. Jesus sier at den som har sett han har sett faderen. Jesus pekte på sin Far i himmelen og sier at ingen uten om han er God. Jesus selv kalte ham Gud far. Trenger din jordiske far å høre du si hans navn, for at du skal være hans sønn? Nei, dere vet begge hvem hverandre er. Til Gud kan du bare si "pappa" Eller du kan si skaperen, for det er jo han som har skapt oss i tillegg til jord og himmel. Din far elsker deg uansett om du kan ett eller flere av navnene hans. Jesus viste oss veien til han. Ved å tro på Jesus og kompromissløst følge Jesus, kan vi få en relasjon til vår skaper, vår far, som ser til hjertet vårt. Det er den Guden jeg ber til. Han er ikke rigid eller dogmatisk. Han er nådig og ser til hjertet og ser etter kjærligheten i oss. Gud har mange navn, men til syvende og sist er han den som har skapt oss, og som elsker oss mer enn vi kan forstå. Det er ikke intellektet som leder oss til Gud, selv det minste barn kan finne Gud, uten å kunne ett eller flere av hans navn. Han er den han er. Romerne 8:15 NB Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! Jesus er den som har åpnet døren for oss til faderen så vi kan bli kjøpt tilbake til han. Apostlenes gjerninger 4:12 NB Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved. Før Jesus viste seg virkelig for meg i 2011 visste jeg ikke sikkert Jesus sin rolle i det hele. Jeg ville nok sagt at jeg var kristen på dette tidspunktet hvis du spurte meg, men jeg var ikke født på ny. Da jeg ba til Gud, og han satt meg fri i 2011, søkte hjertet mitt den sanne Gud. Det var da Gud Far, Jesus Kristus og den hellige ånd som viste seg virkelig for meg. Min Gud er kjærlighet, og det er han som har skapt meg. Treenigheten kan for ett menneskesinnet være vanskelig å forstå fullt ut. Og jeg tror heller ikke det er forventet. Men jeg tenker at Jesus, Gud far og DHÅ er en i ånd og vilje, og tre i personlighet, karakter og roller. Jeremia 29:13-14 Jeremia 29:13-14 N11BM Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. hva er viktigst, å kjenne hans navn eller å kjenne hans hjerte i en dyp relasjon med ham. Står du i et nært forhold til noen som du ikke kjenner navnet på? De som tror at Gud er navnløs, betrakter ham ofte bare som en upersonlig kraft, ikke som en virkelig person, ikke som en de kjenner og elsker og som de kan tale fritt til i bønn. Hvis de ber, kommer de bare med en formalistisk gjentagelse av uttrykk som de har lært utenat. Jesus kristus gav de sanne kristne i oppdrag å gjøre mennesker av alle folkeslag til disipler. Hvordan skulle de kunne vise at den sanne Gud var en annen enn folkeslagenes falske guder, når de underviste folk. Bare ved å bruke Guds personlige navn slik Bibelen gjør. ( Matt 28:19-20) ( 1.kor 8:5-6) Joh 17:26: ( Jesus bad til sin Far) Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem. Matt 4:10: Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan. For det er skrevet: Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. Det er innlysende at Jesus ikke sa at det var han selv som skulle tilbes. Endret 28. november av harme Lenke til kommentar
Mflj Skrevet 28. november Forfatter Del Skrevet 28. november Wall Dorf skrev (22 timer siden): Vet ikke hva du prøver å fortelle meg med denne linken? Jeg er ikke på instagram, og går ikke inn på slike sider. Men du kan vel fortelle meg i korthet hva det dreier seg om? Mange har sterke drømmer om at Jesus kommer tilbake veldig snart. Jeg har selv nylig hatt det, og mange syn drømmer og opplevelser generelt. Du kan søke på rapture dreams Lenke til kommentar
Mflj Skrevet 28. november Forfatter Del Skrevet 28. november (endret) harme skrev (12 timer siden): Står du i et nært forhold til noen som du ikke kjenner navnet på? De som tror at Gud er navnløs, betrakter ham ofte bare som en upersonlig kraft, ikke som en virkelig person, ikke som en de kjenner og elsker og som de kan tale fritt til i bønn. Hvis de ber, kommer de bare med en formalistisk gjentagelse av uttrykk som de har lært utenat. Jesus kristus gav de sanne kristne i oppdrag å gjøre mennesker av alle folkeslag til disipler. Hvordan skulle de kunne vise at den sanne Gud var en annen enn folkeslagenes falske guder, når de underviste folk. Bare ved å bruke Guds personlige navn slik Bibelen gjør. ( Matt 28:19-20) ( 1.kor 8:5-6) Joh 17:26: ( Jesus bad til sin Far) Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem og jeg selv kan være i dem. Matt 4:10: Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan. For det er skrevet: Herren ( Jehova ) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. Det er innlysende at Jesus ikke sa at det var han selv som skulle tilbes. a) din Gud Ett nyfødt barn vet ikke navnet til sin far. Men hvis barnet har en kjærlig far elsker han barnet sitt like mye. Gud har mange navn, med ulike betydninger. Det er ikke det at en vet om disse navnene som gir en frelse, men at man tar imot Jesus, som er den eneste vegen til han, og at vi gjør Jesus til Herre i livet vårt og følger han. Det finnes bare en Gud, og han er kjærlighet. Ber du til en annen "Gud" ber du til djever eller demoner. Romans 10:9 If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved. Når vi gir livet vårt til Gud får vi den hellige ånd og en relasjon til Gud. “'You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind, and with all your strength. ' The second is this, 'You shall love your neighbor as yourself. ' There is no other commandment greater than these.” (Mark 12:30-31). Endret 28. november av Mflj Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november (endret) Mflj skrev (7 timer siden): Mange har sterke drømmer om at Jesus kommer tilbake veldig snart. Jeg har selv nylig hatt det, og mange syn drømmer og opplevelser generelt. Du kan søke på rapture dreams Er du sanndrømt? Hvordan ser du på at Jesus blir til ved et nytt kommende Babylon hvor det blir en ny bortførelse dit og at mellom denne og Jesus er det 14 ledd som tilsvarer 490 år (hvert ledd utgjør 35 ledd. (Matt.1.17? Det kommende Babylon er beskrevet i Åp.17 hvor lammet skal bekjempe/ føre krig mot 10 horn/konger som ennå ikke har fått kongerike sammen med dyret i en time. (v12-14) Dette Babel er også omtalt i Esek.17 og har sammenheng med treet som blir plantet og er synlig over hele jorden (i Dan.4.6,-12... som viser til: Esek 17.23; 31.6 Får man plassert dette inn i historien hvor Jesus nedkjempet dette? Eller er Bibelen ubrukelig i forhold til drømmetydning? Du nevner Jesu gjenkomst, men det står vel ingen ting om at han skal bedrive krig ved sin gjenkomst? (Luk.12.51/ Heb9.27-28) Du skriver veldig snart, det samme leser man i Åp.22.7, og skriften er flere tusen år gammel, så hvis man går etter bibelske dateringer er menneskenes liv lignet med et pust (i Salm.144.4) I følge diverse tekster gjenstår hele Bibelen om hva vi har i vente. Jes.46.10, Esek.12.21-28, Luk.21.22. Endret 28. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 28. november Del Skrevet 28. november Mflj skrev (8 timer siden): Ett nyfødt barn vet ikke navnet til sin far. Men hvis barnet har en kjærlig far elsker han barnet sitt like mye. Gud har mange navn, med ulike betydninger. Det er ikke det at en vet om disse navnene som gir en frelse, men at man tar imot Jesus, som er den eneste vegen til han, og at vi gjør Jesus til Herre i livet vårt og følger han. Det finnes bare en Gud, og han er kjærlighet. Ber du til en annen "Gud" ber du til djever eller demoner. Romans 10:9 If you declare with your mouth, “Jesus is Lord,” and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved. Når vi gir livet vårt til Gud får vi den hellige ånd og en relasjon til Gud. “'You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind, and with all your strength. ' The second is this, 'You shall love your neighbor as yourself. ' There is no other commandment greater than these.” (Mark 12:30-31). Bibelens lære om gjenløsningen går ut på at Jehova Gud ved å sende sin Sønn Kristus Jesus til jorden skaffet til veie en gjenløsningsbetaling gjennom ham og hans død. De menneskene som har tro på gjenløsningen, kan da bli forlikt med ham og om de tjener ham trofast, kan de få livets gave fordi de er blitt fridd fra nedarvet synd. Derfor står det skrevet i Romerne 6:23: For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. Hvis noen av de syndige menneskene skal kunne få evig liv, må det komme en redning fra syndens og dødens fordømmelse og den må komme fra Skaperen, for menneskene selv var og er hjelpeløse i denne henseende. Jehova har også erklært at det er hans hensikt at menneskene skal få liv, som Jesus Kristus uttrykte det i Johannes 17:3: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du utsendte, Jesus Kristus. For å sette i verk denne Guds hensikt å gi menneskene liv, var det nødvendig med en løskjøping, en løsepenge eller en gjenløsning. Lenke til kommentar
Mflj Skrevet 29. november Forfatter Del Skrevet 29. november harme skrev (10 timer siden): Bibelens lære om gjenløsningen går ut på at Jehova Gud ved å sende sin Sønn Kristus Jesus til jorden skaffet til veie en gjenløsningsbetaling gjennom ham og hans død. De menneskene som har tro på gjenløsningen, kan da bli forlikt med ham og om de tjener ham trofast, kan de få livets gave fordi de er blitt fridd fra nedarvet synd. Derfor står det skrevet i Romerne 6:23: For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre. Hvis noen av de syndige menneskene skal kunne få evig liv, må det komme en redning fra syndens og dødens fordømmelse og den må komme fra Skaperen, for menneskene selv var og er hjelpeløse i denne henseende. Jehova har også erklært at det er hans hensikt at menneskene skal få liv, som Jesus Kristus uttrykte det i Johannes 17:3: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du utsendte, Jesus Kristus. For å sette i verk denne Guds hensikt å gi menneskene liv, var det nødvendig med en løskjøping, en løsepenge eller en gjenløsning. Ja, Jesus døde for våre synder. Apostlenes gjerninger 4:12 NB Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved. Der er vi helt enig. Lenke til kommentar
harme Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november Mflj skrev (10 timer siden): Ja, Jesus døde for våre synder. Apostlenes gjerninger 4:12 NB Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved. Der er vi helt enig. Jud 5: Men da I nå engang vet alt, vil jeg minne eder om at Herren, etter at han hadde frelst folket ut av Egyptens land, siden ødela dem som ikke trodde. Matt 24:13: Den som holder ut helt til slutt, han skal bli frelst. Hvorvidt en vil oppnå endelig frelse, blir altså ikke avgjort i det øyeblikket en begynner å tro på Jesus. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 29. november Del Skrevet 29. november (endret) Mflj skrev (12 timer siden): Ja, Jesus døde for våre synder. Vanlig forståelse av èn som kaller seg selv «alfa og omega» den som var, er og den som kommer. Her spørs det til hvilken av disse tidene han (?) kommer i ? Kommer han til enhver av disse tidene? (Fortid, nåtid og fremtid) Har man noen beviser for sitt komme og hva skulle han utrette? Matt.1.23 har klar tale/ beskjed – han skulle frelse/ redde sitt folk (Juda / Heb.7.14) Fra hva? Jo, fra utryddelse. Babylon er stikkord i Matt.1.17 hvor Jesus blir til 490 år ( 14 ledd) etter bortførelsen av sitt folk dit. Dette stemmer alvorlig dårlig med det historiske Babylon hvor bortføringen skjedde i år 586 fvt. Noen som ikke får dette årstallet til å stemme spør om dette årstallet er riktig. De vil helst forholde seg til historien, men da må man rokke på langt flere skriftsteder i Bibelen for å få til det? Selvfølgelig er årstallet riktig, man bør ikke tukle med historiske nedtegnelser for å få skriften til å stemme overens! Jesus blir av Gud kalt for «Guds mysterium» i Åp. 10.7, det fortelles av en engel (som Johannes) hadde sett stå på havet og jorden, og som løftet sin høyre hånd mot himmelen og sverget ved ham som lever i all evighet, han som skapte himmelen og alt som finnes der, og jorden og alt som finnes der, og havet og alt som finnes der: «Tiden er ute. / den er slutt! Men når den sjuende engelen lar sin basun lyde, i de dager skal Guds mysterium være fullført, slik han kunngjorde for sine tjenere profetene. Dette skjer på Herrens dag da også Johannes er til stede på øya Patmos (Åp.1.9-10) I Kol.2.2 får vi vite at «Guds mysterium» er Jesus, som akkurat blir ferdigstilt når folket sitt skulle reddes. (De utvalgte) Man kan jo ikke forandre på skriftsteder som er så tydelige som disse, og det nevnes jo i Gal.4.4 at han skulle bli født «i tidens fylde» - altså ved tidens slutt, men samtidig opplyser Ef.1.10 at Gud ville fullføre sin frelsesplan i tidens fylde. Siden du skriver at han døde for våre synder, mens vi ennå er i dem, er det slik å forstå at dette sannsyligvis har skjedd for ikke så lenge siden, i og med at man i tillegg alt venter på hans gjenkomst, har man da gått glipp av hele frelsesplanen? Det står i 1.Kor.15 om død og oppstandelse, hvor især v3 og 4 poengterer at Kristus døde for våre synder ETTER SKRIFTENE, og at han ble begravet, at han ble reist opp den tredje dagen ETTER SKRIFTENE. Her må man for at alt skal stemme overens samordne alt, slik at de stemmer overens med skriftene, men uff for en jobb dette synes å være, fordi 1.Kor.15 forteller oss i v26 at døden er siste fiende som overvinnes. Og her har man altså stått over 2 verdenskriger, og så snakker man om at Jesus døde for våre synder som om ingenting skulle ha skjedd med synden? Hva med våpnene som skulle bli til vingårdskniver? 1.Kor.15 forklarer også syndens endelikt (etter skriften) For endelig kommer seieren over døden ved vår Herre Jesus Kristus i v54-57: Og når dette forgjengelige er kledd i uforgjengelighet og dette dødelige er kledd i udødelighet, da oppfylles det som står skrevet: Døden er oppslukt, seieren vunnet. Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier? Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven. Men Gud være takk som gir oss seier ved vår Herre Jesus Kristus! Dette skjer brått ved det siste basunstøt for basunen skal lyde og de døde skal reises opp i forgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. (v52-53/ Så det er bare å innse at synden fører og er med inn i døden. Kroppen blir ødelagt, men ånden blir frelst på Herrens dag. (1.Kor.5.4-5) Men man må også lære seg at Bibelen eller Skriftene ikke er skrevet til oss, men til de involverte parter i skriftene, Guds utvalgte folk, og til det mennesket som tilhører Gud (2.Tim.3.16-17, og 1.Tim.2.5: For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus. Endret 29. november av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 30. november Del Skrevet 30. november Mflj skrev (På 29.11.2024 den 5:52 AM): Ja, Jesus døde for våre synder. Apostlenes gjerninger 4:12 NB Og det er ikke frelse i noen annen. For det finnes ikke noe annet navn under himmelen, gitt blant mennesker, som vi kan bli frelst ved. Der er vi helt enig. Vi har mange ting å takke og prise Jehova Gud for. I sin barmhjertighet har han truffet en foranstaltning for at vi skal kunne oppnå evig liv. Ved sin egen Sønn Jesus har han tilveiebrakt et gjenløsningsoffer hvorved syndens dødbringende virkninger kan bli utslettet. Hans hensikt i forbindelse med å opprette et paradisisk hjem for sine jordiske barn skal snart bli gjennomført. Får ikke denne kjærlige foranstaltning fra Guds side deg til å bli fylt av takknemlighet mot ham. ( Joh 3:16) (1.Joh 4:9-11) Bibelen viser at Jehova Gud anerkjente Jesu dåp. Den sier at ved denne betydningsfulle anledning åpnet himmelen seg og den hellige ånd kom ned over ham i legemlig skikkelse som en due og en røst kom fra himmelen: Du er min Sønn den elskede i deg har jeg velbehag. ( Luk 3:21-22) Innvigde kristne i vår tid bør følge Jesu eksempel og bli døpt. Ja, Jesus befalte sine etterfølgere å gjøre disipler blant alle folkeslag og deretter døpe disse nye disiplene. Dette er ikke noen barnedåp. Det er en dåp av mennesker som er blitt troende mennesker som har bestemt seg for å tjene Jehova. ( Matt 28:19) ( Apgj 8:12) Hva symboliserer så den kristne dåp. Den vasker ikke bort ens synder for det er bare ved å tro på Jesus kristus at en får syndenes forlatelse. ( Ef 1:7) Det at en lar seg døpe er en offentlig tilkjennegivelse av at en høytidelig har innvigd seg til Jehova Gud og framstiller seg for ham for å gjøre hans vilje. En bør derfor ikke betrakte dåpen som noe som er av liten betydning. Alle som i lydighet ønsker å vandre i Jesu kristi fotspor må bli døpt. Bibelen sier at etter at Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Han hadde gått ut i vannet slik at Johannes kunne dukke ham fullstendig under. ( Matt 3:16) (Joh 3:23) Det ble derfor ikke bare øst litt vann over ham. Den kristne dåp blir utført ved at en innvigd tjener for Gud - en mann slik døperen Johannes var- dukker den som skal døpes helt under i vann og reise ham opp igjen. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 1. desember Del Skrevet 1. desember harme skrev (22 timer siden): Får ikke denne kjærlige foranstaltning fra Guds side deg til å bli fylt av takknemlighet mot ham. ( Joh 3:16) (1.Joh 4:9-11) Vel, hvis du leser Joh.1.18 som Joh.3.16 viser til, så vil du kunne se at kommunikasjonen er enveiskjørt og uforståelig enn så lenge: Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne Gud, som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er. Dersom man leser Heb.8. fra v8 får vi vite mer, og at det ikke er bare fryd å gammen: Men Gud har noe å utsette på folket når han sier: Se, dager skal komme, sier Herren, da jeg oppretter en ny pakt med Israels hus og Judas hus, ikke som den pakten jeg sluttet med fedrene deres den dagen jeg tok dem i hånden og førte dem ut av Egypt. For de ble ikke stående i min pakt, og jeg brydde meg ikke om dem, sier Herren. Men dette er pakten jeg vil slutte med Israels hus i dager som kommer, sier Herren: Jeg vil legge mine lovbud i deres sinn og skrive dem i deres hjerte. Jeg skal være deres Gud, og de skal være mitt folk. Da skal ingen lenger undervise sin landsmann eller sin bror og si: «Kjenn Herren!» For de skal alle kjenne meg, både små og store. For i nåde vil jeg tilgi all uretten deres og ikke lenger huske syndene deres. Så jeg tror du bare har lest en liten del av en stor sammenheng som handler om benådning: Ef.2.1: Dere var en gang døde på grunn av misgjerningene og syndene deres. Dere levde i dem på den nåværende verdens vis og lot dere lede av herskeren i himmelrommet, den ånd som nå er virksom i de ulydige. Ja, vi levde alle en gang som de. Vi fulgte begjæret i vårt eget kjøtt, vi gjorde det vårt kjøtt og våre egne tanker ville. Vi var av naturen vredens barn, vi som de andre. Men Gud er rik på barmhjertighet. Fordi han elsket oss med så stor en kjærlighet, gjorde han oss levende med Kristus, vi som var døde på grunn av våre misgjerninger. Av nåde er dere frelst. I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham. Slik ville han i de kommende tider vise hvor overstrømmende rik han er på nåde, og hvor god han er mot oss i Kristus Jesus. Det er nok aldri slik at synd tilgis før eller mens den utføres, nei man dør i sine synder. Og er man frelst er man allerede i himmelen. harme skrev (22 timer siden): Hva symboliserer så den kristne dåp. Den vasker ikke bort ens synder for det er bare ved å tro på Jesus kristus at en får syndenes forlatelse. Jasså, hva da med Rom.6.1-7? Hva skal vi da si? Skal vi fortsette å synde så nåden kan bli enda større? 2 Slett ikke! Hvordan kan vi som døde bort fra synden, fremdeles leve i den? Eller vet dere ikke at alle vi som ble døpt til Kristus Jesus, ble døpt til hans død? Vi ble begravet med ham da vi ble døpt med denne dåpen til døden. Og som Kristus ble reist opp fra de døde ved sin Fars herlighet, skal også vi vandre i et nytt liv. Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham, for at den kroppen som er underlagt synden, skulle tilintetgjøres og vi ikke lenger skulle være slaver under synden. For den som er død, er befridd fra synden. Så sånn er det bare, har ingen tro på kristendom som bygger sin tro uten å kjenne riktig grunnlag. Og bare tro uten visshet er dårskap, man skal også kunne se ham. (Joh.6.38-40) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå