Neptun1 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Priser og sånn.. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-handlekurven-150-prosent-dyrere/s/5-95-2131679?fbclid=IwY2xjawGl4oJleHRuA2FlbQIxMAABHVu0VW81IEnShUs4UUJGOhcV0ujBuupRzjKPFEvBTrBxn4KDPg3yZdCR4w_aem_vZS94zjm8is45BidD_3TGQ Dagligvarebransjen er den største bidragsyteren til dyrtiden. De har det godt med importvern og monopollignende tilstander for de tre store prissamarbeidende aktørene Utrolig at det fortsetter slik, år etter år. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Jarmo skrev (4 minutter siden): Hvis folk virkelig vil stramme inn så 10-15 % er mulig for de aller fleste. Dog ikke absolutt alle men men. Fort det kan bli en tusenlappe i mnd.. Jeg har stor forståelse for folk som sliter, sender/gir litt penger her og der det er nødvendig (spleis osv) Stort sett individuelt hjelp som jeg vet treffsikkerhet er ivaretatt. Ja en kan gjøre mye, som å sjekke hvilke abonnement en har. Si opp gym medlemsskapet en ikke har brukt de siste to årene, ta en gjennomgang av forsikringene ift pris og om noe kan justeres. Sjekk med banker ift renter, sjekk strømavtale, internet og telefoni osv. Jeg har tatt en runde i år og har spart en god del! Og ikke minst mat og drikkevaner, vurdere om en kan skaffe seg billigere transport, boende osv Endret 2 timer siden av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Neptun1 skrev (4 minutter siden): Priser og sånn.. https://www.nettavisen.no/okonomi/na-er-handlekurven-150-prosent-dyrere/s/5-95-2131679?fbclid=IwY2xjawGl4oJleHRuA2FlbQIxMAABHVu0VW81IEnShUs4UUJGOhcV0ujBuupRzjKPFEvBTrBxn4KDPg3yZdCR4w_aem_vZS94zjm8is45BidD_3TGQ Dagligvarebransjen er den største bidragsyteren til dyrtiden. De har det godt med importvern og monopollignende tilstander for de tre store prissamarbeidende aktørene Utrolig at det fortsetter slik, år etter år. Jepp, en av hovedgrunnene til at jeg nå kjøper 90% i datodisk og på tilbud. Nekter å kjøpe de overprisede varene. Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (59 minutter siden): Kjøper jeg sekker så da må det bli basmatiris.(i tilfelle) Sitenote: jeg har laget mat her i huset ca. 40 år, startet matlaging allerede i 14-15 års alderen. Smart mann! Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Selv om ikke alle har dårlig råd så har levekostnader og rentekostander økt så mye at man ser en meget betydelig økning i utgifter. Dette vil over tid begrende kjøpekraft. Selv om folk motvillig gir fra seg livsstilen de er vant til å tyr til sparepenger og mastercard. Endret 1 time siden av Theo343 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (17 minutter siden): Ja en kan gjøre mye, som å sjekke hvilke abonnement en har. Si opp gym medlemsskapet en ikke har brukt de siste to årene, ta en gjennomgang av forsikringene ift pris og om noe kan justeres. Sjekk med banker ift renter, sjekk strømavtale, internet og telefoni osv. Jeg har tatt en runde i år og har spart en god del! Og ikke minst mat og drikkevaner, vurdere om en kan skaffe seg billigere transport, boende osv Der er vi to enige om.. Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Woff skrev (31 minutter siden): "Har folk egentlig dårlig råd for tiden?" I alle fall de av dere som har fast jobb og inntekt! Har en forhenværende kollega som er litt film-interessert.. Han abonnerer nå på flere film-kanaler uten en gang å se på halvparten! (Og han vet ikke hva han har heller..) Jeg hadde FØR prisoppgangen(e) Netflix, men det har jeg ikke råd til lenger, spesielt siden du finner alt på nett GRATIS hvis du leter.. TID har jeg men ikke NOK penger.. Det dyreste jeg har kostet på meg er reklamefrihet på YouTube, vel og merke enn så lenge, det er jo alvorlig dyrt det også! NRK og Pluto-TV er gratis, i tillegg har biblioteket gratis utlån av DVD/Bluray filmer og bøker. Så jeg har egentlig ikke behov for å abonnere på noen videotjenester. Jeg sa opp Youtube Premium når jeg fikk varsel om den heftige prisøkningen. Ikke at jeg har dårlig råd, men jeg hater at det har blitt så dyrt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Theo343 skrev (7 minutter siden): Selv om ikke alle har dårlig råd så har levekostnader og rentekostander økt så mye at man ser en meget betydelig økning i utgifter. Dette vil over tid begrende kjøpekraft selv folk motvillig gir fra seg livsstilen de er vant til å tyr til sparepenger og mastercard. Tja, egentlig har ikke renten steget så veldig. 2+ % var helt vanlig før, nå har vi 4.5. Ja det er såklart en økning, men ikke så drastisk og innenfor det en kan forvente. Men de som er vandt til 0% styringsrente har såklart fått seg bakoversveis, og det er en god lærepenge. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Kan diskutere om dette er OT eller ei, men poster den uansett. Mange kommuner rundt om har bestemt seg for å ikke arrangere julebord for de ansatte for å spare penger. Men DET er Tonje Brenna for høy på pæra til. https://www.dagbladet.no/nyheter/inviterer-til-dyr-fest-ikke-greit/82243269 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) 58 minutes ago, Salvesen. said: Tja, egentlig har ikke renten steget så veldig. 2+ % var helt vanlig før, nå har vi 4.5. Ja det er såklart en økning, men ikke så drastisk og innenfor det en kan forvente. Men de som er vandt til 0% styringsrente har såklart fått seg bakoversveis, og det er en god lærepenge. For min del er ingenting av disse et problem. Men når man ser at beløp på månedlig innbetaling på huslån har økt med nesten 50% sammenlignet med få år siden så blir det en stor forenklig å si at renten nesten ikke har økt. Det er den faktiske økte utgiften folk sitter med som teller. Strømkostnad har minimum doblet seg. Matkostnader har økt betydelig siste 4 år. Selvfølgelig kan man gjøre mye. Spørsmålet er om utviklingen vil fortsette. Endret 1 time siden av Theo343 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (16 minutter siden): Kan diskutere om dette er OT eller ei, men poster den uansett. Mange kommuner rundt om har bestemt seg for å ikke arrangere julebord for de ansatte for å spare penger. Men DET er Tonje Brenna for høy på pæra til. https://www.dagbladet.no/nyheter/inviterer-til-dyr-fest-ikke-greit/82243269 Absolutt ikke OT. Det er rett og slett hyklersk de greiene der. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jørgen Hattemaker og Kong Salomo.. Og de lurer på hvorfor politikerforrakten øker. 😂 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Theo343 skrev (8 minutter siden): For min del er ingenting av disse et problem. Men når men når man ser at beløp på månedlig innbetaling på huslån har økt med nesten 50% så blir det en stor forenklig å si at renten nesten ikke har økt. Det er den faktiske økte utgiften folk sitter med som teller. Strømkostnad har minimum doblet seg. Matkostnader har økt betydelig siste 4 år. Selvfølgelig kan man gjøre mye. Spørsmålet er om utviklingen vil fortsette. https://www.smartepenger.no/lan/300-renten-de-siste-arene Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 58 minutter siden Del Skrevet 58 minutter siden Theo343 skrev (8 minutter siden): For min del er ingenting av disse et problem. Men når man ser at beløp på månedlig innbetaling på huslån har økt med nesten 50% sammenlignet med få år siden så blir det en stor forenklig å si at renten nesten ikke har økt. Det er den faktiske økte utgiften folk sitter med som teller. Strømkostnad har minimum doblet seg. Matkostnader har økt betydelig siste 4 år. Selvfølgelig kan man gjøre mye. Spørsmålet er om utviklingen vil fortsette. Ja det er såklart surt, men det er helt forventet. At renten ligger på 0% livet ut er jo helt søkt. Problemet var at folk lånet seg til maks i denne perioden, det er total galskap og bankene burde fått påpakk på dette. Litt som vi nå har redusert at en skal tåle 3% økt rente mot 5% før burde de økt til 10+ i perioden med 0% rente. Dobbel strøm utgjør lite, for meg iallefall og jeg tenker at jeg er representativ for mange. Har betalt 1700 i snitt i år med nettleie og strøm. Og jeg kjører 100% elbil. Det er en økning på 850 kroner pr måned. Sannsynligvis er det mye mindre. Dette dekkes fint med skattelette jeg har fått de siste årene. Matkostnad har økt noe, men om en er litt bevist så er det uproblematisk å ha lave kostnader på mat. Med innsats skulle jeg lett klart 3000 pr måned. Men å frotse har blitt dyrt. I samme tid har jeg hatt enorm vekst i lønn, men dette gjelder såklart ikke alle. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden Duriello skrev (26 minutter siden): Kan diskutere om dette er OT eller ei, men poster den uansett. Mange kommuner rundt om har bestemt seg for å ikke arrangere julebord for de ansatte for å spare penger. Men DET er Tonje Brenna for høy på pæra til. https://www.dagbladet.no/nyheter/inviterer-til-dyr-fest-ikke-greit/82243269 Har det ikke alltid vært slik? Min eks er kommunalt ansatt, de har aldri hatt noe julebord uten å betale for det selv etc. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 47 minutter siden Del Skrevet 47 minutter siden Boing_80 skrev (10 timer siden): Black week er i gang og jeg tipper at folk vil handle som bare det. Ja, du har nok rett. Selv så har jeg bestemt meg for å la være å hoppe på noen "black - week - tilbud". Boing_80 skrev (10 timer siden): For mange er boliglånet vanskelig å betjene, men de har råd til turer i utlandet. Du kan ikke være sikker på at det er de samme som syns boliglånet er vanskelig å betjene som også drar på turer til utlandet. (Selv om det sannsynligvis er noe overlapping der). Men hvorfor denne forestillingen om at utenlandsturer er så dyre? Hvorfor skal man alltid bruke utenlandsturer som en sammenligning når det faktisk er svindyrt å feriere i Norge? Jeg bruker stort sett 30.000 kroner på en måned i utlandet (reise og opphold). Jeg syns ikke det er så veldig dyrt. En tilsvarende reise i Norge med samme standard på overnattingsstedet ville ha kostet 45.000. Ganske enkelt valg da hvis man er glad i både å reise og sol og varme. Boing_80 skrev (10 timer siden): Dette får meg til å lure på om folk egentlig har dårlig råd. Endel folk har dårlig råd. Men det er også en del som ikke har dårlig råd, men som gjør valg slik at de opplever å ha dårlig råd. Men det kommer helt an på hva som er viktigst for folk også da. Jeg lever f.eks veldig minimalistisk og nøkternt i hverdagen for å kunne reise når jeg vil. Andre sløser kanskje i hverdagen og klager fordi de har dårlig råd og ikke kan reise på ferie. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 44 minutter siden Del Skrevet 44 minutter siden Duriello skrev (24 minutter siden): Kan diskutere om dette er OT eller ei, men poster den uansett. Mange kommuner rundt om har bestemt seg for å ikke arrangere julebord for de ansatte for å spare penger. Men DET er Tonje Brenna for høy på pæra til. https://www.dagbladet.no/nyheter/inviterer-til-dyr-fest-ikke-greit/82243269 Det må da være helt greit å ikke ha julebord. Har aldri vært på julebordet til jobben - har null interesse eller glede av dette. Mhp å spare penger i en dyrtid - leser at folk har abonnement på helsesenter/treningssenter - aldri hatt noe slikt selv og foretrekker å gå ute i den frie naturen for å få trim. Reiser - liker ikke å reise privat og forsøker å unngå det også så mye som mulig i arbeid og møter kun på seminarer jeg blir pålagt å møte til. Hverken røyker eller drikker - så det er jo en god helsegevinst samtidig som man sparer mye penger Mat - denne disken der man kan kjøpe varer som går ut på dato er jo fornuftig å benytte seg av - selv bruker jeg den dessverre aldri - men det betyr ikke at det blir dyr mat for det. Jeg har levd billlig hele livet - har ingen dyre vaner - aldri ute å spiser, aldri på kino eller teater - har ikke noe interesse av dette så da blir det penger spart der også Og slik har jeg levd stort sett hele livet - litt som avdøde Olav Thon som viste jo med sitt liv at man ikke trenger dyre vaner for å ha det bra - ja dette med nistepakke er også noe jeg bruker daglig på jobben. Kantinen er dyr - og maten er ikke særlig god - da er det bedre med grovt brød og en skive brunost. Favorittmiddag er suppe og havregrøt. Om man setter pris på det enkle liv - ja så merker man ikke dyrtiden. Og gjeld - det kan man raskere kvitte seg med også. 1 Lenke til kommentar
afixy Skrevet 33 minutter siden Del Skrevet 33 minutter siden (endret) Egentlig så merker jeg ikke så mye til det, har alminnelig inntekt men lever nokså nøktern og tilpasser meg utgifter vs inntekter. Men merker i stor grad levekostnadene er økte, så valgte feks i år ikke reise vekk i sommerferien, men heller å jobbe ekstra mens andre hadde ferie - tjente vel 30.000 ekstra her. Annet jeg legger merke til er økte matpriser (30 %?) Er egentlig matbudsjettet mitt som merkes, har ellers lite lån og div. Endret 31 minutter siden av afixy Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28 minutter siden Del Skrevet 28 minutter siden (endret) Salvesen. skrev (30 minutter siden): Ja det er såklart surt, men det er helt forventet. At renten ligger på 0% livet ut er jo helt søkt. Veldig glad jeg den gangen tenkte så langt som at dette ikke kunne holde og heller betalte ned betydelig mer på lånet enn å øke forbruket. Vet ikke om så mange gjorde det, men syntes det var mest logisk å betale mest mulig når man kan, så har man igjen mer senere Endret 27 minutter siden av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå