Gå til innhold

Hvorfor FrP har medvind

Anbefalte innlegg

obygda skrev (2 minutter siden):

Hvorfor sier du dette som om det er en sannhet for alle?

Det er nemlig ikke korrekt for alle,og f.eks totalt skivebom for egen del. Min skatt har f.eks økt. Nå tjener jeg godt og har en enkel livsstil så jeg klarer meg fint. Men fattigere har jeg blitt  Og de fleste opplever jo det faktum at utgiftene øker mer enn inntektene.

Fakta er jo at folk flest sliter mer enn før økonomisk. Dagens regjering lykkes jo ikke å gi folk flest mer disponibel inntekt.

De aller fleste opplever at de blir fattigere fordi alle priser øker mer enn lønnen. Og skattereduksjoner monner ikke nok for de som får det. Selv øker min skatt årlig pga økende formue samt økt skatt på lønn (tjener mer enn der skattereduksjoner slår til),så jeg som "riking" blir reellt sett fattigere,men det blir også vanlige folk med f.eks gjeld og økte offentlige avgifter,matpriser osv.

Ser du ikke at vi ALLE har blitt fattigere under AP regjeringen? De rikeste har  rømt landet og sendt regningen til de neste rikeste og folk flest. Derfor går AP rett ned på meningsmålingene .

Hvilken gruppe i Norge har fått det bedre? NAV'ere? Har en som er uføretrygdet i familien,og han har fått det bedre. Men for alle som jobber kjenner jeg ingen som synes de har fått det bedre.

Ingen!

Åja? Bevis det med tall da... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (45 minutter siden):

Morsomt all den tid nåværende regjering har latt deg beholde mer penger enn ever av lønningene...

Niks. Fikk gode skattelettelser da Siv Jensen var finansminister. Av Støre/Vedum har jeg fått skatteskjerpelser.
I tillegg kommer galopperende prisøkning som har redusert kjøpekraften betydelig hver år med Støre.

Endret av Neptun1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 timer siden):

Ta det helt med ro, regjeringen hatt tatt ansvar og satt ned en kommisjon ledet av kjernekraftmotstander Kristin Halvorsen. Noen som klarer å gjette hva rapporten fra de vil si?

Sol har et problem her på berget: Det er temmelig lite av det den tiden av året behovet faktisk er der.

Vel - jeg er ikke enig i dette. Når magasinene går tom på slutten av vinteren så står solen på himmelen slik at den gir mest effekt - og er det noen vi trenger på våren når magasinene går tomme - er det mer effekt.

Jeg tror mange tenker for enkelt her - de tror at fordi det er mørkt om vinteren og det er lite sol - så vil ikke sol bidra når vi trenger energi og effekt. Men om vinteren skal vi bruke vannkraften - og dersom vi kan gjøre sansynligheten for at konsekvensen med tomme magasiner når våren nærmer seg mindre ved å satse på sol og f.eks import av kraft da - vel så kan vi jo også utnytte mer av vannkraften gjennom vinteren og trenger ikke sikte på mot f.eks 10% restmagasin, men kan kanskje gå helt ned mot 5%.

Så sol mener jeg kan bidra godt til våren - derimot ser jeg jo at sol ikke har så mye verdi om sommeren....

Endret av obygda
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Salvesen. said:

Morsomt all den tid nåværende regjering har latt deg beholde mer penger enn ever av lønningene...

Hvert år de siste 3 åra fikk jeg 1 %-poeng høyere forskuddstrekk uten at noe særlig har endret seg i min situasjon (enslig pensjonist, < 700 k)

• Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Salvesen. said:

Hva er planen deres? Nekte private selskap å ta utbytte?

Reguleringsmyndigheten for energi bestemmer hvor mye nettleie det er lov å ta. De tillater et "rimelig utbytte" til eier. Men hva som er et "rimelig utbytte" er ganskje løst definert.

Du kan lese litt mer om utbyttefesten som foregår feks her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nettleien-skyter-i-varet-milliarder-gar-til-utbytte/s/5-95-2068235

Der kan man også lese at Frp ønsker at nettselskapene «i større grad opererer etter selvkostprinsippet og ikke som utbyttemaskiner».

32 minutes ago, Salvesen. said:

Er forøvrig enig, nettleien har blitt for høy. Jeg ble regelrett lurt av den nye ordningen med effekt. Hadde håpet på gulrot til små forbrukere som lovet men det har bare eskalert opp i pris selv med lavt forbruk.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Hvert år de siste 3 åra fikk jeg 1 %-poeng høyere forskuddstrekk uten at noe særlig har endret seg i min situasjon (enslig pensjonist, < 700 k)

Problemet her er forskuddstrekk. Du har fått reduserte skatter. Sjekk skattemeldingene dine evt bruk skattekalkulator på skatteetaten sine sider den går tilbake til 2018.

Dette er problemet. Folk regner ikke på ting, styrt av følelser og overskrifter

Samt yapping fra feks frp.

Ta dere i nakken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (2 minutter siden):

Reguleringsmyndigheten for energi bestemmer hvor mye nettleie det er lov å ta. De tillater et "rimelig utbytte" til eier. Men hva som er et "rimelig utbytte" er ganskje løst definert.

Du kan lese litt mer om utbyttefesten som foregår feks her:

https://www.nettavisen.no/okonomi/nettleien-skyter-i-varet-milliarder-gar-til-utbytte/s/5-95-2068235

Der kan man også lese at Frp ønsker at nettselskapene «i større grad opererer etter selvkostprinsippet og ikke som utbyttemaskiner».

Så, kort forklart har de IGJENN bare yappet om ett tema de vet plager folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, rabler said:

Da regner jeg med de vil stoppe utbyttefesten i private barnehager, skoler og helseforetak også da eller?

For noen klovner.

De kan ikke kreve mer betalt fra hverken bruker eller stat/kommune etter hvor mye utbytte de tar, så det er ikke en relevant sammenligning i det hele tatt.

Og når det kommer til barnehager kan ting tyde på at private barnehager faktisk gir bedre resulat uten å koste mer.

https://www.barnehage.no/foreldrene-er-litt-mer-fornoyd-med-alt-i-de-private-barnehagene/241982

Så klovner er vel mer de som er mot alt privat av prinsippielle årsaker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Neptun1 said:

Det er ingen konflikt mellom å håndheve nasjonalstaten og handle/samarbeide med andre land.
Ingen som har tatt til orde for å bli et nytt Nord-Korea heller, hvorfor må det alltid overdrives?

Siste setningen er uforståelig. Er det din oppriktige mening?
FrP har hatt strengere innvandringspolitikk som hjertesak nr 1 i alle år - og kommer selvsagt til å fortsette med dette.
De fremmet et 40 punkts forslag gjennom Listhaug som bekrefter dette. De fleste forslagene fikk støtte også fra AP og SP.
Men selvsagt ikke Krf og Venstre som liksom skulle være samarbeidende partier.

"Streng" innvandringspolitik. Og om den får støtte fra Arbeiderpartiet og SP så er det jo ikke bare Frp som er opptatt av innvandring…

Frp kommer aldri til å gå så langt som innvandrings"skeptikerne" ønsker. Dette er enkel logikk. Fro bryr seg ikke om innvandring, de bryr seg om lave skatter for seg selv. Resten av Frp sine saker er "det som vi kan tjene stemmer på akkurat nå".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Åja? Bevis det med tall da... 

Hva slags tall vil du ha? At reallønnen har vært negativ eller flat fra 2015 til 2023 og at man har "prognose" på en oppgang i 2024 - en prognose som allerede nå er utdatert!  Og det hjelper jo lite dersom en reallønnsveksten blir spist opp av økte renter. Det er jo sluttsummen på kassa som teller som rema 1000 sier - og sluttsummen må jo justeres for økte utgifter på alle områder - også økte renter.  Og hva opplever folk flest? Jo at deres egne renteutgifter går bananas - at kommunen og fylkeskommunen sin gjeld går bananas slik at de må kutte tilbud.

Ser du ikke at regjeringen ikke forstår seg på økonomi - de fokuserer på enkelte områder og klarer ikke å se helheten på politikken - og helheten er jo at folk flest opplever en kombinasjon av økte utgifter til mat, strøm,helse, kommunale avgifter osv som langt overskrider det man før økt i lønnsposen ETTER skatt.  Og på toppen av dette ser man at det offentlige tilbudet blir MINDRE. Skoler legges ned, eldresentre legges ned, mye sentraliseres og tilbudene blir rett og slett dårligere for alle.

Selv fagbevegelsen har vist at reallønnen har hatt elendig utvikling - og husk at reallønnen ikke er justert for økte utgifter til gjeld.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/folk-flest-fikk-nedgang-i-reallonna-i-2023-6.158.1027635.5272645f78

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er snålt at en forhenværende langrennsløper må gjøre journalistenes jobb. 
Tror mange er lei, og stemmer av frustrasjon for å gi en beskjed til Høyre og AP.

Anbefaler å følge han her, han er flink til å sette fingeren i øyet på mange saker

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (8 minutter siden):

De kan ikke kreve mer betalt fra hverken bruker eller stat/kommune etter hvor mye utbytte de tar, så det er ikke en relevant sammenligning i det hele tatt.

Og når det kommer til barnehager kan ting tyde på at private barnehager faktisk gir bedre resulat uten å koste mer.

https://www.barnehage.no/foreldrene-er-litt-mer-fornoyd-med-alt-i-de-private-barnehagene/241982

Så klovner er vel mer de som er mot alt privat av prinsippielle årsaker.

Når prisen på private og kommunale barnehager er like - hvorfor da henge seg opp i utbytte i barnehager?

Er ikke det viktige her hva foreldre får av tjenester for pengene de betaler ? Om de private klarer å drifte dette på en god og sunn måte og samtidig skaffer seg overskudd burde vi jo juble - da kan vi jo håpe på ennå lavere priser neste år. Poenget er at det som betyr noe er hva folk betaler og hva folk får igjen for pengene. Om det er en privat barnehage eller offentlig betyr ingenting bare man får en god tjeneste for de pengene man betaler.

Selvfølgelig må man føre tilsyn med barnehager og se til at alle barn får det de har krav på og slå ned på de som måtte prøve å utnytte regelverket for egen vinnings skyld. Og her har kommunen en viktig oppgave : nemlig føre gode tilsyn med barnehagene - men hvem som drifter dem - det burde ikke bety noe som helst for foreldrene. Om de da ikke selv har noen verdibriller på som gjør at det TROR at noen blir utnyttet.......

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Så, kort forklart har de IGJENN bare yappet om ett tema de vet plager folk.

Nei. RME er underlagt NVE, som igjen er underlagt Energidepartementet som igjen er underlagt regjeringen. 

Så i regjering kan de godt gjøre noe med dette. Forstår at du har et hat for Frp, men det er ikke vits i å bli meningsløst irrasjonell fordi.

At du ikke tror de faktisk kommert til å gjøre noe med dette om de eventuelt kommer i regjering er nå så. Men regjeringsdeltakelse gir de i alle fall muligheten.

Og vi vet i alle fall at dagens regjering har ingen ønske om å gjøre noe med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (19 minutter siden):

Hva slags tall vil du ha? At reallønnen har vært negativ eller flat fra 2015 til 2023 og at man har "prognose" på en oppgang i 2024 - en prognose som allerede nå er utdatert!  Og det hjelper jo lite dersom en reallønnsveksten blir spist opp av økte renter. Det er jo sluttsummen på kassa som teller som rema 1000 sier - og sluttsummen må jo justeres for økte utgifter på alle områder - også økte renter.  Og hva opplever folk flest? Jo at deres egne renteutgifter går bananas - at kommunen og fylkeskommunen sin gjeld går bananas slik at de må kutte tilbud.

Ser du ikke at regjeringen ikke forstår seg på økonomi - de fokuserer på enkelte områder og klarer ikke å se helheten på politikken - og helheten er jo at folk flest opplever en kombinasjon av økte utgifter til mat, strøm,helse, kommunale avgifter osv som langt overskrider det man før økt i lønnsposen ETTER skatt.  Og på toppen av dette ser man at det offentlige tilbudet blir MINDRE. Skoler legges ned, eldresentre legges ned, mye sentraliseres og tilbudene blir rett og slett dårligere for alle.

Selv fagbevegelsen har vist at reallønnen har hatt elendig utvikling - og husk at reallønnen ikke er justert for økte utgifter til gjeld.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/folk-flest-fikk-nedgang-i-reallonna-i-2023-6.158.1027635.5272645f78

Tall for påstanden om at din innteksskatt har gått opp, det var det du svarte på. Husker du dårlig? Med tallene skal jeg sannsynligvis vise deg at du tar feil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, obygda said:

Når prisen på private og kommunale barnehager er like - hvorfor da henge seg opp i utbytte i barnehager?

Spør @rabler. Men det virker som han tilhører ytre venstre fløy, og der florerer det teorier om at det faktisk er umulig å gjøre ting både bedre og billigere enn stat/kommune kan.

5 minutes ago, obygda said:

Er ikke det viktige her hva foreldre får av tjenester for pengene de betaler ? Om de private klarer å drifte dette på en god og sunn måte og samtidig skaffer seg overskudd burde vi jo juble - da kan vi jo håpe på ennå lavere priser neste år. Poenget er at det som betyr noe er hva folk betaler og hva folk får igjen for pengene. Om det er en privat barnehage eller offentlig betyr ingenting bare man får en god tjeneste for de pengene man betaler.

Selvfølgelig må man føre tilsyn med barnehager og se til at alle barn får det de har krav på og slå ned på de som måtte prøve å utnytte regelverket for egen vinnings skyld. Og her har kommunen en viktig oppgave : nemlig føre gode tilsyn med barnehagene - men hvem som drifter dem - det burde ikke bety noe som helst for foreldrene. Om de da ikke selv har noen verdibriller på som gjør at det TROR at noen blir utnyttet.......

Eksakt. Og ting tyder på at de private gjør dette bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 minutt siden):

Hva vil du at politikere skal gjøre egentlig? "Yappe" om temaer INGEN bryr seg om/plager folk?
Har en følelse at du hadde sagt det var feil det og..

De må gjerne yappe om de gjør noe med det, men FRP er notorisk å å yappe og så gjøre motsatt når en kommer til stykket. Evt ta offerrollen og stemme for om en vet at resten ikke gjør det.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, bzzlink said:

Jeg synes det er snålt at en forhenværende langrennsløper må gjøre journalistenes jobb. 
Tror mange er lei, og stemmer av frustrasjon for å gi en beskjed til Høyre og AP.

Anbefaler å følge han her, han er flink til å sette fingeren i øyet på mange saker

Han er kanskje flint til å ta opp saker. Men han har til tider et ganske lemfeldig forhold til fakta.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

De må gjerne yappe om de gjør noe med det, men FRP er notorisk å å yappe og så gjøre motsatt når en kommer til stykket. Evt ta offerrollen og stemme for om en vet at resten ikke gjør det.

Ja, i motsetning til AP/etc "alle skal med", "det er vanlige folks tur".
Eller vår statsminister Støres "vi følger nøye med" i snart 4 år.

Jeg personlig synes det er bra at politikere/partier hører på hva folket er misfornøyd med. Det er tross alt folket de er stemt inn for/av og skal ivareta. Men å "yappe" om det som optar folket er jo feil skjønner jeg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...