Salvesen. Skrevet søndag kl 17:17 Del Skrevet søndag kl 17:17 wampster skrev (1 minutt siden): Ja, i motsetning til AP/etc "alle skal med", "det er vanlige folks tur". Eller vår statsminister Støres "vi følger nøye med" i snart 4 år. Jeg personlig synes det er bra at politikere/partier hører på hva folket er misfornøyd med. Det er tross alt folket de er stemt inn for/av og skal ivareta. Men å "yappe" om det som optar folket er jo feil skjønner jeg Ja det har vært vanlige folks tur, de har fått redusert innteksskatt, økte trygder, redusert barnehage med mer. Men de har også fått inflasjonen satt i gang av blå regjering. De har gjort det de har sagt. Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 17:20 Del Skrevet søndag kl 17:20 (endret) Salvesen. skrev (4 minutter siden): Ja det har vært vanlige folks tur, de har fått redusert innteksskatt, økte trygder, redusert barnehage med mer. Men de har også fått inflasjonen satt i gang av blå regjering. De har gjort det de har sagt. Mkay. Alle land har jo nå klart å stagge inflasjonen og begynt å sette ned rentene, men etter 3 år i regjering er dette kanskje også de blå sin skyld at ikke Norge har klart å gjøre noe med også? For ikke å snakke om nettleie/strømpriser/strømstøtte, der har de virkelig truffet spikern på hodet. Hvor mye har de (dagens regjering) økt oljepengebruken med i årene de har sittet igjen? Sitat: Sitat Regjeringa vil auke oljepengebruken til 460,1 milliardar kroner i statsbudsjettet for neste år. Dette vil bidra til å fyre opp norsk økonomi noko i 2025 I 2025 vil oljepengebruken utgjøre nesten 11 prosent av brutto nasjonalprodukt (bnp) for Fastlands-Norge, opp fra 10,4 prosent i 2024. Ja, de jobber hardt for å få ned inflasjonen. Går den ikke ned snart må det være forrige regjerings skyld. Et par perioder til nå så kanskje de får noen resultater Endret søndag kl 17:24 av wampster 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:24 Del Skrevet søndag kl 17:24 wampster skrev (Akkurat nå): Mkay. Alle land har jo nå klart å stagge inflasjonen og begynt å sette ned rentene, men etter 3 år i regjering er dette kanskje også de blå sin skyld at ikke Norge har klart å gjøre noe med også? For ikke å snakke om nettleie/strømpriser/strømstøtte, der har de virkelig truffet spikern på hodet. Hvor mye har de (dagens regjering) økt oljepengebruken med i årene de har sittet igjen? Nei alle land har ikke det, men noen. Norge sliter med svak krone men inflasjonen er nesten på ønsket nivå om dagen. At inflasjonen stammer i fra pengebruk under covid er ingen nyhet, om du ikke tror meg kan du jo spør en AI eller faktisk gjøre litt research selv. Avhengig av hvor lat du er. Jeg har aldri sagt at dagens regjering har vært den beste på å stoppe inflasjonen/bivirkningene fra Covid. Jeg svarte bare på hva de har gitt til vanlige folk og det er massiv nedgang i innteksskatt, økte trygder og reduserte avgifter. ift strøm har de hatt støtte hele perioden... Alt tilsier at en fortsatt blå regjering hadde vært mye verre for folk flest, historisk sett. Dagens regjering holder seg nå innenfor handlingsregelen... Men at pengebruken er enorm er jeg absolutt helt enig i. Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:27 Del Skrevet søndag kl 17:27 Salvesen. skrev (1 minutt siden): Tall for påstanden om at din innteksskatt har gått opp, det var det du svarte på. Husker du dårlig? Med tallene skal jeg sannsynligvis vise deg at du tar feil. Hvorfor skal jeg legge frem min selvangivelse i et åpent forum som dette for å bevise det jeg allerede ser svart på hvitt? Inntektsskatten min HAR gått opp - og jeg tjener godt - langt mer enn disse grensene som som omtales som "vanlig" inntekt. Men jeg lever vel som om jeg hadde 400-500k i inntekt - så min livsstil er på linje med Olav Thon - en mann jeg hadde stor respekt for. Og når man tjener godt - og bruker lite - så øker formuen også - så da kommer formueskatten i tillegg til økte skattesatser på toppen av dette igjen. Jeg har fått økt skatt med dagens regjering - men jeg klarer meg brillefint fordi jeg har så lavt forbruk. Men jeg blir jo fattigere og fattigere fordi staten forsyner seg av stadig større andel av min inntekt - og siden jeg tjener i NOK og opplever de samme øke kostnadene som alle andre - vel så går det jo ikke fremover med min økonomi heller. Men siden jeg klarer meg fint så er ikke min situasjon så interessant her - bare at jeg som "riking" blir fattigere også! La oss heller fokusere på alle andre - altså "vanlige" folk - de regjeringen skal ha så stor omsorg for - og som de da skal hente penger til en som meg og gi til dem - har de fått mer disponibel inntekt etter at man har justert på økte priser, økte renteutgifter, økte bomutgifter,økte kommunale avgifter? Svaret er åpenbart NEI - det ser man jo overalt. Stadig flere får problemer med å håndtere hverdagen. Så da har vi altså en fasit som sier : Rikinger blir fattigere OG vanlige folk blir fattigere.... Hvor genial er da regjeringens omfordelingsprosjekt - ja hele den økonomiske politikken? Hvem får det bedre med denne politikken? Skal man BARE se på sin skatteseddel, eller skal man faktisk se på totalen - altså inntekter etter skatt minus vanlige leve kostnader som matpriser,rentekostnader,bilkostnader,bompenger,kommunale avgifter osv... Sitter folk igjen med noen flere kroner da enn under tidligere regjeringer? Svaret mener jeg er ÅPENBART NEI - folk har fått det verre. Enten man er RIK eller bare en "VANLIG" ansatt med lønn under 800k. Så hvem har faktisk fått det bedre? Og her er du ved kjernen til at FRP går frem på meningsmålingene og AP går ned - folk er ikke dumme. De ser at de ikke kan unne seg like mye som før - og de legger skylden på dette på regjeringens politikk. 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet søndag kl 17:29 Del Skrevet søndag kl 17:29 25 minutes ago, obygda said: Når prisen på private og kommunale barnehager er like - hvorfor da henge seg opp i utbytte i barnehager? Er ikke det viktige her hva foreldre får av tjenester for pengene de betaler ? Om de private klarer å drifte dette på en god og sunn måte og samtidig skaffer seg overskudd burde vi jo juble - da kan vi jo håpe på ennå lavere priser neste år. Poenget er at det som betyr noe er hva folk betaler og hva folk får igjen for pengene. Om det er en privat barnehage eller offentlig betyr ingenting bare man får en god tjeneste for de pengene man betaler. Selvfølgelig må man føre tilsyn med barnehager og se til at alle barn får det de har krav på og slå ned på de som måtte prøve å utnytte regelverket for egen vinnings skyld. Og her har kommunen en viktig oppgave : nemlig føre gode tilsyn med barnehagene - men hvem som drifter dem - det burde ikke bety noe som helst for foreldrene. Om de da ikke selv har noen verdibriller på som gjør at det TROR at noen blir utnyttet....... Du skjønner at når privatpersoner henter milliarder rett ut av statskassen så blir det mindre igjen til de pengene var ment for? Dette er ikke vanskelig matematikk. Vi lærte pluss og minus på barneskolen. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet søndag kl 17:29 Del Skrevet søndag kl 17:29 16 minutes ago, Smule8o said: Han er kanskje flint til å ta opp saker. Men han har til tider et ganske lemfeldig forhold til fakta. Ok. Har du noen spesifikke ting han har tatt feil på? Kjekt å se litt kritisk på han for han har mange følgere etterhvert Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 17:33 Del Skrevet søndag kl 17:33 Salvesen. skrev (7 minutter siden): Nei alle land har ikke det, men noen. Norge sliter med svak krone men inflasjonen er nesten på ønsket nivå om dagen. At inflasjonen stammer i fra pengebruk under covid er ingen nyhet, om du ikke tror meg kan du jo spør en AI eller faktisk gjøre litt research selv. Avhengig av hvor lat du er. Jeg har aldri sagt at dagens regjering har vært den beste på å stoppe inflasjonen/bivirkningene fra Covid. Jeg svarte bare på hva de har gitt til vanlige folk og det er massiv nedgang i innteksskatt, økte trygder og reduserte avgifter. ift strøm har de hatt støtte hele perioden... Alt tilsier at en fortsatt blå regjering hadde vært mye verre for folk flest, historisk sett. Dagens regjering holder seg nå innenfor handlingsregelen... Men at pengebruken er enorm er jeg absolutt helt enig i. Javel, så alle problemene vi har i forhold til inflasjon stammer fra forrige regjering, men alt det gode (du påstår mindre skatt) er dagens regjering sin fortjeneste. Det er jo.. også en måte å se det på 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:33 Del Skrevet søndag kl 17:33 obygda skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal jeg legge frem min selvangivelse i et åpent forum som dette for å bevise det jeg allerede ser svart på hvitt? Inntektsskatten min HAR gått opp - og jeg tjener godt - langt mer enn disse grensene som som omtales som "vanlig" inntekt. Men jeg lever vel som om jeg hadde 400-500k i inntekt - så min livsstil er på linje med Olav Thon - en mann jeg hadde stor respekt for. Og når man tjener godt - og bruker lite - så øker formuen også - så da kommer formueskatten i tillegg til økte skattesatser på toppen av dette igjen. Jeg har fått økt skatt med dagens regjering - men jeg klarer meg brillefint fordi jeg har så lavt forbruk. Men jeg blir jo fattigere og fattigere fordi staten forsyner seg av stadig større andel av min inntekt - og siden jeg tjener i NOK og opplever de samme øke kostnadene som alle andre - vel så går det jo ikke fremover med min økonomi heller. Men siden jeg klarer meg fint så er ikke min situasjon så interessant her - bare at jeg som "riking" blir fattigere også! La oss heller fokusere på alle andre - altså "vanlige" folk - de regjeringen skal ha så stor omsorg for - og som de da skal hente penger til en som meg og gi til dem - har de fått mer disponibel inntekt etter at man har justert på økte priser, økte renteutgifter, økte bomutgifter,økte kommunale avgifter? Svaret er åpenbart NEI - det ser man jo overalt. Stadig flere får problemer med å håndtere hverdagen. Så da har vi altså en fasit som sier : Rikinger blir fattigere OG vanlige folk blir fattigere.... Hvor genial er da regjeringens omfordelingsprosjekt - ja hele den økonomiske politikken? Hvem får det bedre med denne politikken? Skal man BARE se på sin skatteseddel, eller skal man faktisk se på totalen - altså inntekter etter skatt minus vanlige leve kostnader som matpriser,rentekostnader,bilkostnader,bompenger,kommunale avgifter osv... Sitter folk igjen med noen flere kroner da enn under tidligere regjeringer? Svaret mener jeg er ÅPENBART NEI - folk har fått det verre. Enten man er RIK eller bare en "VANLIG" ansatt med lønn under 800k. Så hvem har faktisk fått det bedre? Og her er du ved kjernen til at FRP går frem på meningsmålingene og AP går ned - folk er ikke dumme. De ser at de ikke kan unne seg like mye som før - og de legger skylden på dette på regjeringens politikk. HAHA som typisk når en står med buksene nede så nekter en. Javell, da får jeg gjøre jobben for deg da. Jeg tar snitt nordmannen, hen tjener 676000 kroner brutto og har 3.8 millioner i formue. For å gjøre det værst mulig setter jeg det som bank innskudd. Skatt 2021: 209 000 kroner. Skatt 2024: 197 000 kroner. Jo, folk flest har fått langt lavere skatt når en ser på inntekt. De fleste har ikke formue i tillegg og tallene er langt bedre. Men ja, de ultra rike har fått en oppgang, men det er ingen som griner for dere. Og jeg tviler på at det stemmer for din del... 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:34 Del Skrevet søndag kl 17:34 rabler skrev (1 minutt siden): Du skjønner at når privatpersoner henter milliarder rett ut av statskassen så blir det mindre igjen til de pengene var ment for? Dette er ikke vanskelig matematikk. Vi lærte pluss og minus på barneskolen. Vel - om du betaler 3000 kroner i måneden til en privat barnehage eller samme beløp til en offentlig barnehage og begge leverer samme tjenesten med lik kvalitet - og den private barnehagen tar ut noen kroner overskudd. Hvor ligger da problemet? Problemet ligger da i den offentlige barnehagen som ikke klarer å drifte effektivt nok - de burde satt ned prisen til f.eks 2800 kroner og så se om den private kunne levere til den prisen. Det "forsvinner" ingen penger ned i lommene på private her - det er i de offentlige lommene pengene forsvinner. Poenget er at skal du få NED utgiftene må du he en form for konkurranse her som kan virke prispressende. Og så må du ha et offentlig tilsyn som ser til at tjenestene leveres slik de skal....Det er det offentlige tilsynet her som er viktig - ikke hvem som drifter barnehagen! 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:34 Del Skrevet søndag kl 17:34 wampster skrev (Akkurat nå): Javel, så alle problemene vi har i forhold til inflasjon stammer fra forrige regjering, men alt det gode (du påstår mindre skatt) er dagens regjering sin fortjeneste. Det er jo.. også en måte å se det på Nei, det var absolutt ikke det jeg sa og jeg spesifiserte det også. Du er alt for useriøs og legger ord i munnen på folk. Ignore it is, lykke til videre i elendigheten du åpenbart føler deg en del av. Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:38 Del Skrevet søndag kl 17:38 Salvesen. skrev (2 minutter siden): HAHA som typisk når en står med buksene nede så nekter en. Javell, da får jeg gjøre jobben for deg da. Jeg tar snitt nordmannen, hen tjener 676000 kroner brutto og har 3.8 millioner i formue. For å gjøre det værst mulig setter jeg det som bank innskudd. Skatt 2021: 209 000 kroner. Skatt 2024: 197 000 kroner. Jo, folk flest har fått langt lavere skatt når en ser på inntekt. De fleste har ikke formue i tillegg og tallene er langt bedre. Men ja, de ultra rike har fått en oppgang, men det er ingen som griner for dere. Og jeg tviler på at det stemmer for din del... Javel - så jeg er ultra rik? Vel greit å få den merkelappen. Men du vet ikke hva jeg tjener - men jeg tjener vesentlig mer enn 800k for å si det slik, men har en livstil mer i stil med 500k - sånn er nå bare jeg. Men glem meg her - det viktige burde være å ha en regjering som fører en politikk som gir mer å rutte med etter alle faste utgifter for alle som bor i landet...... Det har denne regjeringen mislykkes totalt med 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:41 Del Skrevet søndag kl 17:41 obygda skrev (1 minutt siden): Javel - så jeg er ultra rik? Vel greit å få den merkelappen. Men du vet ikke hva jeg tjener - men jeg tjener vesentlig mer enn 800k for å si det slik, men har en livstil mer i stil med 500k - sånn er nå bare jeg. Men glem meg her - det viktige burde være å ha en regjering som fører en politikk som gir mer å rutte med etter alle faste utgifter for alle som bor i landet...... Det har denne regjeringen mislykkes totalt med haha nei du er ikke ultra rik du er bare missinformert, du har gått NED i skatt med en inntekt på 800k og formue rundt denne summen. Som sagt, jeg tror ikke på deg. Og du burde regne på det selv og slutte å spre missinformasjon. Det er virkelig skadende for samfunnet, noe FRP holder på med i stor grad. lurer dere til å tro slike ting Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:44 Del Skrevet søndag kl 17:44 (endret) Salvesen. skrev (3 minutter siden): haha nei du er ikke ultra rik du er bare missinformert, du har gått NED i skatt med en inntekt på 800k og formue rundt denne summen. Som sagt, jeg tror ikke på deg. Og du burde regne på det selv og slutte å spre missinformasjon. Det er virkelig skadende for samfunnet, noe FRP holder på med i stor grad. lurer dere til å tro slike ting Herregud - vel jeg tjener mange ganger 800k og MER enn stortingspolitikerene eller LO formannen - sånn - da vet du det. Så kan du gå inn og se om jeg har fått økt skatt eller ikke. Men ditt fokus burde jo være på folk flest...hvorfor klager alle sammen på at de har fått mindre råd? Endret søndag kl 17:45 av obygda 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:46 Del Skrevet søndag kl 17:46 obygda skrev (1 minutt siden): Herregud - vel jeg tjener mange ganger 800k og MER enn stortingspolitikerene eller LO formannen - sånn - da vet du det. Så kan du gå inn og se om jeg har fått økt skatt eller ikke. Er så mye enklere om du bare oppgir tall? LO formannen har fått redusert skatt på lønnen sin hun også... Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 17:50 Del Skrevet søndag kl 17:50 (endret) Salvesen. skrev (17 minutter siden): Jeg tar snitt nordmannen, hen tjener 676000 kroner brutto og har 3.8 millioner i formue. For å gjøre det værst mulig setter jeg det som bank innskudd. Skatt 2021: 209 000 kroner. Skatt 2024: 197 000 kroner. Jo, folk flest har fått langt lavere skatt når en ser på inntekt. De fleste har ikke formue i tillegg og tallene er langt bedre. Men ja, de ultra rike har fått en oppgang, men det er ingen som griner for dere. Og jeg tviler på at det stemmer for din del... Hvor har du 3.8MNOK i formue fra? https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/inntekt-og-formue/statistikk/inntekts-og-formuesstatistikk-for-husholdninger/artikler/median-formue-pa-2-millioner-kroner-i-2022 Snittformuen har da gått opp med 100% fra 2022 til 2023 (du skriver 3.8 MNOK) ? Hvor har du hentet det tallet fra? edit: Hvis man legger vekt på yngre som sliter med høye boligpriser, høye matpriser, høye leiepriser, liten mulighet til sparing etc (de under 45 år) så er vi i hvert fall langt unna et snitt på 3.8MNOK. Men de eldre som fikk kjøpt bolig billig og slikt, de har høy formue og lite å klage på og drar opp snittet mye. Endret søndag kl 17:53 av wampster 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:52 Del Skrevet søndag kl 17:52 (endret) Salvesen. skrev (7 minutter siden): Er så mye enklere om du bare oppgir tall? LO formannen har fått redusert skatt på lønnen sin hun også... Hva skal du med det tallet? Du kan jo bare bruke en slik kalkulator som f.eks denne : https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3800-skattberegning-2025-sammenlignet-med-2024 Den viser da endringen på skatt på lønn - ikke justert mhp økt formue... Og her viser denne kalkulatoren at min skatt ØKER De fleste vil jo se at de store pengene for "folk flest" ikke ligger her - men i de økte utgiftene de har fått - økte utgifter som følge av blant annet regjeringens politikk Endret søndag kl 17:54 av obygda 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:54 Del Skrevet søndag kl 17:54 (endret) obygda skrev (3 minutter siden): Hva skal du med det tallet? Du kan jo bare bruke en slik kalkulator som f.eks denne : https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3800-skattberegning-2025-sammenlignet-med-2024 Den viser da endringen på skatt på lønn - ikke justert mhp økt formue... Og her viser denne kalkulatoren at min skatt ØKER Jeg bruker jo skattekalkulator, fra skatteetaten og gjerne for 2025 siden det ikke finnes hos skatteetaten enda. Det er helt håpløst å diskutere med deg. Du ror bare som bare det. Bare oppgi tallet da? Er det så forbanna vanskelig? Min inntekt er 1123500, hva er din? og PS, min skatt går ned neste år og har gjort det helt siden de blå var i regjering... Men det vet du jo for du bruker jo skattekalkulator 😛 EDIT: ser ikke ut som en kan stole helt på smartepenger for 2025 da denne kalkulatoren som de har gir helt andre tall: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/3798-skatteberegning-2025 anbefaler deg å bruke skatteetaten sine Endret søndag kl 17:56 av Salvesen. Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 17:55 Del Skrevet søndag kl 17:55 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Jeg bruker jo skattekalkulator, fra skatteetaten og gjerne for 2025 siden det ikke finnes hos skatteetaten enda. Det er helt håpløst å diskutere med deg. Du ror bare som bare det. Bare oppgi tallet da? Er det så forbanna vanskelig? Min inntekt er 1123500, hva er din? Minst en million mer enn din Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet søndag kl 17:58 Del Skrevet søndag kl 17:58 obygda skrev (2 minutter siden): Minst en million mer enn din Ah, men da har du gått ned i skatt siden de blå da Så har vi det avklart... Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 18:01 Del Skrevet søndag kl 18:01 Salvesen. skrev (2 minutter siden): Det er helt håpløst å diskutere med deg. Du ror bare som bare det. Bare oppgi tallet da? Er det så forbanna vanskelig? Min inntekt er 1123500, hva er din? Jeg vil også leke "storkar" Er det kun lønn? Eller tar vi med utleie av bolig, næring, boligutviklingsprosjekter, verdiøkning av bolig, fondsavkastning osv også? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå