Gjest bdfb3...5df Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jeg og samboeren skal kjøpe vår første bolig, og er helt grønne her. Samboeren hadde samtale med banken om finansieringsbevis, men det er noe jeg ikke helt skjønner. Her er regnestykket vårt: Total inntekt: Ca. 1 100 000 Total gjeld: Ca. 720 000 (studielån) Egenkapital: Ca. 1 000 000 (kausjonist) I følge banken hadde vi fått finansieringsbevis på 4 800 000 pga gjeldsgraden vår. Slik jeg forstår det er det vår inntekt på 1,1 MNOK ganger 5, minus gjelden på 7 200 000 som da blir 4 800 000. Men kommer ikke millionen vi har i egenkapital i tillegg? Altså burde vi ikke få finansieringsbevis på 5 800 000? Det er helt sikkert bare jeg som ikke skjønner, så forklar det gjerne for meg Har det noe å si om egenkapitalen er i form av kontanter istedenfor kausjonist? Det er nemlig også en mulighet. Anonymous poster hash: bdfb3...5df Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 38 minutes ago, Guest bdfb3...5df said: Jeg og samboeren skal kjøpe vår første bolig, og er helt grønne her. Samboeren hadde samtale med banken om finansieringsbevis, men det er noe jeg ikke helt skjønner. Her er regnestykket vårt: Total inntekt: Ca. 1 100 000 Total gjeld: Ca. 720 000 (studielån) Egenkapital: Ca. 1 000 000 (kausjonist) I følge banken hadde vi fått finansieringsbevis på 4 800 000 pga gjeldsgraden vår. Slik jeg forstår det er det vår inntekt på 1,1 MNOK ganger 5, minus gjelden på 7 200 000 som da blir 4 800 000. Men kommer ikke millionen vi har i egenkapital i tillegg? Altså burde vi ikke få finansieringsbevis på 5 800 000? Det er helt sikkert bare jeg som ikke skjønner, så forklar det gjerne for meg Har det noe å si om egenkapitalen er i form av kontanter istedenfor kausjonist? Det er nemlig også en mulighet. Anonymous poster hash: bdfb3...5df 5x inntekt er maks hva de kan innvilge i ramme (med noen unntak), men de står fritt til å innvilge mindre. Dette er individuell vurdering og du kan derfor prøve andre banker. Merk forøvrig at dere raskt vil få store problemer med å bære et slikt lån med dagens rente og så lav inntekt. Inklusive studielån vil bare renteutgiften komme på nesten 30000 pr. mnd, og da kommer avdrag og andre faste utgifter i tillegg. Edit: ser nå at finansieringsbeviset dere har fått beskriver lånebeløp og derfor allerede er 5x - en kausjonist lar deg komme unna egenkapitalkravet, men du må da fremdeles låne hele kjøps-beløpet. Endret 5 timer siden av ps5 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 15 % av kjøpesummen skal være egenkapital. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 32 minutes ago, Guest bdfb3...5df said: Egenkapital: Ca. 1 000 000 (kausjonist) ... Men kommer ikke millionen vi har i egenkapital i tillegg? Altså burde vi ikke få finansieringsbevis på 5 800 000? Hva betyr det at du setter kausjon som egenkapital her? Hvis dette betyr at det stilles garanti for 1 million fra en 3. part, så må dere fremdeles låne den millionen for å kunne kjøpe bolig for den. Da er det ikke egenkapital som kan betales ut til en boligselger. 1 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Som sagt over, du kan jo ikke regne millionen som blir kausjonert for som egenkapital. Den vil inngå i lånet ditt, mens kausjonisten stiller sikkerhet for de pengene. Og ja, dere burde virkelig sette opp et skikkelig budsjett, vi har 1,2-1,3m i inntekt, lavere gjeld fra før og er ikke veldig komfortable med å ta opp boliglån på noe særlig mer enn 4 mill med dagens rente... Og man kan ikke bare regne med at renten vil gå ned med det første. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Gjest bdfb3...5df skrev (3 timer siden): Jeg og samboeren skal kjøpe vår første bolig, og er helt grønne her. Samboeren hadde samtale med banken om finansieringsbevis, men det er noe jeg ikke helt skjønner. Her er regnestykket vårt: Total inntekt: Ca. 1 100 000 Total gjeld: Ca. 720 000 (studielån) Egenkapital: Ca. 1 000 000 (kausjonist) I følge banken hadde vi fått finansieringsbevis på 4 800 000 pga gjeldsgraden vår. Slik jeg forstår det er det vår inntekt på 1,1 MNOK ganger 5, minus gjelden på 7 200 000 som da blir 4 800 000. Men kommer ikke millionen vi har i egenkapital i tillegg? Altså burde vi ikke få finansieringsbevis på 5 800 000? Det er helt sikkert bare jeg som ikke skjønner, så forklar det gjerne for meg Har det noe å si om egenkapitalen er i form av kontanter istedenfor kausjonist? Det er nemlig også en mulighet. Anonymous poster hash: bdfb3...5df Når det snakk om en kausjon så er regnestykket med 5x inntekt riktig og tilsvarer 4,8 Mill. Det spiller ingen rolle om kausjonen som stilles er i form av pant i en bolig, cash eller noe annet. Når det er sagt er 5x inntekt en ekstremt upresis regel. Helt utrolig dersom noen banker faktisk bruker dette. Det eneste som betyr noe er at man viser banken et realistisk budsjett der det står hvor mye penger man kan betale på et lån pr. måned. Så kan man regne ut lånebeløpet ut ifra dette med en viss sikkerhetsmargin for økte renter eller andre faktorer. 4,8 Mill i lån på denne inntekten vil være ganske heftig, betaling av renter og avdrag vil nok utgjøre ca. 50% av netto utbetalt lønn. Dere må ha et veldig tydelig budsjett før dere begir dere inn på dette, og sannsynligvis vil det være så stramt at det vil kreve voldsom disiplin. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden kremt skrev (3 timer siden): 15 % av kjøpesummen skal være egenkapital. Hvis f.eks. foreldre stiller med tilsvarende beløp i kausjon, så kan dette benyttes istedet for egenkapital. Vanligvis vil kausjonisten da gi banken pant i sin egen bolig eller eiendom for den delen av lånet som overstiger 85 % av kjøpesummen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå