Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Har folk egentlig dårlig råd for tiden?

Anbefalte innlegg

Dersom det stemmer at vi har lagt igjen mindre penger i butikkene i år, kontra tidligere år, så er det litt sjokkerende.

Husk på at vi har hatt kraftig inflasjon i det siste.

Du får langt færre gaver for 1000,- i år enn før (gitt at du sammenligner sammenlignbare varer og kvaliteter, såklart).

Grunnet inflasjon hadde jeg trodd pengebruken ville gått noe opp - uten at det betydde hverken fler eller «bedre» gaver siden sist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (På 16.11.2024 den 13.16):

Black week er i gang og jeg tipper at folk vil handle som bare det. Matprisene er høye, men utenom litt klaging i mediene og kommentarfeltene i ny og ne går alt sin vante gang. For mange er boliglånet vanskelig å betjene, men de har råd til turer i utlandet.

Dette får meg til å lure på om folk egentlig har dårlig råd. Jeg har selv okei økonomi og er ansatt i det offentlige helsevesenet. Jeg tar videreutdanning og det ble bestemt at gruppen skal en tur til England som en avslutning. Dette skal vare i tre dager. Økonomien min er anstrengt mtp. boliglån som skal betjenes, studielånet som skal innbetales, reise til og fra jobben innebærer å passere bomstasjoner med tilhørende bensinutgifter. Jeg setter alltid av penger til sparing, men det blir ikke mye etter at all EK gikk med til boligkjøp. Men jeg er i gang med å bygge opp bufferen igjen. Jeg kan ikke forestille meg turer til utlandet slik situajsonen i Norge er nå. 

Hva tenker dere?

Kan ikke snakke for andre, men for min del er jeg ufør og uten fast bopel, har ikke råd til å leie eller eie noe sted å bo (ike lengere kvalifisert til kommunal bolig i følge loven). dermed har jeg til tider sovet på sofaen til venner av meg, men for det meste av tiden bor jeg i en lavvo ute i skogen å flytter fra sted til sted, også nå på vinteren. 

Lever på under fattigdomsgrensen og må prioriter mat og regninger (har ikke mange av dem nå om dagen)

Endret av Taylor
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si at jeg har dårlig råd, men det koster mer i år å holde julefest for venner og kjente.

Prisene er opp og folk er ikke mindre sultne og tørste. 600-700 kr for et kg kjøtt. Ja, det er helt sikkert innenfor, men det merkes når man skal ta regninga for flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...