Gå til innhold

Skjermkort til å se 4K filmer på Tv fra PC.

AmiciSumus

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg har kjøpt meg et nytt Tv >  https://www.netonnet.no/art/tv/75-storre/tcl-98t8b/1034369.16255/

Idag kjører jeg filmer fra en PC uten skjermkort, kjører rett fra Hovedkort hdmi til gammel PC.
Nå lurer jeg på hvilket skjermkort som kan passe til den nye TVen min ?! Så jeg får best bilde og film opplevelse ?!
Trenger i utgangspunktet bare 1 hdmi utgang på skjermkort ... 

Forslag mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NVIDIA 30-serie eller nyere spiller av nyeste codec. Du vil komme langt med HEVC som et et 11 år gammelt codec, men AV1 avspilling er mer av effektivt med båndbredde (sparer båndbredde og lagringsplass) og mer og mer brukt og nyttig ved strømming.

Skal du spille av av fysiske UHD Blu-ray-plater må du ha en prosessor som støtter SGX (Software Guard eXtensions). Det er støttet av "Intel Core i" generasjon 7 til 10. 11 eller nyere og AMD-prosessor er ikke støttet. 

Det kan godt tenkes at du allerede har onboard grafikk som er tilstrekkelig hvis maskina er under 10 år gammel.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

NVIDIA 30-serie eller nyere spiller av nyeste codec. Du vil komme langt med HEVC som et et 11 år gammelt codec, men AV1 avspilling er mer av effektivt med båndbredde (sparer båndbredde og lagringsplass) og mer og mer brukt og nyttig ved strømming.

Skal du spille av av fysiske UHD Blu-ray-plater må du ha en prosessor som støtter SGX (Software Guard eXtensions). Det er støttet av "Intel Core i" generasjon 7 til 10. 11 eller nyere og AMD-prosessor er ikke støttet. 

Det kan godt tenkes at du allerede har onboard grafikk som er tilstrekkelig hvis maskina er under 10 år gammel.

Hei,
Jeg har en AMD Ryzen 5 4600G with Radeon Graphics ... Tror du dette er godt nok ?!
Hvis det ikke er godt nok, kan du bare nevne et eller to kort som kan ?! > Takk!!
Kjenner ikke til HEVC eller AV1 avspilling > Sorry 🙂

Lenke til kommentar

Hardware codec support

h264: Decode / Encode

AV1: No

h265 / HEVC (8 bit): Decode / Encode

h265 / HEVC (10 bit): Decode / Encode

VP8: Decode / Encode

VP9: Decode / Encode

VC-1: Decode

AVC: Decode / Encode

JPEG: Decode / Encode

Det er bare å skaffe seg en dugelig "video player" (programvare) og bruke den maskinvaren du allerede har til du eventuelt en dag finner ut at du får behov for dekoding av AV1.

Hvis du har to ledige utvidelsesspor og minst 550W kraftforsyning med 8-pin PCI-E kraftplugg er det mulighet å kjøpe et grafikkort i disse tilbudstider.

https://www.komplett.no/product/1307791/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-dual-geforce-rtx-4060-v2-oc

Eller så kan du vente til din neste prosessor har en grafikkdel med AV1 decode.

Det beste er å prøve først med det du allerede har og vurdere om du kommer i mål.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...