Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Vil gå fra kona. 2 barn. Hva gjør jeg

Gjest 0c266...785

Anbefalte innlegg

Gjest 0c266...785 skrev (1 time siden):

Ang, det du skriver at de er uadskillelige fra kona, ja. Slik det er nå så er de det. Men jeg vil skilles fra henne. Ikke barna på en måte, barna er hennes glede, jeg kan ikke skjønne at ho får det bra om jeg skal kreve noe omsorg ( iaf i starten?). Ho kan ikke sitte alene om jeg har barna. Slikt fortjener ho ikke. Jeg skriver veldig rotete og gjør det vanskelig for deg/dere å bistå. Jeg beklager til deg og, sorry. 

Hvis du har et svakt forhold til barna, så vil jeg anbefale deg å forsøke å rette på det. Gjerne når kona er på jobb, besøk hos venninner etc.

Det sies at babytida er en tid der far har liten rolle. Godt mulig det, men når barna venner seg av med pupp så bør farsrollen og morsrollen være omtrent likeverdige. Husk at far-barn-tid er like verdifullt for et barn som mor-barn-tid. Du og mor må ikke være sammen med barnet samtidig. Du trenger heller ikke føle at du må ha mors umiddelbare støtte for å være sammen med barna. Du klarer deg nok helt fint alene med barna du også.

At mor skal føle seg "alene" uten 100% samvær med barna synes jeg høres ut som et rart hensyn. Hvorfor skulle ikke barna ha et likt behov for samvær med dere begge? Hvorfor skal ditt hensyn til mor veie tyngre enn ditt hensyn til barnas behov? Barnas behov bør være det aller viktigste hensynet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0c266...785
20 minutes ago, Simen1 said:

Hvis du har et svakt forhold til barna, så vil jeg anbefale deg å forsøke å rette på det. Gjerne når kona er på jobb, besøk hos venninner etc.

Det sies at babytida er en tid der far har liten rolle. Godt mulig det, men når barna venner seg av med pupp så bør farsrollen og morsrollen være omtrent likeverdige. Husk at far-barn-tid er like verdifullt for et barn som mor-barn-tid. Du og mor må ikke være sammen med barnet samtidig. Du trenger heller ikke føle at du må ha mors umiddelbare støtte for å være sammen med barna. Du klarer deg nok helt fint alene med barna du også.

At mor skal føle seg "alene" uten 100% samvær med barna synes jeg høres ut som et rart hensyn. Hvorfor skulle ikke barna ha et likt behov for samvær med dere begge? Hvorfor skal ditt hensyn til mor veie tyngre enn ditt hensyn til barnas behov? Barnas behov bør være det aller viktigste hensynet!

Jeg tror nok at hun ikke vil at ho skal ha de 100. Det er jeg nesten sikker på. Men jeg er ikke i stand nå til å ta meg av de verken 20 eller 50 prosent. 

Og jeg har ingen problemer med å være med de alene når morbgjør andre ting. Er bedre da

Anonymous poster hash: 0c266...785

Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785 skrev (6 minutter siden):

Jeg tror nok at hun ikke vil at ho skal ha de 100. Det er jeg nesten sikker på. Men jeg er ikke i stand nå til å ta meg av de verken 20 eller 50 prosent. 

Og jeg har ingen problemer med å være med de alene når mor gjør andre ting. Er bedre da

Du sier jo selv at du jobber mye for å unngå å være hjemme og ikke pga det økonomiske?

Hva er det som forhindrer deg i å kutte ned på arbeidstiden og være mer hjemme sammen med barna evt kone?

Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785

Kan tråden låses eller slettes. Jeg må finne ut av dette.  Unnskyld om noen har blitt forbanna eller frustrert over det jeg har skrevet.  Jeg har prøvd å være helt ærlig, og ser at det er mye rot i min orddeling. 

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785 skrev (22 minutter siden):

Og jeg har ingen problemer med å være med de alene når morbgjør andre ting. Er bedre da

Det høres ut som dere trenger en ekstra omsorgsperson. En utenfra. Jeg tror barnevernet har noen sånne i beredskap, så det går jo an å be om et møte, forklare situasjonen og spørre om de har en "vikarforelder" å låne ut for å avlaste dine hjemmeoppgaver til du kommer på rett kjøl selv. Jeg vil anta disse er erfarne foreldre med voksne barn, som savner foreldrelivet og har mer å gi. Bare en tanke som poppet opp. Kanskje det er en dårlig ide, så fint om andre kan kommentere forslaget. Jeg kjenner et par som er fosterforeldre, men det er jo en annen sjanger av "vikar". Jeg tror barnevernet har flere varianter av "foreldrevikarer" på ringelista.

Vil det lette på din situasjon om kona ikke er hjemme? Altså mindre mas og stress når hun er borte sånn at du får mer overskudd til omsorg for barna når du er alene med de, hjemme der dere bor nå? Hvis dette er situasjonen så høres det ut som du trenger en vikar til å hjelpe deg. Om ikke fra barnevernet, så kanskje besteforeldre kan trø til noen kvelder i uka?

Hvordan oppfører barna seg når dere er der begge to, og kona må ut en tur? Er det sånn at du får panikk og ikke takler barnas adferd? Eller er det at barna henger sånn på deg at du ikke klarer å vaske, lage mat, spille på PCen eller andre ting? Hvis det er barnas adferd når du er alene med de som er problemet så tror jeg familievernkontor og barnevern har noen foreldrekurs som kan hjelpe til med å forstå barnas adferd og finne måter å takle de bedre på.

Hvor mange timer søvn får du per natt i gjennomsnitt? Hvor lenge sover du maks sammenhengende?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785 skrev (10 minutter siden):

Kan tråden låses eller slettes. Jeg må finne ut av dette.  Unnskyld om noen har blitt forbanna eller frustrert over det jeg har skrevet.  Jeg har prøvd å være helt ærlig, og ser at det er mye rot i min orddeling. 

Takk for meg.

Jeg syns du forklarer deg fint jeg! Og at du er ekstremt klarsynt i forhold til situasjonen. 

Slik jeg forstår deg, trenger du tid til deg selv, og det er utrolig stort å innrømme. Høres ut som om at du er i dyp personlig utvikling, gjerne med tilhørende deperesjon. Å finne seg selv kan være blytungt, særlig med barn og partner.

Flaks for oss at også kvinner jobber og kan være forsørgere, sånn at også menn kan få lov til å vakle seg igjennom de vanskeligste fasene i livet. 

Håper du klarer å legge det fram sånn for partneren din. At du er i en krise og trenger deg selv. Da er odsene større for at det blir mindre konflikter. Det er en kunst å stå i livskriser uten å brenne alle broer, men det gjør reisen videre lettere. For alle, men særlig barna.

Håper du klarer å nøste deg videre til noe bedre. Stor klem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785 skrev (2 timer siden):

Takk for et meget utfyllende svar. Mye gode innspill og inntrykk på meg nå. 

Ang, det du skriver at de er uadskillelige fra kona, ja. Slik det er nå så er de det. Men jeg vil skilles fra henne. Ikke barna på en måte, barna er hennes glede, jeg kan ikke skjønne at ho får det bra om jeg skal kreve noe omsorg ( iaf i starten?). Ho kan ikke sitte alene om jeg har barna. Slikt fortjener ho ikke. Jeg skriver veldig rotete og gjør det vanskelig for deg/dere å bistå. Jeg beklager til deg og, sorry. 

Om ho blir nødt til å flytte, så er jeg enda mer alene, jeg svikter da på alle felt. 

Mvh ts

Gjest 0c266...785 skrev (28 minutter siden):

Jeg vet ikke om du leser dette innlegget. Men det er mye du kan gjøre for barna dine selv om mor har omsorgen, f eks ta dem med på ålreite ting f eks på kveld eller helg. Jeg er sikker på at mor noen ganger trenger litt fri også. 

Bare vær en del av livet deres selv om hun har den daglige omsorgen. Møt på fotballkamp når de blir større, ta dem med p en liten ferie eller arranger en bursdag for dem etc. Selv om du ikke kan mye, så la dem merke at du ønsker å være i livet deres

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Guest 0c266...785 said:

Takk for meg.

Bra. Problemet her er depresjonen din, ikke kona eller barna. Å skille deg vil løse ingenting. Du bør snakke med psykolog, muligens ta noen medisiner og så komme deg videre i livet.

Lenke til kommentar
Gjest 76f45...836

Mann med ungdommer her. Jeg var i en lignende situasjon som deg. Mor til barna tok initiativet til skilsmisse og det var en stor lettelse. Livet så straks mye lysere ut, og jeg var innstilt på 50% omsorg, 50% av formuen og et diplomatisk ok forhold til eksen. Helt til det begynte å hagle inn advokatbrev som i grove trekk tok sikte på å frata meg all omsorg og all formue. Da knakk jeg sammen og trengte hjelp fra både advokater, arbeidsgiver, familievern og barnevern for å stable livet på beina igjen.

I dag har jeg et flott forhold til barna, null kontakt med mor, og kom ut av det økonomisk svekket men ikke helt på null. Livet går videre etter en skilsmisse. Selv om man har vært langt nede mentalt. Eksen klarte å ødelegge forholdet mellom meg, min mor og mine søsken. Det er fortsatt vanskelig. Tiden jeg var mentalt knekt ødela også et arbeidsforhold og deler av karrieren min, for en stund. Nå er jeg på det nivået jeg burde være igjen, hos en annen arbeidsgiver.

Det hører også med til historien at samlivet med eksen var veldig dårlig også med barna til stede. Hun var voldelig, ikke meg. Jeg ble utsatt for drapsforsøk mens barna så på. Det tok på mentalt i lang tid, en nå har jeg fått det på avstand. Barna har fortrengt det meste og husker lite eller ingenting fra det.

Eksen fant seg ny kjæreste, som viste seg å være pedofil, (nedlastinger etc). Han sonet en dom for det og barnevernet holdt han unna barna i 3 mnd. Ingen tegn til at mine barn har vært utsatt for noe, men mor har fortsatt samlivet med han. Etter mine ungdommers beskrivelse er det kun pga hans høye inntekt og deres dyre felles bolig.

Mors historikk med vold, sykdom og hennes pedofile samboer har selvsagt gjort det vanskelig å være barn i det huset, så barna som nå er ungdommer har mer eller mindre flyttet til meg av egen fri vilje. De har fortsatt gjesterom hos mor som de bruker av og til.

Anonymous poster hash: 76f45...836

Lenke til kommentar
Gjest 0c266...785 skrev (33 minutter siden):

Takk for meg.

Jeg håper ikke tråden blir stengt. 

Og jeg er på ingen måte frustrert, ei heller forbannet på deg. 

Det er svært innsiktsfult å lese hvordan du har det. Du beskriver din situasjon godt, og det er nok mange som kjenner seg igjen i flere elementer her.

Samliv og foreldrerollen er ikke lett. Virkelig ikke. Det er mange som mistrives, og å sette ord og følelser på det, synes jeg er svært bra. Og viktig! 

Takk for at du deler. Takk for at du skisserer din situasjon.

Jeg har dessverre ingen quick-fix til deg. Basert på din berettelse, tror jeg en skilsmisse er på sin plass. For meg er det viktig at du får det bedre. Dersom du får det bedre uten kona, så er det slik det bør bli!

Veien dit er viktig å gå opp på en ryddig måte! Ikke alle par klarer det, men siden det er barn involvert, håper jeg du og din kommende eks kan opprettholde et slags vennskap, og hvertfall et samarbeidsklima mtp barna.

Ungene har ikke lyst til å miste deg. De ønsker ikke en tilstedeværelse uten noen far. 

Masse lykke til! 🥰

Prøv å ta til deg de gode rådene! Så får du heller overse kommentarer og innlegg som bommer grovt. 

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (19 minutter siden):

Jeg håper ikke tråden blir stengt. 

Og jeg er på ingen måte frustrert, ei heller forbannet på deg. 

Det er svært innsiktsfult å lese hvordan du har det. Du beskriver din situasjon godt, og det er nok mange som kjenner seg igjen i flere elementer her.

Samliv og foreldrerollen er ikke lett. Virkelig ikke. Det er mange som mistrives, og å sette ord og følelser på det, synes jeg er svært bra. Og viktig! 

Godt skrevet og ganske betegnende for mange par som har møtt veggen.
Det virker som om ts har ofret seg selv i parforholdet. Altfor mange kutter ut egne venner, interesser og hobbyer i et forsøk på å skape et perfekt ytre med fint hus, dyr bil og kostbare vaner. Når hverdagen kommer, er det særdeles viktig å ha harmoni med seg selv.

Skilsmisse er en alvorlig sak som hovedsaklig går ut over forholdet foreldre-barn.
Hvis trådstarter skiller seg, må han ta ansvar for egen fremtid. Å gi bort alt, er ingen god løsning.
Mye bedre å senke kravene og samarbeide mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...