Gå til innhold

Har folk egentlig dårlig råd for tiden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Duriello skrev (3 minutter siden):

Det tror jeg på, var på en handlerunde selv på fredag og det var mye folk. Men langt fra galemattiasen det har vært tidligere år. 

Synes det er helt ekstremt i år jeg! Var å handlet på dagtid i dag, da min datter har vært syk i helgen og er i "karantene" fra barnehagen i dag men frisk. Ett "hav" av folk til å være lunsjtider på en mandag. Fulle handlekurver med pakkenelliker.

Men, godt mulig det handles på krita... Personlig har jeg aldri hatt bedre råd men det har lite med kostnader å slik å gjøre selv om jeg og mine har fått en god del de siste årene og fortsetter å få trygder og støtter som vi absolutt ikke burde fått.

Jeg tipper det blir gode tall for julehandelen i år også jeg, kanskje ikke rekord men en trenger ikke alltid pushe grensene heller:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Synes det er helt ekstremt i år jeg! Var å handlet på dagtid i dag, da min datter har vært syk i helgen og er i "karantene" fra barnehagen i dag men frisk. Ett "hav" av folk til å være lunsjtider på en mandag. Fulle handlekurver med pakkenelliker.

Men, godt mulig det handles på krita... Personlig har jeg aldri hatt bedre råd men det har lite med kostnader å slik å gjøre selv om jeg og mine har fått en god del de siste årene og fortsetter å få trygder og støtter som vi absolutt ikke burde fått.

Jeg tipper det blir gode tall for julehandelen i år også jeg, kanskje ikke rekord men en trenger ikke alltid pushe grensene heller:)

Julehandel er alltid ekstrem. Men mener du at kredittkortet sitter løsere enn normalt? At folk shopper fler og dyrere ting, eksempelvis? 

Eller er det bare masse folk som vaser hvileløst mellom butikkene, desperat på jakt etter gave? 

Sistnevnte trenger tross alt ikke være en indikasjon på bedre råd. Gaver må jo nesten gies uansett økonomi (tenker mange). Hvertfall inntill et visst nivå? 

For egen del tror jeg folk har blitt mer prisbevisste nå, enn før, om ikke annet. Det er gjerne et sunnhetstegn? Men samtidig, så er det også et tegn på at folk har litt trangere økonomi ... 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (21 minutter siden):

Julehandel er alltid ekstrem. Men mener du at kredittkortet sitter løsere enn normalt? At folk shopper fler og dyrere ting, eksempelvis? 

Eller er det bare masse folk som vaser hvileløst mellom butikkene, desperat på jakt etter gave? 

Sistnevnte trenger tross alt ikke være en indikasjon på bedre råd. Gaver må jo nesten gies uansett økonomi (tenker mange). Hvertfall inntill et visst nivå? 

For egen del tror jeg folk har blitt mer prisbevisste nå, enn før, om ikke annet. Det er gjerne et sunnhetstegn? Men samtidig, så er det også et tegn på at folk har litt trangere økonomi ... 

Nei jeg mener det ikke, men lurer på om det kan være ett svar på den ekstreme handelen selv om folk påstår at de sliter. 

Definitivt ikke, som sagt var de fleste full av pakkenelliker i korgene sine/poser osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 00564...c4a

Tror det yngre garden ikke har så dårlig råd.

De lever jo litt på lånt tid mange av de.

Ser folk rundt meg, nærmer seg 30 med småbarn eller på vei til å få barn.
De som ikke har barn bruker så å si alt de har, mener de er flinke dersom de sparer 5000kr i mnd når de egentlig har 30-35k til overs hver mnd etter alle faste utgifter er betalt.
De med småbarn er blandet, men alle sløser der også på sin måte, de med lite går på jysk og europris, de med god råd går på home and cottage og høyer. Forbruk er der uansett.

Det jeg legger merke til er dog at folk ikke er så kresne på bosituasjon.
De har ingen problem med å bo på 60kvm med 2-3 småbarn og hund.
Ha 1 bil når 2 hadde gjort livet 5x lettere.

Er jo for noen et godt tegn egentlig, men økonomen i meg sier jo at de burde heller spart pengene de sparer på å bo lite, og ha mindre biler enn å bruke det på forbruksvarer. Og heller betalt ned gjeld.
Det er i mine øyne så mye "kulere" å være gjeldsfri som 40 åring med rekkehus til 4Mnok og en bilpark til 500k,
Kontra å ha den nyeste kjolen, dyr dress og klokke hele tiden og en tesla X når du bor i leilighet med 2 tenåringer som deler rom eller du har bygd om stua til verdens minste rom.
Men meg om det.

Min konklusjon er at folk rundt meg ikke har dårlig råd, er bare synd at vi som er fornuftige skal bli straffet fordi folk ønsker å kaste pengene sine etter influensere og deres reklamevare.

Anonymous poster hash: 00564...c4a

Lenke til kommentar
Beyma skrev (15 timer siden):

Jobber som lærer og kan bekrefte at jeg det er blitt mange med dårlig råd. Ser det på elevene.

Slitne klær, manglende klær osv.

Også veldig mange som flytter pga økte priser.

På skolen til min datter er det foreldregrupper som klager høyt over at altfor mange av barna får
Iphone, Airpods, Macbook, Ipads, Canada goose, Dyre sko, dyre smykker, Iwatch osv osv hvert år og gjort det siste 10 årene.

Og når jeg hjelper til på skolen ( hjelper de som sliter med ekstra energi med sløyd noen timer hver uke ) Så ser jeg jo at garderobene i alle trinn er pakkfulle av dyre og fine klær.
Bor ikke i noe rikmannsområde, tvert i mot egentlig.

har en kompis som er lærer ute på bygda, skolen har 150 elever. Der går de i litt mer rufsete arvede klær, men det er også forventet der.

Men ja, merker også at mange flytter for å senke lånet sitt i disse dager selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (4 timer siden):

På skolen til min datter er det foreldregrupper som klager høyt over at altfor mange av barna får
Iphone, Airpods, Macbook, Ipads, Canada goose, Dyre sko, dyre smykker, Iwatch osv osv hvert år og gjort det siste 10 årene.

Herlig ironisk at foreldre klager, all den tid det er foreldrene selv som må sette ned foten.

Foreldre kan ikke alltid være beste-kompis med barnet. Det går bare ikke. Innimellom må man være forelder. Det betyr å si klart og tydelig NEI, uten å gi rom for diskusjon og debatt. «Et nei er et nei».

Så kjære foreldre: slutt å kjøp dyre luksusvarer til barn. De ødelegger og roter det bort uansett. De er alt for små til å ta det ansvaret et plagg til 15000 krever (og fortjener). 

PS: et godt alternativ til å kjøpe dyrt, er å sjekke Finn.no og lignende. Utrolig mange som legger ut tilnærmet ubrukte klær og gjenstander. Kanskje typisk rik nordmann å kjøpe i blinde, for så å etterpå innse plagget ikke passer, eller at man har mistet helt interesse for varen, etc.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...