Mflj Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden (endret) Matteus 5:43-48 Dere har hørt det er sagt: Du skal elske din neste og hate din fiende! Men jeg sier dere: Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere, for at dere kan være barn av deres Far i himmelen. For han lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige. Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da? Gjør ikke også tollerne det samme? Vær da fullkomne, likesom deres himmelske Far er fullkommen. Hvis vi bare er gode med de som er gode mot oss hvilken lønn har vi da? Det er lettere å være god med de som er gode mot oss. Det er ved at vi elsker vår fiende at vi kan kalles barn av Gud. Det står også at vi skal vite hvem som at barn av Gud ved at de har kjærlighet for hverandre. Åndelig styrketrening handler om å sette Gud først og gjøre hans vilje. Hvis dere elsker meg gjør dere min vilje står det. Det handler om å ta avstand fra verden og å elske til og med vår fiende. Be for de og velsigne de. Dette er åndelig styrketrening som kan bygger muskler som fører oss til Jesus og evigheten med han. Ikke stryrketening på Elixia. (Jeg mener ikke å si at det er noe galt med fysisk trening) Søk Gud mens han ennå er å finne, og jobb mens det ennå er lyst. Den som er tilgitt mye elsker mye. Den som tilgir mye, hans lønn er stor. Å sette Gud først, handler om å gi slipp på andre ting og prioriteringer i hjertet. Matteus 16:25 For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Det skurrer i mine ører når jeg får spm; "hvilken kirke tilhører du?" Jeg tenker: Hva mener en med det? Jeg tilhører Jesus, Jesuskirken om du vil. Tradisjon og religion har ingen ting med relasjon til Jesus å gjøre. Tadisjon og religion sier ingen ting om din relasjon til Gud, eller i hvilken grad du følger Jesus. Religion og relasjon til Gud er to helt forskjellige ting. Hvordan kom disse ritualene og menneskene tradisjonene inn i den kristne kirke, spesielt den katolske? (i den grad man kan kalle den katolske kirke en kristen kirke) Gudstjeneste, skal det være i form av ritualer og menneskeskapte tradisjoner? Hva har menneskeskapte ritualer og tradisjoner med å utøve kjærlighet å gjøre? Fortell meg på hvilken måte Guds ord bygger opp under dette? Jesus sier. Matteus 9:13 NB Gå bort og lær hva dette betyr: Barmhjertighet er det jeg vil ha, ikke offer! Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men for å kalle syndere. Altså sier Jesus at det er kjærlighet og nåde til hverandre han ønsker, overfladisk hellighet og tradisjoner. Djevelen selv går i kirken, og har ikke problemer med at vi gjør det også, så lenge vi ikke har en relasjon med Jesus og Gud. "Gudstjeneste" handler om dette: Matteus 22:37-39 NBHan sa til ham: Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Dette er det største og første budet. Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv. Og dette: Isaiah 58:10-14 NLT. Feed the hungry, and help those in trouble. Then your light will shine out from the darkness, and the darkness around you will be as bright as noon. The LORD will guide you continually, giving you water when you are dry and restoring your strength. Det er farlig å være avhengig av en mediator mellom en selv og Gud. Gud ønsker å snakke til oss direkte. Gud er sannhet, og den reneste kilden til sannhet. Mennesker er ikke feilfrie. «Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg. Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd.» (Joh 10,27-28). Jeremia 33:3 N11BM Rop på meg, så vil jeg svare deg og fortelle deg store, ufattelige ting som du ikke kjenner til. Jeremia 29:13-14 N11BM Dere skal søke meg, og dere skal finne meg. Når dere søker meg av et helt hjerte, lar jeg dere finne meg, sier HERREN. Så vil jeg vende skjebnen for dere og samle dere fra alle de folkeslag og steder som jeg har drevet dere bort til, sier HERREN. Jeg skal føre dere tilbake til det stedet jeg førte dere bort fra i eksil. I statskirken vil du f.eks bli fortalt av vi er innlemmet i Guds rike ved barnedåp. Løgn, mennesketradisjon, og langt ifra Guds ord! Har du noen gang fått høre om å "bli født på ny" i statskirken? Altså det Jesus snakker om. Nei , statskirken snakker om frelse ved barnedåp, som står i kontrast til det Jesus selv sa om å få evig liv, og å komme inn i Guds rike, nemlig å bli født på ny. Dette er en åndelig dåp som skjer når vi frivillig tar imot Jesus og ber om tilgivelse for våre syner og følger Jesus, og ikke verden. Johannes 3 1 Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’ 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» Apostlenes gjerninger 2:38 Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere får tilgivelse for syndene, og dere skal få Den Hellige Ånds gave. Johannes sier dette: Matteus 3:11 NB Jeg døper dere med vann til omvendelse. Men han som kommer etter meg, er sterkere enn jeg - jeg er ikke engang verdig til å bære skoene hans! Han skal døpe dere med Den Hellige Ånd og ild. Ved å etablere en personlig relasjon med Gud, kan vi bli som de 5 vise jomfruene. De som har mye av oljen, den hellige ånd. I samvær med Gud og ved å være i hans vilje, blir vi fylt med olje: Matteus 25 Lignelsen om de fem kloke og fem dårlige jomfruene 1Da skal himlenes rike være å ligne med ti jomfruer som tok lampene sine og gikk ut for å møte brudgommen. 2Men fem av dem var uforstandige og fem kloke. 3De uforstandige tok lampene sine, men de tok ikke olje med seg. 4Men de kloke hadde også tatt med seg olje i kannene sammen med lampene sine. 5Da det dro ut før brudgommen kom, slumret de alle inn og sov. 6Men midt på natten lød det et rop: Se, brudgommen kommer! Gå ham i møte! 7Da våknet alle jomfruene og gjorde lampene sine i stand. 8Men de uforstandige sa til de kloke: Gi oss av deres olje, for lampene våre slokner! 9Men de kloke svarte: Nei, det ville ikke bli nok både til oss og til dere. Gå heller til dem som selger og kjøp til dere selv. 10Mens de var borte for å kjøpe, kom brudgommen. Og de som var rede, gikk inn med ham til bryllupsfesten. Og døren ble stengt. 11Til sist kom da også de andre jomfruene, og de sa: Herre, herre, lukk opp for oss! 12Men han svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Jeg kjenner dere ikke! 13Våk derfor! For dere kjenner ikke dagen eller timen. 26 “I will send you the Helper from the Father. The Helper is the Spirit of truth who comes from the Father. When he comes, he will tell about me. 27 And you will tell people about me too, because you have been with me from the beginning. «For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn. Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte. Men dere fikk barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba, Far! Ånden selv vitner sammen med vår ånd at vi er Guds barn. Men er vi barn, da er vi også arvinger. Vi er Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sant vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham.» Romerne 8,14-17. Den Hellige Ånd – Talsmannen og sannhetens Ånd Jesus sa til sine disipler: «Dersom dere elsker meg, da holder dere fast på mine bud. Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig, sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke. Dere kjenner ham, for han blir hos dere og skal være i dere. Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.» Johannes 14,15-18. Endret 17 timer siden av Mflj Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Mflj skrev (12 timer siden): Åndelig styrketrening handler om å sette Gud først og gjøre hans vilje. Hvis dere elsker meg gjør dere min vilje står det. Det handler om å ta avstand fra verden og å elske til og med vår fiende. Be for de og velsigne de. Dette er åndelig styrketrening som kan bygger muskler som fører oss til Jesus og evigheten med han. Det Åndelige er beskrevet i 1.Kor.15. (v45-49 ) i anledning det jordiske og det himmelske bilde. Det himmelske bilde er oppstandelse, evig liv ved den siste basun, dvs på Herrens dag eller også kalt den siste dag. (Joh.6.38-45) 40: For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.» 44-45: Ingen kan komme til meg uten at Far som har sendt meg, drar ham, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. Mflj skrev (12 timer siden): Hvis vi bare er gode med de som er gode mot oss hvilken lønn har vi da? Det er lettere å være god med de som er gode mot oss. Det er ved at vi elsker vår fiende at vi kan kalles barn av Gud. Det står også at vi skal vite hvem som at barn av Gud ved at de har kjærlighet for hverandre. Vi er jo ikke Abrahams barn, Gal.3.5-7: Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror? Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn. - Husk læreregelen i Matt.22.31-32: Men om de dødes oppstandelse, har dere ikke lest hva Gud har sagt til dere når han sier: 32 ‘Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud!’ Han er ikke en Gud for døde, men for levende.» Levende, se v31 de dødes oppstandelse, se også Joh.5.21 og = 1.Joh.3.9 Født av Gud: Den som er født av Gud, gjør ikke synd. For det Gud har sådd, blir i ham. Vi er heller ikke i stand til å trene opp med Åndelig styrketrening, fordi vi fortsatt er lik Adam (1.Kor.15.45-48 Slik det første jordiske mennesket var, slik er også de andre jordiske.) Rom.8.6-8: For når kjøttet styrer tankene, fører det til død, men når Ånden styrer tankene, fører det til liv og fred. Derfor er kjøttets tanker fiendtlige mot Gud, for de bøyer seg ikke under Guds lov og kan heller ikke gjøre det. Det åndelige er noe som blir delt ut ved oppstandelsen ved forvandlingen, 1. Kor. 15 (igjen fordi hele dette kapittelet handler om oppstandelsen) v51-53: Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle sovne inn, men vi skal alle forvandles, brått, på et øyeblikk, ved det siste basunstøt. For basunen skal lyde, de døde skal reises opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. For det forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og det dødelige må bli kledd i udødelighet. - Se også Åp.1.9-10: Jeg, Johannes, som er deres bror og sammen med dere har del i trengslene og riket og utholdenheten i Jesus, jeg var på øya Patmos. Dit var jeg kommet på grunn av Guds ord og vitnesbyrdet om Jesus. På Herrens dag kom Ånden over meg, og jeg hørte en røst bak meg, mektig som en basun. - En kunne gjerne si at kjøttet/legeme av kjøtt og blod er det samme som et forgjengelig menneske uten en Guds Ånd, se Fork.3.19- 22 (Mennesket har ingen fortrinn framfor dyrene. For alt er forgjengelig.) Eller 1.Kor.2.14: Slik menneskene er i seg selv, tar de ikke imot det som hører Guds Ånd til. Det er dårskap for dem, og de kan ikke fatte det, for det kan bedømmes bare på åndelig vis. Så jeg er enig med deg om at verken tradisjon eller religion har noe med Jesus å gjøre i den forstand, religion er bare nevnt 3 ganger i Bibelen og da gjennom et stridsspørsmål om en viss Jesus som var død, men som Paulus påstod var i livet. Men i realiteten er Bibelen ennå vanskeligere å tyde om vi også tar hensyn til en rekke kontroversielle utsagn som i Fork.1.9-11/3.15/ Job 5.19/1.Kor.15.12-17 Endret 7 timer siden av Wall Dorf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå