Garrian Skrevet mandag kl 18:01 Del Skrevet mandag kl 18:01 Hei! Jeg har en tidligere arbeidsgiver som ønsker meg tilbake, men de kan ikke matche lønnen jeg har i dag, og jeg takka derfor nei til tilbudet. Men de ønsker meg veldig gjerne tilbake, og spurte nå om jeg var interessert i få aksjer i selskapet for å kompensere for avviket i lønn. Jeg sa jeg var interessert, og han skulle oppdatere seg litt på regelverket før han kommer med ett tilbud. Jeg har ingen erfaring med aksjer, og lurer derfor på hva jeg bør tenke på i denne situasjonen her. Hvordan kan ett slik tilbud se ut, hva innebærer det, osv. Jeg lurer egentlig på alt rundt dette her. Håper noen kan forklare meg litt her Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet mandag kl 18:05 Del Skrevet mandag kl 18:05 Du kan betale regninger med lønn. Aksjene kan bli verdiløse i morgen. Lenke til kommentar
Jobs Skrevet mandag kl 18:13 Del Skrevet mandag kl 18:13 Er det utbytte på aksjene ? Går firma med overskudd ? Tror du bør sjekk opp litt før du sier ja til det. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 18:13 Del Skrevet mandag kl 18:13 Kommer veldig an på avtalen, å få betalt via aksjer kan være en kjempe bra greie men det kan også være tapsprosjekt. Om det er ett selskap på børs og du kan selge aksjene øyeblikkelig er det liten risiko. Så lenge de ikke snyter deg på beregning av verdi Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 18:15 Del Skrevet mandag kl 18:15 Krig og fred skrev (9 minutter siden): Du kan betale regninger med lønn. Aksjene kan bli verdiløse i morgen. Tja, om bedriften er på børs kan en bare selge aksjene. Om de verdsettes korrekt er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet mandag kl 18:21 Del Skrevet mandag kl 18:21 Mottok aksjer som bonus og kjøpte aksjer i et lite selskap jeg jobbet i over flere år. Firma ble til slutt kjøpt opp, fikk da utbetalt ca tre ganger investert beløp. Hadde selskapet gått konkurs hadde aksjene vært tapt. Det er en risiko, men potensialet for å tjene litt ekstra er også tilstede. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet mandag kl 18:34 Del Skrevet mandag kl 18:34 Oda er vell ett skrekk eksempel, folk kjøpte aksjer for "alle" sparepengene sine og forventet å bli millionærer om kort tid. Ble nullet ut. Men det er sjelden vare. Der jeg jobber har mange blitt relativt rike på aksjer, tjent mer der enn lønnen de noen gang har mottatt. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet mandag kl 18:40 Forfatter Del Skrevet mandag kl 18:40 Takk for alle svar! Det er snakk om ett veldig lite selskap (ca 23 ansatte). Og firma går sånn helt ok, så ja det finnes risiko her. Men aner ikke hvor mange % aksjer det er snakk om osv. Jeg vet ikke helt hva det innebærer å få aksjer, hva med skatteregler f.eks? Og om det er utbytte eller ikke, aner ikke? Er dette noe som bestemmes i forkant, eller avgjøres ved slutten av året? Hva innebærer det for meg videre å ha aksjer her? Må jeg skatte noe for å eie aksjene? Og hva om jeg senere slutter i selskapet? Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet mandag kl 22:23 Del Skrevet mandag kl 22:23 (endret) Garrian skrev (3 timer siden): Takk for alle svar! Det er snakk om ett veldig lite selskap (ca 23 ansatte). Og firma går sånn helt ok, så ja det finnes risiko her. Men aner ikke hvor mange % aksjer det er snakk om osv. Jeg vet ikke helt hva det innebærer å få aksjer, hva med skatteregler f.eks? Og om det er utbytte eller ikke, aner ikke? Er dette noe som bestemmes i forkant, eller avgjøres ved slutten av året? Hva innebærer det for meg videre å ha aksjer her? Må jeg skatte noe for å eie aksjene? Og hva om jeg senere slutter i selskapet? En aksje er altså et verdipapir som representerer en eierandel i firmaet. Det er opp til firmaet selv hvor mange aksjer de utsteder. Hvis selskapet har utstedt 1000 aksjer og du får 1 av dem så mottar du i praksis en eierandel på 0,1%. Når det er snakk om et lite selskap som ikke er børsnotert så er det litt vanskeligere å vurdere verdien på aksjene enn hvis det var snakk om et børsnotert selskap. Kursen (verdien av 1 aksje) til et børsnotert selskap oppdateres fortløpende så lenge børsen er åpen, og gjenspeiler markedets verdivurdering til enhver tid, et unotert selskap verdivurderes mer sjelden. Hvis du skal motta aksjer i dette selskapet som en del av lønnspakken, så må arbeidsgiver dokumentere hvordan han har verdsatt selskapet sitt. Det finnes flere metoder for å gjøre dette. (F.eks substansverdi, markedsverdi eller avkastningsverdi, evt. en kombinasjon.) Differansen mellom anslått verdi av aksjene og det du betaler (i dette tilfellet null kroner) vil være en skattepliktig fordel. Merk at denne ytelsen ikke vil være en del av feriepengegrunnlaget. Å ha aksjer i et selskap innebærer altså at du blir medeier i selskapet. Dette medfører også noen rettigheter, f.eks. har du stemmerett på den årlige generalforsamlingen. Du vil også ha rett til å motta utbytte tilsvarende din andel (dersom dette utbetales). Og hvis eierandelen er eller blir betydelig kan du også be om en plass i styret. Du må ikke skatte noe direkte av å eie aksjene, men verdien av dem vil bli lagt til din formue (med 20% fradrag). Så de kan med andre ord bidra til å utløse formueskatt. Om du slutter i firmaet påvirker ikke eienandelen din. Aksjene vil være din personlige eiendom uavhengig av om du er ansatt eller ikke. ----------------------------- Litt vanskelig å gi noen anbefaling uten å har inngående kjennskap til det aktuelle selskapet og hvor stor del av lønna di som skal dekkes av aksjer. En faktor som også er vanskelig å vurdere er hvor likvide aksjene er. Selv om du skulle bestemme deg for å selge aksjene på et senere tidspunkt er det ikke sikkert det finnes en kjøper. Jeg tenker uansett minimum 2 faktorer bør være til stede før du evt. takker ja. 1. Du har veldig lyst til å bytte jobb. 2. Du kan betrakte aksjene og verdien av dem som penger du ikke trenger. Hvis du tenker du ikke har råd til å tape pengene som aksjene representerer bør du takke nei. Endret mandag kl 22:32 av Johan Kontant 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet mandag kl 23:45 Del Skrevet mandag kl 23:45 Garrian skrev (5 timer siden): Hvordan kan ett slik tilbud se ut, hva innebærer det, osv. Jeg lurer egentlig på alt rundt dette her. Dersom selskapet ikke er notert ville jeg holdt meg unna. Selv om de er notert ville jeg vært skeptisk. Aksjer er fint som bonusordning for oppnådde resultater, ikke som kompensasjon for å ikke kunne tilby konkurransedyktige betingelser. Jeg ville som sagt vært veeeeldig skeptisk. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet tirsdag kl 08:48 Del Skrevet tirsdag kl 08:48 Kan også dele en situasjon jeg sto i sist år, eller året før. Husker ikke i farten. Fikk samme tilbud i det som de forklarte som ett selskap i vill vekst men at de ikke hadde budsjett til å nå hva jeg forlangte i lønn. Skulle da få en relativt god aksje ordning som kompensasjon. Jeg var veldig nære til å ta jobben, men min daværende arbeidsgiver ga meg ett godt tilbud for å bli så da ble valget om å bli lett. I dag er selskapet konkurs og oppkjøpt. Sannsynligvis hadde alt vært tapt og jeg uten jobb. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet tirsdag kl 13:28 Del Skrevet tirsdag kl 13:28 Orion666 skrev (13 timer siden): Dersom selskapet ikke er notert ville jeg holdt meg unna. Selv om de er notert ville jeg vært skeptisk. Aksjer er fint som bonusordning for oppnådde resultater, ikke som kompensasjon for å ikke kunne tilby konkurransedyktige betingelser. Jeg ville som sagt vært veeeeldig skeptisk. Av mangel på en del informasjon var jeg litt diplomatisk i mitt første svar, men jeg kan stille meg bak dette svaret. Hvis de ikke kan matche lønna du får hos andre arbeidsgivere så har de ikke råd til deg. 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden On 18.11.2024 at 11:23 PM, Johan Kontant said: Om du slutter i firmaet påvirker ikke eienandelen din. Aksjene vil være din personlige eiendom uavhengig av om du er ansatt eller ikke. Tja, dette er fort en sannhet med modifikasjoner, eller er regelverket endret i moderne tid? En potensiell arbeidsgiver jeg valgte å takke nei til hadde en ordning hvor man ved arbeidsforholdets opphør var forpliktet til å selge aksjene tilbake til selskapet for samme pris man opprinnelig hadde kjøpt dem for, dersom selskapet ba om det. I praksis krevde de aksjene tilbake fra folk som byttet til en annen arbeidsgiver, men krevde dem ikke tilbake hvis man ble pensjonist etter lang og tro tjeneste. Fint for pensjonistene som fortsetter å høste utbytte lenge etter at de har sluttet å bidra, ikke så fint for de yngre ansatte som mottar en mindre del av overskuddet de har bidratt til enn de ville gjort dersom de slapp å forsørge pensjonistene. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Penny skrev (2 timer siden): Tja, dette er fort en sannhet med modifikasjoner, eller er regelverket endret i moderne tid? En potensiell arbeidsgiver jeg valgte å takke nei til hadde en ordning hvor man ved arbeidsforholdets opphør var forpliktet til å selge aksjene tilbake til selskapet for samme pris man opprinnelig hadde kjøpt dem for, dersom selskapet ba om det. I praksis krevde de aksjene tilbake fra folk som byttet til en annen arbeidsgiver, men krevde dem ikke tilbake hvis man ble pensjonist etter lang og tro tjeneste. Fint for pensjonistene som fortsetter å høste utbytte lenge etter at de har sluttet å bidra, ikke så fint for de yngre ansatte som mottar en mindre del av overskuddet de har bidratt til enn de ville gjort dersom de slapp å forsørge pensjonistene. Dette er i såfall en spesifikk avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og har ingenting med regelverk eller lovverk å gjøre. Hvem som helst står fritt til å inngå hvilken som helst avtale så lenge den ikke bryter med norsk lov, dette må selvsagt trådstarter settes seg inn i når forslaget til avtale kommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå