Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Trulss skrev (Akkurat nå): Man kan bli litt frustrert når man ser på folkene i matkøene står å fingre med siste modell iPhone som gjengs nordmann ikke tar seg råd til å kjøpe, men de er kanskje stjålet. Ja, med all omtalen de køene har fått er det helt klart noen som ser muligheten for å spare noen kroner. Det samme med folk som åpenbart har penger som frotser i datovarehyllene. Jeg bruker de selv men lar det ligge igjen til andre selv om det er gode tilbud.. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (2 timer siden): Dette får meg til å lure på om folk egentlig har dårlig råd. Så lenge jeg har bodd i Norge, har jeg alltid hatt bedre råd til ting jeg ikke trenger for å overleve, enn når jeg bodde både i Sverige og Danmark. En ting er sikker, kjøpekraften for personer med uføretrygd / folkepensjon med minstesats (og ung tillegg), er drastisk redusert de siste 10 årene. Så det er en gruppe i befolkningen som har dårlig råd. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Skandinav skrev (11 minutter siden): Så lenge jeg har bodd i Norge, har jeg alltid hatt bedre råd til ting jeg ikke trenger for å overleve, enn når jeg bodde både i Sverige og Danmark. En ting er sikker, kjøpekraften for personer med uføretrygd / folkepensjon med minstesats (og ung tillegg), er drastisk redusert de siste 10 årene. Så det er en gruppe i befolkningen som har dårlig råd. Justert for inflasjon hadde en pensjonist i 2014 i dagens penger hatt ca 600 kroner mer pr måned. Drastisk å drastisk... 149000 netto mot 195000 nå. Dette er uten noen fradrag på skatten. 1 Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Når den norske regjeringen har kommet frem til at å gi sine innbyggere som ikke har råd til mat mer penger,vil prisene stige.('doh!) Og gi milliarder av kroner til utenlandske diktatorer er greit, så lenge ikke vi,det norske folket får kloa i dem. Gro Harlem Brundtland sa på 70-tallet at folket ikke måtte få for mye av oljepengene, fordi da fikk vi makt! LOL 😂 Politikk dreper,og gjenoppliver de heldige.... Støre har vel aldri manglet mat i hele sitt liv. Ikke Erna heller,som det ser ut som... Men jeg har flere venner som ikke får månedene til å gå rundt,de blir skattet absurd mye,selv om de(jeg) er uføretrygdet,og har betalt 26% skatt Ifjor,fikk jeg over 20 000 i baksmell fordi jeg søkte om skattefritak pga langvarig lav inntekt, men det hadde de sluttet med! Etter ca 10 telefoner med kanskje 100 personer i kø,ga jeg opp. Og skatten blir sannsynligvis trukket av namsmannen ca rett før jul,om jeg tipper riktig! Man blir ALDRI gjeldfri i Norge,er det ikke skattemonster.. ehh vesenet,så er det Helsevesenet! Men å få sitt eget sugerør så langt ned i oljefondet,det er politikernes oppgave. Gratis leilighet,biler, avgifter osv. Men kun om man er i "Eliten"! Pøh! Endret 3 timer siden av Chiron 2 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Chiron skrev (2 minutter siden): Man blir ALDRI gjeldfri i Norge,er det ikke skattemonster.. ehh vesenet,så er det Helsevesenet! Hvorfor ikke? Hilsen gjelsfri person i Norge.. 2 Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden aklla skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke? Hilsen gjelsfri person i Norge.. Fordi et eller annet departement ALLTID finner en måte å suge ut hvert øre de kan! Har du noen gang vært f eks på sosialhjelp/trygd/pensjon i Norge? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Chiron skrev (5 minutter siden): Når den norske regjeringen har kommet frem til at å gi sine innbyggere som ikke har råd til mat mer penger,vil prisene stige.('doh!) Og gi milliarder av kroner til utenlandske diktatorer er greit, så lenge ikke vi,det norske folket får kloa i dem. Gro Harlem Brundtland sa på 70-tallet at folket ikke måtte få for mye av oljepengene, fordi da fikk vi makt! LOL 😂 Politikk dreper,og gjenoppliver de heldige.... Støre har vel aldri manglet mat i hele sitt liv. Ikke Erna heller,som det ser ut som... Men jeg har flere venner som ikke får månedene til å gå rundt,de blir skattet absurd mye,selv om de(jeg) er uføretrygdet,og har betalt 26% skatt Ifjor,fikk jeg over 20 000 i baksmell fordi jeg søkte om skattefritak pga langvarig lav inntekt, men det hadde de sluttet med! Etter ca 10 telefoner med kanskje 100 personer i kø,ga jeg opp. Og skatten blir sannsynligvis trukket av namsmannen ca rett før jul,om jeg tipper riktig! Man blir ALDRI gjeldfri i Norge,er det ikke skattemonster.. ehh vesenet,så er det Helsevesenet! Men å få sitt eget sugerør så langt ned i oljefondet,det er politikernes oppgave. Gratis leilighet,biler, avgifter osv. Men kun om man er i "Eliten"! Pøh! For det første har inntekt(uføre) skatten din bare gått nedover. At du under betaler er din egen feil. Du burde betale nok også få tilbake om søknaden går igjennom. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Chiron skrev (Akkurat nå): Fordi et eller annet departement ALLTID finner en måte å suge ut hvert øre de kan! Har du noen gang vært f eks på sosialhjelp/trygd/pensjon i Norge? Suge ut? Er det ikke slik at de du snakker om FÅR penger av staten? I motsetning til de fleste andre plasser i verden. Men ja, det er ikke fett å leve på slike ting men det er bedre enn å bo i telt under en bro... 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Chiron skrev (13 minutter siden): Fordi et eller annet departement ALLTID finner en måte å suge ut hvert øre de kan! Å betale f.eks skatt er ikke gjeld så lenge man betaler det man skal.. Det samme gjelder andre utgifter. De blir ikke gjeld før man lar være å betale. Ellers er NAV den desidert største utgiftspost til staten. Mesteparten av det du og jeg betaler i skatt går til NAV, noe som gjør at jeg ikke syntes det er så ille å betale skatt Endret 3 timer siden av aklla 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (25 minutter siden): Tenker den skammensvegg er helt på sin plass. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ønsker å slutte i jobben din og stille deg i matkø pga sjefen eller eieren av bedriften din ønsker å flytte til sveits pga skattepolitikk? Ingenting av det du sier henger i hop. Jo - jeg skal forklare det enkelt. Jeg har ingen interesse av å arbeide 40++ timer i uken dersom jeg kan få all mat utdelt gratis. Om maten betales med egen lønn - eller om man får den utdelt betyr jo i praksis ingenting. Ikke er jeg kravstor på hva jeg får eller ønsker heller. Så jeg tar gjerne til takke med first price varer. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det er de med minst som har tapt mest. Inflasjonen preger mest de ikke-elastiske varene slik som mat, leie og nødvendige tjenester. Julegavehandelen er som oftest ikke begrenset av disponibel inntekt. 2 Lenke til kommentar
Chiron Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): For det første har inntekt(uføre) skatten din bare gått nedover. At du under betaler er din egen feil. Du burde betale nok også få tilbake om søknaden går igjennom. Så 21% skatt av minstepensjon er for lite for deg? Tyrann! 😄 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden obygda skrev (3 minutter siden): Jo - jeg skal forklare det enkelt. Jeg har ingen interesse av å arbeide 40++ timer i uken dersom jeg kan få all mat utdelt gratis. Om maten betales med egen lønn - eller om man får den utdelt betyr jo i praksis ingenting. Ikke er jeg kravstor på hva jeg får eller ønsker heller. Så jeg tar gjerne til takke med first price varer. Men dette er jo ikke noe nytt? En har alltid fått penger til livsopphold I Norge? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Chiron skrev (5 minutter siden): Så 21% skatt av minstepensjon er for lite for deg? Tyrann! 😄 I følge skattekalkulator og minstesats funnet på nett ser det ut som en minstepensjonist skal betale 11% skatt i år. Da er satsen jeg har brukt 218000 kroner. Med forhold om feil sats såklart, det er bare søkt opp. Edit: forøvrig er det idiotisk at folk som mottar penger fra staten skal betale en del inn igjen. Men ift fradrag så gir det vell mening. Endret 3 timer siden av Salvesen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Chiron skrev (9 minutter siden): Så 21% skatt av minstepensjon er for lite for deg? Tyrann! 😄 Minstepensjonister betaler bare trygdedelen som regel(uten noen andre skattbare inntekter som kapital/formue osv.) I 2024 er minstefradraget på 40 prosent for pensjonsinntekt, opp til en øvre grense på 86 250 kroner. Endret 3 timer siden av Jarmo 2 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Folk har dårligere råd enn tidligere år, men langt fra noen krise for den delen av befolkningen som har fulltidsjobb. Media fokuserer på kriser og overdriver. Selvsagt en liten del av befolkningen har veldig dårlig råd, men den er liten 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Gavekort skrev (18 minutter siden): Det er de med minst som har tapt mest. Inflasjonen preger mest de ikke-elastiske varene slik som mat, leie og nødvendige tjenester. Julegavehandelen er som oftest ikke begrenset av disponibel inntekt. Men har de egentlig det? Etter mine beregninger har en minstepensjonist ca 600 kroner mindre per måned enn i 2014 omgjort til dagens valuta. Eller 4%. Det er såklart helt feil vei men virker ikke så ille etter den enorme inflasjonen vi har vært igjennom. Helst skulle de hatt mer å rutte med såklart, men hadde forventet meg at de hadde mindre. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden kremt skrev (3 timer siden): Staten omfordeler, fra folk flest, til staten. Det er sånn det fungerer. Ta vekk kapital fra oljefondet inn i statsbudsjettet, og vi går med massive underskudd år etter år etter år. Forsøk er én gang til. Dette ble for dårlig. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Orion666 skrev (18 minutter siden): Ta vekk kapital fra oljefondet inn i statsbudsjettet, og vi går med massive underskudd år etter år etter år. Forsøk er én gang til. Dette ble for dårlig. Jupp, SV, Rødt og MDG vil utfase Norges andel i verden, med sine ca. 1 % av total produksjon. Etterpå må vi kjøpe alle olje/gass relaterte produkter selv, til priser som alle andre bestemmer. Blir nesten det samme som Merkel satset på Russisk gass. End off the game som vi ser nå.. Endret 2 timer siden av Jarmo 3 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jarmo skrev (1 minutt siden): Jupp, SV, Rødt og MDG vil utfase Norges andel i verden, med sine ca. 1 % av total produksjon. Etterpå må vi kjøpe alle olje/gass relaterte produker selv, til priser som alle andre bestemmer. Finn en tråd hvor din kommentar er relevant. Den er ikke det her. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå