Gå til innhold

Tyson’s nederlag mot Jake Paul - så du kampen?

Anbefalte innlegg

Som en av sikkert mange Tyson fans (som vokste opp på 90-tallet) hadde jeg gledet meg lenge til denne kampen. Man har jo så lyst å se Tyson lykkes i et comeback, og etter å ha sett den intensive treningen hans så glemmer man litt alderen (og at treningsvideo-klipp ofte er veldig korte klipp). Men bør det ikke fortsatt være mulig for en godt trent 58 årig bokse legende (som fortsatt har hurtigheten med seg) å hamle opp med en unggutt som har bokset kun i 4 år? 

Jeg har ikke fått sett hele kampen da Netflix hadde streaming problemer i dag formiddag, men fikk sett nesten hele 1ste omgang og senere fant jeg en highlight video på YouTube. Inntrykket mitt er at det startet veldig bra for Tyson (ref 1ste omgang) men etter å ha sett den highlight videoen virket det som han nesten ble en gammel mann med gåstol. Knærne å beina fungerte jo ikke. Basert på det lille jeg fikk sett savnet jeg mer angrep fra Tyson også (han slo jo nesten ikke?) Dette reiser masse spm:

Er han for gammel (var det ekte?) Kanskje vanskelig å fake dårlige knær, men burde han ikke fått inn flere (harde) fulltreffere tidlig? Han er 58 ikke 68…

Var det rigget/delvis rigget? Har lest en del reportasjer på nett der mange mener spesielt 1 tilfellet beviser at det var en form for manus involvert (en situasjon der Tyson burde fulgt opp med flere slag). 

Og om alt var helt ekte, hvorfor så ikke Tyson teamet dette komme (de burde vel visst om beina/knærna var i stand til å holde ut en hel kamp, etter alle månedene med forberedelser)? Og kunne de ikke requestet feks 1.30m runder (og kanskje Max 5 runder) for å gjøre det litt mer realistisk for at Tyson kunne henge med (og samtidig spare ydmykelsen)? 

Leste også en (utenlandsk) forum tråd og der trodde de fleste (overraskende nok) at det ikke var rigget…

Spent på å høre hva folket her inne tror (forhåpentligvis noen her som har fått sett hele kampen). 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke gledet meg til denne kampen noe særlig, da jeg føler at det Jake Paul holder på med ikke er bra for sporten. Ja den får flere øyer på boksing, men samtidig så er det teit at en middelmådig bokser som han skal være i senter. Jeg så main card. Sendingen til Netflix klikket helt når hovedkampen startet, så jeg måtte se på ulovlig stream for å faktisk se kampen. Elendig av Netflix å ikke klare å ha infrastruktur på plass for å håndtere dette. Så over litt til det du lurer på:

Var det rigget?
Nei, ganske sikker på at det ikke var det. Det er et show-event, og blir aldri tatt like seriøst som et normalt boksearrangement, men jeg tror de ga det de hadde. Overrasket at Tyson overlevde alle rundene, men tror heller det sier mer om hvor elendig bokser Jake er. Jeg har enda ikke bestemt meg for om det er mer imponerende av Tyson å holde ut, eller om det er mer flaut for Jake at han ikke knocket ut Tyson. Kanskje turte han ikke gå all out fordi Jake ender opp som en taper uansett. Nå har han kun vunnet over en pensjonist. Hvis han tapte så hadde han tapt mot en pensjonist. Det eneste "imponerende" i settingen her er pengene de klarte å dra ut av dette tulle-eventet.

Er han bare for gammel?
Ja. Tyson var allerede langt unna sin prime når han pensjonerte seg for 20 år siden. Han har av åpenbare grunner ikke blitt bedre siden da. I tillegg er boksestilen han ble kjent for noe som egentlig kun passer seg for unge boksere, fordi den er så utrolig krevende fysisk.

Det var ekstremt tydelig at han ikke var i form til mer enn korte klipp på sosiale medier. Boksing er ikke noe for godt voksne folk, det er for de unge. Han tramper rundt. Som du sier er føttene og knærne ikke der de bør være.

Hvorfor så ikke Tyson-teamet det komme?
De gjorde det, Tyson inkludert. De så også utbetalingen komme. Tyson tjente vanvittige summer på dette. Det er bare en payday for han. Han driter i "legacy" og om han ødelegger noe historisk bilde folk har av han, og det kan jeg forstå. Litt trening og posturing i sosiale medier noen måneder i forkant, og så 16 minutters trasking rundt i ringen er ikke mye jobb for de summene han får.

Hele greia er like tullete som jeg trodde. Hadde aldri gitt det en sjanse hvis det ikke var inkludert i Netflix-abonnementet jeg låner.

---

Boksing bringer inn mer penger nå enn det har gjort på lang tid, men samtidig er sporten mer useriøs enn noen gang. Du har kjendis-fights som skaper mest blest, og så har du folk som hopper over fra andre sporter for å fighte (Ngannou, McGregor etc). Ingen er seriøse boksere. Det blir en tulle-sport om dette fortsetter.

Lenke til kommentar

Tyson er snart 60 år. Forsto aldri helt hva som var greia med kampen annet enn å tjene så mye penger som mulig. For Jake Paul sin del var det 2 ting som kunne skje, at han tapte mot en snart 60 år gammel pensjonert bokser som hadde vært temmelig flaut for en som prøver å komme inn i scenen og det andre alternativet som og skjedde var at han vnat mot en 60 år gammel pensjonert bokser, som ikke er veldig imponerende, selv om det er Tyson.  

Lenke til kommentar

Jeg tror boksingen her, og i all hovedsak all boksing Paul driver med samt flere er pga penger.
Tyson er ikke veldig rik lengre, eller var ikke i det minste, tror helt ærlig han ikke engang hadde veldig lyst til å ta opp boksing igjen etter å vært pensjonert ganske lenge.
Men en payday som bringer inn nok penger til at han kan leve problemfritt i rikdom resten av livet er neppe noe han sier nei til.

Tyson har riktignok bygget opp en akseptabel formue etter han var helt blakk og i stor gjeld, men denne kampen alene langt over dobler formuen han har bygget opp over mange år, og mtp PR, betydelig mer enn det igjen også.
Han har estimert 10 millioner USD i formue nå, denne kampen bringer inn 20 millioner USD, pluss antagelig mer enn det igjen via andre kanaler pga kampen.

Det er ikke boksing for sporten sin del, det er ren underholdning og en enorm payday for alle involverte.

Nå har jeg ikke sett kampen, men Tyson er langt, langt unna sin toppform, husk at selv om han er godt trent osv, så er han nært vanlig pensjonsalder. Selv noen i toppform i den alderen er ikke i nærheten av 27-åring i toppform, som i tillegg har trent lengre i nyere tid.
Det er vel få 58-åringer som ikke har visse helseproblemer med f.eks knær osv. slikt hører gjerne med alderen uavhengig av formen. At han ikke grep muligheter han hadde tatt for 30 år siden betyr ikke at det er skuespill. Han begynner å bli gammel, kroppen og hodet funker tregere..

At han i ikke fulgte opp med flere og kraftigere slag kan bety at han rett og slett ikke orket, ikke så muligheten raskt nok, hadde vondt eller rett og slett ikke brydde seg nok ettersom Paul uansett var garantert en seier. Når man vet man taper før man i det hele tatt starter å trene til kampen så er neppe innsatsviljen den største..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...