Gå til innhold

Hvorfor FrP har medvind

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ah, men da har du gått ned i skatt siden de blå da :) Så har vi det avklart... 

Vel - tallene viser at andel skatt har økt og økt for hvert år med de rød grønne.

Men som sagt - min situasjon er ikke så viktig her - jeg klarer meg fint - null problem, men jeg ser at uansett om du tjener godt eller lite - så har den disponible inntekten justert for alle økte utgifter gått ned.

Det er jo derfor folk ikke er ute på restauranter så mye som før, at man ikke reiser så mye som før, at bilslaget stagnererer osv..folk har rett og slett mindre råd enn før...Du har jo selv diskutert dette i en annen tråd der du påpeker at du ser etter restmaten i butikk hyllene - selv med en inntekt over 1 mill så går du dit...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (Akkurat nå):

Vel - tallene viser at andel skatt har økt og økt for hvert år med de rød grønne.

Men som sagt - min situasjon er ikke så viktig her - jeg klarer meg fint - null problem, men jeg ser at uansett om du tjener godt eller lite - så har den disponible inntekten justert for alle økte utgifter gått ned.

Det er jo derfor folk ikke er ute på restauranter så mye som før, at man ikke reiser så mye som før, at bilslaget stagnererer osv..folk har rett og slett mindre råd enn før...Du har jo selv diskutert dette i en annen tråd der du påpeker at du ser etter restmaten i butikk hyllene - selv med en inntekt over 1 mill så går du dit...

Haha dette er den mest patetiske diskusjoen jeg har sett på lenge. du kommenterte på ett innlegg der jeg sa at folk flest hadde fått redusert inntektsskatt. 

Så fikk du det servert, men da tjente du over 800k. Så fikk du servert at det også fører til nedgang, da var det "mange ganger" 800k og mer enn LO formannen, så fikk du servert at det også fører til nedgang, så var det plutselig minst 2123500, så fikk du servert at det også gir nedgang. Og nå vill du se vekk i fra deg som var HELE starten til diskusjonen. 

100% håpløst og 100% hjernevasket av blå politikk. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Åja? Bevis det med tall! 

Du får ikke mine tall nei.
Det er offisielt at alle fikk skattelette med Siv jensen, også de med lavest inntekt. Ikke noe å bevise.

Denne regjeringen har lagt på inntektsskatt, formueskatt og utbytteskatt. Med inntekt over 1 mill og ganske stor formue (noe skyldes økt ligningsverdi) har det blitt stor restskatt de siste årene.
https://www.vg.no/nyheter/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar
De har kostet meg dyrt - og nå rasles det igjen med sabelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, bzzlink said:

Ok. Har du noen spesifikke ting han har tatt feil på? Kjekt å se litt kritisk på han for han har mange følgere etterhvert

Har sett en del av det han har gjort och också kontrollerat noen gang, bland annat den om vindkraft över. 

Tror att ofta så har både sidorna både lite rätt och lite fel. Tyckte inte hans framställning av vindkraften verkade helt rätt (filmen han snakkade om) men fakta checken tyckte jag inte heller var speciellt bra. Klart vinklad, professorn som svarade svarade inte på det som påstods i filmen for eksempel. En del handlade nog mest om semantik också.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (1 minutt siden):

Du får ikke mine tall nei.
Det er offisielt at alle fikk skattelette med Siv jensen, også de med lavest inntekt. Ikke noe å bevise.

Denne regjeringen har lagt på inntektsskatt, formueskatt og utbytteskatt. Med inntekt over 1 mill og ganske stor formue (noe skyldes økt ligningsverdi) har det blitt stor restskatt de siste årene.
https://www.vg.no/nyheter/i/76d1Ww/statsbudsjettet-2023-slik-blir-skatten-din-neste-aar
De har kostet meg dyrt - og nå rasles det igjen med sabelen.

Haha nok en person som nekter når de blir tatt med buksene nede ja... Morsom gjeng dere frp'ere altså. Blar du litt tilbake så viser jeg hvordan en person med snitt lønn og snitt formue på konto i dag skatter MINDRE enn siste året av blå regjering. Går en lengre bak var det enda verre... 

Så, enten lyver du(sannsynlig) ellers har du enorm inntekt og/eller formue. Og ja, denne lille gruppen har fått økt skatt på inntekt. 

Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Jeg vil også leke "storkar"

Er det kun lønn? Eller tar vi med utleie av bolig, næring, boligutviklingsprosjekter, verdiøkning av bolig, fondsavkastning osv også?

Det er vel den lønnen som står oppgitt i selvangivelsen som denne salvesen har vært på jakt etter...

Men han kan virre rundt i sin egen verden - folk flest HAR fått mindre råd - det står jo side opp og side ned om det i avisene

image.thumb.png.d479e33a12afebcec33c52e7312ff6de.png

image.png.7ab15718981bc7518350ef157363cee6.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Haha nok en person som nekter når de blir tatt med buksene nede ja... Morsom gjeng dere frp'ere altså. Blar du litt tilbake så viser jeg hvordan en person med snitt lønn og snitt formue på konto i dag skatter MINDRE enn siste året av blå regjering. Går en lengre bak var det enda verre... 

Så, enten lyver du(sannsynlig) ellers har du enorm inntekt og/eller formue. Og ja, denne lille gruppen har fått økt skatt på inntekt. 

Ditt tall for snittformue var 100% feil (1.9MNOK vs 3.8MNOK), vanskelig å ta de andre tallene dine for "god fisk" da.. (Se SSB linken min), men du kan jo bare linke til hvor du hentet tallene dine fra. Personlig tenker jeg jo at SSB er en kilde man kan stole nokså mye på

• Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Haha dette er den mest patetiske diskusjoen jeg har sett på lenge. du kommenterte på ett innlegg der jeg sa at folk flest hadde fått redusert inntektsskatt. 

Så fikk du det servert, men da tjente du over 800k. Så fikk du servert at det også fører til nedgang, da var det "mange ganger" 800k og mer enn LO formannen, så fikk du servert at det også fører til nedgang, så var det plutselig minst 2123500, så fikk du servert at det også gir nedgang. Og nå vill du se vekk i fra deg som var HELE starten til diskusjonen. 

100% håpløst og 100% hjernevasket av blå politikk. 

Du bør slutte å fokusere så mye på skatt på inntekt - det er de totale utgiftene sett opp mot inntekten man har folk lever av.

Og fordi folk flest har fått mindre "fri" kapital som ikke er bundet opp i gjeld eller økte avgifter,priser - så blir den reelle situasjonen for folk flest at de opplever, og faktisk er, blitt fattigere...

Og DER har du EN av grunnene til at FRP går frem på meningsmålingene

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Det er vel den lønnen som står oppgitt i selvangivelsen som denne salvesen har vært på jakt etter...

Men han kan virre rundt i sin egen verden - folk flest HAR fått mindre råd - det står jo side opp og side ned om det i avisene

Han vet kanskje ikke forskjell på lønn og inntekt. Ville ikke forundret meg.
Han er en snodig liten skrue.

• Liker 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (1 time siden):

"Streng" innvandringspolitik. Og om den får støtte fra Arbeiderpartiet og SP så er det jo ikke bare Frp som er opptatt av innvandring…

Frp kommer aldri til å gå så langt som innvandrings"skeptikerne" ønsker. Dette er enkel logikk. Fro bryr seg ikke om innvandring, de bryr seg om lave skatter for seg selv. Resten av Frp sine saker er "det som vi kan tjene stemmer på akkurat nå".

De fikk ikke støtte til de to viktigste sakene. (hjemsending av myndige ankerbarn og strengere regler knyttet til gjenforeninger)

Politikken som føres er meget uforsvarlig.
Personer som beviselig ikke har behov for beskyttelse reiser hjem på ferie straks oppholdstillatelsen er i boks. De oppfyller ikke kravene til midlertidig beskyttelse og må sendes rett hjem. Samme med kriminelle. I dag får de bli.

Hvis du mener at folk ikke bryr seg så har du ikke fått med deg mye av høyrevinden som blåser over vestlige land for tiden.
Innvandring var viktigste sak sammen med personlig økonomi i USA-valget.
I Norge er spesielt svenske tilstander som har spredd seg til hele Skandinavia omtalt i det siste sammen med generell økt kriminalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Du bør slutte å fokusere så mye på skatt på inntekt - det er de totale utgiftene sett opp mot inntekten man har folk lever av.

Og fordi folk flest har fått mindre "fri" kapital som ikke er bundet opp i gjeld eller økte avgifter,priser - så blir den reelle situasjonen for folk flest at de opplever, og faktisk er, blitt fattigere...

Og DER har du EN av grunnene til at FRP går frem på meningsmålingene

det var DU som kommenterte på dette med skatt på inntekt og proklamerte at din hadde økt. Også løy du så det gren om inntekten din for å prøve å bevise det 😛 En god latter ble det iallefall!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Da sier vi takk og farvel til deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, obygda said:

Vel - om du betaler 3000 kroner i måneden til en privat barnehage eller samme beløp til en offentlig barnehage og begge leverer samme tjenesten med lik kvalitet - og den private barnehagen tar ut noen kroner overskudd. Hvor ligger da problemet?

Problemet ligger da i den offentlige barnehagen som ikke klarer å drifte effektivt nok - de burde satt ned prisen til f.eks 2800 kroner og så se om den private kunne levere til den prisen. Det "forsvinner" ingen penger ned i lommene på private her - det er i de offentlige lommene pengene forsvinner. Poenget er at skal du få  NED utgiftene må du he en form for konkurranse her som kan virke prispressende. Og så må du ha et offentlig tilsyn som ser til at tjenestene leveres slik de skal....Det er det offentlige tilsynet her som er viktig - ikke hvem som drifter barnehagen!

Dette er rett og slett fei. Det er ingen magi som gjør at private kan drive billigere enn offentlige. Dette er en seiglivet myte som er akkurat det, en myte. Og rett og slett feil. Til og med opphavet til New Public Management som går ut på å "privatisere" offentlige tjenester har innrømmet at dette medfører dyrere og dårligere tjenester.

Og problemet er ikke at de tar ut "noen korner" i overskudd. Det er typisk uredelig argumentasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, obygda said:

Om man er så dum at man tar opp forbruksgjeld er det hvertfall ikke regjeringens politikk som er problemet 🙄

Endret av rabler
  • Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (13 minutter siden):

Men nå var det ikke mindre råd DU blandet deg inn i. Det var en kommentar om skatt på inntekt.

Det er du som virrer i din egen verden og vrir om til nytt tema så fort du innser at du har bommet og fortsetter den blå propagandaen som fikk deg inn i problemet i første omgang...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (30 minutter siden):

Dette er rett og slett fei. Det er ingen magi som gjør at private kan drive billigere enn offentlige. Dette er en seiglivet myte som er akkurat det, en myte. Og rett og slett feil. Til og med opphavet til New Public Management som går ut på å "privatisere" offentlige tjenester har innrømmet at dette medfører dyrere og dårligere tjenester.

Og problemet er ikke at de tar ut "noen korner" i overskudd. Det er typisk uredelig argumentasjon.

Jeg har ikke påpekt at det private kan drive billigere enn det offentlige - men jeg mener at dersom det private kan dra ut et overskudd på driften og foreldrene betaler det samme som i offentlige barnehager  - og de får de samme tjenesten som leveres fra det offentlige - så betyr det at det på papiret kan være rom for å redusere kostnadene ved å drifte barnehagen.

Dersom en offentlig barnehage har et budsjett på 20 milloner og året - og den private også har et budsjett på 20 millioner - og begge tar samme betaling fra foreldre - og begge barnehager leverer de samme tjenestene til den kvaliteten som kommunen definerer - og det ender med at den private kan hente ut 2 millioner i overskudd - vel så forteller det meg at da burde jo den offentlige kunne levere denne tjenesten til 18 millioner - ikke 20 millioner..

Så da kunne kommunen f.eks gå til den offentlige og si at neste års budsjett vil være 19 millioner for begge . Så sparer kommunen 2 millioner samlet for disse 2 barnehagene. Da spiser man av overskuddet til den private - og man presser det offentlige til å bli litt mer effektiv

At den private klarte å få 2 millioner i overskudd tyder vel på at det er er noe å hente mhp kostnader her....

Dersom da den offentlige sier at det går ikke - "vi klarer  ikke å levere tjenesten til lavere kost enn 20 millioner", vel da kan kommunen legge frem tallene fra den private barnehagen og vise til disse. Om det så stilles spørsmålstegn med f.eks lønnsutgifter, arbeidsmiljø, hvor god tjenestene er i de 2 ulike barnehagene - vel så undersøker man det og kommer frem til en konklusjon på hvordan man vil ha det.

Jeg tror at dersom man KUN har offentlige barnehager - da er det lite sammenligningsgrunnlag på hvorvidt denne drives fornuftig. Og jeg personlig tror det beste alltid vil være at man har både offentlige og private tilbydere slik at kommunen kan se driften på disse to opp mot hverandre. Kommunen har faktisk en plikt til å se til å få mest mulig ut av hver krone til felles beste for alle innbyggerene....

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Men nå var det ikke mindre råd DU blandet deg inn i. Det var en kommentar om skatt på inntekt.

Det er du som virrer i din egen verden og vrir om til nytt tema så fort du innser at du har bommet og fortsetter den blå propagandaen som fikk deg inn i problemet i første omgang...

Nei  - hele poenget var å finne forklaringer til hvorfor FRP går frem på meningsmålingene. Og da må en jo se på ulike sider med dagens politikk som folk kanskje er misnfornøyd med.. Skatt,avgifter og hva man faktisk sitter igjen med til å leve for hver måned betyr mye for folk flest...

Og jeg mener det har gått feil vei uavhengig av om du er rik eller fattig. Det er i seg selv ganske å slående mener nå jeg.

Og siden folk ser at samfunnet er blitt mye dyrere  å leve i - så blir man jo irritert når regjeringen deler ut penger i hytt og gevær ut av landet på prosjekter mange finner totalt bortkastet.

Og jeg er enig i de som synes regjeringen bruker pengene de disponerer på feil måte - ikke alt selvfølgelig fordi jeg er veldig for en sterk velferdsstat, men jeg mener man tuller bort penger. Og jeg mener man på enkelte områder viser manglende kompetanse til å forstå alle sammenhenger. Regjeringen har jo lagt frem skatteregler som har vist seg å virke 180 grader annerledes enn hva de selv så for seg - f.eks dette høyprisbidraget på kraft som de skrotet.

De har også statsråder som ikke har kompetansen man bør ha i den rollen man skal bekle  - det legges f.eks mer vekt på partibok enn evne til å sette seg inn i komplekse spørsmål.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...