Gå til innhold

Har folk egentlig dårlig råd for tiden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (På 16.11.2024 den 2:15 PM):

Inflasjonen stammer i hovedsak i fra blå regjering som matet en økonomi der alle satt hjemme og ikke fikk brukt penger med enorme mengder penger.

Å ikke gjøre dette ville hatt noen enorme konsekvenser det også. Det ville med all sannsynlighet rasert en del store bransjer, som reisebransjen, utelivsbransjen og alle andre bransjer der man var avhengig av å ha publikum inn. 

I tillegg til det, ville jo de som var i jobb andre steder, sittet hjemme med enormt mye penger, uten å kunne bruke de. Masse penger, men ikke noe å bruke det på. 

En situasjon med ekstremt mange arbeidsledige, som skal få penger fra staten inntil ting er på banen igjen, uten at de heller kunne brukt pengene på noe,= tilnærmet samme situasjon (?) 

Vi ville også fått en periode der det tok tid å få folk i jobb igjen når ting åpnet, siden mange arbeidsplasser da ville vært konkurs. 

obygda skrev (På 16.11.2024 den 2:27 PM):

En regjerings viktigste oppgave er å styre landet i en positiv retning som gir optimisme for fremtiden. Det synes jeg ikke denne regjeringen har klart

Enig her, de har lovet at ting blir bedre, år for år, men det har de enda ikke fått til, selvom siste løfte vel var at 2025 blir bedre. Det er nok riktig, men det spørs jo om det er regjeringen skyld, eller om det også i stor grad handler om eksterne faktorer. 

Salvesen. skrev (På 16.11.2024 den 2:44 PM):

Bistand er en bitteliten del av budsjettet. Hadde utgjort ingen forskjell for oss å fjerne dette

Vel... de skal feks legge ned skoler, som gir en besparelse på 64 millioner kroner i året.. I så måte kan en si at bistand utgjør en forskjell. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig dette blir en dustete kommentar, men i dag skulle jeg kjøre hjemover etter å ha vært i Oslo en tur ifm. studier. E6 var stengt rett før Minnesundbrua slik det ble omkjøring gjennom Råholt og utkanten av Minnesund. På veien var det mange hus og jeg la merke til en ting som gjaldt de fleste husene: glitrende og glødende julepynt på omtrent alle husene. Er det ikke strømkrise i landet vårt da? Eller er det flest millionærer som er bosatt i dette området? Vet at Verdalen har mange Lotto millionærer...

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 00564...c4a skrev (8 timer siden):

Jeg og samboer valgte å selge huset og kjøpe nytt for å betydelig minke lånekostnaden.
Vi har gått fra å skulle betale 19k til 38k i mnd på kort tid.  Og nå skal vi ned igjen litt under det originale, betydelig mindre boplass, men siden vi ikke får dårligere livskvalitet og trives veldig enkelt så var valget også enkelt.

Flere av våre venner følger etter og holder på med både salg / kjøp i disse dager, og de igjen forteller om det samme via sine egne venner.  Nå er dette riktignok for aldersgruppen 25-35 med småbarn og gjerne 2 av de, samt helt gjennomsnittlig lønn.

Kjenner personlig et styremedlem for et selskap som er en av de største eierne av en større bank og planen der virker veldig klar.
"Hvordan skal de på best mulig måte holde renten oppe sammen med de andre bankene her i lands, selv når renta går ned igjen, folk er mye mer opplyst nå om renter og bevegelsene enn de var for 10 år siden "   

Flere bransjer har klart å holde prisene oppe etter korona og krigssituasjoner, fraktsituasjon ++ selv om prisene for selskapene selv begynner å nærme seg priser de hadde før korona.  Så det er åpenbart rom for å finne ut hvordan de nå kan profitere på et økt kostnadsbilde som har blitt normalisert.

Anonymous poster hash: 00564...c4a

Lykke til!

Men bankene har vel egentlig aldri vært våre venner?

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (19 minutter siden):

Mulig dette blir en dustete kommentar, men i dag skulle jeg kjøre hjemover etter å ha vært i Oslo en tur ifm. studier. E6 var stengt rett før Minnesundbrua slik det ble omkjøring gjennom Råholt og utkanten av Minnesund. På veien var det mange hus og jeg la merke til en ting som gjaldt de fleste husene: glitrende og glødende julepynt på omtrent alle husene. Er det ikke strømkrise i landet vårt da? Eller er det flest millionærer som er bosatt i dette området? Vet at Verdalen har mange Lotto millionærer...

Tenker dette har mye å si for trivselen i mørketia, iallefall for min del. Jeg overdriver dog ikke mengden lys. 😅

Normal julebelysning utgjør ikke ekstreme mengder på strømregninga. 😉

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Tenker dette har mye å si for trivselen i mørketia, iallefall for min del. Jeg overdriver dog ikke. 😅

Normal julebelysning utgjør ikke ekstreme mengder på strømregninga. 😉

Ok. Jeg var ikke klar over det. Og der jeg kjørte i dag så antar jeg at det fort blir stupmørkt. Det burde jeg jo vite ganske godt da jeg kjørte et godt stykke med fjernlysene på :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (15 minutter siden):

Ok. Jeg var ikke klar over det. Og der jeg kjørte i dag så antar jeg at det fort blir stupmørkt. Det burde jeg jo vite ganske godt da jeg kjørte et godt stykke med fjernlysene på :D

Fant en link som kan gi en indikasjon på hvor mye det koster sånn ca, om den er 100% er diskutabel. 😂

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dw7a4X/saa-lite-koster-julelysene-deg

Jeg tenker at om det er med på å motvirke mistrivsel med at det er mørkt store deler av døgnet på vintern, så er det verdt det. 👍

Endret av Duriello
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 minutter siden):

Da ble jeg klokere!

Man kan gå bananas før det blir dyrt ja. Kanskje ikke så dumt å satse på litt lys som kan glede for en billig penge - spesielt nå som verden nesten går bananas med krig og elendighet. På mange måter føler jeg det har gått "rett i dass" etter pandemien - at verdensamfunnet aldri har kommet til ro igjen.. Man kan liksom ikke sitte der og fortelle sine barn at alt går bra på samme måte som man kunne det for noen år siden. Så å tenne noen lys for optimisme i mørketiden - det har jeg sansen for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...