Gå til innhold

Hvorfor FrP har medvind

Anbefalte innlegg

Norge skal bruke over 8 milliarder på klimakvoter, og har allerede avtalt å bruke inntil 195 millioner av disse i ultrakorrupte Uzbekistan. Klimadepartmentet kan ikke engang svare på hvilke konkrete prosjekter pengene skal brukes til, bare at Verdensbanken har gode mekanismer for å sikre at pengene brukes til det de skal. Sitat fra E24: "Midlene skal ifølge klimadepartementet brukes til prosjekter som hjelper familier å bruke mindre energi, og til å lage et system for rapportering av utslipp." (https://e24.no/energi-og-klima/i/4BWJzE/norge-vil-gi-opptil-195-millioner-kroner-til-usbekistan)

Jeg blir matt av mindre. Bor selv i en kommune med bunnskrapt økonomi, betaler eiendomsskatt, det er kutt i helse og oppvekst, nedlagte ungdomsklubber, mangler skolebøker til elevene og slukker gatelys på kveldene. Jeg skulle ønske det var enkelt å gjette seg til hvilken kommune det er, men er vel beskrivende for ganske mange kommuner for tiden. Det er ikke sikkert at løsningen alltid er å pøse inn mer penger, men er nok av formål innenfor landets grenser å bruke penger på.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er morsomt å høre 'hjelp dem der de er' for asylsøkere, fordi det er billigere å ha dem i konsentrasjonsleirer i Egypt eller Tyrkia enn å ta dem hit, selv om vi finansierer leirene.

...

Så.
Hvorfor skal ikke klimatiltak være billigere å utføre alle andre steder enn i Norge?

Klimatiltak må til -- det er ingen poeng i å kjøre verden i grus med Prisoner's Dilemma.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nåværende klimatiltak fungerer ikke. Det hjelper jo fint lite om Norge bruker penger på uspesifiserte tiltak i et av verdens mest korrupte land, når CO2 øker år for år. Kun med unntak av Corona + 2 år har det vært økning i klimagassutslipp YoY. Norge har allerede ren energiproduksjon til eget bruk. Hvorfor er det Norges ansvar å finansiere andre lands forpliktelser?

FrP har foreslått atomkraftverk. Synes ikke det er noe rart at det er et populært innspill. Jeg vil heller ha et moderne atomkraftverk i egen kommune enn et vindkraftverk.

Jeg kan ikke fordra FrPs Israel-politikk, men er ikke vanskelig å forstå hvorfor de har medvind.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (10 timer siden):

Norge skal bruke over 8 milliarder på klimakvoter, og har allerede avtalt å bruke inntil 195 millioner av disse i ultrakorrupte Uzbekistan. Klimadepartmentet kan ikke engang svare på hvilke konkrete prosjekter pengene skal brukes til, bare at Verdensbanken har gode mekanismer for å sikre at pengene brukes til det de skal. Sitat fra E24: "Midlene skal ifølge klimadepartementet brukes til prosjekter som hjelper familier å bruke mindre energi, og til å lage et system for rapportering av utslipp." (https://e24.no/energi-og-klima/i/4BWJzE/norge-vil-gi-opptil-195-millioner-kroner-til-usbekistan)

Jeg blir matt av mindre. Bor selv i en kommune med bunnskrapt økonomi, betaler eiendomsskatt, det er kutt i helse og oppvekst, nedlagte ungdomsklubber, mangler skolebøker til elevene og slukker gatelys på kveldene. Jeg skulle ønske det var enkelt å gjette seg til hvilken kommune det er, men er vel beskrivende for ganske mange kommuner for tiden. Det er ikke sikkert at løsningen alltid er å pøse inn mer penger, men er nok av formål innenfor landets grenser å bruke penger på.

Så ingenting i innlegget ditt som tilsier at det er en grunn for å stemme frp? Skal de fikse kommunen din? Stoppe denne pengebruken eller hva tenker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Cascada81 said:

"Midlene skal ifølge klimadepartementet brukes [...] til å lage et system for rapportering av utslipp."

Aaaah, et nytt system til å rapportere noe - og sikkert flere offentlige ansatte som skal lese rapportene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Så ingenting i innlegget ditt som tilsier at det er en grunn for å stemme frp? Skal de fikse kommunen din? Stoppe denne pengebruken eller hva tenker du?

Frp er for mindre bistand (i henhold til FN sine satser) slik at man kan bruke pengene i Norge i steden.
Vil si at det er en grunn til å stemme FrP i forhold til hva TS skriver.

Om man tror på det og om det er grunn nok er jo opp til hver enkelt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Høyrepartier har vel medvind over hele Europa. Lett å være godhjertet (innvandring og klima) når man har et fint og rikt liv, men når man begynner å få det vanskeligere kommer ikke dette lenger på toppen av agendaen. 

Venstresiden ser dessverre ikke ut til å ta inn over seg litt realpolitik, verden blir ikke bedre av at den gode siden tilintetgjør seg selv på grunn av sine gode intensjoner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

Frp er for mindre bistand (i henhold til FN sine satser) slik at man kan bruke pengene i Norge i steden.
Vil si at det er en grunn til å stemme FrP i forhold til hva TS skriver.

Kan...

Lenke til kommentar

Jeg tenker:

- Vi har sett en ufattelig naivitet i Europa ovenfor Islam, islamister og innvandring fra midtøsten. Dette er ikke bare venstresiden skyldige i selvsagt, men høyresiden er de som taler klarest for å ta tak i dette mens venstresiden er opptatt av at "det ikke er noe problem" "at folk er rasister" osv. Dette biter ikke folk lenger på i samme grad som før.

- Woke/identitetspolitikk/transideologi som har gått for langt.

- Venstresiden har blitt klart svakere. Dyktige  erfarne travere har blitt byttet ut med klart svakere og ofte naive ubehagelige "skrikedamer" enda lenger til venstre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Da er det like uforståelig. Om TS sa at frp skulle bruke pengene til å fikse kommunen, da hadde det gitt mening. Dette er uansett småpenger i budsjettet og hjelper ikke særlig fordelt på alle kommuner etc.

FrP ønsker å redusere bistand for å bruke pengene i Norge
Dette er noe de er klare på og få (ingen tror jeg?) andre partier sier dette

Bruke penger i Norge > Bruke penger utenlands - For norske statsborgere

Fra min tidligere post:

Sitat

Hvis du mener det er uforståelige at folk stemmer FrP pga av at de ønsker å redusere bistand til utlandet ned til FN nivå for å heller bruke pengene i Norge i den "dyrtiden" vi er i nå får det være opp til deg. Personlig mener jeg det er en ganske naturlig tanke for mange som sliter økonomisk/har det trangere og trangere.

Stemmer ikke FrP selv, men klarer fint å skjønne at endel blir "dratt" i den retningen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (39 minutter siden):

Lett å være godhjertet (innvandring og klima) når man har et fint og rikt liv, men når man begynner å få det vanskeligere kommer ikke dette lenger på toppen av agendaen. 

Not In My BackYard.

image.png.3082d28a2ff345baa336c88944e93c2b.png

Jeg har diskutert innvandringspolitikk med en liberal venninne som selv endte med å flytte i Oslo fordi hun ikke ønsket at barna (etnisk norske) skulle gå på en skole hvor de ble en minoritet. Med andre ord, hun ønsker en liberal innvandringspolitikk, men ønsker ikke selv å være berørt av det eller ta noe ansvar for hva det faktisk medfører.

I forhold til hva tråden spør om tenker jeg folk flest er lei mye som skjer i dagens samfunn og utviklingen i Norge - inkludert yrkespolitikere uten arbeidserfaring som først og fremst ønsker å tjene sine egne interesser og politiske karriere. Jeg opplever også at mange politikere i dag er elitister med en nedlatende holdning til folk flest (som er de de faktisk skal tjene).

• Liker 2
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (5 minutter siden):

Not In My BackYard.

image.png.3082d28a2ff345baa336c88944e93c2b.png

Jeg har diskutert innvandringspolitikk med en liberal venninne som selv endte med å flytte i Oslo fordi hun ikke ønsket at barna (etnisk norske) skulle gå på en skole hvor de ble en minoritet. Med andre ord, hun ønsker en liberal innvandringspolitikk, men ønsker ikke selv å være berørt av det eller ta noe ansvar for hva det faktisk medfører.

I forhold til hva tråden spør om tenker jeg folk flest er lei mye som skjer i dagens samfunn og utviklingen i Norge - inkludert yrkespolitikere uten arbeidserfaring som først og fremst ønsker å tjene sine egne interesser og politiske karriere. Jeg opplever også at mange politikere i dag er elitister med en nedlatende holdning til folk flest (som er de de faktisk skal tjene).

Det samme kan jo sies om vindkraft: Det er jo mange som er for, med argumentasjon om at det er bra for klimaet, men få ønsker vindkraft i egen kommune med mindre de profitterer stort på det, og det er vel ingen som ønsker en vindkraftpark som nærmeste nabo. Poenget mitt er, hvis det er behov for mer klimavennlig energi, ser jeg heller at man får på plass atomkraft. Har ikke noe imot at det bygges ut kjernekraft i et industriregulert område i egen kommune.

I søken på en forklaring på hvorfor mange heller mot FrP, mener jeg inkompetanse og korrupsjon hos alternativene er en sterkere pushfaktor enn FrP er pullfaktor. Høyre har fortsatt ikke kvittet seg med innsidedronningen (gift med innsidekongen). Hva er igjen på høyresiden? KrF og Venstre må sies å være partiene for spesielt interesserte, og MdG er klimasosialister, selv om de ikke innrømmer det. Jeg sier ikke at man skal stemme FrP, men diskuterer forklaringer på hvorfor så mange gjør så. Er selv lei av korrupsjon og tilkarringspolitikere, og opererer man med lavere skattetrykk, er det mindre å karre til seg, eventuelt vanskeligere å sløse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

FrP ønsker å redusere bistand for å bruke pengene i Norge
Dette er noe de er klare på og få (ingen tror jeg?) andre partier sier dette

Bruke penger i Norge > Bruke penger utenlands - For norske statsborgere

Fra min tidligere post:

Hvis du mener det er uforståelige at folk stemmer FrP pga av at de ønsker å redusere bistand til utlandet ned til FN nivå for å heller bruke pengene i Norge i den "dyrtiden" vi er i nå får det være opp til deg. Personlig mener jeg det er en ganske naturlig tanke for mange som sliter økonomisk/har det trangere og trangere.

Stemmer ikke FrP selv, men klarer fint å skjønne at endel blir "dratt" i den retningen

Har ikke sagt jeg ikke skjønner det, men at TS sitt innlegg var utydelig ift tittel.

Å pumpe bistandspenger inn i Norsk økonomi er ikke nødvendigvis positivt for ting som inflasjon som er hovedproblemet for disse folkene allerede.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Cascada81 said:

FrP har foreslått atomkraftverk. Synes ikke det er noe rart at det er et populært innspill. Jeg vil heller ha et moderne atomkraftverk i egen kommune enn et vindkraftverk.

"Foreslått" heter det. Som vanlig har de ingen planer for noe atomkraftverk. Men pytt, hvem bryr seg om brysomme detaljer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

FrP har fått medvind fordi det er et alternativ til Høyre i kjølvannet av Sindre Finnes skandalen

Jeg kan garantere deg 100% at vi hadde besluttet oss til klimakvoter for 8 milliarder om FrP hadde vært majoritetspartiet i Norge, fordi å ikke beslutte oss til klimakvoteordningen vil gjøre oss til en piranha i geopolitikken.

Siste vi har lyst til er å få stempelet som en bananrepublikk som ikke har lyst å samarbeide på den globale arenaen. Klimakvoter er ikke "har du lyst å bli med?" det er "kommer du til å være en av dem?"

Map_of_carbon_taxes_and_emissions_tradin

• Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen er vel at det ikke er noe å hente for vanlige folk om den politiske styringen varierer mellom Høyre og Ap. Vi kan kalle det offentlig og kommunal pengesløsing med politiske representanter som har mistet gangsynet fullstendig.

De rike rømmer landet og sannelig ser det ut til at også de fattigste begynner å se ut over landegrensene for et bedre liv. Dette sier litt om hvor misfornøyde folk er. Vi har lave pensjonssatser det ikke går an å leve av, og den økonomiske friheten til å kunne spise det man ønsker til middag forsvinner i samme sluk som at bevegelsesfriheten skrumper inn som følge av dyre og dårlige transportløsninger. Eldreomsorgen er stadig like svak selv om pressen avslører den ene skjebnen etter den andre.

Mange ser på Frp som eneste løsning, og at det må en revolusjon til for komme seg ut av hengemyren Norge befinner seg i. Dersom Høyre kommer til makten vil bompengene øke, melkekartongavgiften innføres og de er ikke blinde for å øke skatten fra 22 til 25% for å fjerne formueskatten. Dette hjelper ikke vanlige folk og gjør det verre. Frp kan være redningen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Grunnen er vel at det ikke er noe å hente for vanlige folk om den politiske styringen varierer mellom Høyre og Ap. Vi kan kalle det offentlig og kommunal pengesløsing med politiske representanter som har mistet gangsynet fullstendig.

De rike rømmer landet og sannelig ser det ut til at også de fattigste begynner å se ut over landegrensene for et bedre liv. Dette sier litt om hvor misfornøyde folk er. Vi har lave pensjonssatser det ikke går an å leve av, og den økonomiske friheten til å kunne spise det man ønsker til middag forsvinner i samme sluk som at bevegelsesfriheten skrumper inn som følge av dyre og dårlige transportløsninger. Eldreomsorgen er stadig like svak selv om pressen avslører den ene skjebnen etter den andre.

Mange ser på Frp som eneste løsning, og at det må en revolusjon til for komme seg ut av hengemyren Norge befinner seg i. Dersom Høyre kommer til makten vil bompengene øke, melkekartongavgiften innføres og de er ikke blinde for å øke skatten fra 22 til 25% for å fjerne formueskatten. Dette hjelper ikke vanlige folk og gjør det verre. Frp kan være redningen.

Jeg er selv en motstander av formueskatt på arbeidende kapital, men jeg finner det høyst ironisk å løse en svekket arbeiderklasse med mer neoliberalisme og rovdriftskapitalisme.

Dessverre er jeg enig. Dårlige tider gjør at folket trekkes mot radikalisme i håp om endring, og jeg har enda til gode å se en positiv langvarig effekt av høyre- og venstreradikalisme.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...