Femtekolonne Skrevet i går, 17:26 Del Skrevet i går, 17:26 (endret) 27 minutes ago, rabler said: Forsøker du å fremstå som dum? Vanlige simplistiske modeller kan ikke si noe som helst om slike systemer Det er folk som har begynt å innse at økonomi er komplekse systemer, men disse møter foreløpig en del motstand fra etablerte "shamaner" og "spåkoner". Er det dette, deres egne separate diskusjon, som kalles en ordkrig? Endret i går, 17:27 av Femtekolonne 4 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet i går, 17:28 Del Skrevet i går, 17:28 Orion666 skrev (18 timer siden): Ikke for å angripe FrP generelt, jeg er ganske imponert over det politiske håndverket de viser om dagen. Men: FrP hadde syv justisministre under Solberg-regjeringen, og de imponerte ikke generelt. Særlig ille var det under flyktningekrisa i 2015. Man bør forvente bedre av enhver regjering og dens partier. Man kan jo ønske at sine parti får gjennomslag for alt, men slik er det ikke. Det er kjøttvekten (i regjering) og stortinget som bestemmer. De såkalte samarbeidspartiene Venstre og Krf allierte seg i mange saker med venstresiden - mot Høyre og FrP. Allikevel pekte pilene i riktig retning med det aller meste, de stimulerte næringslivet og fikk inn flere penger enn noen gang etter skattenedsettelser. Støre/Vedum gjør hva de kan for å knekke ryggen på bedriftene og arbeidsplassene med store skatteøkninger - og spesielt de store økningene for drivstoff og strømpriser. Begge deler skulle vært Norges fortrinn, men har i stedet blitt en akilleshæl. Faktisk har de styrt så ille at man skulle tro de legger ut snubletråder med vilje til dem som tar over og skal rette opp i skadene de har påført. Angående "flyktningskrisen" så var det Støre og AP som startet den ved å kreve 10.000 flere båtmigranter til Norge, noe som endte i det store flyktningforliket som ble oppfattet som en invitasjon. Kun FrP stemte i mot! 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 18:04 Del Skrevet i går, 18:04 (endret) 1 hour ago, rabler said: Endret i går, 18:13 av Smule8o Dobbelpost Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 18:12 Del Skrevet i går, 18:12 1 hour ago, rabler said: Forsøker du å fremstå som dum? Nei? Men tenkte det var greit med en avklaring på hva ordet kompleks faktisk betyr siden det virket som om det ikke var helt klart for deg. 1 hour ago, rabler said: Vanlige simplistiske modeller kan ikke si noe som helst om slike systemer Det er folk som har begynt å innse at økonomi er komplekse systemer, men disse møter foreløpig en del motstand fra etablerte "shamaner" og "spåkoner". Hvilken ekspertise har du innen økonomi? De flest økonomer sier nå det er sært mange variabler i sving og at det derfor er svært vanskelig å spå fremtiden. Men det er bred enighet om at økt statlig pengebruk øker aktiviteten i økonomien, og at økt aktivitet i en økonomi som allerde har høy aktivitet og lav arbeidsledighet medfører inflasjon. Men de tar altså alle feil og du vet bedre? Du får ringe Norges Bank å fortelle at renteøkningene de har foretatt er bare tull, siden de åpenbart forstår ingenting og det er komplekst. 3 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet i går, 19:09 Del Skrevet i går, 19:09 Neptun1 skrev (1 time siden): Man kan jo ønske at sine parti får gjennomslag for alt, men slik er det ikke. Det er kjøttvekten (i regjering) og stortinget som bestemmer. De såkalte samarbeidspartiene Venstre og Krf allierte seg i mange saker med venstresiden - mot Høyre og FrP. Allikevel pekte pilene i riktig retning med det aller meste, de stimulerte næringslivet og fikk inn flere penger enn noen gang etter skattenedsettelser. Støre/Vedum gjør hva de kan for å knekke ryggen på bedriftene og arbeidsplassene med store skatteøkninger - og spesielt de store økningene for drivstoff og strømpriser. Begge deler skulle vært Norges fortrinn, men har i stedet blitt en akilleshæl. Faktisk har de styrt så ille at man skulle tro de legger ut snubletråder med vilje til dem som tar over og skal rette opp i skadene de har påført. Angående "flyktningskrisen" så var det Støre og AP som startet den ved å kreve 10.000 flere båtmigranter til Norge, noe som endte i det store flyktningforliket som ble oppfattet som en invitasjon. Kun FrP stemte i mot! Jeg forsvarer på ingen måte dagens regjering, men den altså IKKE ansvarlig for håndteringen av flyktningstrømmen i 2015. 3 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet i går, 19:19 Del Skrevet i går, 19:19 On 17.11.2024 at 7:11 PM, obygda said: Det er vel den lønnen som står oppgitt i selvangivelsen som denne salvesen har vært på jakt etter... Men han kan virre rundt i sin egen verden - folk flest HAR fått mindre råd - det står jo side opp og side ned om det i avisene Ut i fra diskusjonen her og en sjekk på skatteetaten så ser jeg at jeg ikke betaler mer skatt nå enn under blått styre. Jeg tjener 700000kr. Jeg sjekket med å legge inn vesentlig høyere lønn og man må jaggu opp i det man må kalle lederlønn for å få noen økning. Den siste virkelige økningen i skatt fikk jeg av Erna og den har ikke de røde gjort noe med, men det er altså ikke økt. Jeg skjønner at det kan svi med formueskatt når boligprisene har tatt helt av og bidrar til at flere "vanlige" kan falle innunder denne. Kanskje den bør økes for å ta høyde for det og være mer individuell? Men en gang i tiden jobbet jeg for fintfolk stadig vekk og den gang var skattelistene tilgjengelige og uten at man måtte registrere seg for å søke. Det var derfor lett å snoke litt. Jeg så at flere av de vi jobbet for hadde 0 i inntekt, men 10-20 og helt opp i 200millioner i formue. Og formuen økte betraktelig for hvert år. Skatten var dessuten svært lav. Så jeg tviler på at alle betaler etter evne og det vil bli katastrofalt om kun inntekt skal skattes. Men om det er, som jeg har blitt forklart, at firmaets verdi/lokaler etc blir regnet inn under formue så skjønner jeg at det blir galt. Det er ikke en persons rene formue før det selges og gjøres om til cash. Her skulle man vel tro det holdt med skatt på utbytte så eier kan velge å investere fremfor å tømme? Men det er mulig jeg har misforstått. Ikke er jeg så interessert i det heller da man har nok med egen økonomi på det lavere planet. Vi som har familie har fått dårligere råd i år, sammenlignet med for to år siden. Rentene på lån har gått opp og generelt alle varer har steget i pris. Men rentene var sykt lave lenge, og de svinger. Det var vel ikke uventet at det som går ned på ett punkt tar en tur opp igjen. Og sånn har det også vært under blått styre. Det eneste jeg finner spesielt med boliglånsrenta er at den var lav så lenge. Og den er fortsatt ikke i nærheten av hvor høy den var en gang. Det gnåler stadig mine gamle foreldre om samtidig som de glemmer at boligpris vs lønn ikke er helt det samme lenger. Men jeg greier ikke tillegge noe parti skylden for boligrenta. Når det gjelder prisen på alt annet så er vel ikke det lokalt i Norge? Ja, en svak krone drar opp prisene, men jaggu har prisene gått opp i europa ellers også. Matprisene i Norge er kunstig høye, men det skyldes vel like mye de få grådige som styrer matmonopolet vi har. Jeg er enig med FRp i mye, men kommer nok ikke stemme på dem rett og slett fordi de har for fagre løfter de ikke kommer til å holde og noen ting de ikke roper så høyt om, som kommer til å ramme meg som arbeidstager, som de kommer til å gjennomføre. Det er litt viktig å se på totalen når man skal stemme. Joda, jeg synes vi kan kutte i penger som brukes utenlands. Ja, vi kan godt bremse innvandring og sette den økonomiske støtten til flyktninger/asylsøkere ned på nivået til nabolandene. Men ikke om det går på bekostning av min egen trygghet rundt arbeidsplass og lønn. Og selv om min kjøpekraft har gått ned så overlever vi som familie på 5 greit. Lån, strøm etc blir betalt, vi kjøper for mye mat, drar på 1 utenlandsferie i året (og det er jaggu dyrt når to av kidsa plutselig går som voksne, også i matveien) og vi sparer penger hver måned. Men man må selvfølgelig ta noe valg i forhold til hva man bruker penger på. Vi velger bort luksus som å spise ute, treningsstudio, oppussing av større omfang og generelt arver brukte møbler og bruker klær til det ikke er mer igjen. Jeg tror egentlig vi nå er på normalen. Den lavere arbeiderklasse-familien skal egentlig ikke kjøpe bil til en halv mill, ta påskeferien på høyfjellshotell eller være både på granca og i london i løpet av 6mnd. Det var da svært få som kom seg utenbys i sommerferien når jeg vokste opp i Groruddalen? Da valgte heller gamlingene å sende poden på hockey. De måtte velge den gangen også- Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 19:37 Del Skrevet i går, 19:37 Femtekolonne skrev (17 minutter siden): Matprisene i Norge er kunstig høye, men det skyldes vel like mye de få grådige som styrer matmonopolet vi har. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hoy-matpris-i-norge-hvordan-pavirker-det-bonder-og-forbrukere/s/5-95-2131989 Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Orion666 skrev (2 timer siden): Jeg forsvarer på ingen måte dagens regjering, men den altså IKKE ansvarlig for håndteringen av flyktningstrømmen i 2015. Ja, naturligvis de regjerte jo sammen med Høyre. Hva konkret skulle FrP gjort da når samtlige andre parti på stortinget ville slippe inn syrerne som ble inviterte? 2 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden Neptun1 skrev (1 minutt siden): Ja, naturligvis de regjerte jo sammen med Høyre. Hva konkret skulle FrP gjort da når samtlige andre parti på stortinget ville slippe inn syrerne som ble inviterte? En skikkelig jobb? Kritikken min går ikke på politikken, den går på den praktiske håndteringen av politikken. Panikken som bredte seg, mangelen på kompetanse og beredskap, ansvarsfraskrivingen da og senere. 2 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 6 minutes ago, Orion666 said: En skikkelig jobb? Kritikken min går ikke på politikken, den går på den praktiske håndteringen av politikken. Panikken som bredte seg, mangelen på kompetanse og beredskap, ansvarsfraskrivingen da og senere. "Frp" og "skikkelig jobb" er et oksymoron… *host*justisminister*host* 4 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Orion666 skrev (3 timer siden): Jeg forsvarer på ingen måte dagens regjering, men den altså IKKE ansvarlig for håndteringen av flyktningstrømmen i 2015. Ingen som husker dette? https://www.nrk.no/norge/store_-_-norge-bor-ta-imot-10.000-syrere-1.12312042 Når man intervjuet personer som hadde kommet over Storskog så var nettopp dette grunnen til at de kom til Norge, den talen til Støre hadde gått viralt verden rundt. Grensen burde ha blitt stengt langt raskere, det er også problematisk at majoriteten av de som kom nå har fått norsk statsborgerskap. Norsk statsborgerskap blir gitt bort som godteri. Men dette kan heller ikke FrP belastes for: https://snl.no/Flyktningforliket "Flyktningforliket er en avtale som ble inngått på Stortinget i 2015 om å ta imot kvoteflyktninger fra Syria. Avtalen ble støttet av alle partier på Stortinget, bortsett fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti." Endret 22 timer siden av freedomseeker 4 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden freedomseeker skrev (1 time siden): Når man intervjuet personer som hadde kommet over Storskog så var nettopp dette grunnen til at de kom til Norge, den talen til Støre hadde gått viralt verden rundt. Dette er grunnen til at flyktningene kom over Storskog. Putin ville ta oppmerksomheten vekk fra Krim og Donbass. Det klarte han. https://www.nrk.no/norge/5000-migranter-over-storskog_-russland-ville-teste-norge-1.16264314 Skal vi returnere til trådens tema nå? 2 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Orion666 skrev (10 timer siden): Dette er grunnen til at flyktningene kom over Storskog. Putin ville ta oppmerksomheten vekk fra Krim og Donbass. Det klarte han. https://www.nrk.no/norge/5000-migranter-over-storskog_-russland-ville-teste-norge-1.16264314 Skal vi returnere til trådens tema nå? Hva er det du babler om? Det er ikke putins skyld at de som kommer til Norge får permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap. Det er heller ikke putins skyld at vi fører verdens mest radikale innvandringspolitikk. Denne tråden handler også om Frp, ikke Putin,. Så skal vi returnere til trådens tema nå? Makan til avsporing, rimelig desperat du. 2 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Det må være ganske tris for dere venstreradikale i Norge(noe som også inkluderer partiet høyre), at både Finland, Island, Sverige og Danmark(som er styrt av sosialister) fører en lik poltikk som det frp vil gjøre her i landet: Sist fra Finland: https://yle.fi/a/74-20125967 Men i Norge og Sverige så har situasjonen blitt så akutt at det er ingen vei tilbake. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden Når jeg så på Debatten om tirsdagen som tok for seg skattenivået så fostår jeg hvorfor folk stemmer FrP. Det finnes ingen alternativ, særlig når Høyre er så smålige og ikke ønsker fjerne formueskatten for private småsparere og samtidig sier seg villig til å øke skatten generelt. I tillegg er de tilhenger av å øke/innføre en rekke avgifter og er ellers ganske ulne i sine formuleringer om det meste. Mannen i gata vil få det mye verre med samtlige partier om man ser bort fra Frp. Kjøpekraften har fallt som en sten og ingen evner å forbedre den til tross for at pengebingen i Norge øker kraftig. Statlig og kommunalt sløseri blir ikke tatt tak i og offentlig forbruket er ute av kontroll. 1 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden freedomseeker skrev (1 time siden): Det er ikke putins skyld at de som kommer til Norge får permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap. Det er heller ikke putins skyld at vi fører verdens mest radikale innvandringspolitikk Nettopp mitt poeng! Den norske justisministeren er ansvarlig for behandlingen av asylsøkerne. Takk! Lenke til kommentar
Neptun1 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Orion666 skrev (18 timer siden): Slettet. Endret 4 timer siden av Neptun1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 8 hours ago, Trulss said: Når jeg så på Debatten om tirsdagen som tok for seg skattenivået så fostår jeg hvorfor folk stemmer FrP. Det finnes ingen alternativ, særlig når Høyre er så smålige og ikke ønsker fjerne formueskatten for private småsparere og samtidig sier seg villig til å øke skatten generelt. I tillegg er de tilhenger av å øke/innføre en rekke avgifter og er ellers ganske ulne i sine formuleringer om det meste. Mannen i gata vil få det mye verre med samtlige partier om man ser bort fra Frp. Kjøpekraften har fallt som en sten og ingen evner å forbedre den til tross for at pengebingen i Norge øker kraftig. Statlig og kommunalt sløseri blir ikke tatt tak i og offentlig forbruket er ute av kontroll. Man er passe naiv og enkel i hodet om man tror "vanlige folk" får det bedre med Frp… 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå