wampster Skrevet søndag kl 23:05 Del Skrevet søndag kl 23:05 (endret) Salvesen. skrev (40 minutter siden): https://www.kommunal-rapport.no/nyheter/mange-syriske-flyktninger-har-hoyere-utdanning-men-faerre-er-i-arbeid/268829 ... Sitat fra linken du postet: Sitat 60,6 prosent av flyktningene fra 2015 og 2016-kullene (20-66 år) hadde kun grunnskole per 2022 Når det gjelder videregående som høyeste fullførte utdanning, er ikke forskjellene fullt så store, og de varierer mellom 16 og 22 prosent. Nesten 2/3 som kun har ungdomsskole og 80% har "kun grunnskole + videregående" Alle har forskjellige synspunkt, men vil ikke akkurat si det er stor andel med høyere utdanning. Selv etter snart 9-10 år. edit: Syra med 57% grunnskole og la oss si 18% vgs, totalt 75%. Fortsatt ikke "stor" andel høyere utdanning etter min mening. Endret søndag kl 23:08 av wampster 3 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 07:50 Del Skrevet i går, 07:50 Red Frostraven skrev (På 17.11.2024 den 2:09 AM): Det er morsomt å høre 'hjelp dem der de er' for asylsøkere, fordi det er billigere å ha dem i konsentrasjonsleirer i Egypt eller Tyrkia enn å ta dem hit, selv om vi finansierer leirene. ... Så. Hvorfor skal ikke klimatiltak være billigere å utføre alle andre steder enn i Norge? Klimatiltak må til -- det er ingen poeng i å kjøre verden i grus med Prisoner's Dilemma. Jeg skjønner ikke sammenligningen. Hva har klimatiltak med oppholdsted for flyktninger å gjøre? Det er bedre å ha flyktninger så nær der de kommer fra som mulig. Det er ikke bra for Norge å få tusenvis av mennesker fra helt andre kulturer på så kort tid. Det skaper problemer som vi ser i dag. 3 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Så om vi ser til Venstre sitt siste forslag om å kutte strømstøtte, økt pris på kjøtt osv. så skjønner man enda bedre hvorfor folk strømmer mot FrP. Gangsynet har helt forsvunnet i de fleste politiske partier, og man kan undres hva de egentlig tenker på. 6 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden wampster skrev (På 18.11.2024 den 12:05 AM): Sitat fra linken du postet: Nesten 2/3 som kun har ungdomsskole og 80% har "kun grunnskole + videregående" Alle har forskjellige synspunkt, men vil ikke akkurat si det er stor andel med høyere utdanning. Selv etter snart 9-10 år. edit: Syra med 57% grunnskole og la oss si 18% vgs, totalt 75%. Fortsatt ikke "stor" andel høyere utdanning etter min mening. Av og til så må man rett og slett takke for at folk beviser poenget ditt 😂 Og det er en god lærdom når man forsøker å google frem noe som beviser poenget sitt, les artikkelen først.. 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden I Berlin så ber politimesteren nå jøder og homofile om å skjule sin identitet i områder der det bor mye arabere. https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/11/18/jews-gay-people-hide-identity-arab-areas-germany/?utm_medium=Social&utm_campaign=Echobox&utm_source=Twitter#Echobox=1731957959-1 Apropo "hvorfor folk stemmer FrP". Jo, fordi venstreradikal innvandringspolitikk ødelegger samfunnet 3 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden wampster skrev (På 18.11.2024 den 12:05 AM): Sitat fra linken du postet: Nesten 2/3 som kun har ungdomsskole og 80% har "kun grunnskole + videregående" Alle har forskjellige synspunkt, men vil ikke akkurat si det er stor andel med høyere utdanning. Selv etter snart 9-10 år. edit: Syra med 57% grunnskole og la oss si 18% vgs, totalt 75%. Fortsatt ikke "stor" andel høyere utdanning etter min mening. Høyere utdanning må jo defineres. Selv tenker jeg at man minst må ha mastergrad eller bachelor med lang erfaring pluss,pluss. Men det viktige mhp all innvandring er jo evnen til å komme i jobb. Her er det store forskjeller på ulike grupper av innvandrere. Om noe skulle vektlegges så måtte det jo være nettopp evnen til å komme i jobb. Noen kulturer matcher vel dårligere enn andre her. Så får noen bare være tøffe nok å kalle en spade for en spade når man åpner for innvandring. Med det mener jeg at mhp arbeidsinnvandring må vi få inn de som kan bidra. Holder flyktninger utenfor her da dette er en annen gruppe som egentlig burde hjelpes så nær opprinnelsesland som mulig og være et ansvar for alle land i verden å bidra til å hjelpe. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden obygda skrev (28 minutter siden): Høyere utdanning må jo defineres. Selv tenker jeg at man minst må ha mastergrad eller bachelor med lang erfaring pluss,pluss. La oss ikke dra inn arbeidserfaring i utdanning. Har man bachelor eller master er man høyere utdannet Har man mesterbrev i et yrke (tømrermester etc) teller det også, men det er min mening 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden wampster skrev (29 minutter siden): La oss ikke dra inn arbeidserfaring i utdanning. Har man bachelor eller master er man høyere utdannet Har man mesterbrev i et yrke (tømrermester etc) teller det også, men det er min mening Ok,det viktige er jo uansett at den som bosetter seg i Norge ikke går på NAV ytelser resten av livet. Samfunnet må bygges slik at det alltid er fornuftig å arbeide. Dagens ordninger og skatteregler gjør det for fristende for enkelte å bare legge inn årene. Du har gode ytelser i bunn,kanskje for gode? Og du har skatteregler i topp som kanskje er for begrensende for de som kan bidra mye til felleskapet. Dagens venstreside er for opptatt av omfordeling og å gi gode ytelser for de som ikke bidrar til velferdsstaten. Den gamle ap holdningen å gjøre sin plikt og kreve sin rett er helt borte. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Salvesen. skrev (På 17.11.2024 den 5:05 PM): Hva er planen deres? Nekte private selskap å ta utbytte? Er forøvrig enig, nettleien har blitt for høy. Jeg ble regelrett lurt av den nye ordningen med effekt. Hadde håpet på gulrot til små forbrukere som lovet men det har bare eskalert opp i pris selv med lavt forbruk. Når det kommer til nettleie så er det åpenbart rein skjult skatt, jeg var så dum at jeg trodde den strengt regulerte nettleia gikk uavkortet til og investere i strømnettet, jeg burde jo tatt det som en selvfølge at det offentlige gravde til seg der også. Avkastning på egenkapital som andre betaler inn er jo fint..... 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (2 timer siden): Høyere utdanning må jo defineres. Selv tenker jeg at man minst må ha mastergrad eller bachelor med lang erfaring pluss,pluss. Dette er definert. Statistisk sentralbyrå definerer høgare utdanning som minst 120 studiepoeng (2 år) frå høgskule eller universitet. Det fnnes ikkje fullverdige utdanningar på 120 studiepoeng, du må opp i bachelor med 180 studiepoeng for å oppnå ein grad. I praktisk så betyr dette at dersom du dropper ut etter 2/3 av ei bachelorgrad så blir du definerer til å ha høgare utdanning. 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Trulss skrev (5 timer siden): Så om vi ser til Venstre sitt siste forslag om å kutte strømstøtte, økt pris på kjøtt osv. så skjønner man enda bedre hvorfor folk strømmer mot FrP. Gangsynet har helt forsvunnet i de fleste politiske partier, og man kan undres hva de egentlig tenker på. Venstres forslag er så dårlig at jeg tror det egentlig er en politisk hestehandel til fordel for at AP skal forsøke hente seg noe inn igjen ved å da liksom kunne si at dette budsjettet er vi helt i mot. Uansett, det jeg savner nå er tydligere politikk fra Høyre da de er svært vage i hvor de egentlig vil, og ikke minst hva mannen i gata faktisk får tilbake mot å gi dem en stemme. Klarer de ikke komme opp med noe bedre enn de har gjort til nå så går alle mot FrP. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Trulss skrev (54 minutter siden): Venstres forslag er så dårlig at jeg tror det egentlig er en politisk hestehandel til fordel for at AP skal forsøke hente seg noe inn igjen ved å da liksom kunne si at dette budsjettet er vi helt i mot. Uansett, det jeg savner nå er tydligere politikk fra Høyre da de er svært vage i hvor de egentlig vil, og ikke minst hva mannen i gata faktisk får tilbake mot å gi dem en stemme. Klarer de ikke komme opp med noe bedre enn de har gjort til nå så går alle mot FrP. Siste spiker i kista? ABO: https://www.europower.no/politikk/vil-fjerne-hele-momsfritaket-pa-strom-i-nord-norge/2-1-1741027 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (9 minutter siden): Siste spiker i kista? ABO: https://www.europower.no/politikk/vil-fjerne-hele-momsfritaket-pa-strom-i-nord-norge/2-1-1741027 Venstre vil slite med støtte for dette. Hva med likviditet for folket når strømstøtten fjernes? Hjelper ikke å få mindre skatt når regningen forfaller der og da. Nei,politisk spenner Venstre beina under seg selv. Så lite gjennomtenkt at man må lure på hva man driver med i Venstre. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): at man må lure på hva man driver med i Venstre. Det har jeg gjort i hele livet mitt.. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Trulss skrev (7 timer siden): Så om vi ser til Venstre sitt siste forslag om å kutte strømstøtte, økt pris på kjøtt osv. så skjønner man enda bedre hvorfor folk strømmer mot FrP. Gangsynet har helt forsvunnet i de fleste politiske partier, og man kan undres hva de egentlig tenker på. Er ikke så vanskelig og forstå, vi har en litt udefinert lag av befolkningen som kanskje kan kalles den utvidede, politiske klassen, de består av politikere, media, embedsverk/byråkrati, utdanningssektoren, div interessegrupper samt selvsagt representanter for storkapital, ett salig samrøre. De fleste i dette laget er relativt velstående og velutdannede, og de menges ikke med fattige, lavtlønnede eller det lille ubetydelige næringslivet. Jeg regner med de rett og slett ser disse gruppene sine problemer og ønsker som litt banale og simple. Dog kan de disse gruppene bli leie til slutt, jmf siste valget i USA. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Det blir så latterlig å kjøpe klimakvoter. Hvordan vil de pengene føre til bedre klima? Vi sluser jo allerede mange milliarder ut av landet årlig til ulike "hjelpetiltak". Det har vel ikke ført til bedre klima siste 20 år? 3 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Trulss skrev (7 timer siden): Så om vi ser til Venstre sitt siste forslag om å kutte strømstøtte, økt pris på kjøtt osv. så skjønner man enda bedre hvorfor folk strømmer mot FrP. Gangsynet har helt forsvunnet i de fleste politiske partier, og man kan undres hva de egentlig tenker på. De graver kun sin egen grav. Forsåvidt bra slike søplepartier som venstre kommer ut å forteller akkurat hva de står for, så blir det enda mindre stemmer på de. Sperregrensa neste. Endret 1 time siden av Aquatic 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 54 minutter siden Del Skrevet 54 minutter siden 8 minutes ago, Theo343 said: Det blir så latterlig å kjøpe klimakvoter. Hvordan vil de pengene føre til bedre klima? Vi sluser jo allerede mange milliarder ut av landet årlig til ulike "hjelpetiltak". Det har vel ikke ført til bedre klima siste 20 år? Det er ingen tvil om at det er mange steder i verden man får mer utslippskutt per krone enn her på berget. Ca. absolutt alle steder hvor det brennes kull for elektrisitet for eksempel. Så om man faktisk får til fungerende ordninger for å følge opp at det faktisk skjer behøver det ikke være så dumt. Hvordvidt det vil skje eller ikke aner jeg ikke. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26 minutter siden Del Skrevet 26 minutter siden No peikar heile ein av fire veljarar på Sylvi Listhaugs Frp. Partiet får større oppslutnad enn dei to regjeringspartia Ap og Sp har til saman. https://www.nrk.no/norge/frp-storre-enn-regjeringspartia-samla-pa-nrks-maling-for-november-1.17093744 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 11 minutter siden Del Skrevet 11 minutter siden (endret) Jarmo skrev (16 minutter siden): No peikar heile ein av fire veljarar på Sylvi Listhaugs Frp. Partiet får større oppslutnad enn dei to regjeringspartia Ap og Sp har til saman. https://www.nrk.no/norge/frp-storre-enn-regjeringspartia-samla-pa-nrks-maling-for-november-1.17093744 Bare vent til SV har forhandlet ferdig..Da raser AP ennå lenger ned på målingene er min spådom. Smått utrolig at Støre ikke ser problemene som hoper seg opp. Men ved nærmere ettertanke så er han jo bortreist og deler ut penger til andre utenfor Norge. Endret 10 minutter siden av obygda 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå