AndersT2 Skrevet i går, 07:21 Del Skrevet i går, 07:21 Ser at disse kan jobbe sammen, så kjapt at Google Home kan hente inn det som er i Homey Pro. Men er det mulig den andre veien, slik at Homey kan styre ting som ligger i Google Home? Har XComfort anlegg som jeg i dag kan styre fra Google Home, men de kan ikke snakke direkte med Homey pr nå.. (Kommer det så er det den nyeste fra Eaton, og den støtter ikke de eldste komponentene mine). Tenkte så smått å heller gå over til Plejd, som kan styres direkte, og hadde vært fint å fått alt samlet ett sted. (De fleste av mine Xcomfort komponenter er fra 2015 da jeg tok over leiligheten) Lenke til kommentar
tommyb Skrevet i går, 08:20 Del Skrevet i går, 08:20 (endret) Kort svar: Jeg vet ikke, men er du sikker på at du vil dette? En Homey er ganske dyr og det er penger som kan starte deg på veien mot et mer langsiktig alternativ. Langt svar: Jeg har en eldre versjon av Homey Pro. Fordeler med Homey Pro: * Støtter mange protokoller (men ikke nødvendigvis godt nok). * Kan kontrollere veldig mange enheter, spesielt i kombinasjon med Home Assistant. * Ikke nødvendig med abonnement (foreløpig). * Kan styre Home Assistant-enheter uten at man trenger abonnement til Home Assistant (Nabu Casa). Kanskje den viktigste grunnen til at jeg mener Home Assistant og Homey er bedre sammen enn hver for seg. Bakdeler: * Etter firmaet ble kjøpt opp av LG er det sannsynlig at LG kommer til å gjøre store endringer på forretningsmodellen. * Integrasjonen mellom Homey og KNX har ikke vært stabil. * Samstyringen med Zigbee-enheter og de forskjellige plattformene har vært ustabil. Spesielt mellom Homey Pro og Home Assistant har temperatursensorene hoppet fram og tilbake og ikke vært stabilt tilgjengelig. Google Home: Så var det Google Home-plattformen, da. Den plattformen blir bare dårligere og dårligere. Jeg har to Hubs og en smarthøyttaler. Høyttaleren har jeg ikke kobla i lengre engang. De to smartskjermene er gode til Youtube og Spotify, værmelding og oppskrifter. Til å styre enhetene i smarthjemmet ville jeg brukt noe annet. Noe annet er Home Assistant på en dedikert PC - som en Intel NUC. Pluss Google Home/Amazon Alexa til stemmekommandoene. Det er i dette oppsettet jeg bruker min Homey Pro - som en bridge mellom Alexa/Google Home og Home Assistant. Google Home i Homey Pro: Amazon Alexa og Google Home kan fint kontrollere enheter som du har koblet til Homey Pro. Det er stort sett den retningen Homey Pro beskriver. Det finnes offisielle plugins til Google Nest og Google Chromecast, og i Community Store et for Google Services og et for Google Cloud. XComfort: Jeg har ingen anelse om noen av disse vil synliggjøre XComfort-enhetene dine, eller om det er mest Googles egne enheter som støttes. Det ser ut til å være noe kompatibilitet mellom XComfort og Home Assistant, men jeg ville sjekket opp om det gjelder ditt oppsett først. Eksempel-diskusjon som viser nivået på støtten: https://community.home-assistant.io/t/xcomfort-integration/180149 Plejd: Kjenner ikke til dette i det hele tatt. Det teller negativt at det er et lite firma og Schneider ikke lykkes med samarbeidet med Plejd i 2018. Det teller positivt at jeg ser de har en overgang til Dali. Så lenge du har noe sånn, har du muligheten til å bruke åpne standarder. Det er ikke lurt å bruke proprietære standarder på lysstyring. Hvor lenge vil du ha lysstyring i huset ditt? 40 år? 20 år? Om 20 år finnes ikke Homey og kanskje ikke Plejd, og da er lyssystemet ditt skrudd og spikra fast i huset. Dali: Mitt smarthus er bygget på Dali og KNX. Hvis jeg skulle valgt lysstyring til et nytt hus hadde det stått mellom Zigbee/Matter og Dali. Og jeg hadde nok valgt Dali (gjerne uten KNX). KNX: No, screw that. Alt for dyrt, spesielt programvaren. Anbefaling: Jeg kan ikke anbefale å kjøpe Homey Pro, selv om jeg bruker min. Prisen er for høy. For den prisen ville jeg heller kjøpt en Intel NUC + adapter og kjørt Home Assistant. Det gir mulighet til mye bedre kontroll og de jobber hardt for å gjøre det mulig å styre så mange enheter som mulig. Lokalt om mulig, via API om nødvendig. Men - hvis du tenker på å bytte ut XComfort, er det greit å bare komme igang uten å investere for mye tid og penger på å få til en kompatibilitet som ikke det virker som andre får til heller. Jeg tror en populær løsning nå ville vært å bytte ut med (kablet) Zigbee - jeg tror det er en relativt rimelig rute. ...Få noen andre til å bekrefte det heller enn å bare høre på meg. Mine meninger er kraftig påvirket av min egen kamp mot smarthuset. Sjekk f.eks. på hjemmeautomasjon.no (men husk at det du får også der er personlige preferanser). Endret i går, 08:25 av tommyb Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 08:59 Del Skrevet i går, 08:59 tommyb skrev (31 minutter siden): Jeg kan ikke anbefale å kjøpe Homey Pro, selv om jeg bruker min. Prisen er for høy. For den prisen ville jeg heller kjøpt en Intel NUC + adapter og kjørt Home Assistant. Det gir mulighet til mye bedre kontroll og de jobber hardt for å gjøre det mulig å styre så mange enheter som mulig Jeg har Homey Pro (den nye) og før det hadde jeg nettopp en Intel NUC med adapter som kjørte Home Assistant. Det du må være forberedt på med en Home Assistant er mye styr. Det var mye prøving og feiling for å få adapteren til å virke. Enormt mye mer oppsett for å få det til å kjøre. Skal du kjøre bare metal, docker, VM. Hva er anbefalt og ikke. Hvordan få tilgang eksternt utenfor hjemmenettverket ditt +++. Når adapteren så endelig virket så måtte jeg plutselig ha en til for å støtte begge protokoller (både zigbee og z-wave). Til slutt ble jeg så lei at jeg kjøpte en Homey Pro som hadde "alt". Det har fungert som en drøm i forhold. Home Assistant hadde mer guider og bedre app-utvalg, men jeg har ikke savnet det i det hele tatt. Jeg måtte vente 2 uker før det kom app til å styre robotklipperen. Home Assistant er for de med mye tid, er teknisk kompetente og gjerne kan kode litt. Homey Pro er dyr, men NUC-en betalte jeg mer for totalt sett fordi jeg måtte ha to adaptere. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet i går, 09:25 Del Skrevet i går, 09:25 Et par år siden jeg prøvde home assistant, men da var det veldig lite brukervennlig. Homey har et enkelt brukergrensesnitt som fungerer og er forståelig uten masse forkunnskap. Home assistant opplevdes som å prøve å få linux til å fungere en gang på nittitallet. Masse manuell konfigurering og oppsett som på ingen måte var selvforklarende, men som tok for gitt at du hadde kontroll på og forsto i detalj hva som foregikk under panseret. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet i går, 09:26 Del Skrevet i går, 09:26 Ja, det kan være mye styr med Home Assistant - avhengig av hva man skal installere. Det har skjedd mye med produktet for å gjøre det lettere å administrere de siste to årene. Jeg har aldri trengt å kode i Home Assistant - jeg antar det tenkes på YAML-filer, som jeg ikke trenger forholde meg til. Men jeg har trengt å opprette mange utviklerkontoer for å få tilgang til andre firmaers APIer. Det er tilkoblinger som rett og slett ikke er tilgjengelige uten API-kontoer. Altså ting som kun er mulig fordi Home Assistant "tillater" mye styr. Som sagt så kjøpte jeg Homey Pro først. Den var ikke god nok for meg. Det beste eksemplet er at hver gang den fikk ny oppdatering, sluttet KNX å respondere. Omtrent annen hver helg virket ikke lysstyringa på morgenen før jeg reboota Homey. Og den har vært dårlig på Aqara temperatursensorer. Man har også så lenge jeg har hatt den hatt forskjellig utvalg av hvilke funksjoner man har tilgjengelig på mobilappen og på webgrensesnittet. Dashboardet er også lite konfigurerbart med Home Assistant. Jeg liker fortsatt enheten, men i forhold til den høye prisen og at de nettopp har blitt kjøpt opp av LG (som totalt har missa på smarthjem-markedet) så kan jeg altså ikke anbefale produktet. La oss likevel være helt klare på at det er mer arbeid å sette opp en PC med Home Assistant. Jeg satte opp min og Proxmox etter en video på YouTube og det tok en dag. Hver gang jeg skal legge til en ny tjeneste som krever API kan det også ta flere timer. Oppdatering er stort sett bare å trykke på en knapp, helst etter å ha lest gjennom Change Log for backward incompatible changes først. Andre har naturligvis andre erfaringer og prioriteter. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet i går, 09:29 Forfatter Del Skrevet i går, 09:29 tommyb skrev (44 minutter siden): Kort svar: Jeg vet ikke, men er du sikker på at du vil dette? En Homey er ganske dyr og det er penger som kan starte deg på veien mot et mer langsiktig alternativ. XComfort: Jeg har ingen anelse om noen av disse vil synliggjøre XComfort-enhetene dine, eller om det er mest Googles egne enheter som støttes. Det ser ut til å være noe kompatibilitet mellom XComfort og Home Assistant, men jeg ville sjekket opp om det gjelder ditt oppsett først. Eksempel-diskusjon som viser nivået på støtten: https://community.home-assistant.io/t/xcomfort-integration/180149 Plejd: Kjenner ikke til dette i det hele tatt. Det teller negativt at det er et lite firma og Schneider ikke lykkes med samarbeidet med Plejd i 2018. Det teller positivt at jeg ser de har en overgang til Dali. Så lenge du har noe sånn, har du muligheten til å bruke åpne standarder. Det er ikke lurt å bruke proprietære standarder på lysstyring. Hvor lenge vil du ha lysstyring i huset ditt? 40 år? 20 år? Om 20 år finnes ikke Homey og kanskje ikke Plejd, og da er lyssystemet ditt skrudd og spikra fast i huset. Kan få støttet Homey via jobben, ha det som opplæring, så prisen har ikke noe å si for min del, men ja den er dyr. Eaton som lager Xcomfort kommer nok ikke til å synliggjøres sine enheter, men håpet er at Sensio gjør det via sin plattform, som har gjort at man koble de mot Google Home, Philips Hue og noe KNX i samme grensesnitt. Men Sensio er ikke akkurat noen stor bedrift, og hjemme styringen virker mer som en tilleggs greie de har lagt til når de allerede bruker Xcomfort i sitt sykehus system. Det kjedelige er at de er helt avhengig av at Eaton legger til støtte for sin eldre sentral, noe de ennå ikke har gjort for den nye trykk bryteren med innebygd tempsensor. Og det virker som Eaton kun støtter sin nye "Puck" fremover, som ikke støtter alle gamle enheter. Så typisk å tvinge folk til å kjøpe nye ting. Plejd har tatt min bransje med storm. Fungerer veldig stabilt og bra, og de er under god utvikling. Blir veldig bra når de nå kommer med sin termostat innen utgangen av året. Det var som en konkurrent av dem sa, noen får være smarte å kjøpe dem opp snart, før de blir for dyre til å kjøpe opp. Plejd er veldig enkelt å sette opp, savner litt mer avanserte programmerings alternativer, men det vil nok komme etter hvert. Det er mest sannsynlig noe som Homey kan gjøre noe med. Elko har også kommet med nytt smarthus system som virker bra, men de har jo prøv seg ett par ganger for, og droppet støtten etter en stund. KNX, DALI osv er ikke noe jeg kommer til å dra inn hjemme. Testet litt på Futurehome, og fant fort ut at det ikke var noe å satse på. Home Assistent har jeg kun sett småting av, men ikke noe jeg er villig til å bruke tid på pr nå. Har også testet litt Fibaro, og var heller ikke noe å satse på. Vi skulle bruke det på en jobb, og når vi drev på så drippet de støtten for den eneste lysbryteren som så normal ut som vi kunne bruke, samt en del annet som var nokså dumt i mine øyne.. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet i går, 09:30 Del Skrevet i går, 09:30 Home Assistant i 2021 var kanskje slik. Det har skjedd mye de siste to årene mens jeg har brukt det. De har hatt fokus på onboarding og å flytte all konfigurering bort fra tekstfiler. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet i går, 09:34 Del Skrevet i går, 09:34 (endret) 4 minutes ago, AndersT2 said: Kan få støttet Homey via jobben, ha det som opplæring, så prisen har ikke noe å si for min del, men ja den er dyr. Men da er det jo ikke noe å tenke på. Det er en god enhet så lenge de ikke innfører abonnement på Pro-enhetene. Jeg tenker at den beste muligheten til kompatibilitet er dersom du kan finne en nyere XComfort-hub som også støtter gamlere enheter. Men nå sier jeg bare ting som du allerede vet bedre enn meg. Endret i går, 09:35 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå