Buffelo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Ser at prisen på en EU-kontoll i Oslodistriktet ligg på fra kr. 800 > 1200. Trudde det var en standardpris for EU-kontroll over hele landet, men herhar vist konkuranse stor innflytelse på prisfastsettelsen I 2006 betalte ein i vårt distrikt kr. 800 for en EU - kontroll, og idag betaler ein kr 1450,- og kr 400 for etterkntroll. Bilkostnadene har økt i rakettfart siste årene, og utgjør eit stort hogg i utgiftene hos mange. Veisaltet er bilens verste fiende, og fører til raskt til verditap, og ofte store verkstedregninger. Ein har sett tydeleg endring av rustdannelser etter at veisaltet ble vanleg også i distriktnorge, og det er forlengst blitt reist noen kritiske spørmål om veisaltingen . Til tross for at bilen er utstyrt med ABS , antikrens m.m så har skadefrekvens økt. Ein kan salte hovudferdselårene, men veiene i distrikten , og vei saltet har ført til at kjørestilen har endret seg far den tiden da folk flest var vant til å kjøre på vinterføre, og avpasse farten deretter. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden I 2015 økte sjekkpunktene på en eu-test fra 85 til omlag 150 punkter. Jeg husker du kunne få en eu-test for så lite som 400 kr,- for 15 år tilbake. EU-kontrollen er vel uansett kanskje den absolutt minste kostnaden totalt sett ved å ha bil. Gitt at man betaler 1200, hvert fjerde år - så er det 25 kr,- pr mnd. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Betaler 1299 hos NAF. Føler de er mest nøytrale. Milhouse85 skrev (8 minutter siden): Gitt at man betaler 1200, hvert fjerde år - så er det 25 kr,- pr mnd. EU-kontroll er hvert andre år etter de første fire. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Hadde kontrollen for noen dager siden, men har ikke fått regningen ennå. Mener det var ~1250 Kr. jeg betalte i 2022. Lite sidesprang, men er det noe sted jeg kan laste ned tidligere kontroller? Jeg fikk ikke beholde papiret sist gang. Endret 2 timer siden av PaladinNO Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Milhouse85 skrev (10 minutter siden): I 2015 økte sjekkpunktene på en eu-test fra 85 til omlag 150 punkter. Jeg husker du kunne få en eu-test for så lite som 400 kr,- for 15 år tilbake. EU-kontrollen er vel uansett kanskje den absolutt minste kostnaden totalt sett ved å ha bil. Gitt at man betaler 1200, hvert fjerde år - så er det 25 kr,- pr mnd. Sjekkpunktene har vel økt gradvis de senere, og sist 2023 da det ble obligatorisk å sjekke kokepunktet for bremsevesken. Undres no egentlig på hvor mange trafikkulykker det ligg en teknisk svikt til grunn, og kokepunktet har ført til ulykke. Betalte kr. 800,- i 2006 , betaler kr. 1450, - idag. Ettersom eg reparer det mest selv, og kjøper deler på nett elelr biltema har ein holdt kostnadene ned. Markedsverdien / bruksverdien er ofte avgjørende for lønnsomheten til reprasjon såfremt det ikkje er en veteranbil En gammel veteranbil ble meg bekjent avslørt m/ bremseveske utgått på dato etter en ulykke, og bilen hadde ikkje 2-kretsbremser som er vanleg på nyere biler Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 990 kr her på nordvestlandet. Uansett om det er elbil eller fossilbil. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden PaladinNO skrev (5 minutter siden): Hadde kontrollen for noen dager siden, men har ikke fått regningen ennå. Mener det var ~1250 Kr. jeg betalte i 2022. Lite sidesprang, men er det noe sted jeg kan laste ned tidligere kontroller? Jeg fikk ikke beholde papiret sist gang. Usikker på om verkstaden har historikkboks for EU-kontroller tilbake i tid såfremt verkstedet fortsatt eksisterer, og bileier skal alltid ha igjennpart av kontrollskjema. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PaladinNO skrev (7 minutter siden): Hadde kontrollen for noen dager siden, men har ikke fått regningen ennå. Mener det var ~1250 Kr. jeg betalte i 2022. Lite sidesprang, men er det noe sted jeg kan laste ned tidligere kontroller? Jeg fikk ikke beholde papiret sist gang. Papiret skal du ha i bilen for å bevise at bilen har vært til kontroll. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden PaladinNO skrev (10 minutter siden): Lite sidesprang, men er det noe sted jeg kan laste ned tidligere kontroller? Jeg fikk ikke beholde papiret sist gang. NAF har dette. Dubious skrev (2 minutter siden): Papiret skal du ha i bilen for å bevise at bilen har vært til kontroll. Tror ikke dette stemmer. Vegvesenet har alt på nett nå. En utskrift kan lett forfalskes. Lenke til kommentar
Buffelo Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Dubious skrev (8 minutter siden): Papiret skal du ha i bilen for å bevise at bilen har vært til kontroll. Usikker på om det er påkrevet ettesom ein med enkelhet idag kan søke under statens vegevesen sin hjemmeside på nett. Bitltsynet har egne målapperat som sjekke om eu-kontroll er utført ved landeveiskontr. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/eu-kontroll/nar-kan-du-ta-eu-kontroll/ Endret 2 timer siden av Buffelo Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden En kan jo si at man ikke trenger førerkort siden politiet kan sjekke dette selv. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er ikke noe som heter biltilsynet lenger, ref https://snl.no/Biltilsynet Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 6 minutter siden Del Skrevet 6 minutter siden Dubious skrev (2 timer siden): En kan jo si at man ikke trenger førerkort siden politiet kan sjekke dette selv. Fysisk eller digitalt førerkort er lovpålagt. Det er det ikke på EU-kontroll så vidt jeg vet. Både digitalt og fysisk førerkort er vesentlig mer vanskelig å forfalske enn en utskrift av EU-kontroll. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå