sedsberg Skrevet tirsdag kl 00:03 Del Skrevet tirsdag kl 00:03 PC testet OK med integrert intel-GPU, GTX1070, RTX3050, GTX1050ti og GT1030. PC vil ikke boote med AMD RX460, R7 250, R7750 og et gammelt R4350. Men har fungert før med RX460. PC starter men rett etter POST-beep (POST OK) så er det som om en trykker reset. Men kun med AMD-skjermkort. Nvidia fungerer fullstendig uten problemer. Både ved boot og i Windows 11. Har prøvd å resette BIOS uten hell. Noen forslag? Gigabyte H410M med intel 10600K og 16GB DDR4 (Corsair). PSU er Corsair RM750x. Lenke til kommentar
tingo Skrevet tirsdag kl 06:09 Del Skrevet tirsdag kl 06:09 (endret) veldig gammel strømforsyning? (nei, RM750x er ikke så gammel) eller veldig gammelt hovedkort? Endret tirsdag kl 06:10 av tingo lagt til detalj om RM750x Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet tirsdag kl 12:12 Del Skrevet tirsdag kl 12:12 Prøvd Bios oppdatering? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 12:52 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 12:52 Har siste BIOS som er tilgjengelig. Tenkte å prøve nest siste, hvis det er mulig å nedgradere på dette HK. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 13:29 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 13:29 (endret) Veldig rart. Jeg kan få PC til å gå i boot-loop med Nvidia-kort hvis jeg ikke kobler til skjerm. Jeg får PC til å boote med RX460 hvis jeg har skjerm koblet til DP i stedet for HDMI. Men mister da bilde i Windows. Får bilde i ca. 5 sekunder så blir det svart. Så kan jeg bytte til HDMI og alt fungerer i Windows. Men må da bytte tilbake til DP for å få bootet igjen. Og enda mer absurd er det at den starter med HDMI på en annen skjerm (Projector). Endret tirsdag kl 13:38 av sedsberg Lenke til kommentar
Svein M Skrevet tirsdag kl 13:47 Del Skrevet tirsdag kl 13:47 (endret) Har ikke noe erfaring med dette, men har hørt at noen bruker et program for å fjerne gamle drivere. Kanskje dette: https://www.tomshardware.com/how-to/uninstall-nvidia-amd-intel-gpu-drivers edit: Jeg vet ikke om det vil hjelpe, men det er jo aktuelt når en bytter mellom AMD og Nvidia. Endret tirsdag kl 13:57 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 13:50 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 13:50 (endret) 2 minutes ago, Svein M said: Har ikke noe erfaring med dette, men har hørt at noen bruker et program for å fjerne gamle drivere. Kanskje dette: https://www.tomshardware.com/how-to/uninstall-nvidia-amd-intel-gpu-drivers Det er ikke drivere. Windows rekker ikke å laste inn en gang før PC resetter. Edit: At bildet forsvinner i Windows med DP kan selvsagt være drivere. Endret tirsdag kl 13:51 av sedsberg Lenke til kommentar
MK3 Skrevet tirsdag kl 13:51 Del Skrevet tirsdag kl 13:51 Har du prøvd skjermkortet på en annen PC? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 14:03 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 14:03 11 minutes ago, MK3 said: Har du prøvd skjermkortet på en annen PC? Alle skjermkort er testet OK på andre PC-er. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet tirsdag kl 14:19 Del Skrevet tirsdag kl 14:19 lenge siden jeg har prøvd dette, men hva med å tømme komponentene for strøm for så å boote opp på nytt? Hadde dette problemet med en gammel pc før hvor viftene gikk for fullt, men ingenting på skjermen. Ta ut ram og alle kabler, trykk på "på" knappen gjentatte ganger for å tømme alle kondensatorer etc. Sett så alt tilbake å se om dette hjelper og om den booter da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 14:33 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 14:33 13 minutes ago, xClaymanx said: lenge siden jeg har prøvd dette, men hva med å tømme komponentene for strøm for så å boote opp på nytt? Hadde dette problemet med en gammel pc før hvor viftene gikk for fullt, men ingenting på skjermen. Ta ut ram og alle kabler, trykk på "på" knappen gjentatte ganger for å tømme alle kondensatorer etc. Sett så alt tilbake å se om dette hjelper og om den booter da Har allerede testet dette. Men som sagt så får jeg den til å starte på sekundet hvis jeg kobler til med DP kabel. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet tirsdag kl 15:14 Del Skrevet tirsdag kl 15:14 En ting jeg tenker på er om Windows kan reparere oppstarten sin, eventuelt bare avinstallere driveren for å se om det hjelper. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 15:16 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 15:16 1 minute ago, Svein M said: En ting jeg tenker på er om Windows kan reparere oppstarten sin, eventuelt bare avinstallere driveren for å se om det hjelper. Som sagt, Windows rekker aldri å begynne å starte en gang. Kommer ikke engang inn i BIOS. Lenke til kommentar
tingo Skrevet tirsdag kl 16:37 Del Skrevet tirsdag kl 16:37 du kan forsøke å endre rekkefølge (hvem som er "først") av integrert GPU og ekstern GPU i BIOS. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 16:55 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 16:55 17 minutes ago, tingo said: du kan forsøke å endre rekkefølge (hvem som er "først") av integrert GPU og ekstern GPU i BIOS. Har prøvd alt av instillinger i BIOS. Ingen forskjell. Har også prøvd med en CPU uten integrert GPU med samme resultat. Lenke til kommentar
Iki Skrevet tirsdag kl 17:10 Del Skrevet tirsdag kl 17:10 Har du fjernet alt av drivere og slikt før du bytter fra et Nvidia kort til et and kort, eller? Eneste jeg finner online er at noen fikset problemet når dem fjernet en ssd. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 00:44 Forfatter Del Skrevet i går, 00:44 7 hours ago, Iki said: Har du fjernet alt av drivere og slikt før du bytter fra et Nvidia kort til et and kort, eller? Eneste jeg finner online er at noen fikset problemet når dem fjernet en ssd. Nok en gang må jeg poengtere at problemet ikke er WIndows-relatert. Windows rekker ikke starte. Jeg kan koble fra SSD og likevel går PC i reset-loop. Og hvis jeg starter med DP-kabel koblet til starter PC helt normalt med RX460-kortet, men med helt andre, urelaterte problemer som jeg ikke bryr meg med i denne tråden. Problemet er at PC ikke vil starte med noen av AMD-korta. Bortsett fra RX460 som starter med DP. Jeg tror det er en bug i BIOS eller noe med HK som gjør at PC spontan-resetter hvis den ikke registrerer skjerm tilkoblet ved boot. Og at AMD-korta er litt krangete der. Har hatt litt knot med noen AMD-kort tidligere, men aldri at PC resetter seg slik. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 05:20 Forfatter Del Skrevet i går, 05:20 3 hours ago, RRhoads said: Prøvd en eldre BIOS? Ingen forskjell. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet i går, 05:46 Del Skrevet i går, 05:46 Kommer du inn i Windows visst du booter opp i safemode? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå