Gå til innhold

Mat og drikke som passer godt sammen, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg fant denne artikkelen av vår fantastiske vinskribent Ingvild Tennfjord og ble inspiret til å opprette en ny tråd:

A-magasinet, Vinskolen, publisert 2016
Ingvild Tennfjord: Her er vinen som matcher ostepopen!
Mennesket er svakt. Fett og sukker er deilig. Men finnes det perfekt vin til syndig mat?

Sitat

"Dere vet selv hvem dere er. Mumlerne, som etter noen glass vin endelig har turt å spørre — finnes det en vin som passer til ostepop? Snikerne, som poster Instagram- bilder av andrebryst, men aldri av Toffifee-boksen som balanserer på magen. Jafserne, som elsker smaken av dryppende hamburger­fett på kjakene. Det er greit. Tiden er inne. Dette er vinspalten jeg aldri hadde trodd jeg skulle skrive; perfekte viner til uperfekt mat."

Her er en oppsummering av Ingvild Tennfjords anbefalinger fra artikkelen:

(Varegrupp - Varetype, vinmonopolets Varenummer og Årgang i parentes)

1. "Ostepop! Hva er en perfekt kombinasjon? Denne. Musserende rødvin." (Perlende vin - Perlende vin, rød, 257301, 2020)
  2. "Perfekt til konfekt og sjokoladetrøfler. Går også fint til småspising fra kjøkkenskap." (Sterkvin - Sterkvin, annen, 3091101, 2021)
  3. "Perfekt til burger, kebab eller taco" (Rødvin, 3741201, 2020; 13886901, 2022)
  4. "Og den vil være perfekt til pizza, også den frosne." (Rødvin, 4514601, 2022)
  5. "Sugen på sushi? Da velger du denne." (Hvitvin, 9422101)
  6. "..., og en perfekt kombinasjon med smågodt." (Perlende vin - Perlende vin, hvit, 4666901, 2023)

Tips: For andre alternativer, trykk på knappen: [Produkter som ligner]

Jeg er positivt overrasket over at vinmonopolets varenummer lenker til siste årgang, selv om artikkelen er fra 2016, godt jobba :thumbs:

Har dere noen kombo'er som dere vil forsvare/fremme/slå et slag for/komme til unnsetning/løfte frem?

Her er mitt bidrag: Jeg liker å spise et par små eplebåter når jeg nipper akevitt.  Eplene må være norske, friske og syrlige høstepler!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kokk her.

Disse "vinekspertene" er oppskrytte greier. Det finnes ekstremt mye dritt man får kjøpt, både i butikk og på polet. Vin som bokstavelig talt ikke er vin - men saft, og/eller ødelagt vin - og det er trist at "folk flest" ikke forstår dette. 

Så i hovedsak bør man klare å skille mellom ekte og uekte vare. 

Eller er ekte vin såpass kompleks, at veldig mye handler om omstendighetene ved bruk. Altså; atmosfære, tid på døgnet/sesongen, rom og temperatur - selv lys og høydemeter du måtte befinne deg på. En vin kan smake helt himmelsk under de rette omgivelsene, og helt middelmådig en helt annen gang. 

Det som er veldig, veldig, veeeeeldig viktig med vin (og annen drikke) er hva man har spist (og drukket) i forkant, ja, da tenker jeg til og med på hva du hadde til frokost. Kostholdet man har generelt sett, hvor lenge siden det er siden siste måltid - og ikke minst hva du spiser underveis. Alder, skjønn, kulturell bakgrunn og mye annet - er også av stor betydning. 

Så det å kjøpe vin basert på en "vinekspert" er fjollete, men allikevel bedre enn om man bare plukker noe tilfeldig fra hylla. Min erfaring er at Vinmonopolet sin ekspertise ofte er mye bedre enn hva du leser i avisa. Rett å slett fordi når man spør etter vin på polet, så kan man ha en toveis-dialog. Jeg har fått noen latterlig bra anbefaler på polet, som jeg aldri hadde funnet selv. 

Denne ostepop-hypen er interessant, fordi den inneholder stoffer (syntetisk sådan) som virker som en smaksforsterker, altså den bokstavelig talt setter steorider på tunga di... der smaker blir trøkket ned og vil da fremstå mye sterkere/annerledes - samtidig som effekten av ostepop er nøytral, og kortvarig. Det vil også "pirre" litt, som er artig.

Det minner meg litt om mange spiselige blomster som gjør samme greia.

Det første jeg tenker på er Szechuan blomster - som er et utrolig artig partytriks, og virkelig noe å prøve i ethvert selskap. En annen artig blomst er Acmella oleracea - som også brykes som krydder i mange drinker / fremstilling av sprit. 

Det er ikke uten grunn at oliven, samt sylta agurk, frukt eller annet ofte brukes som tilbehør til alkohol. Det gir en veldig fin avrundet, syrlig/søt og rund balanse til hva man holder på med... (nåja, ikke alltid ;p)

En personlig favoritt; er focaccia du dupper i skikkelig god olivenolje - med noen dråper balsamico og litt maldonsalt. 

Når det gjelder ostepop-greia... kan man like gjerne hele litt gastromat "krydder" rett i kjeften - for samme effekt, uten a grise til hele munnen med ostepulver og fett. 😜 (uten at jeg forsøkt det i praksis).

Er enig i at eple fungerer bra til akevitt. Den nye eplesorten "Fryd" er overraskende god, er er på sitt beste i butikk nå.

Epler er jo et eventyr i seg selv, siden det finnes så utrolig mange typer (dessverre får du ikke kjøpt så mange i butikk; men men..) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...