Gå til innhold

Har folk egentlig dårlig råd for tiden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (4 minutter siden):

Jupp, SV, Rødt og MDG vil utfase Norges andel i verden, med sine ca. 1 % av total produksjon. Etterpå må vi kjøpe alle olje/gass relaterte produker selv, til priser som alle andre bestemmer. Blir nesten det samme som Merkel satset på Russisk gass. End off the game som vi ser nå..

Nå er jo oljefondet ett utdatert navn. Spekulasjon fondet er bedre da mer enn halvparten kommer i fra investeringer/spekulasjoner. Så vi har mer enn nok penger uten oljeproduksjon..

Men, vi må jo finne andre jobber til de i bransjen. I tillegg må en fase ut bruk av oljeprodukter så mye som mulig. En er ikke like avhengig av disse produktene som før, finnes mange erstatninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Men har de egentlig det? Etter mine beregninger har en minstepensjonist ca 600 kroner mindre per måned enn i 2014 omgjort til dagens valuta. Eller 4%. Det er såklart helt feil vei men virker ikke så ille etter den enorme inflasjonen vi har vært igjennom. Helst skulle de hatt mer å rutte med såklart, men hadde forventet meg at de hadde mindre.

Vet ikke hvordan det er med pensjonister, men fattigdommen går opp her i Norge, og enslige mødre som knapt har penger etter leie og mat har enda mindre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Vet ikke hvordan det er med pensjonister, men fattigdommen går opp her i Norge, og enslige mødre som knapt har penger etter leie og mat har enda mindre.

Meg bekjent har andelen barn i fattige familier gått ned de siste årene pga oppjustering av barnetrygd. 

Men tallet er absolutt for høyt og det har gått feil vei lenge før dette dessverre! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

Men dette er jo ikke noe nytt? En har alltid fått penger til livsopphold I Norge?

Det som ER nytt er jo hvor mye man får til livsopphold. Jeg ser jo at  ett familiemedlem lever på uførestødnad og får penger til leilighet og livsopphold og er svært fornøyd med det. Vi er en familie på 3 - uten gjeld på bolig - som klarer oss med 6000 kroner i måneden på mat og klær. På toppen av dette kommer utgifter til strøm og annet. Vi har alt vi trenger, men jeg ser jo at vi kunne klart oss greit ved  å jobbe mindre . Så hvor skal vi finne motivasjon til å stå i jobb når vi ser at stadig større andel av inntektene forsvinner i skatt jo mer vi tjener? Det er jo kombinasjon av gode offentlige støtteordninger og et samlet høyt skattenivå - gitt at man har formue, som gjør at folk må tenke gjennom hvor man vil plassere seg. Jeg sliter litt med å finne motivasjon til å arbeide når det er blitt slik - så jeg tenker kanskje det beste er å brenne bort formuesverdiene og så deretter satse på å leve på offentlig støtte eller arbeide en del mindre helt i tråd med våre utgifter. Hadde skattenivået vært lavere så kanskje jeg hadde sett mulighet til å spare til noe i fremtiden uten at jeg vet hva det måtte være her og nå  - men det ville jo gitt en motivasjon for å stå på litt mer - nå finner jeg skattenivået så høyt at jeg ikke finner noen motivasjon til å tjene noe mer. Ett alternativ er jo å selge boligen og så ta opp masse gjeld på en ny bolig og dytte egenkapitalen inn der - men vi blir jo ikke noe lykkeligere av den grunn - og å flytte frister jo ikke akkurat. Gjeld er det ingen av oss voksne som vil ha - så for oss er ikke det en opsjon i praksis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på følgende: hvis folk har så dårlig råd som det stadig snakkes om, hvorfor forventes det julehandelen ikke vil bli vesentlig endret enn de foregående årene? 

Burde ikke folk flest enten kutte julehandelen helt i år eller bruke mindre penger?

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Den er kjip! Måtte personlig krangle med NAV og Pasientreiser for å hjelpe en pasient som er i akkurat den situasjonen du skisserer. 

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Det som ER nytt er jo hvor mye man får til livsopphold. Jeg ser jo at  ett familiemedlem lever på uførestødnad og får penger til leilighet og livsopphold og er svært fornøyd med det. Vi er en familie på 3 - uten gjeld på bolig - som klarer oss med 6000 kroner i måneden på mat og klær. På toppen av dette kommer utgifter til strøm og annet. Vi har alt vi trenger, men jeg ser jo at vi kunne klart oss greit ved  å jobbe mindre . Så hvor skal vi finne motivasjon til å stå i jobb når vi ser at stadig større andel av inntektene forsvinner i skatt jo mer vi tjener? Det er jo kombinasjon av gode offentlige støtteordninger og et samlet høyt skattenivå - gitt at man har formue, som gjør at folk må tenke gjennom hvor man vil plassere seg. Jeg sliter litt med å finne motivasjon til å arbeide når det er blitt slik - så jeg tenker kanskje det beste er å brenne bort formuesverdiene og så deretter satse på å leve på offentlig støtte eller arbeide en del mindre helt i tråd med våre utgifter. Hadde skattenivået vært lavere så kanskje jeg hadde sett mulighet til å spare til noe i fremtiden uten at jeg vet hva det måtte være her og nå  - men det ville jo gitt en motivasjon for å stå på litt mer - nå finner jeg skattenivået så høyt at jeg ikke finner noen motivasjon til å tjene noe mer. Ett alternativ er jo å selge boligen og så ta opp masse gjeld på en ny bolig og dytte egenkapitalen inn der - men vi blir jo ikke noe lykkeligere av den grunn - og å flytte frister jo ikke akkurat. Gjeld er det ingen av oss voksne som vil ha - så for oss er ikke det en opsjon i praksis

Så av de 6000 kronene dere bruker, hvor mye er økte skatter mener du?

Igjen så gir INGENTING av det du sier mening. 

Det eneste jeg ser er en person som ønsker å nave. Forhåpentligvis blir det umulig med slike verdier, det burde iallefall være ett krav at dere tømmer det først også får støtte til livsopphold. Men kjenner ikke til dette da jeg har motivasjon til å jobbe, mer enn ever.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For de av dere som pendler/kjører til jobben, hvor mye betaler dere i bompenger? Jeg pendler mellom Elverum og Hamar og har bombrikke fra Skyttelpass. Betaler rundt kr. 1600 i måneden. Om jeg må innom Gjøvik if. med jobb så må jeg altså ut med kr. 147,20 t/r. 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Så av de 6000 kronene dere bruker, hvor mye er økte skatter mener du?

Igjen så gir INGENTING av det du sier mening. 

Det eneste jeg ser er en person som ønsker å nave. Forhåpentligvis blir det umulig med slike verdier, det burde iallefall være ett krav at dere tømmer det først også får støtte til livsopphold. Men kjenner ikke til dette da jeg har motivasjon til å jobbe, mer enn ever.

Hvorfor gir det ingen mening? Om man trenger lite - så trenger man ikke jobbe mye - og dersom man møter høyere og høyere skatter fordi formuen øker for hver lønn man hever - så mister man jo motet og vil heller gå ned i stilling og ta ut fritid. Hvorfor jobbe mer enn det man trenger? Og noen trenger kanskje ikke så mye for å leve - folk er ulike - sånn er det bare.

Det er jo dette som er så snodig med dagens system - det er basert på at alle skal ta opp lån for å skaffe seg bolig og følgelig MÅ jobbe - er man kommet utenfor denne sfæren så fremstår det jo helt latterlig å arbeide i en vanlig fast stilling og ta ut lønn mer. Dermed begynner man å se på andre muligheter - f.eks det å gå ned i stilling og på den måten bidra mindre til samfunnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (11 minutter siden):

Hvorfor gir det ingen mening? Om man trenger lite - så trenger man ikke jobbe mye - og dersom man møter høyere og høyere skatter fordi formuen øker for hver lønn man hever - så mister man jo motet og vil heller gå ned i stilling og ta ut fritid. Hvorfor jobbe mer enn det man trenger? Og noen trenger kanskje ikke så mye for å leve - folk er ulike - sånn er det bare.

Det er jo dette som er så snodig med dagens system - det er basert på at alle skal ta opp lån for å skaffe seg bolig og følgelig MÅ jobbe - er man kommet utenfor denne sfæren så fremstår det jo helt latterlig å arbeide i en vanlig fast stilling og ta ut lønn mer. Dermed begynner man å se på andre muligheter - f.eks det å gå ned i stilling og på den måten bidra mindre til samfunnet. 

Ingenting galt med å slutte å jobbe for man har økonomi til det. Men om en drar til Nav for å hente pengene, ja da er det galt. Bare det jeg reagerer på.

Den 500 lappen skatten øker med drar du inn i renter å vell så det....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (6 minutter siden):

Litt fascinerende at de snakker om prisvekst på 3% på mat, hvor har de de tallene fra? Kantinen på stortinget?

Hvordan regner de ut dette? Mange varer har jo dobblet seg i pris. 😅

Man sjekker ett utvalg varer mellom to tidsperioder og beregner veksten.

Hvilken vare har dobblet seg i pris og i hvilket intervall?

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Hvilken vare har dobblet seg i pris og i hvilket intervall?

Eksempelvis kyllingkjøttdeig, kostet vel 23 kr eller noe sånt for ett års tid siden, 46 kr nå idag.

Kjøper ikke det til vanlig, bare merket meg det.

Men kjøper coop basmatiris boilinbag, 50kr ell så for ett års tid siden, tror det var 77kr idag. Gikk for annen variant. (Ja, mindre en dobbling, men likevel en god del mer en hva media hevder prisveksten ligger på.)

Endret av Duriello
Mer
Lenke til kommentar

Med tanke på at de fleste har redusert kjøpekraft og vi har en reell inflasjon langt høyere enn hva myndighetene rapporterer, så har i hvert fall folk flest dårligere råd. Det kan det være liten tvil om.

Jeg er heldig som er skånet for drivstoffpriser og fyring, men merker det på lommeboka allikevel. Kjenner flere som fikk det til å gå greit rundt for noen år siden som nå sliter.

Med det sagt, så har jo levestandarden gått ganske kraftig opp også, så mange lever nok med mer luksus enn de er klar over. Husker jo selv i barndommen at utskeielser som brus og godteri var forbeholdt lørdag, men i dag har jo mange fest hver eneste dag. Meg inkludert. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 time siden):

Jeg lurer på følgende: hvis folk har så dårlig råd som det stadig snakkes om, hvorfor forventes det julehandelen ikke vil bli vesentlig endret enn de foregående årene? 

Burde ikke folk flest enten kutte julehandelen helt i år eller bruke mindre penger?

Julen er en obligatorisk kjøpefest. Hvis folk ikke blir fornøyde med gavene så blir julen en katastrofe.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...